Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #16
    Eilen laitoin Weban päälle normaalisti illalla ku piti yöksi töihi kammeta.

    Noh, autolle menin ni aika hiljasta kaikkien valojen yms. suhteen. Onneksi käyntiin pääsi. Ilmoitteli että ei voi webaa käyttää ku on jänöt alhaalla.

    Yöksi talliin ja laturiin..

    Nyt sitten kuuntelin takapäästä juuttaan kovaa jurinaa, liekö ilmapumppu jäässä tms. Eestaas lämpimästä kylmään ni taitaa tykätä kyttyrää, kosteutta sisällä... ei nää kestä pakkasta..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #17
      Prkl.

      Pimpom lataa akku. Vaikka just lämpimäs tuuttaili 11h laturissa pari yötä sitten ja ajomatkat 30min suunta. Ei arktisiin oloihi nämä. Missä osataan koodata se akun 80% raja helevettiin täällä savonmaalla?
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 461
        • Pohjois-Savo

        #18
        Originally posted by poke View Post
        Ei ihan selvinnyt viestistäsi, että oletko ohjelmoituttanut tuon ekoilun latauksesta pois vai miten tilanne on muuttunut, että nykyään lataa muuloinkin?
        En ole ohjelmoinut vaan ilmeisesti/kuulemma auto vaihtaa itse moodia jos toteaa akun kunnon "heikoksi". Ilmeisesti tämä tapahtui silloin/sen jälkeen kun auto käski sammutuksen yhteydessä (tunnin maantieajon päätteeksi) ladata akun.

        Tosin kävin kyllä tuon tapauksen takia huollossakin, mutta ei ollut puhetta, että olisivat siellä tehneet muuta kuin ehdottivat akun uusimista.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3096

          #19
          Originally posted by Ceeray View Post
          Prkl.

          Pimpom lataa akku. Vaikka just lämpimäs tuuttaili 11h laturissa pari yötä sitten ja ajomatkat 30min suunta. Ei arktisiin oloihi nämä. Missä osataan koodata se akun 80% raja helevettiin täällä savonmaalla?
          on teillä ihmevehkeitä. minulla oli auto pihalla kokoyön, aamulla n 3,5h lämmittimessä + defalatauksessa. käynnistyi reippaasti. kaikki sähkölaitteet toimi kuten pitikin, ei mitään herjoja. sen jälkeen ajelin tyytyväisenä reilun satakilsaa alimmillaan -28 pakkasessa. lämmintä riittää ja autopelaa hyvin. kulutuskin maltillinen 5,8.

          ajatuksena ollu, että keväällä möisin tämän ja hakisin saksasta seuraajan, mutta jos saakin huonomman tilalle....
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 461
            • Pohjois-Savo

            #20
            Noniin, ajelinpa maalta kaupunkiin, pakkasta -24...-21 ja ajomatka 80 km. Säteilylämmitin oli päällä kuutisen tuntia ennen lähtöä (auto seissyt 25-28 asteen pakkasessa maanantaista saakka). Käynnistyi ongelmitta, mutta parkkitutka ei toiminut kummassakaan päässä edes perille päästyä. Näyttöön tulee normaali näkymä, mutta tutka ei reagoinut kummassakaan päässä mihinkään. Ei myöskään osannut varoittaa millään tavalla, että tutka ei toimi. Anturit eivät olleet lumen tai jään peitossa tms.

            Latausjännite oli matkan aikana 14.6 - 14.7 V ja penkinlämmittimet ym. toimivat normaalisti eikä mitään herjoja tullut.

            Kun perille päästyä sammutin moottorin, tuli välittömästi ilmoitus "battery charge is very low" ja käsky ladata akku. Vaan jos auto olisi pakkasessa, niin eihän se akku latautuisi yhtään sen paremmin kuin ajonkaan aikana. Eli miten tällaisella saksalaisella ihmeellä pärjäisi ilman lämmintä tallia?

            Auto on nyt tallissa ja laturin perässä, mutta tarkoitus olisi palata tänään maalle, jolloin auto jää taas pakkaseen ja pitäisi saada taas pakkasesta käyntiin.

