memebuy23buy

F10/F11 webaston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by X3-3.0sd View Post
    Oma vm 2012 M550d on jo myös EURO6 päästöluokassa mutta oli listalla jotka pystytään softaa koodaamalla saamaan lämmittämään myös motin ilman häiriövaloja/vikatiloja. Tämä tehtiin Jkl laakkosen toimesta. Hyvin pelannut ja jo reilussa vartissa jäähdytysneste lämpiää n.50 asteiseksi.
    Ei taida olla M550d vielä euro6, vasta faceliftissä muuttuu euro6:ksi...

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by X3-3.0sd View Post
    sähkötyöt 250€, 20€ hintainen vastus ja ohjelmointi ja päivitys 165€
    eli kokonaisuudessaan hintaa tällä matikkapäällä 435€.
    Pääasia että nyt pelaa kuten kuuluukin.

    Toki BMW hyvin helposti voisi tehdä nuo jo tehtaalla, vaan ei taida edistää myyntiä eikä tuotantomäärästä mene kuin pieni murto-osa tänne kylmään pohjolaan..
    Yleensä en muitten hintoja kommentoi mutta tässä on kyllä tapahtunut aseeton ryöstö.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kenelläkään havaintoa missä lämpötilassa vikakoodi ilmaantuu ja mikä se on esim nmeroltaan. Jostain lukemalla mainittiin että se on polttoaineen ja jäähdytysnesteen lämpötilaero.

    Onko webaston luona olevalla vesiventtiilillä muuta virkaa kuin ohjata vesi joko kabiiniin tai moottorille?

    Miltäs tälläinen kuulostaa(?): Ebaysta lämpötilakytkin johonkin sellaisen vesiletkun kylkeen joka lämpenee webaston lämmittäessä moottoria. Kytkin sellaiseen paikkaan että se on vasta moottorin jälkeen. Veden lämpötilan noustua tarpeeksi loput ohjataan kabiiniin? Alkuperäinen vesiventtiilin ohjaus unohdetaan laittamalla vastus johtojen päähän.

    Kytkimeksi esim tälläinen josta löytyy vaihtoehtoina 40-50 asteisia vaihtoehtoja: https://www.ebay.de/itm/KSD9700-Temp...4Np8kH-g8YBlRg

    Vai lämpeneekö näinkin liian kuumaksi?
    Tuo vaihtoventtiili ohjaa Webaston kierron joko pelkästään sisäkennolle tai sisäkennolle ja moottorille. Tätä samaa venttiiliä voisi siis käyttää tuollaisessa lämpötilaohjatussa systeemissä, jossa releellä Webastolta vaihtoventtiilille lähtevä syöttö ohjataan joko venttiilille tai simuloivalle vastukselle.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tuon ikäinen auto lienee EURO 5 päästöluokiteltu, joten viiden euron vastuksen kolvaaminen johdon väliin ja ei muutakuin HANAA!

    Orkkis Webasto lämmittää aina pelkän kabiinin.
    OK, ohjeet selvinnee kun lueskelen foorumia...

    Auto on oikeastaan 2010 kun on rekisteröity 15.12.2010, kuulostaa vaan itsestä kivemmalta toi 2011 vs. maksetut eurot.

    ---

    Vaikuttaako huoltovälin lyhenemiseen rankastikin tämän auton kylmäkäynnistykset? Ostin auton maanantai-iltana, hiukan kieputtu Tampereella ja minusta service due-ilmaisimesta on lähtenyt 200km ja ajettu max 40km
    Last edited by alspe; 07-02-2018, 11:51.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Päivää tähänkin ketjuun ja pari kysymystä kun aivan pihalla olen mm. webaston (sekä uudempien autojen) kanssa.

    F10 520d -11, webasto on alkuperäinen ja ilmeisesti ns. mukavuuslämmitin.
    Miten voin todentaa, että W ei lämmitä moottoria?
    Onko modaus moottorinlämmittimeksi pelkkää koodausta vai juurikin ylläesitettyä sähkökytkentöjä (~250€) + vastus?

    Valmistajan kanta on ettei välttämättä moottorin lämmitystä? Kuulostaa oudolta, mutta toisaalta ymmärsin että ainakaan lämmitin joka lämmittää toispuoleisesti lohkoa, ei ole hyväksi. Ja toki mottilämmitin jättää vaihteisto kylmäksi joka tapauksessa.

