Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alttu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 519
    • Nummela

    F1X etupään kolinat

    Etupäästä kuulu kolahdus esim. terävään kuoppaan ajettaessa tai kanttarilta laskeuduttaessa. Ääni ei ole hirvittävän voimakas mutta häiritsevä ja vaikuttaisi kuuluvan molemmilta puolin.

    Maahantuonti katsastuksessa ei havaittu mitään, käytin auton vielä uudestaan eri konttorilla tarkastuksessa eikä etupäästä löytynyt mitään väljää.
    Onko F-sarjalaisissakin edelleen nuo "koiranluut" heikko kohta ja voiko ne oireilla normiajossa vaikka väljyyttä ei huomaisi konttorilla?
    F15 30d ///M-SPORT
    Ex.
    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Itse oon törmännyt FXX sarjalaisissa keulan kolinan syyksi alatukivarsien ulomman pallonivelen väljyyden. Tämä väljyys ei tunnu sivusuunnassa heiluttamalla niinkuin katsastuksessa vaan on pystysuuntaista. Pysytysuuntainen väljyys palloniveleen tulee ilmeisesti siitä syystä kun iskunvaimennin on kiinnitetty tukivarteen niin palloon kohdistuu rasitus joka saa tukivarren liikkumaan muutaman milliä kiinnityspisteessään ylös alas.

    Näitä on mennyt Suomiautoista noin +150tkm mittarilukemalla ja tuontipeleissä alkaen +50tkm mittarilukemalla.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • alttu
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 519
      • Nummela

      #3
      Originally posted by Robi View Post
      Itse oon törmännyt FXX sarjalaisissa keulan kolinan syyksi alatukivarsien ulomman pallonivelen väljyyden. Tämä väljyys ei tunnu sivusuunnassa heiluttamalla niinkuin katsastuksessa vaan on pystysuuntaista. Pysytysuuntainen väljyys palloniveleen tulee ilmeisesti siitä syystä kun iskunvaimennin on kiinnitetty tukivarteen niin palloon kohdistuu rasitus joka saa tukivarren liikkumaan muutaman milliä kiinnityspisteessään ylös alas.

      Näitä on mennyt Suomiautoista noin +150tkm mittarilukemalla ja tuontipeleissä alkaen +50tkm mittarilukemalla.
      Ok, onko tuo ko. mallissa miten monimutkainen vaihtaa/osien hinta? Toki suuntauksen vaatii vaihdon jälkeen...
      F15 30d ///M-SPORT
      Ex.
      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Kohtalaisen helppo vaihtaa. Tukivarsi hieman ostopaikasta riippuen noin 200€ / kpl ja lisäksi kiinnityspultit/mutterit.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • alttu
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 519
          • Nummela

          #5
          Tarkennus, onko kyseessä osa nro 5 http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=31&fg=05

          Voiko tuon tukivarren väljyys vaikuttaa ojauksen muuttumiseen? Ratti nyt vinossa vasempaan...
          Tarkemmin kun tutkin asiaa niin kuskinpuolen eturenkaassa on positiivista camperia (rengas kallellaan ulos päin) ja vänkärin puolella negatiivista.
          Ratin vinous vasuriin ja positiivinen camper kuskinpuolella puoltaisi ongelman olevan tuolla puolella.
          F15 30d ///M-SPORT
          Ex.
          F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

          Comment

          • alttu
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 519
            • Nummela

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Itse oon törmännyt FXX sarjalaisissa keulan kolinan syyksi alatukivarsien ulomman pallonivelen väljyyden. Tämä väljyys ei tunnu sivusuunnassa heiluttamalla niinkuin katsastuksessa vaan on pystysuuntaista. Pysytysuuntainen väljyys palloniveleen tulee ilmeisesti siitä syystä kun iskunvaimennin on kiinnitetty tukivarteen niin palloon kohdistuu rasitus joka saa tukivarren liikkumaan muutaman milliä kiinnityspisteessään ylös alas.

            Näitä on mennyt Suomiautoista noin +150tkm mittarilukemalla ja tuontipeleissä alkaen +50tkm mittarilukemalla.
            Sieltähän sitä vikaa löyty mutta ei ollut äänen lähde. Tuon tukivarren ulompi nivel oli aiva loppu vänkärin puolella, mutta kuskin puolella ei välystä löydy mistään ja pientä kolinaa edelleen havaittavissa...

            Ratin virheasennosta sen verran että onko näissä uudemmissa mahdollista ohjelmallisesti kalibroida ratin asento suoraan?
            F15 30d ///M-SPORT
            Ex.
            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by alttu View Post
              Sieltähän sitä vikaa löyty mutta ei ollut äänen lähde. Tuon tukivarren ulompi nivel oli aiva loppu vänkärin puolella
              Millä kilometreillä nivel on saanut loppunsa? Useampi satatuhatta?
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Millä kilometreillä nivel on saanut loppunsa? Useampi satatuhatta?

                Esim. F25:ssä noita vaihdetaan uusiin takuuaikana muutaman kympin ajolla... Huonoa on F sarjalaisten nivelien laatu.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Millä kilometreillä nivel on saanut loppunsa? Useampi satatuhatta?
                  Semmonen jopa 50-70tkm Suomiautoissa ollut viimeaikoina. Jotkut päässyt jopa 100-150tkm. Riippuu ilmeisesti paljonkin siitä minkälaisella tiellä enimmäkseen ajetaan. Kuoppainen tie taitaa rikkoa noi ulommat pallot ennätysnopeasti.

