Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 penkinlämmitys toimii vaiheittain

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mattix
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 83
    • Tampereen seutu

    #16
    Originally posted by pyyn0 View Post
    Joo noista kuvista ei selviä miten istuimen vastukset on kytketty, kyseessä on penkin sisäinen kytkentä, joten niihin tuskin löytyy kuvia mistään, lämmittäjän/penkin valmistajalta tiettysti.
    Ei ole merkitystä onko ne rinnan vai sarjaan kytketty koska jos reisituet lämpiää ja istuin ei, niin tod-näk istuin elementti on sökö koska molemmille vastuksille on kuvien mukaan sama syöttö.
    Johdotuksen vikaantuminen on tietysti mahdollista mutta mielestäni hyvin epätodenäköistä.

    EDIT, Näin uusissa autoissa voi jo suosiolla piuhanpäistä vastusarvon mittaamisen unohtaa, niin monen komponentit/moduulit sisältää niin paljoin eletroniikkaa mitä ei kuvissa ole jolloin arvot näyttää aina mitä sattuu, se on niin monta todettu.
    Tota vikaa et oikein muuten saa selville kuin ottamalla sen penkin auki.
    Hmm edelleen... Ihmetystä herättää, miksi etureisituen johdon irroittaminen muuttaa pelkääjän paikan penkin ohmit samaan kuin kuskin rikki olevassa penkissä. Kyllä tällä hetkellä betsit laittaisin johdotusrikolle, joka liittyy etureisitukeen.

    Tuo istuinvastusten mittailu on mielestäni validia. Siellä ei ole välissä (vai onko?) mitään elektroniikkaa ja ohmit tuntuu olevan samoja kuin muutkin ovat ehjistä elementeistä saaneet korjauksen jälkeen (pl. 10 ohmia). Ja jos elementti olisi rikki, niin eikö ohmit olisi ääretön? Tai sitten kerran 10 ohmia antaa, niin jossain olisi pirun kuuma piste (jota siis ei ole).

    Vian selvittämisen kannalta vastusten johdotuksen kytkennät olisivat kyllä kiinnostava juttu. Ei kellään ole F10/F11 comfort-penkin korjailusta kokemusta?
    ex: 530xda F11 2012 Msport
    ex: 530xda E61 2008 Msport

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7538
      • Jyväshyvä

      #17
      Aika usein se on comfortti penkeissä oleva lämmitysongelma liittynyt reisitukeen,
      kannattaa siis tutkia sen piuhat.

      Minulta löytyy pari uutta reisituen nahkaa, mustia molemmat,
      reiällinen ja ilman reikiä...

      noita ei saa erikseen ostettua.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Mattix
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 83
        • Tampereen seutu

        #18
        Originally posted by Mattix View Post
        Hmm edelleen... Ihmetystä herättää, miksi etureisituen johdon irroittaminen muuttaa pelkääjän paikan penkin ohmit samaan kuin kuskin rikki olevassa penkissä. Kyllä tällä hetkellä betsit laittaisin johdotusrikolle, joka liittyy etureisitukeen.

        Tuo istuinvastusten mittailu on mielestäni validia. Siellä ei ole välissä (vai onko?) mitään elektroniikkaa ja ohmit tuntuu olevan samoja kuin muutkin ovat ehjistä elementeistä saaneet korjauksen jälkeen (pl. 10 ohmia). Ja jos elementti olisi rikki, niin eikö ohmit olisi ääretön? Tai sitten kerran 10 ohmia antaa, niin jossain olisi pirun kuuma piste (jota siis ei ole).
        No niin, vika selvisi etureisituen ja parin muovin irroituksella. Istuimen keskiosan vastuselementeiltä etureisituelle menevä johdotus palanut karrelle. Taitaa olla vielä niin hyvin istuinosan päästä palanut, että saa korjausta varten ottaa nahan irti . Toki mittailin palamiskohdasta penkkimoduulille päin vastukset ja ne ovat kunnossa. Tuosta 15 cm johtopätkästä on juuri se istuinosan etummainen taitoskohta mennyt, muuta ei.

        Kiitos Majorille tarjouksesta, mutta reisituelle ei ole siis tarvetta.
        ex: 530xda F11 2012 Msport
        ex: 530xda E61 2008 Msport

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1058
          • Fin

          #19
          On nää hienoja vehkeitä kun penkeistä johdot sulaa.
          Löytyiskö kuvaa jaettavaksi?
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • karis79
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 145
            • Oulu

            #20
            Joo kuvat kiinnostais kun itsellä sama vika ja jos vaikka joku pöivä ehtis itsekin tutkia asiaa enemmän
            F11 530xd 11/11
            E39 530d 05/03

            Comment

            • Mattix
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 83
              • Tampereen seutu

              #21
              Originally posted by pyyn0 View Post
              On nää hienoja vehkeitä kun penkeistä johdot sulaa.
              Löytyiskö kuvaa jaettavaksi?
              Tässä tätä herkkua on. Vianselvityksen toteutin siis:

