Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2673
    • Tampere

    #46
    Originally posted by HTK12 View Post
    Näyttää ihan normaalilta E-torx:lta.
    Juuri näin. E-torx. Mikäli on M14-kierre, niin silloin E18. Kiristys kuormitettuna 85 NM + 180 astetta venyä.
    Last edited by JaniLap; 28-08-2018, 23:50.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #47
      OK, kiitos. En koittanut mitään kun puoli tuttu korjaajamies sanoi ettei hänellä ole avainta, ei sovi normi e-torx. Epäilen, että kiikasti nyt jostain muusta kun sanoi että vie mielummin muualle jossa oikeat työkalut.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #48
        Originally posted by alspe View Post
        OK, kiitos. En koittanut mitään kun puoli tuttu korjaajamies sanoi ettei hänellä ole avainta, ei sovi normi e-torx. Epäilen, että kiikasti nyt jostain muusta kun sanoi että vie mielummin muualle jossa oikeat työkalut.
        Unohtuiko edellisellä kerralla antaa se vodkapullo?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #49
          Originally posted by HTK12 View Post
          Unohtuiko edellisellä kerralla antaa se vodkapullo?
          Ei kyllä aina on ihan rahalla oltu sovussa näissä hommissa ja autokin oli jo nosturilla. Liekö sitten niin puusilmä, että luuli pulttia oikeasti erikoiseksi. E-torxit hänellä kuulemma on, mutta "ei ollut sellainen".
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #50
            Originally posted by alspe View Post
            Motonetin tiskiltä sain Lemföderin 109 hintaan.

            Sisäpään pultti on vissiin joku erikoisempi ASA kanta? Korjaaja kaverini ei saanut vaihdettua. Vai onko se kumminkin normaali torx-hylsy? E14 tms.
            Itse ostin paikalliselta Fixus myyjältä Lemförderin 98e

            Kyllä nuo ihan normi työkaluilla lähtee, jos ei torx käy ni sit 16mm hylsy, kun ei sitä tarvi tuosta päästä edes vääntää, riittää kun pitää kiinni.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • H3nkka
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 30
              • Kuopio

              #51
              F10 lci xdrive etupää äänet

              Etupäästä kuuluu pauke tai narina hitaassa vauhdissa varsinkin parkista peruuttaessa kääntyen samalla. Ääni kantautuu korin kautta ikäänkuin jokin eläisi korissa. Saman saa aikaan paikallaan rattia veivaten mutta selvemmin liikkeessä. Vauhdissa ääniä ei kuulu. Vikaa etsitty korjaamolla ja nyt vaihdettu oikea etuvetoakseli, pitkittäistukivarsien puslat ja koiranluut. Näissä oli selvästi vikaa mutta naputus/narina kuuluu edelleen. Autolla ajettu 186tkm. Välyksiä ei tunnu tässäkään löytyvän muualta. Onko vastaavasta kokemuksia kellään ja miten korjaantui?
              F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
              E90 330d -06 Black saphire metallic
              E46 320i - 98 Hellrott

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #52
                Originally posted by H3nkka View Post
                Etupäästä kuuluu pauke tai narina hitaassa vauhdissa varsinkin parkista peruuttaessa kääntyen samalla. Ääni kantautuu korin kautta ikäänkuin jokin eläisi korissa. Saman saa aikaan paikallaan rattia veivaten mutta selvemmin liikkeessä. Vauhdissa ääniä ei kuulu. Vikaa etsitty korjaamolla ja nyt vaihdettu oikea etuvetoakseli, pitkittäistukivarsien puslat ja koiranluut. Näissä oli selvästi vikaa mutta naputus/narina kuuluu edelleen. Autolla ajettu 186tkm. Välyksiä ei tunnu tässäkään löytyvän muualta. Onko vastaavasta kokemuksia kellään ja miten korjaantui?
                Veikkaus: Laakeri liikkuu suhteessa olka-akseliin...
                kts. tuosta eteenpäin -> https://www.btcf.fi/forum/showthread...35#post4133035
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #53
                  Kannattaa tarkistaa että iskaritolpista lähtevät tuet on kunnolla kiinni. Jos on löysällä aiheuttaa hyvin helposti narinoita ja kolahduksia.
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • H3nkka
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 30
                    • Kuopio

                    #54
                    Hei, kiitos fraatti ja atcc vinkeistä.. edm. pitäisi olla ok.
                    Käytiin korjaamolla vielä kertaalleen läpi ja katsastettukin on eikä selkeää vikaa löydy. Pitäisi vaan kylmänviileesti uutta osaa rueta laittaa, mutta toistaiseksi ajelen vielä vikaa esille.. Vähän epäilyttää nuo alustan tukivarret ja puslat onko ne oikeassa asennossa kiritty:think postailen jos tai kun tämä selviää..
                    F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                    E90 330d -06 Black saphire metallic
                    E46 320i - 98 Hellrott

                    Comment

                    • MKV
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 116
                      • Kainuu

