Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takur
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 97
    • Oulu

    #76
    Originally posted by pexodus View Post
    Eikös tuo vaan pidä ilmoittaa autolle atk-laitteistolla?

    Minkä akun otit?
    Varta G14.

    Comment

    • takur
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 97
      • Oulu

      #77
      Originally posted by bittivirhe View Post
      No ei siellä nyt talvivaatteissa palele, mutta ei kuumakaan ole. Sivuikkunat tahtovat vetää pikkuhiljaa jäähän, vaikka yksin ajelee.

      Jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilaero on 3-5 asteen luokkaa. 80 kim/h maantieajossa -30 asteessa öljyn lämpö on muistaakseni 75 asteen jommalla kummalla puolella riippuen siitä noustaanko mäkeä ylös vai lasketaanko alas. Moottoritiellä 100 km/h lämmöt nousevat hieman, mutta en usko että 90 asteeseen päästäisiin.

      Keskikulutus maantiellä on jossain 7 litran luokassa - melkoisen kaukana tehtaan lupaamasta 5.jotain-lukemasta. Ja kyllähän tuolla kulutuksella jo täytyy lämpöäkin syntyä, se vain karkaa jonnekin.

      Oliko näissä (F10/F11) muuten kaikissa lämmitetty polttoainesuodatin vai kuuluuko se vain johonkin talvipakettiin? Entä onko 3-litraisessa dieselissä pelkoa huohottimen jäätymisestä (onko se lämmitetty kaikissa vai vaatiiko jonkin option)?

      Kilven alta peitin ritilää pikkaisen (n. 70%) niin lämmöt nousi selvästi ja nopeammin. Kannatta kokeilla.

      Comment

      • sassi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 412
        • Nivala

        #78
        Minullakin edellisen kovemman pakkasjakson aikana yhtenä aamuna oli webasto lopettanut lämmittämisen kesken ja kun avasin ovet, osa laitteista oli virrattomana, mm. sisävalot ei syttyneet. Herjaa ei kuitenkaan tullut, mutta vikakoodeja kun katsoin Rheingoldilla, niin siellä oli vaikka mitä kun virranhallinta oli tiputtanut purkkeja virrattomaksi. Sen jälkeen olen pitänyt joka yö Defan akkulaturin kiinni (Muutaman vuoden ikäinen Defan 4A ylläpitolaturi, jota olen kierrättänyt autosta toiseen), eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia, mutta epäilin että ei akku siltikään täyteen lataudu.

        Eilen kun oli -14, laitoin sisätilalämmittimen puhaltamaan suoraan akulle (takakontin pohjalevy auki auki ja kaadoin penkit että ilma kiertää) ja n. 1,5 tunnin lämmittelyn jälkeen akku oli n. +20 asteinen, sitten tökkäsin Defan piuhan kiinni. 7 tuntia myöhemmin kun kävin katsomassa, Defasta oli latausvalo sammunut, eli sen mielestä akku oli täysi.
        Eli aiemmin esitetty tieto, ettei tavallinen "älylaturi" ymmärrä AGM akun vaatimaa korkeampaa latausjännitettä eikä näin ollen lataa sitä täyteen, vaikuttaa täysin faktalta

        Tänään sitten ulkolämpömittarissa lukema -31, mutta liikkeelle piti päästä joten Webasto päälle. 25 minuutin jälkeen kävin käynnistämässä moottorin ja jätin hetkeksi vielä lämpiämään.
        Sitten läppärin ja piuhan kanssa autoon värkkäämään ja Rheingoldilla tutkimaan että mitäs kaikkea tästä saakaan irti. Sieltähän löytyi sellainenkin info, kuin akun varaustila viimeiseltä 5 vuorokaudelta.
        Viikon pätkäajot töihin ja yöt Defan akkulaturi kiinni, niin akun varaustila oli ollut 78% - 83% välillä. Eilisen akun lämmityksen ja latauksen jälkeen status oli 88%, eli ei vieläkään täynnä.

