Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Originally posted by Insomnia View Post
    Pitkän aikaa on ollut tehottomuutta ilman mitään vikakoodeja.
    Nyt kuitenkin toistuu seuraavat (ovat ilmaantuneet korjaamolla käynnin jälkeen):
    245700 filter system: Particle heavily loaded (exhaust pressure too high)
    278600 Intake, plausibility: Difference start value to the reference temperature too high
    24CF00 Air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small

    DPF polttoa yritetty pakottaa Carlylla, mutta tuntuu että ei lähde polttamaan.
    soot mass 51,10g Ash mass 36,39g
    Maffin putsauksen ja imuputkien liitosten tarkistamisen jälkeen jälkimmäiset vikakoodit eivät ole uusiutuneet.

    Autossa on joku edellisen omistaja laitattama softa, mittauksilla torqueta käyttäen max ahtopaineet olivat 22,5psi = 1,55bar
    Autolla ajettu 178tkm.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista.
    Kyllähän siellä pönttö alkaa ahistamaan johtuen regenerointien epäonnistumisesta jotka seurausta moottoripuolen mahdollisista toimintahäiriöstä/vioista.
    Nuo kaksi viimeistä koodia voi johtua dpf:n tukkoisuudesta. Varsinkin jos ne ei nyt heti sinne tule uudestaan. Kokeilisin ensialkuun bmw:n ohjeistuksen mukaista pakko regenerointia lisä-aineen kanssa (chemical clening) ja katsoisi lähteekö puhdistamaan ja mikä lopputulos. Sen jälkeen seurattava tuleeko näitä muita moottorinohjuakseen liittyviä vikoja, jotka voi blokata taas regeneroinnit.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #17
      Dieselillä lähtee auki jos on lähteäkseen, ei mitään lisäaineita kun tahtovat saada muita ongelmia aikaiseksi. Ensimmäiseksi hakeutuisin paikkaan, jossa autoon ajetaan vakio-ohjelma jos ei ole tiedossa paikkaa missä se on muutettu. Tällöin voidaan varmistua siitä, että ohjelmassa ei ole vikaa vaan kyseessä on mekaaninen vika.

      Tuolta löytyy paikat missä onnistuu vakiointi minun kautta, katso lähin ja käy siellä: www.lisäätehoa.fi/reseller
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #18
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Dieselillä lähtee auki jos on lähteäkseen, ei mitään lisäaineita kun tahtovat saada muita ongelmia aikaiseksi. Ensimmäiseksi hakeutuisin paikkaan, jossa autoon ajetaan vakio-ohjelma jos ei ole tiedossa paikkaa missä se on muutettu. Tällöin voidaan varmistua siitä, että ohjelmassa ei ole vikaa vaan kyseessä on mekaaninen vika.

        Tuolta löytyy paikat missä onnistuu vakiointi minun kautta, katso lähin ja käy siellä: www.lisäätehoa.fi/reseller
        Lisä-aine ihan bmw:n omaa tavaraa ja ohjeistuksen mukaisesti käytettynä toimii varsin hyvin pahemmin tukkeutuneiden tapausten elvyttämisessä.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #19
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Dieselillä lähtee auki jos on lähteäkseen, ei mitään lisäaineita kun tahtovat saada muita ongelmia aikaiseksi.
          Millaisia nuo viittaamasi ongelmat ovat, joita DPF:n puhdistukseen tarkoitetuilla lisäaineilla kertomasi mukaan saadaan aikaan?

          Onko sinulla omia kokemuksia, vai onko kertomasi huhupuhetta tai mutua?
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #20
            Originally posted by JaniLap View Post
            Millaisia nuo viittaamasi ongelmat ovat, joita DPF:n puhdistukseen tarkoitetuilla lisäaineilla kertomasi mukaan saadaan aikaan?

            Onko sinulla omia kokemuksia, vai onko kertomasi huhupuhetta tai mutua?
            Sulanut suuttimia ja lambdoja, omia kokemuksia muutamia mitä olen päässyt tutkimaan kun merkkiliikkeen jälkeen on ongelmia tullut, mutta juu DPF aukesi kaikista . Nämä aineet ovat olleet dieselin joukkoon sekoitettuja lisäaineita. Onhan niitä muunkinlaisia kuin dieselin joukkoon törkättäviä aineita, mutta siis näitä minä tarkoitin.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Tässä varmaan tapa miten tuo pirun karkoitus suoritetaan bemarin tapaan, liemi suihkutetaan paineanturin putkea pitkin tuonne kennolle. Sitten regenrointiin. Varsin yksinkertainen toimenpide tehdä vaikka ihan kotosallakin. Tuutataanko tuo koko 0,5l purkki tuonne(maks 2bar)?
              Liemikään ei näytä olevan mitenkää poskettoman kallista(83192211602).



              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                #22
                Koko pullo sinne, se on sitten varsin hidasta hommaa ettei vaahtoa yli jatkuvasti.