    Tärkein kysymys: miten isoa haittaa kylmäkäynnistyksistä sitten on, jos hoitaisin asian kuntoon vähän lämpöisempänä aikana eli kesällä ensi talvea varten? Töissä saan auton aina lämpimään talliin, aamuisin Tampereella kylmänä käymään, nyt n. -10C pakkasesta. Kohtahan nää pakkasetkin voivat loppua, nollakelillä tuskin on tarvetta lämmitykselle ja jos pakkaset ampuu aivan hulluksi niin käydään bussilla hetken töissä.
    Edellisestä omistajasta en osaa sanoa, mahdollisesti ollut lämmin talli tai sitten vaan ei ole kiinnostanut auton kylmäkäynnistykset.
    Tuon ikäinen auto lienee EURO 5 päästöluokiteltu, joten viiden euron vastuksen kolvaaminen johdon väliin ja ei muutakuin HANAA!

    Orkkis Webasto lämmittää aina pelkän kabiinin.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Päivää tähänkin ketjuun ja pari kysymystä kun aivan pihalla olen mm. webaston (sekä uudempien autojen) kanssa.

    F10 520d -11, webasto on alkuperäinen ja ilmeisesti ns. mukavuuslämmitin.
    Miten voin todentaa, että W ei lämmitä moottoria?
    Onko modaus moottorinlämmittimeksi pelkkää koodausta vai juurikin ylläesitettyä sähkökytkentöjä (~250€) + vastus?

    Valmistajan kanta on ettei välttämättä moottorin lämmitystä? Kuulostaa oudolta, mutta toisaalta ymmärsin että ainakaan lämmitin joka lämmittää toispuoleisesti lohkoa, ei ole hyväksi. Ja toki mottilämmitin jättää vaihteisto kylmäksi joka tapauksessa.

    Tärkein kysymys: miten isoa haittaa kylmäkäynnistyksistä sitten on, jos hoitaisin asian kuntoon vähän lämpöisempänä aikana eli kesällä ensi talvea varten? Töissä saan auton aina lämpimään talliin, aamuisin Tampereella kylmänä käymään, nyt n. -10C pakkasesta. Kohtahan nää pakkasetkin voivat loppua, nollakelillä tuskin on tarvetta lämmitykselle ja jos pakkaset ampuu aivan hulluksi niin käydään bussilla hetken töissä.
    Edellisestä omistajasta en osaa sanoa, mahdollisesti ollut lämmin talli tai sitten vaan ei ole kiinnostanut auton kylmäkäynnistykset.
    Last edited by alspe; 07-02-2018, 08:17.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Sehän menee sillä tavalla että bmw-moottoreita on vain yksi jäähdytysnesteen lämpöanturi, nämä antavat vikakoodia esilämmityksen jälkeen. EU6-standardin mukaisissa koneissa tämä sitten sytyttää vikavalon.

    Saahan sen vikakoodin tietenkin puukotettua softasta pois, se vaan maksaa useamman satasen. Lähiaikoina testaan kyseiseen ongelmaan rautaratkaisua, katsotaan josko saisi ilman moottorinohjaimen puukotusta homman kuntoon. Ongelmana ecun puukotuksessa on se että tempun paljastuessa periaatteessa voimalinjan takuu raukeaa.
    Kenelläkään havaintoa missä lämpötilassa vikakoodi ilmaantuu ja mikä se on esim nmeroltaan. Jostain lukemalla mainittiin että se on polttoaineen ja jäähdytysnesteen lämpötilaero.

    Onko webaston luona olevalla vesiventtiilillä muuta virkaa kuin ohjata vesi joko kabiiniin tai moottorille?

    Miltäs tälläinen kuulostaa(?): Ebaysta lämpötilakytkin johonkin sellaisen vesiletkun kylkeen joka lämpenee webaston lämmittäessä moottoria. Kytkin sellaiseen paikkaan että se on vasta moottorin jälkeen. Veden lämpötilan noustua tarpeeksi loput ohjataan kabiiniin? Alkuperäinen vesiventtiilin ohjaus unohdetaan laittamalla vastus johtojen päähän.

    Kytkimeksi esim tälläinen josta löytyy vaihtoehtoina 40-50 asteisia vaihtoehtoja: https://www.ebay.de/itm/KSD9700-Temp...4Np8kH-g8YBlRg



    Vai lämpeneekö näinkin liian kuumaksi?
    Last edited by fraatti; 07-02-2018, 08:35.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Sehän menee sillä tavalla että osassa bmw-moottoreita on vain yksi jäähdytysnesteen lämpöanturi, nämä antavat vikakoodia esilämmityksen jälkeen. EU6-standardin mukaisissa koneissa tämä sitten sytyttää vikavalon.

