Työkaveri kertoi "hauskan" tarinan: työmatkalla moottoritiellä oli syttynyt ilmeisesti "drivetrain malfunction" tjms varoitus, tehot katosi ja savua alkoi tulla auton takana. Auto tien sivuun ja sitten lavetilla Laakkoselle.
Diagnoosi tukkeutunut hiukkassuodatin. Osa oli vaihdettu mutta auto ei ollut vielä vastannut normaalia jolloin lisädiagnoosi: turboahdin hajonnut. Näiden yhteiskustannusarvio n. 3500€. Auto on vakiokuntoinen -12 kaksilitrainen 525dA, ajettu n. 135tkm.
Koska auto on vielä ns.pajalla, kehoitin häntä että asiasta tehdään goodwill-kysely koska eihän tuollaista pitäisi vielä noin vähän ajetussa austossa tapahtua...eihän?
Kysymykseni onkin: pystyykö mistään, vastaavan välttämistä omalla kohdalla, DPF:n tukkeutumista ennakoimaan? Miten DPF:n tukkeutuminen oireilee vai oireileeko se? Tämän tapauksen autolla on ajellut enimmäkseen perheen rouva ja kaiketi hissukseen, nopeuttaako tukkeutumista? Vai hajosiko turbo ensin ja rikkoi DPF:n? ???
Diagnoosi tukkeutunut hiukkassuodatin. Osa oli vaihdettu mutta auto ei ollut vielä vastannut normaalia jolloin lisädiagnoosi: turboahdin hajonnut. Näiden yhteiskustannusarvio n. 3500€. Auto on vakiokuntoinen -12 kaksilitrainen 525dA, ajettu n. 135tkm.
Koska auto on vielä ns.pajalla, kehoitin häntä että asiasta tehdään goodwill-kysely koska eihän tuollaista pitäisi vielä noin vähän ajetussa austossa tapahtua...eihän?
Kysymykseni onkin: pystyykö mistään, vastaavan välttämistä omalla kohdalla, DPF:n tukkeutumista ennakoimaan? Miten DPF:n tukkeutuminen oireilee vai oireileeko se? Tämän tapauksen autolla on ajellut enimmäkseen perheen rouva ja kaiketi hissukseen, nopeuttaako tukkeutumista? Vai hajosiko turbo ensin ja rikkoi DPF:n? ???
Comment