                  Ja Alttu:lle hiukan myöhäinen vastaus. Osa nro 10 linkkaamastasi kuvasta on se yleisin ja juurikin ulompi pallonivel. Väljää ei tunne muuten kuin auto ylös kaksipilarinosturilla niin että pyörät noin 5cm ylös maasta ja sitten metrisellä vääntöraudalla nostaa renkaan alapuolelta lattiaa vasten ylöspäin ja toinen kokeilee siitä pallosta tuntuuko väljää. Tämä siksi kun iskunvaimennin on kiinni siinä tukivarressa ja painaa sitä alaspäin. Kun pyörää nostetaan nopeasti ja lasketaan samantien..ns heilutetaan ylös alas niin iskari ei ehdi mukaan ja väljän onnistuu tuntemaan.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • alttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 519
                    • Nummela

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Millä kilometreillä nivel on saanut loppunsa? Useampi satatuhatta?
                    Kolinat alko jo alle 100tkm...
                    F15 30d ///M-SPORT
                    Ex.
                    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                    Comment

                    • alttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 519
                      • Nummela

                      #11
                      Originally posted by Robi View Post
                      Ja Alttu:lle hiukan myöhäinen vastaus. Osa nro 10 linkkaamastasi kuvasta on se yleisin ja juurikin ulompi pallonivel. Väljää ei tunne muuten kuin auto ylös kaksipilarinosturilla niin että pyörät noin 5cm ylös maasta ja sitten metrisellä vääntöraudalla nostaa renkaan alapuolelta lattiaa vasten ylöspäin ja toinen kokeilee siitä pallosta tuntuuko väljää. Tämä siksi kun iskunvaimennin on kiinni siinä tukivarressa ja painaa sitä alaspäin. Kun pyörää nostetaan nopeasti ja lasketaan samantien..ns heilutetaan ylös alas niin iskari ei ehdi mukaan ja väljän onnistuu tuntemaan.
                      Aivan, juurikin tuo osa nro 10 meni vaihtoon. Välystä kokeiltiin lyhykäisellä rengasraudalla tukivarsien välistä ja välys oli selkeä vänkärin puolella kun taas kuskin puolella ei mitään. Täytyy vaan vaihtaa tuo kuskin puolikin.

                      Oliko kenelläkään tietoa tosta ratin asennosta, onko kalibroitavissa ohjelmallisesti? (Näin eräs asentaja sanoi)
                      F15 30d ///M-SPORT
                      Ex.
                      F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by alttu View Post
                        Aivan, juurikin tuo osa nro 10 meni vaihtoon. Välystä kokeiltiin lyhykäisellä rengasraudalla tukivarsien välistä ja välys oli selkeä vänkärin puolella kun taas kuskin puolella ei mitään. Täytyy vaan vaihtaa tuo kuskin puolikin.

                        Oliko kenelläkään tietoa tosta ratin asennosta, onko kalibroitavissa ohjelmallisesti? (Näin eräs asentaja sanoi)
                        On se kalibroitavissa mutta ohjauskulmat on muuttuneet tukivarren vaihdon myötä jolloinka se ratti mennyt vinoon. Eli kulmien säätöön pikimmiten niin ei mene renkaat pilalle.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • Stombe
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 170
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Eilen käytin auton laatikon- ja peräöljyn vaihdossa ja samalla teetin auton tarkastuksen niin siinä havaittiin etupäässä poikittaisten tukivarsien välyksellisyys. Ilmeisetikkin juuri tuo edellä olevan kuvan osa nro 10 kyseessä.
                          Olen huomannut että ratti on valunut eri asentoon ja auto hiukan vetelee, mutta ei osannu yhdistää kun ajelee sen 1500km viikossa niin siihen turtuu eikä osannu arvata että 143tkm ajetusta premium-luokan autosta alkaa mennä jo niveliä. Edellisellä vitosella (E60) paiskasin sinne 260tkm kun ensimmäistä alustan osaa vaihtelin.
                          Kolinaa ei kuitenkaan (vielä) kuulu.

                          Mutta, mistä saisi nuo osat edullisimmin? Autokeskuksella olisi molemmille puolille yhteensä noin 760€!
                          - Vastaten hieman itselleni: profiteilessä n.75€/kpl mutta merkki oli joku a.b.s eli ei sano mulle ainakaan mitään! Ebaysta löytyisi (ainakin nahkapöksyn mukaan) alkuperäiset n.110€/kpl 2 vuoden takuulla.
                          Last edited by Stombe; 20-11-2015, 22:35. Reason: Tarkennusta
                          F11 535d M-sport VOLL
                          MB A180 -16
                          Cagiva Xtra Raptor 1000
                          Kupla Cab ATM -69
                          *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                          Comment

                          • jleinonen
                            BTCF Member
                            • Jun 2012
                            • 30
                            • Keski-Suomi

                            #14


                            Itse tilasin tuolta PremiumAutoteilestä Lemförderit, vajaa 190€ toimituskuluineen molemmille puolille. Ymmärtääkseni pitäisi olla ihan alkuperäisen veroiset :think

                            Comment

                            • Stombe
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 170
                              • Keski-Suomi

                              #15
                              Mulla oli taas jotenkin kiire Ei vaan olin menossa työreissulla käymään yhen asiakkaan luona jolla on hyvä rasvamonttu ja sain siellä rassata joten kävin hakemassa äkkiä KL:ltä. Makso 120€/kpl, ja samaiset kyllä oli. Pitäisi olla KL:n sanojen mukaan alkuperäiset nuo Lemförderit. Ens kerralle tilaa sitten tuolta netin ihmeellisiltä aalloita, kun tuntuu nuita menevän parin vuoden välein
                              F11 535d M-sport VOLL
                              MB A180 -16
                              Cagiva Xtra Raptor 1000
                              Kupla Cab ATM -69
                              *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