Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by JaniLap View Post
    En mielestäni maininnut tai antanut ymmärtää, että aine noin vain poistaisi tuhkan pöntöstä?

    Pohtimasi toimintaperiaate pönttöön suoraan annosteltavana puhdistusaineena on vahvan emäksisenä liuottimena hajottaa ja pehmentää tukkeentuneen hiukkassuodattimen kennostoihin pakkautunutta nokea. Emäksinen aine vaikuttaa myös pakkautunutta tuhkaa liuottavasti, mutta ennen kaikkea se tehoaa nokeen. Aineen annostelun ja vaikutusajan jälkeen suoritettavan aktiivisen regeneroinnin avulla osittain liuennut ja pehmennyt noki poltetaan tuhkaksi, jota kulkeutuu pakopainevirtauksen myötä ulkoilmaan ja näin kennoston virtaus paranee. Kaikkea tuhkaa puhdistusainevaikutus ja sitä seuraava regenerointi ei kykene poistamaan, mutta käyttötarkoitus onkin auttaa tukkeentuneen pöntön kennoston avaamisessa siltä osin kuin se on ilman pöntön irroitusta ja painepesuripuhdistusta mahdollista.

    Mikäli tukossa olevaa pönttöä (kennostoa) pyritään avaamaan vain regeneroinnin avulla, kennostoon paksulti ja tiukkaan pakkaantunut noki ei pala yhtä täydellisesti tuhkaksi ja lisäksi tuhkan poistuminen on vaikeutunut kun regeneroinnin aikana pakovirtauksen avulla tuhkaa irtoaa ja poistuu ulkoilmaan. Mikäli noki ei pala täydellisesti tuhkaksi ja syntyvä tuhka on pakkautunut tiukkaan kennostoihin, pöntön virtaus on huonompi ja uudelleentukkeutumisen mahdollisuuskin suurempi.
    Itse kyllä ymmärsin kirjoituksestasi, että poistaisi suurelta osin tuhkan. Ainakaan Liqui moly ei sano aineensa poistavan/liuottavan tuhkaa. Siellä puhutaan ainoastaan noen liuottamisesta:
    "The cleaning process dissolves the soot enough
    and distributes it in the particulate filter so that it can
    be burned off with normal regeneration. After the
    sensor has been reinstalled, the service operation or
    the workshop must initiate a regeneration according
    to the manufacturer’s specifications."

    Ainakin raskaassa kalustossa DPF irroitetaan puhdistus varten juuri tuhkan kertymisen takia. Sitä ei sieltä käsittääkseni millään aineella saa kunnolla pois ilman pöntön irroitusta. Mainitaanko jonkun DPF suihkutettavan aineen poistavan suodattimesta tuhkaa?

    Tankkiin lisättäviä puhdistusaineita pitäisi välttää juuri tuon takia, että nostavat lämpötiloja suodattimen lisäksi moottorissa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #32
      Kemiallisen puhdistuksen ohjeistuksessa on maininta, että vain kerran per pönttö saa suorittaa. No katoava kansanperinne alkaa olla tämäkin homma pikku hiljaa sen verran harvoin nuita tukkoisia kuitenkaan on.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #33
        Originally posted by JaniLap View Post
        Mikäli tukossa olevaa pönttöä (kennostoa) pyritään avaamaan vain regeneroinnin avulla, kennostoon paksulti ja tiukkaan pakkaantunut noki ei pala yhtä täydellisesti tuhkaksi ja lisäksi tuhkan poistuminen on vaikeutunut kun regeneroinnin aikana pakovirtauksen avulla tuhkaa irtoaa ja poistuu ulkoilmaan. Mikäli noki ei pala täydellisesti tuhkaksi ja syntyvä tuhka on pakkautunut tiukkaan kennostoihin, pöntön virtaus on huonompi ja uudelleentukkeutumisen mahdollisuuskin suurempi.
        Niin tätä kappaletta minä meinasin, käytännössä nuo kuitenkin aukeavat ihan yhden polttosyklin aikana. Jos siis kyseessä on toimintahäiriön vuoksi tapahtunun nokeentuminen, muutenhan nämä eivät käytännössä noesta tukkeennukkan kuten zakspeed tuossa mainitsi.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17522
          • Turku

