Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemuksi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 39
    • Pohjanmaa, Finland

    F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

    Noniin, saatiin ensimmäiset kunnon pakkaset 29 astetta ja alkoi akku herjaamaan varauksestaan ja löi asioita pois päältä.

    Olin tuossa ajamatta kolmisen viikkoa joulukuussa (yleensä tulee sellaiset 5000 km /kk ja nyt kun pakkasilla ajoin niin herjaa että akun varaus alhainen.

    Minulla on BMW:n oma webasto, joka ei suostu menemään päälle johtuen akkuvarauksesta. Lisäksi äsken kun ajoin auton tallista ulos herjasi että mm. handsfreet ja muut eivät käytössä akunvarauksesta johtuen.

    Kysymys kuuluukin mitä tässä kannattaa tehdä, voinko ladata akun niin että otan + irti paikallaan, nollaako se jotain autossa, eli toimiihan kaikki sen jälkeen ok.

    Lataako tuo akku ajossa muuten? Eli olisi ensi viikolla jo 2000km ajoa edessä.

    Lisäksi yleisesti millainen akku kannattaa hankkia (tarkistan vielä millainen se on). Auto on -12 tuonti 530 XD kaikilla herkuilla, eli sähköä kyllä tarvitaan.

    Pitää ensin ekan kerran etsiä myös se akku, ilmeisesti löytyy takaluukusta sen kannen alta ?
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3096

    #2
    Originally posted by bemuksi View Post
    Noniin, saatiin ensimmäiset kunnon pakkaset 29 astetta ja alkoi akku herjaamaan varauksestaan ja löi asioita pois päältä.

    Olin tuossa ajamatta kolmisen viikkoa joulukuussa (yleensä tulee sellaiset 5000 km /kk ja nyt kun pakkasilla ajoin niin herjaa että akun varaus alhainen.

    Minulla on BMW:n oma webasto, joka ei suostu menemään päälle johtuen akkuvarauksesta. Lisäksi äsken kun ajoin auton tallista ulos herjasi että mm. handsfreet ja muut eivät käytössä akunvarauksesta johtuen.

    Kysymys kuuluukin mitä tässä kannattaa tehdä, voinko ladata akun niin että otan + irti paikallaan, nollaako se jotain autossa, eli toimiihan kaikki sen jälkeen ok.

    Lataako tuo akku ajossa muuten? Eli olisi ensi viikolla jo 2000km ajoa edessä.

    Lisäksi yleisesti millainen akku kannattaa hankkia (tarkistan vielä millainen se on). Auto on -12 tuonti 530 XD kaikilla herkuilla, eli sähköä kyllä tarvitaan.

    Pitää ensin ekan kerran etsiä myös se akku, ilmeisesti löytyy takaluukusta sen kannen alta ?
    Kokeileppa ensin ladata akkua irtolaturilla. Konehuoneessta löytyy liittimet joihin voit laturin kytkeä. Noista liittimistä on yhteys akulle.

    Akku löytyy takakontista ja ainakin sedanissa se on keskellä kontin pohjalla, vähän niinkuin "vararenkassyvennöksessä".
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • bemuksi
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 39
      • Pohjanmaa, Finland

      #3
      Originally posted by poke View Post
      Kokeileppa ensin ladata akkua irtolaturilla. Konehuoneessta löytyy liittimet joihin voit laturin kytkeä. Noista liittimistä on yhteys akulle.

      Akku löytyy takakontista ja ainakin sedanissa se on keskellä kontin pohjalla, vähän niinkuin "vararenkassyvennöksessä".

      Kiitos, koitanpa etsiä nuo liittimet vai onko sinulla suoraan tietoa mistä päin ne löytyy?

      Millainen akku sinulla muuten on käytössä/minun kannattaisi hankkia Suomen oloihin, eli kiinni on Sakuista tehdasakku tällä hetkellä.

      On tämä touhua, ensin ei ole talvea ollenkaan, ja plussalla joulutkin ja sitten iskee -29 astetta yhtäkkiä...prkl.

      Comment

      • bemuksi
        Bimmer Rookie
        • Sep 2015
        • 39
        • Pohjanmaa, Finland

        #4
        Löysin videon konehuoneen kautta latauksesta, joka auttanee muitakin. En tiedä mikä malli tuo on mille video on tehty, mutta idean siitä saa.



