Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kktune
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 164
    • Tuusula

    Hiukkassuodattimen tukkeutuminen

    Työkaveri kertoi "hauskan" tarinan: työmatkalla moottoritiellä oli syttynyt ilmeisesti "drivetrain malfunction" tjms varoitus, tehot katosi ja savua alkoi tulla auton takana. Auto tien sivuun ja sitten lavetilla Laakkoselle.
    Diagnoosi tukkeutunut hiukkassuodatin. Osa oli vaihdettu mutta auto ei ollut vielä vastannut normaalia jolloin lisädiagnoosi: turboahdin hajonnut. Näiden yhteiskustannusarvio n. 3500€. Auto on vakiokuntoinen -12 kaksilitrainen 525dA, ajettu n. 135tkm.

    Koska auto on vielä ns.pajalla, kehoitin häntä että asiasta tehdään goodwill-kysely koska eihän tuollaista pitäisi vielä noin vähän ajetussa austossa tapahtua...eihän?

    Kysymykseni onkin: pystyykö mistään, vastaavan välttämistä omalla kohdalla, DPF:n tukkeutumista ennakoimaan? Miten DPF:n tukkeutuminen oireilee vai oireileeko se? Tämän tapauksen autolla on ajellut enimmäkseen perheen rouva ja kaiketi hissukseen, nopeuttaako tukkeutumista? Vai hajosiko turbo ensin ja rikkoi DPF:n? ???
    F20 116i M-sport
    F11 530dA M-sport
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #2
    Jos ajaa pääosin pätkäajoa, eivät moottorin lämmöt ehdi koskaan noussa tarpeeksi korkealle, jotta poltto lähtisi päälle. Eli pitempää matkaa kannattaisi ajaa välillä.
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Jos autolla ajetaan reippaasti, niin kyllä sen DPF tukkeutumisen huomaa jo kauan ennen kuin mitään vahinkoa tulee. Tukossa olevalla DPF ei auto kulje normaalisti kiihdytyksissä. Termarit kunnossa ja välillä ajaa auton lämpimäksi, niin pitäisi polttojen tapahtua. Lyhyessä pätkäajossa ei välttämättä dieselissä lämmöt nouse riitävän korkealle ja DPF polttoa ei tapahdu. Jos DPF tilanne epäilyttää, niin vastapaineet katsomalla näkee onko DPF tukossa vai ei.

      Kun ne tehot kerralla hajosi, niin veikkaisin, että turbo hajosi ensin. Hiukkassuodattimen olisi varmaan saanut vielä pakkopoltolla/pesemällä auki (jos kenno oli kunnossa). Marmorilla tuppaavat vaan vaihtamaan osia melko herkästi kuten tämäkin tapaus osoittaa.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • kktune
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 164
        • Tuusula

        #4
        Kiitoksia vastauksista. Jotain tuollaista epäilin itsekin. Oma autoni ei kyllä köröttelyn takia mene tukkoon...
        F20 116i M-sport
        F11 530dA M-sport

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5419
          • S:t Karins

          #5
          Originally posted by kktune View Post
          Kiitoksia vastauksista. Jotain tuollaista epäilin itsekin. Oma autoni ei kyllä köröttelyn takia mene tukkoon...
          Menee tukkoon jos et huolehdi että moottorin lämmöt pysyy tarpeeksi ylhäällä. Eli seuraa välillä mootorin lämpöjä ja tarvittaessa termarijumppaa.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • kktune
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 164
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Tommix View Post
            Menee tukkoon jos et huolehdi että moottorin lämmöt pysyy tarpeeksi ylhäällä. Eli seuraa välillä mootorin lämpöjä ja tarvittaessa termarijumppaa.
            Eilen juuri viimeksi seurasin lämpöjä mittariston valikon kautta: 91-93 astetta ajon aikana, käsittääkseni normaalit lukemat.
            F20 116i M-sport
            F11 530dA M-sport

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Marmorilla on halutessaan käytettävissä DPF pesulaitteusto. Turhan herkästi vaihtavat reilu tonnin osan tyhmille asiakkaille...
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                #8
                Onneksi näissä F-kopaisissaa ei lämmöt yleensä ole ongelma... Eikä DPF jos ei ajeta vain nurkka-ajoa...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17522
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Menee tukkoon jos et huolehdi että moottorin lämmöt pysyy tarpeeksi ylhäällä. Eli seuraa välillä mootorin lämpöjä ja tarvittaessa termarijumppaa.
                  Näin, mutta äffässä ei mene termareita kuin E-sarjassa, jossa niitä meni kuin leipää.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    #10
                    On se ihme miksi näissä tuoreemmissa dieselautoissa ei obc voisi ilmoittaa suoraan jos dpf kaipaa polttoa, että aja heti kun mahdollista pidempi matka tai kun joku vikakoodi estää polton, niin ilmoitus näyttöön -suorita diagnostiikka.