            Vai ottaisiko pihalta kohta 15-vuotiaan ruotsalaisen ja pääsisi taas ongelmista.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #21
              Täällä ollut nyt muutamana päivänä 25-33 pakkasta ja auto varmaan 5-6 päivää ajamatta ,nyt pakkasta oli -23c laitoin weban 15min päälle ja auto käyntiin ilman hälyjä.
              Autossa vuoden ikäinen 110a agm akku..vanhan akun laitoin femmaan jossa se pelaa ilman hälyjä

              Peränkin nosti oikeaan korkoon kun toinen pussi oli tyhjänä (nämä kaikki siis autossa) eli kai pitää olla tyytyväinen.

              Ja keskiviikkona uusi pussi pirssiin niin korkeuskin pitäisi jatkossa pysyä..
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3096

                #22
                Originally posted by poke View Post
                Huomenna tuleekin hyvä koeponnistus, kun työkeikka suuntautuu pohjois-karjalaan päiväksi. Siellä auto seisoo pakkasessa päivän ilman lämmitysmahdollisuutta. Sittenhän se illalla nähdään jääkö bemari tehtaan parkkiin ja meikä taksilla Outokummun vilkkaaseen yöelämään :-)
                Taitaa olla luvattu rapiat 30 pakkasta sinne suunnalle huomenna...
                joo eipä ollukkaan pakkasta kuin 24 perillä. auto seisoi 6 tuntia pakkasessa ilman latausta ja lämmitystä. napista käyntiin ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.
                kotiinhan sieltä piti sitten tulla.
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 461
                  • Pohjois-Savo

                  #23
                  Auto tallissa kuutisen tuntia laturin perässä. Kun avasin lukituksen, ilmoitti että akku tyhjä, sisävalot eivät syttyneet, mittaristo ei herännyt jne. Käynnistyi ok, ilmoitti että sähkölaitteita kytketty irti (alkoivat kyllä toimia hetken päästä). Reilu tunti ajoa, perillä tutkin akun tilaa ja ihan huurteessa se on koko ongelmajäte. Latausjännite akun navoista 14.9 V. Meinasin että jätän tavaratilan pohjan auki ja koneen käyntiin ja puhalluksen isolle, mutta ei taida peräluukku mahtua kiinni jos jättää pohjan pystyyn (farkku).

                  Laitoin taas laturin perään pihalle, mutta tuskinpa se -20 asteessa ihmeitä auttaa. Laakkosen kanssakin juttelin, mutta siellä mies veikkasi ettei uusi akku välttämättä noita herjoja poista, jos pakkanen jatkuu.

                  Pitäsköhän tuohon kehittää akun lämmitin..
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #24
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Auto tallissa kuutisen tuntia laturin perässä. Kun avasin lukituksen, ilmoitti että akku tyhjä, sisävalot eivät syttyneet, mittaristo ei herännyt jne. Käynnistyi ok, ilmoitti että sähkölaitteita kytketty irti (alkoivat kyllä toimia hetken päästä). Reilu tunti ajoa, perillä tutkin akun tilaa ja ihan huurteessa se on koko ongelmajäte. Latausjännite akun navoista 14.9 V. Meinasin että jätän tavaratilan pohjan auki ja koneen käyntiin ja puhalluksen isolle, mutta ei taida peräluukku mahtua kiinni jos jättää pohjan pystyyn (farkku).

                    Laitoin taas laturin perään pihalle, mutta tuskinpa se -20 asteessa ihmeitä auttaa. Laakkosen kanssakin juttelin, mutta siellä mies veikkasi ettei uusi akku välttämättä noita herjoja poista, jos pakkanen jatkuu.