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2717
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Nämä aineet ovat olleet dieselin joukkoon sekoitettuja lisäaineita. Onhan niitä muunkinlaisia kuin dieselin joukkoon törkättäviä aineita, mutta siis näitä minä tarkoitin.
                  Aivan, arvelinkin että tämäntyyppisistä "polttonesteistä" voisi olla kyse. Vastaavasti "oikeilla" DPF:n puhdistukseen tarkoitetuilla aineilla on vähemmän mahdollisuuksia tehdä vahinkoa, kun ne annostellaan suoraan pönttöön ja vaikutus ei perustu yksinomaan polttolämmön nostamiseen, vaan enemmänkin liuotinvaikutukseen kuten tuossa edellä onkin BMW:n oman tuotteen komposiitti eriteltynä. Läheskään kaikkea tuhkaa niillä ei saa poistettua, mutta useimmissa tapauksissa ainakin jonkin verran käyttöikää pöntölle jatkettua.

                  Sekä polttoaineen mukana annosteltavassa että suoraan pönttöön annosteltavassa puhdistuksessa tavoitellaan helppoutta ja vähäisempää työmäärää pöntön irrroitukseen ja painepesurilla, ultraäänellä ja liuottimilla puhdistamiseen verattuna.

                  Tässä esimerkinomaisesti yhden tuotteen käyttöopastevideo.
                  Last edited by JaniLap; 09-01-2019, 00:41.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #24
                    Käytännössä kaikki DPF on saanut poltettua puhtaaksi ihan kun laittaa regenroinnin päälle ja ajossa poistaa vikakoodit, kun niitä tulee. Vielä 1bar vastapaineilla onnistuu. Ilman mitään lisäaineita.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #25
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Käytännössä kaikki DPF on saanut poltettua puhtaaksi ihan kun laittaa regenroinnin päälle ja ajossa poistaa vikakoodit, kun niitä tulee. Vielä 1bar vastapaineilla onnistuu. Ilman mitään lisäaineita.
                      Tämä on totta.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #26
                        Kerran varsin kokeilin 400tkm ajetun polttamista, ei oikein enää auennut . Se toki oli tukossa tuhkasta eikä toimintahäiriön vuoksi kertyneestä noesta.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Aivan, arvelinkin että tämäntyyppisistä "polttonesteistä" voisi olla kyse. Vastaavasti "oikeilla" DPF:n puhdistukseen tarkoitetuilla aineilla on vähemmän mahdollisuuksia tehdä vahinkoa, kun ne annostellaan suoraan pönttöön ja vaikutus ei perustu yksinomaan polttolämmön nostamiseen, vaan enemmänkin liuotinvaikutukseen kuten tuossa edellä onkin BMW:n oman tuotteen komposiitti eriteltynä. Läheskään kaikkea tuhkaa niillä ei saa poistettua, mutta useimmissa tapauksissa ainakin jonkin verran käyttöikää pöntölle jatkettua.

                          Sekä polttoaineen mukana annosteltavassa että suoraan pönttöön annosteltavassa puhdistuksessa tavoitellaan helppoutta ja vähäisempää työmäärää pöntön irrroitukseen ja painepesurilla, ultraäänellä ja liuottimilla puhdistamiseen verattuna.

                          Tässä esimerkinomaisesti yhden tuotteen käyttöopastevideo.
                          Miten se pönttöön suihkutettava aine sen tuhkan (ash) poistaa sieltä? Tuossakin videossa sanotaan, että lopuksi pitää tehdä regen valmistajan ohjeiden mukaan, jolla poltetaan siellä olevan noki (soot), jonka tuo puhdistus vapauttaa. Tuhkasta (ash) ei puhuta mitään.

                          Originally posted by böntti View Post
                          Kerran varsin kokeilin 400tkm ajetun polttamista, ei oikein enää auennut . Se toki oli tukossa tuhkasta eikä toimintahäiriön vuoksi kertyneestä noesta.
                          No joo eihän tuhkan takia tukossa olevaa taida saada muuten kun ottamalla irti ja pesemällä puhtaaksi.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2717
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Miten se pönttöön suihkutettava aine sen tuhkan (ash) poistaa sieltä? Tuossakin videossa sanotaan, että lopuksi pitää tehdä regen valmistajan ohjeiden mukaan, jolla poltetaan siellä olevan noki (soot), jonka tuo puhdistus vapauttaa. Tuhkasta (ash) ei puhuta mitään.
                            En mielestäni maininnut tai antanut ymmärtää, että aine noin vain poistaisi tuhkan pöntöstä?

                            Pohtimasi toimintaperiaate pönttöön suoraan annosteltavana puhdistusaineena on vahvan emäksisenä liuottimena hajottaa ja pehmentää tukkeentuneen hiukkassuodattimen kennostoihin pakkautunutta nokea. Emäksinen aine vaikuttaa myös pakkautunutta tuhkaa liuottavasti, mutta ennen kaikkea se tehoaa nokeen. Aineen annostelun ja vaikutusajan jälkeen suoritettavan aktiivisen regeneroinnin avulla osittain liuennut ja pehmennyt noki poltetaan tuhkaksi, jota kulkeutuu pakopainevirtauksen myötä ulkoilmaan ja näin kennoston virtaus paranee. Kaikkea tuhkaa puhdistusainevaikutus ja sitä seuraava regenerointi ei kykene poistamaan, mutta käyttötarkoitus onkin auttaa tukkeentuneen pöntön kennoston avaamisessa siltä osin kuin se on ilman pöntön irroitusta ja painepesuripuhdistusta mahdollista.