        Latausjännite oli 25min webastolla lämmityksen jälkeen moottorin käynnistyksen jälkeen 14,4 - 14,7V. Sitten E-Sys käyntiin ja tutkimaan, löysin sen brake regeneration option ja koodasin sen pois päältä.
        Nyt latausjännite on 14,8 - 15,0V ja ajossa kun tekee moottorijarrutuksen, kulutusmittari pysähtyy nollaan eikä menee enää sinne latauksen puolelle, eli brake regeneration on pois päältä.
        Ensi viikolla en meinaa Defalla latailla ollenkaan, katson viikon jälkeen mitä tuo akkustatus taas näyttää :think

        PS. Brake regeneration löytyy DME -> 3701 OHNE_ZEITLIMIT -> iGR ja arvoksi OFF (default ON)
        --
        Sassi
        - F10 530d
        - KTM 690 Enduro
        Ex. E90 330d, E46 330d

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #79
          Eilen 7h laturissa sisällä hallissa ja defa puhalsi vielä akkuun takaloosterissa lämpöä. Aamulla weba ei käynnistyny, ilmoitteli vaikka mitä. Lähtee kyllä helposti käymään vaikka 27 astetta pakkasta.

          Tänään taas 7 h sisällä laturissa, latasin suoraan navoista. Ajoin kotiin ja sammutin, saman tien lävähti että lataa akku. Pitäskö se vaihtaa..? Kun ei lataamallakaan järkiinny.

          4.5v ja 150tkm ajettu akku.
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 461
            • Pohjois-Savo

            #80
            Originally posted by sassi View Post
            Eilen kun oli -14, laitoin sisätilalämmittimen puhaltamaan suoraan akulle (takakontin pohjalevy auki auki ja kaadoin penkit että ilma kiertää) ja n. 1,5 tunnin lämmittelyn jälkeen akku oli n. +20 asteinen, sitten tökkäsin Defan piuhan kiinni. 7 tuntia myöhemmin kun kävin katsomassa, Defasta oli latausvalo sammunut, eli sen mielestä akku oli täysi.
            Eli aiemmin esitetty tieto, ettei tavallinen "älylaturi" ymmärrä AGM akun vaatimaa korkeampaa latausjännitettä eikä näin ollen lataa sitä täyteen, vaikuttaa täysin faktalta
            Löytyi lopulta tietoa AGM-akun latausjännitteestä eri lämpötiloissa:

            http://www.lifelinebatteries.com/manual.pdf (sivu 19)

            Eli vajaassa -30 Celsius-asteessa (-20 F) latausjännitteen pitäisi olla 16.30 V. Bemarin 14.8 - 14.9 V riittää vain plussakeleillä.

            Eipä ihme, ettei lataudu.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #81
              Originally posted by sassi View Post
              Minullakin edellisen kovemman pakkasjakson aikana yhtenä aamuna oli webasto lopettanut lämmittämisen kesken ja kun avasin ovet, osa laitteista oli virrattomana, mm. sisävalot ei syttyneet. Herjaa ei kuitenkaan tullut, mutta vikakoodeja kun katsoin Rheingoldilla, niin siellä oli vaikka mitä kun virranhallinta oli tiputtanut purkkeja virrattomaksi. Sen jälkeen olen pitänyt joka yö Defan akkulaturin kiinni (Muutaman vuoden ikäinen Defan 4A ylläpitolaturi, jota olen kierrättänyt autosta toiseen), eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia, mutta epäilin että ei akku siltikään täyteen lataudu.

              Eilen kun oli -14, laitoin sisätilalämmittimen puhaltamaan suoraan akulle (takakontin pohjalevy auki auki ja kaadoin penkit että ilma kiertää) ja n. 1,5 tunnin lämmittelyn jälkeen akku oli n. +20 asteinen, sitten tökkäsin Defan piuhan kiinni. 7 tuntia myöhemmin kun kävin katsomassa, Defasta oli latausvalo sammunut, eli sen mielestä akku oli täysi.
              Eli aiemmin esitetty tieto, ettei tavallinen "älylaturi" ymmärrä AGM akun vaatimaa korkeampaa latausjännitettä eikä näin ollen lataa sitä täyteen, vaikuttaa täysin faktalta