    Saahan sen vikakoodin tietenkin puukotettua softasta pois, se vaan maksaa useamman satasen. Lähiaikoina testaan kyseiseen ongelmaan rautaratkaisua, katsotaan josko saisi ilman moottorinohjaimen puukotusta homman kuntoon. Ongelmana ecun puukotuksessa on se että tempun paljastuessa periaatteessa voimalinjan takuu raukeaa.
    Last edited by böntti; 08-02-2018, 22:35.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by X3-3.0sd View Post
    sähkötyöt 250€, 20€ hintainen vastus ja ohjelmointi ja päivitys 165€
    eli kokonaisuudessaan hintaa tällä matikkapäällä 435€.
    Pääasia että nyt pelaa kuten kuuluukin.

    Toki BMW hyvin helposti voisi tehdä nuo jo tehtaalla, vaan ei taida edistää myyntiä eikä tuotantomäärästä mene kuin pieni murto-osa tänne kylmään pohjolaan..
    Joko foorumin fläshääjä-guruilla on keinot euro6 autojen softaa vastaan?

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Vanhassa pikkuveljessä (E90) weba ei lähde päälle jos sisätilan puhallin ei ole päällä.
    Itse sitä käyttänyt joskus kun autoa siirtänyt talliin ulkoa...tosin kuka muistaa tuon onkin eri juttu.
    Mutta kokeilkaa...
    Täytyypä kokeilla, tuohan on hyvä juttu jos toimii noin, kunhan vaan muistaisi tehdä ennen talliin siirtoa!
    Edit: Eipä toiminut...Weba lähti päälle vaikka sisätilan puhallin ja koko automaatti-ilmastointi oli pois päältä. Eli ennen auton sammutusta laitoin ilmastoinnin manuaalille ja puhaltimen pois päältä, jolloin kaikki ilmastoinnin panelit ja säätimet menivät pimeäksi, siis oletettavasti koko ilmastointi/lämmitys oli pois pelistä. Seuraavalla käynnistyksellä auton muistissa olivat nuo säädöt, eli edelleen kaikki säätimet olivat pimeänä ja puhallin pois päältä kun auton käynnisti. Ulkona oli +5 astetta ja kone kylmä, ja niin vain lähti webasto pöhisemään, vaikka puhallin ja lämmitys eivät olleet päällä...Joten kyllä se ainakin mulla tuo tehdasasenteinen laite lähtee konetta lämmittämään heti kun käynnistää moottorin.
    Last edited by HV530XD; 10-11-2017, 12:59.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Kyllä tehdasasenteinen lähtee käyntiin startatessa, jos ulkoilman lämpötila on alle 8 astetta (tästä en oo ihan varma, mutta kuitenkin joitakin plus-asteita) ja jäähdytysnesteen lämpö alle 75 astetta. On ajaessa päällä niin kauan kunnes jäähdytysnesteen lämpö nousee 75 asteeseen. Sikäli harmillinen ominaisuus, jos on paljon pätkäajoa, niin aina tuo lähtee päälle. Tai esim pieni siirto ulkoa talliin, niin tuo weba ehtii käynnistyä, ja sitten tallin sisällä se pöhisee hetken ja puhaltaa jäähdyttäessään pakokaasut talliin. On tänäkin syksynä jo useampi kokemus tästä...
    Toinen pieni haaste on todella kylmällä kelillä, kun pakkasta alkaa olla kolkyt astetta ja enemmän. Weba lämmittää ajaessa kunnes lämmöt nousee sinne 75 asteeseen, ja sitten se sammuu. Noin kylmässä kone ei välttämättä jaksa enää pitää lämpöjä ylhäällä, mutta weba ei lähdekkään enää ajon aikana uudelleen päälle vaikka lämmöt koneessa lähtevät laskemaan. Tuli viime talvena tuokin muutaman kerran todistettua...
    Vanhassa pikkuveljessä (E90) weba ei lähde päälle jos sisätilan puhallin ei ole päällä.
    Itse sitä käyttänyt joskus kun autoa siirtänyt talliin ulkoa...tosin kuka muistaa tuon onkin eri juttu.
    Mutta kokeilkaa...