          #34
          Originally posted by böntti View Post
          Niin tätä kappaletta minä meinasin, käytännössä nuo kuitenkin aukeavat ihan yhden polttosyklin aikana. Jos siis kyseessä on toimintahäiriön vuoksi tapahtunun nokeentuminen, muutenhan nämä eivät käytännössä noesta tukkeennukkan kuten zakspeed tuossa mainitsi.
          Minulla on E61 ja F11 olleet ihan kunnossa (ei vikakoodeja) ja molemmissa pöntöt menivät tukkoon ja otin ne veks. Miksi näin, jos eivät mielestänne tukkeennu?
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #35
            Ei sillä etteikö niitä voi tukkeutua.

            Tuossa mitä omien käsien läpi BMW:tä menee vuodessa noin 750kpl niin täytyy ihan muistella ne tukkoiset.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17522
              • Turku

              #36
              Originally posted by zakspeed View Post
              Ei sillä etteikö niitä voi tukkeutua.

              Tuossa mitä omien käsien läpi BMW:tä menee vuodessa noin 750kpl niin täytyy ihan muistella ne tukkoiset.
              Ei niitä varmaan merkkiliikkeeseen tulekaan, vanhoja romuja .
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #37
                Tietenkin yksi syy on se että ajetaan pelkästään pätkäajoa, näin sen saa noesta tukkoon. Ilman syytä tukkeutuneita ei ole itsellä tullut vastaan. Toki tässä nyt täytyy erottaa se että tukkeutuvatko noesta vaiko tuhkasta.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #38
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Ei sillä etteikö niitä voi tukkeutua.

                  Tuossa mitä omien käsien läpi BMW:tä menee vuodessa noin 750kpl niin täytyy ihan muistella ne tukkoiset.
                  No juu, veli on merkkiliikkeessä niin ei silläkään montaa ole tullut tukkeutuneita vastaan, kun mulla taas mitä tulee vastaan on tooodella paljon suurempi prosentti, miksiköhän:think

                  Ei noita vikoja siellä merkkiliikkeessä korjata, ai miksikö ei....
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by Laku View Post
                    Minulla on E61 ja F11 olleet ihan kunnossa (ei vikakoodeja) ja molemmissa pöntöt menivät tukkoon ja otin ne veks. Miksi näin, jos eivät mielestänne tukkeennu?
                    Kyllähän näitä paljon menee tukkoon, ei varmaan näy siellä marmorilla. Itsellä aika usein tulee näitä vastaan. Yleensä johtuvat termareista/kaasuläpästä/pätkäajosta jne. Esim. e60 530d termarit ei kestä.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #40
                      Originally posted by makkis View Post
                      No juu, veli on merkkiliikkeessä niin ei silläkään montaa ole tullut tukkeutuneita vastaan, kun mulla taas mitä tulee vastaan on tooodella paljon suurempi prosentti, miksiköhän:think

                      Ei noita vikoja siellä merkkiliikkeessä korjata, ai miksikö ei....
                      Eilen tuli viimeksi näpräiltyä erään vaki asiakkaan E60 535d:tä jolla menty 490tkm siinä taitaa olla toinen pönttö menossa ja eipä juuri koskaan ole noesta tukkoon mennyt, kun kunnossa pitänyt auton muuten.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2717
                        • Tampere

                        #41
                        Mikä teillä on Juha indikaatio noiden pönttöön annosteltavien lisäaineiden käytölle? Kun aktiivinen regeneraatio ei tuota haluttua tulosta?
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #42
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Eilen tuli viimeksi näpräiltyä erään vaki asiakkaan E60 535d:tä jolla menty 490tkm siinä taitaa olla toinen pönttö menossa ja eipä juuri koskaan ole noesta tukkoon mennyt, kun kunnossa pitänyt auton muuten.
                          Juu, silleenhän ne tukkoon meneekin että ensin vian vuoksi tulee vähän liikaa nokea ja sitten saadaan taas poltto päälle jolloin tukkeutuu tuhkasta ja sitä kun ei oikein muuten putsaa kuin just jollain painepesulla.