                    Pitäsköhän tuohon kehittää akun lämmitin..
                    Vaikkapa tommonen:



                    Mullakin molemmat autot herjaa joka päivä koko ajan noita akkuherjoja, mutta käyntiinhän ne lähtevät mukavasti. On tää ihme touhua.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #25
                      Mitä tuossa istalla pällistelin omasta niin herja rajat nousee kovilla pakkasilla melko ylös. Startability raja saattaa olla siellä 70% hujakoilla näillä keleillä.
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 461
                        • Pohjois-Savo

                        #26
                        Originally posted by exautisti View Post
                        Mitä tuossa istalla pällistelin omasta niin herja rajat nousee kovilla pakkasilla melko ylös. Startability raja saattaa olla siellä 70% hujakoilla näillä keleillä.
                        Eli mitä se käytännössä tarkoittaa, jos auto valittaa ajon päätteeksi "battery charge is very low" ja auto akkuineen on ollut -25...-29 asteessa viikon ajamattomana? Onko akku oikeasti niin tyhjä, että käyntiinlähtö on epävarmaa? Ei ole koskaan jäänyt yksikään auto käynnistymättä edes -37-asteisen yön jälkeen, mutta ei ole toisaalta muitakaan pakkasongelmia ollut ennen bemaria. On "hiukan" epävarma olo tuon vehkeen kanssa.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 461
                          • Pohjois-Savo

                          #27
                          Originally posted by touring39 View Post
                          Mikähän tuollaisen lämmittimen teho on? Jos se toimii jo 4 A laturilla, teho ei voine olla yli 48 wattia.

                          En tiedä, miten pieleen tämä laskelma meni, mutta korjatkaa. Yritin laskea, paljonko 105 Ah AGM-akku lämpenisi 100 W lämmittimellä aikayksikköä kohti - eikä tulos ole kovin rohkaiseva:

                          Bosch AGM 105 Ah P393xL175xK190 paino 29.4 kg
                          - tilavuus 13.07 dm³

                          - oletetaan, että akussa on 3 litraa vettä ja loppu lyijyä. tällöin
                          lyijyä on 26 kg ja vettä 3 kg.

                          - lyijyn ominaislämpökapasiteetti on 0,130 kJ/(kg K)
                          - veden ominaislämpökapasiteetti on 4,186 kJ/(K kg)
                          - kokonaisominaislämpökapasiteetti on (0.13*26 + 3*4.186) kJ/K = 15.94 kJ/K

                          - oletetaan lämmittimen tehoksi 100 W ja häviöiksi 25% eli 25 W. Tällöin
                          akkua lämmitetään 75 W teholla eli lämpöenergiaa syntyy 75 J/s.
                          Akun lämpötila nousee siis 75/15940 K/s eli 4500/15940 K/min = 0.28 K/min = 16.9 K/h
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            #28
                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            Eli mitä se käytännössä tarkoittaa, jos auto valittaa ajon päätteeksi "battery charge is very low" ja auto akkuineen on ollut -25...-29 asteessa viikon ajamattomana? Onko akku oikeasti niin tyhjä, että käyntiinlähtö on epävarmaa? Ei ole koskaan jäänyt yksikään auto käynnistymättä edes -37-asteisen yön jälkeen, mutta ei ole toisaalta muitakaan pakkasongelmia ollut ennen bemaria. On "hiukan" epävarma olo tuon vehkeen kanssa.

                            Hälyraja muuttuu ja näillä keleillä näyttää olevan,että vaatii n.70% varauksen ja kun varaustila laskee alle,niin alkaa puottaan sähkölaitteita pois.
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 461
                              • Pohjois-Savo

                              #29
                              Originally posted by exautisti View Post
                              Hälyraja muuttuu ja näillä keleillä näyttää olevan,että vaatii n.70% varauksen ja kun varaustila laskee alle,niin alkaa puottaan sähkölaitteita pois.
                              Mistä tuo varaustila päätellään, laskennallisesti siitä tiedosta paljonko akusta on purettu ja paljonko sinne on varattu energiaa vai akun napajännitteestä tms?
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6324
                                • P-Pohjanmaa

                                #30
                                No niin tänä aamuna - 20c ja weban löin päälle ja oletin että lähti päälle..
                                Menin auton luo ja eihän se mitään ollut päällä..

                                Auto vaivoin käyntiin (pari hehkua pimeenä) ja herjas akun jännitteestä tai alhaisesta löpöstä (144 km näytti jäljellä olevaa matkaa)

                                Auto käynnissä niin webakin lähti päälle..ihme pelejä

                                Ei ois pitänyt eilen kehua
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