              Tänään sitten ulkolämpömittarissa lukema -31, mutta liikkeelle piti päästä joten Webasto päälle. 25 minuutin jälkeen kävin käynnistämässä moottorin ja jätin hetkeksi vielä lämpiämään.
              Sitten läppärin ja piuhan kanssa autoon värkkäämään ja Rheingoldilla tutkimaan että mitäs kaikkea tästä saakaan irti. Sieltähän löytyi sellainenkin info, kuin akun varaustila viimeiseltä 5 vuorokaudelta.
              Viikon pätkäajot töihin ja yöt Defan akkulaturi kiinni, niin akun varaustila oli ollut 78% - 83% välillä. Eilisen akun lämmityksen ja latauksen jälkeen status oli 88%, eli ei vieläkään täynnä.

              Latausjännite oli 25min webastolla lämmityksen jälkeen moottorin käynnistyksen jälkeen 14,4 - 14,7V. Sitten E-Sys käyntiin ja tutkimaan, löysin sen brake regeneration option ja koodasin sen pois päältä.
              Nyt latausjännite on 14,8 - 15,0V ja ajossa kun tekee moottorijarrutuksen, kulutusmittari pysähtyy nollaan eikä menee enää sinne latauksen puolelle, eli brake regeneration on pois päältä.
              Ensi viikolla en meinaa Defalla latailla ollenkaan, katson viikon jälkeen mitä tuo akkustatus taas näyttää :think

              PS. Brake regeneration löytyy DME -> 3701 OHNE_ZEITLIMIT -> iGR ja arvoksi OFF (default ON)

              Eikös tuo vain ole paljon parempi ottaa pois varustelistalta. Koodaus vaikuttaa muihinki parametreihin.

              Eli 1CD vo listalta mäkeen ja koodaa mittarin ja dme:n
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6324
                • P-Pohjanmaa

                #82
                Originally posted by Ceeray View Post
                Eilen 7h laturissa sisällä hallissa ja defa puhalsi vielä akkuun takaloosterissa lämpöä. Aamulla weba ei käynnistyny, ilmoitteli vaikka mitä. Lähtee kyllä helposti käymään vaikka 27 astetta pakkasta.

                Tänään taas 7 h sisällä laturissa, latasin suoraan navoista. Ajoin kotiin ja sammutin, saman tien lävähti että lataa akku. Pitäskö se vaihtaa..? Kun ei lataamallakaan järkiinny.

                4.5v ja 150tkm ajettu akku.
                Melkeen se +200e sijoittaa jotta Nintendo rauhoittuu
                Eiköhän orggis akku ole jo hintansa haukkunut.
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • pexodus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1577
                  • Leppävirta/Oravikoski

                  #83
                  Originally posted by veku View Post
                  Melkeen se +200e sijoittaa jotta Nintendo rauhoittuu
                  Eiköhän orggis akku ole jo hintansa haukkunut.
                  Enää ei mullakaan lähde webasto päälle, ilmoittaa heti vaikka olisi just ajettu 400km että liian vähän virtaa, muuten toimii normaalisti.

                  Yön yli akkuvahdissa lämpimässä tallissa, ei lähde weba päälle kuin vasta auton käydessä. No Vartan G14 95ah AGM, 199e asennettuna. Meinasi olla vain vähän kivenalla täällä päin ainakin lauantaina jo kyselin, tiistaille sai.

                  Akku, 5,5v ja 315tkm
                  BMW F11 LCI 530da x-drive
                  Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                  Comment

                  • JJtalo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 350
                    • Kokkola

                    #84
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Löytyi lopulta tietoa AGM-akun latausjännitteestä eri lämpötiloissa:

                    http://www.lifelinebatteries.com/manual.pdf (sivu 19)

                    Eli vajaassa -30 Celsius-asteessa (-20 F) latausjännitteen pitäisi olla 16.30 V. Bemarin 14.8 - 14.9 V riittää vain plussakeleillä.