              1. Poistin penkin etuosasta alhaalta muovisuojan, jotta näkyvyys oli istuinmoduulille parempi.
              2. Aluksi otin Penkkimoduulilta lämmitysjohtojen liittimet irti (musta ja ruskea, oliko karvoja molemmissa se 3 kpl).
              3. Mittailin johdot (ohmit) ja vertasin pelkääjän paikan tuloksiin
              4. Sen jälkeen reisituen alta liitin auki ja vertasin tuloksia uudestaan
              5. Tämän jälkeen epäilys oli, että galvaanista yhteyttä istuimelta reisituelle ei ole, kun kuskin penkin ohmit oli samat liitin kiinni kuin pelkääjän paikalla liitin irti.
              6. Purkuhommiin eli kaksi torxia auki reisituen alta ja lätyskä pois edestä.
              7. Sitten vuorossa oli musta muovi reisituen ja istuinosan välistä, lähtee varovasti nostamalla etulaidasta. Tämän jälkeen olikin poikkipalanut johto jo näkösällä.
              8. Tämän jälkeen otin istuimen etulaidan muovisuojan pois. Ei kannata riuhtoa vaan varovaisuutta noudattaen lähtee kyllä.
              9. Sitten otin pois reisituen moottorin, torxeja auki ja moottorin liitin pois. Sen jälkeen ujutus pois paikaltaan.
              10. Sitten irroittelin varovasti etuosan hog ringsit, kun tilaa oli paremmin. Tässä kohti varovaisuutta. Vaahtomuovissa menee kai rautalanka etuosan muoviputken lisäksi, niin sitä ei kannata repiä rikki tai irti vaahvomuovista.

              Nyt oli sitten koko komeus näkösällä. Lämmitti mieltä huomata, että palo oli tapahtunut vahvistetussa osassa ja just niin, että ei taida tuossa mahtua korjausta tekemään...

              Hyödynsin erityisesti bmw77:n ohjeistusta: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...0&postcount=44

              Kuvat:



              On nää hienoja vehkeitä. E61 comforteista hajosi reisituen moottorista ratas. Toki tästäkin pitää jotain rikki olla.
              ex: 530xda F11 2012 Msport
              ex: 530xda E61 2008 Msport

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #22
                Kolvaa silikonikaapelista tohon pomppulanka väliin. Sillai itte korjasin e61 comfort penkin kun langat meni. Otin koko istuinosan pois ja sit pajotin kolvilla kuntoon. Ei haittaa vaikka olisi tavan lankaa pätkä välissä...
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Mun Comfort-penkistä löytyi täsmälleen sama vika mitä noissa aiemmissa kuvissa. Ihan samasta kohtaa johdot palaneet poikki. Eli ainesta "Tyyppiviat"-osioon...
                  Korjaus oli helppo. Reisituki irti eli pari torx ruuvia ja yksi sähköliitin, sitten reisituen ja istuinosan välinen muovi irti ja penkin nahan kiinnityssinkilät etureunasta irti. Haperot johtimenpätkät poikki ja kolvataan uutta silikonipiuhaa väliin ja kutistesukkaa reilusti liitosten päälle. Ei ollu sinkiläpihtejä, niin vedin verhoilun takaisin kiinni nippusiteillä siten että nippusiteen lukot ovat penkin alla. Siten mahtuu reisituen ja istuinosan välinen muovipalikka hyvin takaisin paikoilleen. Nyt taas istuinosa lämpiää, saa nähdä onko pitkäikäinen korjaus...:think

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    #24
                    Joops. Ihan täsmälleen sama vika lopulta täälläkin.
                    1h homma kaikkine tavaranettimisineen ja kolvailuineen laittaa nippuun.

                    Tyyppivika. Nyt toimii taas.
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • Palomies
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 192
                      • Home

                      #25
                      Juupelista.

                      Lämpökameralla ihmetelty penkkien lämpövastuksia.

                      Todettu kuskin penkin istuin osan ja reisituen olevan "kylmiä". Apparin penkissä näkee hienosti vastuslangas.

                      Kuksin penkissä selkänoja lämpenee.

                      Penkkeinä comfort jakkarat.

                      Mistä lähtisi tekijää metsästämään..

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        #26
                        Siis kuten yllä kirjoitin ni tunnin homma tehdä itse pimeässä ja pakkasessa.. ohjet ja kuvat threadissa
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • jleinonen
                          BTCF Member
                          • Jun 2012
                          • 30
                          • Keski-Suomi

                          #27
                          Täällä pimeni comfot penkin selkänojasta lämmöt, istuinosa lämpenee edelleen

                          Vikakoodi: 8029A9 Backrest Temperature Sensor

                          Mutta ilmeisesti siellä on johdot jostain kärähtäny. Pirullista kyllä.

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            #28
                            Ihme sekundaa kyllä nää nykysi
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • karis79
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 145
                              • Oulu

                              #29
                              Viimein löyty aikaa vähän tutkia tuota omaa ongelmaa kun minulla vika on reisituessa eikå penkissä. Kun vaihdoin reisituet keskenään niin kuskin penkin lämmitys alkoi toimimaan mutta apukuskin lakkas toimimasta. Nyt ähräsin tunnin tuon reisituen kanssa ja sain nahkaa sen verran pois että näin missä vika. Eli samalla tavalla vastukselle menevä johto palanu poikki kuin joillakin penkin päästä.

                              Nyt ei tartte kuin kolvata toi takaisin ja sitten koittaa saada nahka takaisin tuon reisituen päälle. Ei ollu mikään mukava homma ährätä tota nahkaa pois ja voin kuvitella ettei oo mukava homma saada sitä takaisinkaan
                              Attached Files
                              F11 530xd 11/11
                              E39 530d 05/03

                              Comment

                              • jnj
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 70
                                • Jkl

                                #30
                                Ketjun aloittaneena omat kommentit.
                                Sama vika itselläkin loppupelin oli. Ja ohjeen mukaan tuli kuntoon. Aluksi vika oli selkänojassa ja myöhemmin myös istuinosa. Koko penkin autosta pois nostin ja istuinosan, sekä osittain selkänojan purin irti. Aika simppeli homma loppujen lopuksi.
                                Erikoista omalta osaltani oli, että aluksi ongelma oli tosiaan se että selkänoja lämpeni viiveellä, lämpeni siis n.10 min. päällä oltuaan. Selkänoja lämpeni heti.
                                Tinausten jälkeen kaikki toimii ja lämmintä riittää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