        Koitan ladata nyt alkuun jos nuo liittimet löydän, mutta akkuun liittyen ehdotukset tervetulleita mihin se kannattaa vaihtaa.

        Comment

        • Ikuinen aloittelija
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 336
          • maa

          #5
          Tänä aamuna lähti oma nätisti käymään, kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä ja akun rinnalla on lisäksi Defa 1204:n. Silti 20 kilometrin jälkeen työpaikan pihaan parkkeeratessa ilmoitti, että akun varaus on alhainen. Melko kovilla on kojeet.
          No onneksi tulee iltapäivällä pidempi ajoreissu, joten näkee sen jälkeen missä mennään.
          Rouvan e60:n pelasi aamulla ilman mitään ongelmia, kun oli samanlainen laturi käytössä.
          G30 520d Xdrive Sport -18
          F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

          Comment

          • Kari hoo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 85
            • Kymenlaakso

            #6
            Originally posted by Ikuinen aloittelija View Post
            Tänä aamuna lähti oma nätisti käymään, kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä ja akun rinnalla on lisäksi Defa 1204:n. Silti 20 kilometrin jälkeen työpaikan pihaan parkkeeratessa ilmoitti, että akun varaus on alhainen. Melko kovilla on kojeet.
            No onneksi tulee iltapäivällä pidempi ajoreissu, joten näkee sen jälkeen missä mennään.
            Rouvan e60:n pelasi aamulla ilman mitään ongelmia, kun oli samanlainen laturi käytössä.
            onneksi en ole ainoa tuon ongelman kanssa Latailin yön myöskin akkua kun auto sitä "kainosti" pyysi ja pudotti turhat virtaa kuluttavat laitteet käytöstä pois kuten apollo 13 konsanaan.. vaikka akku ottaa virtaa hieman vastaan on se tiensä päässä 5 vuoden jälkeen eikä varaa vaikka kuinka koettais - uutta akkua kehiin !!

            ps. tietääköhän kukaan pitääkö akun vaihdon jälkeen autoa käyttää "merkkihuollossa" kuten ohjekirja pyytää - vai palautuvatko nuo poispudotetut virrankuluttajat - sisävalot, ovenkahvavalot, radiot, sähköpenkit yms automaattisesti takaisin kun akun jännite saadaan nousemaan - akun vaihdon voinee varmaan tehdä itsekin jos antaa varavirtaa konehuoneen napojen kautta (ja ei kolauttele akusta plus-kaapelia suoraan peltiä vasten oikoseen..)

            Comment

            • Ikuinen aloittelija
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 336
              • maa

              #7
              Moottoritilasta mitattuna 15min latauksen jälkeen näyttää vielä 12,4V eli ei huono. Silti murjottaa ajossa.
              No vkl selviää miten pelaa.
              G30 520d Xdrive Sport -18
              F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

              Comment

              • Kari hoo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2008
                • 85
                • Kymenlaakso

                #8
                Originally posted by Ikuinen aloittelija View Post
                Moottoritilasta mitattuna 15min latauksen jälkeen näyttää vielä 12,4V eli ei huono. Silti murjottaa ajossa.
                No vkl selviää miten pelaa.

                ei riitä tuo jännite millään - ota suosiolla uusi akku + lukaise foorumista haulla "akun vaihto" F-sarjalaisten osastolta - siellä on maininta että auto pitää käyttää akun vaihdon jälkeen (merkki?)huollon kautta koodattavana (vastailen tässä samalla itselleni)

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 461
                  • Pohjois-Savo

                  #9
                  Originally posted by Kari hoo View Post
                  onneksi en ole ainoa tuon ongelman kanssa Latailin yön myöskin akkua kun auto sitä "kainosti" pyysi ja pudotti turhat virtaa kuluttavat laitteet käytöstä pois kuten apollo 13 konsanaan.. vaikka akku ottaa virtaa hieman vastaan on se tiensä päässä 5 vuoden jälkeen eikä varaa vaikka kuinka koettais - uutta akkua kehiin !!
                  En oikein ymmärrä tuota sähkölaitteiden irtikytkentää moottorin käydessä, koska laturissa kyllä riittää tehoa jos se vain _haluaa_ ladata eikä leiki ekoterroristia. Oma F11 valitti viime- (vai toissa-?) talvena akun varaustilasta ja sen jälkeen liika äly on jäänyt pois, nyt latausjännite on pakkasella ajossa tasaisesti 14.8 voltin luokkaa eikä auto enää yritä ladata vain moottorijarrutustilanteissa.