                            Mikäli tukossa olevaa pönttöä (kennostoa) pyritään avaamaan vain regeneroinnin avulla, kennostoon paksulti ja tiukkaan pakkaantunut noki ei pala yhtä täydellisesti tuhkaksi ja lisäksi tuhkan poistuminen on vaikeutunut kun regeneroinnin aikana pakovirtauksen avulla tuhkaa irtoaa ja poistuu ulkoilmaan. Mikäli noki ei pala täydellisesti tuhkaksi ja syntyvä tuhka on pakkautunut tiukkaan kennostoihin, pöntön virtaus on huonompi ja uudelleentukkeutumisen mahdollisuuskin suurempi.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #29
                              Mielenkiintoinen hypoteesi, löytyykö asiasta jotain näyttöä? Siis tuosta että ei avautuisi kunnolla ilman litkuja? Ei minullakaan vastaväitteestä toki mitään varsinaista tutkimusmateriaalia ole, käyttännössä kuitenkin nämä noesta tukkeentuneet avautuvat pelkällä poltolla helposti ja vastapaineet palaavat nopeahkosti uutta filtteriä vastaaville tasoille. Käytännön kokemusta tästä on kyllä aika paljon. Tuhkasta tukkeentuneet ns. valmiit filtterit asia erikseen.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2717
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by böntti View Post
                                Mielenkiintoinen hypoteesi, löytyykö asiasta jotain näyttöä? Siis tuosta että ei avautuisi kunnolla ilman litkuja?
                                En ymmärtääkseni edellä väitä missään vaiheessa, etteikö ilman litkujakin pönttöä voisi saada virtaamaan paremmin. Selvyyden vuoksi, näiden litkujen kohdalla kyse on avautumista tehostavasta vaikutuksesta normiregeneroinnin lisäksi.

                                Mitä enemmän nokea on pakkaantunut suodattimeen, sitä vaativampaa on sen avautuminen. Aktiivisen regenenoinnin aikana pöntön lämpötilaa pyritään syklisesti nostamaan moottoriohjaimeen tallennetun ja ennalta määritellyn ohjelman mukaan syöttämällä polttoainetta pakopuolelle ruiskutusajoitusta muuttamalla. Regenerointiohjelma perustuu oletettuun tarpeeseen ja tuhkaantuminen edellyttää, että noki pääsee palamaan ilmassa olevan hapen avulla. Hapen (tai typenoksidien) määrä pakokaasussa ei ole rajoittava tekijä, vaan hapen pääsy riittävän syvälle nokimassan sisälle ja ympäristön riittävän korkea lämpötila, jonka saavuttamista paksu nokikerros myös vaikeuttaa. Mikäli noki on pakkautunut paksulti ja tiiviisti, tuhkaantuminen on epätäydellistä. Tällöin regenerointi täytyy toistaa, kunnes tuhkaantumista ja tuhkan poistumista on tapahtunut riittävästi kennoston virtauksen (ja vastapaineen) kannalta.

                                Moni saattaa tässä vaiheessa ajatella, että eikö helpointa olisi vain toistaa polttoja noen täydellisemmän tuhkaantumisen saavuttamiseksi? On paikallaan huomioita, että liiallinen lämpökuorma on tärkein yksittäinen tekijä joka vaurioittaa DPF:n pinnoitemateriaalia ja johtaa tuhkan lasittumiseen (nk. glazing effect), jolloin DPF:n kunnossapysymisen kannalta tukkeutunut pönttö olisi saatava maltillisemmalla lämpökuormalla auki. Parhaassa tapauksessa tukkeutumista tulisi ylipäätään ehkäistä, mutta tukkoon se menee lopulta joka tapauksessa kun tuhkaa kerrostuu vähitellen enemmän.

                                Joissakin tilanteissa toistuvakaan polttoregenerointi ei tuota haluttua tulosta, koska tuhkaantuminen voi jäädä epätäydelliseksi ja/tai pönttö on tiiviisti pakkaantuneesta tuhkasta niin tukossa, ettei enempää ole tehtävissä ilman pöntön irroitusta ja perusteellisempaa puhdistusta tai uusimista.

                                Kuten edellä kirjoitin, pönttöön annosteltavilla "puhdistusaineilla" pyritään liuottamaan ja pehmentämään kennostoon pakkaantunutta nokea, mikä voi auttaa regeneroinnin onnistumista täydellisemmin (ja parantaa myös syntyneen tuhkan poistumista kennostosta), kuin ilman kemiallista käsittelyä tapahtuvalla regeneroinnilla voidaan saavuttaa.
                                Last edited by JaniLap; 17-01-2019, 10:29.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