                      #55
                      Originally posted by H3nkka View Post
                      Etupäästä kuuluu pauke tai narina hitaassa vauhdissa varsinkin parkista peruuttaessa kääntyen samalla. Ääni kantautuu korin kautta ikäänkuin jokin eläisi korissa. Saman saa aikaan paikallaan rattia veivaten mutta selvemmin liikkeessä. Vauhdissa ääniä ei kuulu. Vikaa etsitty korjaamolla ja nyt vaihdettu oikea etuvetoakseli, pitkittäistukivarsien puslat ja koiranluut. Näissä oli selvästi vikaa mutta naputus/narina kuuluu edelleen. Autolla ajettu 186tkm. Välyksiä ei tunnu tässäkään löytyvän muualta. Onko vastaavasta kokemuksia kellään ja miten korjaantui?
                      Voisikohan siellä olla jompikumpi tai molemmat kallistuksenvakaajan tangon puslat rikki? Itsellä oli toiselta puolelta rikki ja piti juuri samanlaista ääntä kuin mitä olet tuossa kuvaillut. Ainoa ero tässä on se että minulla vika oli F31:ssä. Lieneekö samantyyliset puslat/tanko sitten 5-sarjassa? Alla vielä kuva omasta äänen aiheuttajasta. Vaihdettiin koko tanko, koska pelkkää puslaa ei voinut vaihtaa...
                      Attached Files

                      Comment

                      • H3nkka
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 30
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by MKV View Post
                        Voisikohan siellä olla jompikumpi tai molemmat kallistuksenvakaajan tangon puslat rikki? Itsellä oli toiselta puolelta rikki ja piti juuri samanlaista ääntä kuin mitä olet tuossa kuvaillut. Ainoa ero tässä on se että minulla vika oli F31:ssä. Lieneekö samantyyliset puslat/tanko sitten 5-sarjassa? Alla vielä kuva omasta äänen aiheuttajasta. Vaihdettiin koko tanko, koska pelkkää puslaa ei voinut vaihtaa...
                        Kokeilin ja irrotin etuvakaajan linnunluut pois ja kävin testi lenkin. Sama narahtelu kuului yhä. Ääni alkanut nyt kuulumaan selvemmin vauhdissakin kun mutkittelee..
                        F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                        E90 330d -06 Black saphire metallic
                        E46 320i - 98 Hellrott

                        Comment

                        • Mikazu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 266
                          • -

                          #57
                          F15 2014 190tuh ajettuna etupäässä oli kolinaa ja ajettavuus huono.

                          - vaihdoin reaktiotukivarsien puslat ja tutkein ruuvipenkissä ettei nivelessä välyyttä=> ajettavuus muuttui hyväksi , mutta ei vaikutusta kolinoihin.

                          -vaihdoin vakaajan koiranluut => kolinat hieman vähenivät.

                          -vaihdoin poikittaiset tukivarret kokonaan => ajettavuus parani taas ja kolinat hävisivät melkein kokonaan.

                          -vaihdoin reaktiotukivarret kokonaan => nyt viimeisetkin kolinat poistuivat.

                          Lopputulema oli ,että kolinat tulevat nivelistä vaikka välttämättä ei raudoilla huomaa välyyttä.
                          En vaihda enään ikinä pelkkiä puslia.

                          Comment

                          • radiaani
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 130
                            • Etelä-Suomi

                            #58
                            Jousi poikki

                            Näyttäisipä huolestuttavasti siltä, että vajaa 190 tkm ajettu etujousi olisi mennyt katkeamaan.

                            Onkohan jousen vaihto kuinka haastava tehtävä omatoimisesti ja mitä muuta on syytä vaihtaa samalla? Auto on takavetoinen vakioalustalla, eli pitäisi kai vastata aika lähelle tätä: https://forum.bmw5.co.uk/topic/14209...placement-diy/

                            Tuossa varoitellaan jousen olevan hieman jäykkä. Millaisilla jousipuristimilla uskaltaisi hommaan ryhtyä?
                            Ajossa: F10 520d SE (2012)

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by radiaani View Post
                              Näyttäisipä huolestuttavasti siltä, että vajaa 190 tkm ajettu etujousi olisi mennyt katkeamaan.

                              Onkohan jousen vaihto kuinka haastava tehtävä omatoimisesti ja mitä muuta on syytä vaihtaa samalla? Auto on takavetoinen vakioalustalla, eli pitäisi kai vastata aika lähelle tätä: https://forum.bmw5.co.uk/topic/14209...placement-diy/

                              Tuossa varoitellaan jousen olevan hieman jäykkä. Millaisilla jousipuristimilla uskaltaisi hommaan ryhtyä?
                              Mulla on vastaavat kuin nämä. Näitä kiinalaisia löytyy ebaysta ja on ainakin mulla ajanut asiansa.


                              Pohjaanlyöntikumit ja pölysuojat saattaa olla finaalissa.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • änd1
                                BTCF Member
                                • Sep 2013
                                • 31
                                • Iisalmi

                                #60
                                -11 520d F10 aj. 320tkm

                                Etupäästä kuuluu (kuskinpuolelta) todella ärsyttävä kolina/tikitys. Konttorilla käytetty ravisteltavana ja kolisteltavana ja nosturilla tutkittu. Yksi tukivarsi vaihdettiin kuskinpuolelle kun oli pallonivel pystysuunnassa väljä sekä raidetangon sisäpää kokeeksi kun jollain foorumilla epäilivät äänen aiheuttajaksi mutta näillä ei mitään vaikutusta.

                                Ilmaantuu siis varsinkin parkissa, kun rattia veivaa laidasta laitaan niin ääriasennossa naksahtaa/paukahtaa. Saman tekee kun hieman poikittain ajaa pihaan kanttarin yli, kuskin puolella tuntuu selvä kolahdus.

                                Auto kulkee kyllä suoraan eikä montuissa pauka, ainoastaan silloin kun renkaita kääntää tai juurikin kanttarin yli ajaessa. Vinkkejä mitä tutkia vielä tarkemmin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