                          Voisipa noilla kilometreillä olla ensimmäinenkin pönttö, jos kaikki on papillisesti hoidettu ja just oikeanlaista ajoa ajettu.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #43
                            täällä oli tuosta operaatiosta videokin.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #44
                              Tuhkan tukkimaan tuota menettelyä ei saa käyttää. Virallisesti siis pönttö vaihtoon siinä tilanteessa.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • taikuri
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2007
                                • 37
                                • Oulu

                                #45
                                Lainataan tätä lankaa, kun omassa vastaavia oireita.

                                Reissusta palatessa heitti drivetrain herjan eikä vetänyt ylhäältä ollenkaan. Hipsuttelin varovasti loppumatkan kotiin ja ylämäissä, kun vetoja olisi tarvittu enemmän alkoi savuttamaan aika reilusti.

                                Vikakoodeja, jotka oli tallentuneet:

                                29EA00 Charge air cooler, plausibility, Cooler efficiency too low
                                244C00 Charging pressure control, control deviation: Charging pressure too low/positive
                                25DB00 Exhaust back pressure sensor upstream of diesel particulate filter
                                245800 Particulate filter system: Particulate filter heavily clogged (exhaust-gas back-press..)
                                245700 Particulate filter system: Particulate filter heavily clogged (exhaust backpressure hi)
                                240400 Exhaust gas recirculation, control deviation: Air mass too low/positive control devia)
                                25C400 Exhaust back pressure sensor upstream of diesel particulate filter
                                245400 Particulate system: minimum differential pressure undershot
                                244D00 Charging pressure control, control deviation: Charging pressure too high/negative
                                24CF00 Air mass measurement: Measured air is too low compared with the calculated..
                                2AB400 Charging pressure sensor, plausibility: Value implausible for pressure upstream of ..
                                290B00 Air system, air to EGR air mass flow, plausibility: Measured air mass compared with calculated..
                                28ED00 Pressure sensor, plausibility in after-run: Exhaust pressure before turbocharger no..
                                25D000 Charging pressure sensor, Signal: Short circuit to B+
                                258300 Exhaust gas pressure sensor, diesel particulate filter, signal: Signal too high

                                Nollasin vikakoodit ja ajelin jonkin verran, ja näistä vikakoodeista toistui:

                                2AB400 Charging pressure sensor, plausibility: Value implausible for pressure upstream of..
                                245400 Particulate filter system: minimum differential pressure undershot
                                24CF00 Air mass measurement: Measured air mass is too low compared with the calculate..
                                25D000 Charging pressure sensor, signa: Short circuit to B+
                                290B00 Air system, air to EGR air mass flow, plausibility: Measured air mass compared wit..
                                244D00 Charging pressure control, control deviation: Charging pressure too high/negative..

                                Yritin katsoa vastapaineet, mutta ista antoi miinusmerkkisiä arvoja. Tyhjäkäynnillä Actual value: -5.0 mbar ja 2000 rpm Actual value: -6.0 mbar. Soot mass 1.34g.

                                Onko ehdotuksia miten tässä pitkässä listassa kannattaisi edetä? Vaihtaako suosiolla vaan noita antureita ja katsoo mitä vaikutusta? Mitä muita potentiaalisia tarkastelun paikkoja raadilla näistä tulee mieleen? En ole vielä ehtinyt varsinaisesti sen enempää asiaa tutkimaan, kuin lukasin vikakoodit ja tsekkasin nuo vastapaineet.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