                  EDIT: Toki tuo akun sijoitus auton kylmimpään paikkaan on älytöntä, pitäisi virittää akulle lämmitysjärjestelmä...

                  Saa nyt sitten nähdä, mitä tuo huomenna sanoo, kun pitäisi ulkoa startata vajaan viikon seisonnan jälkeen.. -28 asteesta.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • Ikuinen aloittelija
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 336
                    • maa

                    #10
                    Täyden akun jännite on 12,7V. Käynnistyksessä ei ole mitään ongelmaa vaan ajossa. Käynnistyksessä ei tule herjoja eikä muutakaan, mutta 20min jälkeen tuli kyllä.
                    G30 520d Xdrive Sport -18
                    F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3096

                      #11
                      Originally posted by bemuksi View Post
                      Kiitos, koitanpa etsiä nuo liittimet vai onko sinulla suoraan tietoa mistä päin ne löytyy?

                      Millainen akku sinulla muuten on käytössä/minun kannattaisi hankkia Suomen oloihin, eli kiinni on Sakuista tehdasakku tällä hetkellä.

                      On tämä touhua, ensin ei ole talvea ollenkaan, ja plussalla joulutkin ja sitten iskee -29 astetta yhtäkkiä...prkl.
                      Minulla on alkuperäinen akku vuodelta 2010. Auton toin suomeen 2012 syksyllä ja sama akku siellä on edelleenkin. Akun tyypistä ei sen enempää tietoa.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • algernon
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 288
                        • Turku, Suami

                        #12
                        Kylmänä akun varauksen vastaanottokyky alenee, joten sen latautuminenkin on tuskan takana. Napajännite voi olla aivan hyvä mutta se ei varastoidu normaalisti akkuun. Voi olla että tämä "älykäs" latausjärjestelmä ei ymmärrä tätä.
                        M
                        850i -91 (EG11)
                        Z3 2.8 -98 (CH31)

                        325 -08 (VE31)

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3096

                          #13
                          Originally posted by bittivirhe View Post
                          En oikein ymmärrä tuota sähkölaitteiden irtikytkentää moottorin käydessä, koska laturissa kyllä riittää tehoa jos se vain _haluaa_ ladata eikä leiki ekoterroristia. Oma F11 valitti viime- (vai toissa-?) talvena akun varaustilasta ja sen jälkeen liika äly on jäänyt pois, nyt latausjännite on pakkasella ajossa tasaisesti 14.8 voltin luokkaa eikä auto enää yritä ladata vain moottorijarrutustilanteissa.

                          EDIT: Toki tuo akun sijoitus auton kylmimpään paikkaan on älytöntä, pitäisi virittää akulle lämmitysjärjestelmä...

                          Saa nyt sitten nähdä, mitä tuo huomenna sanoo, kun pitäisi ulkoa startata vajaan viikon seisonnan jälkeen.. -28 asteesta.
                          Esim pihtiampeerimittari on hyvä mittalaite kun tutkitaan lataako se laturi sinne akkuun vai ei. Joskus muinoin mittailin kylmällä moottorilla e60stä niin latausvirta oli 0amp akkuun, eli laturi tuotti vain sen minkä auto kulutti, muttei yhtään varastoon. Sitten kun moottori oli lämmennyt alkoi virta kasvaa akkuunkin päin. Tämä on sitä ekoilua tosiaan.

                          Ei ihan selvinnyt viestistäsi, että oletko ohjelmoituttanut tuon ekoilun latauksesta pois vai miten tilanne on muuttunut, että nykyään lataa muuloinkin?
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • Ikuinen aloittelija
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 336
                            • maa

                            #14
                            Tuota "äly"latauksen ymmärtämättömyytä voisi kyllä epäillä. No puolen tunnin päästä nähdään miten laulaa, jos laulaa.
                            G30 520d Xdrive Sport -18
                            F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3096

                              #15
                              Huomenna tuleekin hyvä koeponnistus, kun työkeikka suuntautuu pohjois-karjalaan päiväksi. Siellä auto seisoo pakkasessa päivän ilman lämmitysmahdollisuutta. Sittenhän se illalla nähdään jääkö bemari tehtaan parkkiin ja meikä taksilla Outokummun vilkkaaseen yöelämään :-)
                              Taitaa olla luvattu rapiat 30 pakkasta sinne suunnalle huomenna...
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