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by pyyn0 View Post
    -Mitä minä olen ymmärtäny niin f1x ei lähde tuo webasto automaattisesti käymään toisin kuin E6x, koodauksesta en osaa sanoa.
    Kyllä tehdasasenteinen lähtee käyntiin startatessa, jos ulkoilman lämpötila on alle 8 astetta (tästä en oo ihan varma, mutta kuitenkin joitakin plus-asteita) ja jäähdytysnesteen lämpö alle 75 astetta. On ajaessa päällä niin kauan kunnes jäähdytysnesteen lämpö nousee 75 asteeseen. Sikäli harmillinen ominaisuus, jos on paljon pätkäajoa, niin aina tuo lähtee päälle. Tai esim pieni siirto ulkoa talliin, niin tuo weba ehtii käynnistyä, ja sitten tallin sisällä se pöhisee hetken ja puhaltaa jäähdyttäessään pakokaasut talliin. On tänäkin syksynä jo useampi kokemus tästä...
    Toinen pieni haaste on todella kylmällä kelillä, kun pakkasta alkaa olla kolkyt astetta ja enemmän. Weba lämmittää ajaessa kunnes lämmöt nousee sinne 75 asteeseen, ja sitten se sammuu. Noin kylmässä kone ei välttämättä jaksa enää pitää lämpöjä ylhäällä, mutta weba ei lähdekkään enää ajon aikana uudelleen päälle vaikka lämmöt koneessa lähtevät laskemaan. Tuli viime talvena tuokin muutaman kerran todistettua...

    Leave a comment:


  • pyyn0
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Muutama kysymys F10 tehdas webastosta:

    -Lähteekö (kuuluisiko lähteä) webaston tulille kun laitat auton käyntiin ja lähdet liikkeelle, mikäli kabiini/kone on tarpeeksi kylmä? Jos näin niin saako sen koodattua pois?
    -Meikän autosta on webaston avain/ohjain kadonnut, jos ostan ebaysta uuden/käytetyn tilalle niin saako sen helposti paritettua/koodattua minun auton kanssa toimivaksi?
    -Mikä on paras/kustannustehokkain tapa saada teleohjaus webastoon, eli kännykällä käyntiin?

    Tehovastus on nyt asennettu siihen vesiventtiilin johtoon, eli pitäisi nyt lämmittää heti myös moottoria kun webasto lähtee käyntiin.
    -Mitä minä olen ymmärtäny niin f1x ei lähde tuo webasto automaattisesti käymään toisin kuin E6x, koodauksesta en osaa sanoa.
    -Kaukosäätimen voit ostaa uutena tai käytettynä niinkuin itse ostin 2kpl ebaystä, paritukseen tarvitset ISTAn
    Last edited by pyyn0; 03-11-2017, 21:37.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Muutama kysymys F10 tehdas webastosta:

    -Lähteekö (kuuluisiko lähteä) webaston tulille kun laitat auton käyntiin ja lähdet liikkeelle, mikäli kabiini/kone on tarpeeksi kylmä? Jos näin niin saako sen koodattua pois?
    -Meikän autosta on webaston avain/ohjain kadonnut, jos ostan ebaysta uuden/käytetyn tilalle niin saako sen helposti paritettua/koodattua minun auton kanssa toimivaksi?
    -Mikä on paras/kustannustehokkain tapa saada teleohjaus webastoon, eli kännykällä käyntiin?

    Tehovastus on nyt asennettu siihen vesiventtiilin johtoon, eli pitäisi nyt lämmittää heti myös moottoria kun webasto lähtee käyntiin.

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    Originally posted by X3-3.0sd View Post
    no toki onhan se nuinkin.. Ihmetyttää vaan BMW:n kanta ettei tarvitse esilämmittää moottoria kovillakaan pakkasilla, insinöörit ovat kuulemma sen niin laskeneet :think

    Haiskahtaa että siellä on oma lehmä ojassa, saa myytyä uutta alle kun vanhat kuluu loppuun ennen aikojaan ku lyyään tulille kylymliltään. Ja varaosapuoli liion kannattanee sekin paremmin kun koneet porsii aikasemmin. Kuinkahan paljon nuo kiristyvät normit loppupelissä säästääkään tätä pallukkata...
    Johtuu varmaan siitä että asiakkaat eivät osaa vaatia. Keskitytään vaan siihen että nahkajakkara on sopivan lämpöinen kulmahousulle..

    Tälläinen kolmas tai neljä omistaja joutuu näitä sitten rakentelemaan loppuun..

    Leave a comment:

Working...
X