                    Eipä ihme, ettei lataudu.
                    Hyvänolonen taulukko.
                    Onko kellään tietoa kuinka korkean jännitteen lyijyakku vaatii pakkasilla ? Eikös tuo bemarin oma laturi nosta yli 15v kun aletaan mennä pakkasen puolelle ?
                    Omassa (e61) on vartan lyijyakku ja defan 4A ylläpitolaturi, ja se näyttäis puskevan 14,3v. Ajo on todella lyhyttä, töihin 7km per suunta, kauppaan 0,5-5km per suunta. Kuitenkin hyvin starttaa kun on aamusin jokusen tunnin roikannokassa latauksessa. Eli ainakin tuo lyijyakku ottaa vastaan noinkin pienellä jännitteellä ? nytkin ollut pari viikkoa melkeen -30 pakkasta, luulis että jos ei ota virtaa tuolla jännitteellä olis jo matka katkennu.

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #85
                      Onko se 95Ah agm oikean kokoinen akku? 250€ asennettuna täällä Kuopiossa Exide..
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 461
                        • Pohjois-Savo

                        #86
                        Originally posted by JJtalo View Post
                        Hyvänolonen taulukko.
                        Onko kellään tietoa kuinka korkean jännitteen lyijyakku vaatii pakkasilla ? Eikös tuo bemarin oma laturi nosta yli 15v kun aletaan mennä pakkasen puolelle ?
                        Omassa (e61) on vartan lyijyakku ja defan 4A ylläpitolaturi, ja se näyttäis puskevan 14,3v. Ajo on todella lyhyttä, töihin 7km per suunta, kauppaan 0,5-5km per suunta. Kuitenkin hyvin starttaa kun on aamusin jokusen tunnin roikannokassa latauksessa. Eli ainakin tuo lyijyakku ottaa vastaan noinkin pienellä jännitteellä ? nytkin ollut pari viikkoa melkeen -30 pakkasta, luulis että jos ei ota virtaa tuolla jännitteellä olis jo matka katkennu.
                        En ole etsinyt vastaavaa taulukkoa tavalliselle akulle, mutta niiden latausjännitteet ovat kyllä matalampia kuin AGM-akkujen. F11:n laturi ei ainakaan ole yli 15 volttia antanut -30 asteen pakkasellakaan.

                        Vaikuttaa vaan tuon taulukon perusteellakin siltä, että ainoa keino saada akku pysymään hyvässä varaustilassa on lämmittimen hankkiminen. Joka ainoa kerta tunnin maantieajon päätteeksi (pakkasesta lähdettynä) auto käskee ladata akun.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • KoPe
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 251
                          • Helsinki

                          #87
                          Omassa F10:ssa herjat loppuivat kun yhtenä pakkaspäivänä ajelin yhden työmatkan sykliajoa niin, että kiihdytin ensin ja annoin sitten vapaalla auton ladata akkua. Tätä tein sellaisen reilu 30 min. Toki siinä oli tullut pari pidempää reissua alle, mutta joka kerta niidenkin jälkeen -20 herjasi samaa akkua.
                          KoPe
                          --------
                          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                          Comment

                          • pexodus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1577
                            • Leppävirta/Oravikoski

                            #88
                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Onko se 95Ah agm oikean kokoinen akku? 250€ asennettuna täällä Kuopiossa Exide..
                            Juu, myös Vartan G14 on 95ah AGM.
                            Varkaudessa noin samanhintainen asennettuna, marmorilla boschilla lie yli 400€?
                            BMW F11 LCI 530da x-drive
                            Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #89
                              Originally posted by touring39 View Post
                              F11 sai eilen (9.1.2016) tehohoitoa. Sisätilalämppäri oli päällä koko päivän ja C-tek kiinni. Jätin laturin vielä yöksikin päälle. Nyt akkujännite näyttää 13,1.
                              Mun F11 herjat loppuivat tuohon tehohoitoon. Toki pakkasetkin ovat hiukan lauhtuneet, mutta eipä tuossa ole mitään lämmittimiäkään.
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1399
                                • Kuopio

                                #90
                                Exide paikalleen, 95 Ah. Orkkis 105Ah pitkä akku...

                                185€ asennettuna.
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