memebuy23buy

F11 penkinlämmitys toimii vaiheittain

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1072
    • Fin

    #46
    Onko tietoa mikä rikkoo tuon piuhan? Hiertääkö jotain kulmaa vasten vai onko johdon neliöt alimitoitettu?
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #47
      Originally posted by pyyn0 View Post
      Onko tietoa mikä rikkoo tuon piuhan? Hiertääkö jotain kulmaa vasten vai onko johdon neliöt alimitoitettu?
      Piuhat ovat todella heppoista tavaraa. Monisäikeisen johtimen säikeet ovat hiuksenohuita, ja eristeetkään eivät ole kummoiset. Tuossa on varmaan haettu taipuisuutta kun piuhat tulevat istuinosan reunaan ja ne ovat siinä kohtaa kovalla kulutuksella. Veikkaan että piuhoista alkaa ensin mennä yksittäisiä säikeitä poikki ja sitten vastus kasvaa ja alkaa kärytä koko piuha. Itse käytin korjaukseen samaa taivutusta kestävää silikonipiuhaa millä aikoinaan korjailin E61:n takaluukun johtosarjoja.

      Comment

      • karis79
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 145
        • Oulu

        #48
        Originally posted by HV530XD View Post
        Veikkaan että piuhoista alkaa ensin mennä yksittäisiä säikeitä poikki ja sitten vastus kasvaa ja alkaa kärytä koko piuha.
        Joo siltä se minullakin näytti reisituen puolella. Toinen johto olis siis irtipoikki ja ympäriltä oli palaneen näköinen. Toinen oli jo melkein nitkutuksesta poikki eli ihan kohta olis sekin kärtsännyt vaikka ulkokuori oli ehyt. Paikka on kyllä sellainen että en keksi kuin toistuva polvella painelu tms että miten ne siitä reisituen päästä menisi poikki. Tavallisessa istuskelussa siihen kohtaan ei minusta saa sellaista painetta että johto nitkuttais poikki.

        Laitan kuvia tuosta reisituen nahan irroituksesta ym kun pääsen koneelle jos ne jotain helpottaa.
        F11 530xd 11/11
        E39 530d 05/03

        Comment

        • Palomies
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 192
          • Home

          #49
          Originally posted by karis79 View Post
          Joo siltä se minullakin näytti reisituen puolella. Toinen johto olis siis irtipoikki ja ympäriltä oli palaneen näköinen. Toinen oli jo melkein nitkutuksesta poikki eli ihan kohta olis sekin kärtsännyt vaikka ulkokuori oli ehyt. Paikka on kyllä sellainen että en keksi kuin toistuva polvella painelu tms että miten ne siitä reisituen päästä menisi poikki. Tavallisessa istuskelussa siihen kohtaan ei minusta saa sellaista painetta että johto nitkuttais poikki.

          Laitan kuvia tuosta reisituen nahan irroituksesta ym kun pääsen koneelle jos ne jotain helpottaa.

          Kiitos jo etukäteen.

          Comment

          • karis79
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 145
            • Oulu

            #50
            Tässäpä pari kuvaa ja vähän selitystä.

            Eli kuten Mattix aikaisemmin tässä säikeessä on mitannu niin reisituen vastus pitäis olla noin 1.0 - 1.1 ohmia. Minulla toinen reisituki näytti nollaa ohmia eli siellä selvästi johdot oli poikki.

            Reisituki ei ole tosiaan kuin kahdella torxilla ja yhdellä johdolla kiinni penkissä. Bmw oman ohjeen mukaan nahka pitää "kammeta" pois tuolta välyksestä https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...mfort/1LGaqtVE

            Nahan reunaan on ommeltu muovinen reunus ja se on kiinni tuossa metallisessa kehyksessä pienimillä metallisilla ulokkeilla. Koitin aluksi painaa nahkaa niin että saan löysää kiinnikkeitten kohdalla ja sitten koitin koukulla auttaa sen noitten kiinnikkeiden yli mutta se ei toiminu kovin hyvin. Muutaman kiinnikkeen ähräämisen jälkeen otin talttapäisen ison ruuvarin ja aloin kammeta nahkaa pois. Muutama tinksi oikeni mutta ne sai helposti takaisin oikeaan asentoon. Otin nahan kolmelta reunalta irti ja sen jälkeen pääsin johtoon käsiksi.

            Kun johto oli näkyvillä niin kuorin noin sentin johtoa ja liitin johdot takaisin. Juoksutetta tosiaan piti käyttää kun muuten ei tina tahtonut levitä tarpeeksi hyvin. Päälle kutistesukkaa vaikka silikonijohto olisi todennäköisesti ollut pitkäkestoisempaa.