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #11
                      On noita muutamissa merkeissä, mutta pitäähän marmorit jonkun maksaa. Tehtaalla kyllä tietävät tämän ja ei olisi mikään ongelma muutamaa bittiä vääntää, jotta ilmoitukset tulisivat näkyviin, mutta silloinhan asiakkaat hoitaisivat ongelman itse.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • kktune
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 164
                        • Tuusula

                        #12
                        Kaveri maksoi 3700€ tästä remontista. Goodwill-kysely oli laitettu. Nyt tuli vastaus: ei goodwill-hyvitystä, syynä kaksi pitkäksi mennyttä huoltoa, toinen 400 ja toinen 500km. Kalliiksi kävivät nuo huollot.
                        F20 116i M-sport
                        F11 530dA M-sport

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by kktune View Post
                          Kaveri maksoi 3700€ tästä remontista. Goodwill-kysely oli laitettu. Nyt tuli vastaus: ei goodwill-hyvitystä, syynä kaksi pitkäksi mennyttä huoltoa, toinen 400 ja toinen 500km. Kalliiksi kävivät nuo huollot.
                          On kyllä vedottu väärään asiaan, ei huoltojen ylittyminen vaikuta takuuseen jos ylitys on alle 10%... Tuskin 500 km vaikuttaa mihikään, siihen on vain ollut hyvä vedota, ei käsittääkseni tehdas perustele GW päätöstä mitenkään.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • kktune
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2013
                            • 164
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            On kyllä vedottu väärään asiaan, ei huoltojen ylittyminen vaikuta takuuseen jos ylitys on alle 10%... Tuskin 500 km vaikuttaa mihikään, siihen on vain ollut hyvä vedota, ei käsittääkseni tehdas perustele GW päätöstä mitenkään.
                            Näin oli Laakkonen Herttoniemi kuitenkin ilmoittanut. Autolla ajetaan muutenkin aika lyhyttä, 5-15km pätkää, tukkoonhan se menee tuollaisessa. Suosittelin vaihtamaan bensaan...
                            F20 116i M-sport
                            F11 530dA M-sport

                            Comment

                            • Insomnia
                              Newbiemmer
                              • Dec 2013
                              • 17
                              • Sipoo

                              #15
                              Laitataas vähän topiccia, muutamassa kohdassa jo aiemmin foorumilla taivastellu tehottomuutta omassa 535d:ssä. (299hp)
                              Korjaamo ei tiedä mikä vaivaa ja tuntuu että joutuu väittelemään ja epäilemään jo omaa mielenterveyttä, kun omasta mielestä oireet voisivat viitata tukkeutuneeseen DPF:ään.

                              Mutta mistään ei meinaa löytyä, tai en osaa googlettaa mitkä ovat normaalit arvot ko. laitteelle?
                              Jostain luin että terve dpf antaa 5-10mbar vastapaineen tyhjäkäynnillä. ja toisaalla tuli vastaan että aivan max saisi olla täydellä kuormalla 300mbar (joku yleismitallinen, ei merkki/mallikohtainen luku)

                              Carlylla loggasin lyhyen pätkän omaa ajoa, tämä antaa luvut hpa yksikössä.
                              Eikös hPa ja mbar ole sama asia?

                              Exhaust back pressure before particulate filter - corrected (hPa)
                              Tyhjäkäynnillä 1404hPa
                              Suurin luku mitä sain loggattua oli 4607hPa

                              Exhaust gas pressure before turbine (hPa)
                              Tyhjäkäynnillä 1406hPa
                              Suurin luku mitä sain loggattua oli 3633hPa

                              Exhaust gas pressure upstream particulate filter (hPa)
                              Tyhjäkäynnillä 1061hPa
                              Suurin luku mitä sain loggattua oli 1545hPa

                              Jos ennen DPF:ää ollaan jo lähellä 5bar paineita, niin omaan korvaan kuulostaa kyllä todella epäilyttävältä. :think

                              Pitkän aikaa on ollut tehottomuutta ilman mitään vikakoodeja.
                              Nyt kuitenkin toistuu seuraavat (ovat ilmaantuneet korjaamolla käynnin jälkeen):
                              245700 filter system: Particle heavily loaded (exhaust pressure too high)
                              278600 Intake, plausibility: Difference start value to the reference temperature too high
                              24CF00 Air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small

                              DPF polttoa yritetty pakottaa Carlylla, mutta tuntuu että ei lähde polttamaan.
                              soot mass 51,10g Ash mass 36,39g
                              Maffin putsauksen ja imuputkien liitosten tarkistamisen jälkeen jälkimmäiset vikakoodit eivät ole uusiutuneet.

                              Autossa on joku edellisen omistaja laitattama softa, mittauksilla torqueta käyttäen max ahtopaineet olivat 22,5psi = 1,55bar
                              Autolla ajettu 178tkm.

                              Kiitos jo etukäteen vastauksista.
                              Last edited by Insomnia; 06-01-2019, 21:38.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