            Tässä kuvia liitteenä josta näkee ne tinksit, se muovireunus ja kuva toisesta johdosta jossa kuori oli vielä täysin ehyt vaikka sisältä oli jo ihan valmis.
            Attached Files
            F11 530xd 11/11
            E39 530d 05/03

            Comment

            • groul
              Newbiemmer
              • Dec 2017
              • 6
              • Ylöjärvi

              #51
              Korjailin tuota omaani tänään ja ajattelin laittaa pari kuvaa, kun ei ihan ollut vika samassa kohtaa kuin muilla täällä. Auto on siis F11 530dx, rekattu -11. Penkinlämmitin ei ole kuskin jakkarassa istuinosassa toiminut koko talvena.

              Langat oli tässä yksilössä palaneet oikein kunnolla. Oli palanut tuo kuvissa näkyvä vihreä johto niin karrelle tuolla penkinvahvikkeen sisällä, että lähti murusina pois

              Aluksi mietin, että se oli tässä kun ei löytynyt toista johdon päätä. Mutta kun vihdoin löysin tuon todella ohuen mustan johtimen kaiken hiiltyneen nylonin seasta ja piippasin sen mittarilla niin päättelin että siihen vaan piuha kiinni. Vähän kolvia ja sukkaa päälle ja johan alkoi grilli toimimaan.

              Eli jos jollain on sama tilanne, niin varovasti kannattaa rapsutella sieltä vahvikkeen ja superlonin seasta ja etsitä tuollaista tosi ohutta mustaa johdinta.

              Kivoja nämä bemarit on ajaa, mutta aika naurettavia vikoja tämmöisissä lähtöhinnoiltaan yli 100keur vehkeissä. Audeja ollut useampi ennen tätä ja omat vikansa niissäkin. Mutta kyllä on aika lailla näissäkin. Vetarit, penkit, egr:t, laatikot...mitähän sitä seuraavaksi korjataan.
              Attached Files

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #52
                Originally posted by groul View Post

                Eli jos jollain on sama tilanne, niin varovasti kannattaa rapsutella sieltä vahvikkeen ja superlonin seasta ja etsitä tuollaista tosi ohutta mustaa johdinta.
                Jep, omassa projektissa totesin myös että se vihreä piuha oli niin huonossa kunnossa että karsin sen pois siihen mustaan ohueen piuhaan asti, ja kolvasin uuden terveen piuhan suoraan siihen mustaan kiinni. Se musta taitaa olla jo itse lämmitinvastusta.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #53
                  Originally posted by HV530XD View Post
                  Jep, omassa projektissa totesin myös että se vihreä piuha oli niin huonossa kunnossa että karsin sen pois siihen mustaan ohueen piuhaan asti, ja kolvasin uuden terveen piuhan suoraan siihen mustaan kiinni. Se musta taitaa olla jo itse lämmitinvastusta.
                  Näin on. Mulla piti korjata uudestaan kun se paskajohto suli taas. Nyt on uutta silikonipiuhaa vastukselta asti ja kestää. Lämpiääkin muute nopeasti nykyisin.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1578

                    #54
                    Kuuluuko tuon perse osan olla helvetin nopea lämpeään niin ettei oikein selkänoja ehdi mukaan? Lämmönjako on keskelle säädetty...

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      #55
                      Näin nykyisin itsellä, hanuri kuumuu.. mutta huom. Paino perssiillä oman mallin mukaan ja talvitakki vielä selän takana eristeenä, johtunee siitä.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • Palomies
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 192
                        • Home

                        #56
                        Oliko niin että noita istuin lämmittimen "tehoja" saa säädettyä, eli kuinka kuumaksi kuumentaa milläkin teholla..
                        Last edited by Palomies; 21-01-2018, 08:23.

                        Comment

                        • Palomies
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 192
                          • Home

                          #57
                          Onko "musta johto" tuo missä keltainen nuoli?
                          Attached Files

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Palomies View Post
                            Oliko niin että noita istuin lämmittimen "tehoja" saa säädettyä, eli kuinka kuumaksi kuumentaa milläkin teholla..
                            Kyllä saa koodaamalla jos autossa on täyssähköiset penkit.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • groul
                              Newbiemmer
                              • Dec 2017
                              • 6
                              • Ylöjärvi

                              #59
                              Originally posted by Palomies View Post
                              Onko "musta johto" tuo missä keltainen nuoli?
                              Kyllä, juurikin se.

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #60
                                Ainakin mulla on sillai et climate valikossa on perslämmittimien säätö selkänoja/istuinosalle
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X