Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adaptiiviset LED-valot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Adaptiiviset LED-valot

    S552A Adaptive LED headlight


    Tuohon omaan autoon oli ruksattu moiset ja täytyy tuo kyllä myöntää että valot ovat aivan mahtavat verrattuna mihinkään muuhun aikaisempaan autoon. Valoteho on sekä lyhyillä että pitkillä todella hyvä. Muiden autojen valot näyttävät lähinnä kynttilöiltä esim ohitustilanteessa. Täytyy kyllä sanoa että varusteet ne auton vasta tekevät ja kaikkea ne insinöörit keksivätkin..

    Sitten tulee ne kääntöpuolet eli ajaessani malmöstä kohti tukholmaa ainakin 10 autoa rekoista henkilöautoihin vilkutti valoja jo ensimmäisen tunnin aikana. Tällöin ajoin niin että vaihdoin pitkistä lyhyisiin itse. Ilmeisesti ajovalot siis häikäisivät. Ajovalojen tilana oli kait "motorway light distribution". Samaa oli huomattavissa myös suomen puolella ja jotkut tuuppasivat jopa pitkät päällä vastaan luupäisesti. Pitkiä vilauttaessa toki nekin sitten sammuivat..

    Matkalla bongasin vilkunviiksestä myös tuon ajovaloautomatiikan mikä säätelee automaattisesti sekä pitkien suuntausta että niiden päälläoloa. Valot osaavat siis kiertää vastaan tulevan auton sekä myös jos ajat jonkun perässä. Tällöin keilat saattaavat osoittaa niin että ne menevät perässä ajettevan tai vastaan tulevan auton molemmilta sivuilta ohi. Tämän käyttö vähensi selvästi muiden häiriintymistä valoista. En tiedä johtuiko se siitä että vastaantulija huomasi valotehon muutoksen jolloin se tiesi että nyt autossa on otettu jotain valoja pois päältä.

    Vastaantulevat suuret liikennemerkit näkyvät myös pitkillä niin hyvin että tulee mieleen että säätääkö auto vielä jotenkin lisää tehoa lamppuihin kun nuo heijastavat takaisin niin paljon valoa.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia? :think

    Valojen laseissa on jonkinverran kiveniskuja jotka voivat tietysti aiheuttaa häiritsevää hajavaloa. Voikohan noista olla jotain haittaa? Valojen suuntausta en ole kerennyt sen kummemmin ihmettelemään.

    Tässä video moisten toiminnasta:


    Tuossa eri valojakaumia riippuen ajotilanteesta:


    Kulmavalot:


    Ilmeisesti valot myös ymmärtävät jotain notkoista sekä kukkuloista. :think



    Toimintaa tarkemmin selitettynä:
    Last edited by fraatti; 24-12-2018, 13:38.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by fraatti View Post
    Sitten tulee ne kääntöpuolet eli ajaessani malmöstä kohti tukholmaa ainakin 10 autoa rekoista henkilöautoihin vilkutti valoja jo ensimmäisen tunnin aikana.

    Tällöin ajoin niin että vaihdoin pitkistä lyhyisiin itse. Ilmeisesti ajovalot siis häikäisivät. Ajovalojen tilana oli kait "motorway light distribution". Samaa oli huomattavissa myös suomen puolella ja jotkut tuuppasivat jopa pitkät päällä vastaan luupäisesti. Pitkiä vilauttaessa toki nekin sitten sammuivat..

    Matkalla bongasin vilkunviiksestä myös tuon ajovaloautomatiikan mikä säätelee automaattisesti sekä pitkien suuntausta että niiden päälläoloa.
    Hmm... Eikai valot toimi käsin säädettynä kuin ihan normaali pitkinä, sitten jos laitat valot automattimoodiin siitä viiksen päästä valokytkimen ollessa A-asennossa muuttuu keilojen moodi... Ts. eka tilanteessa vain pidit pitkiä liian pitkään päällä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Hmm... Eikai valot toimi käsin säädettynä kuin ihan normaali pitkinä, sitten jos laitat valot automattimoodiin siitä viiksen päästä valokytkimen ollessa A-asennossa muuttuu keilojen moodi... Ts. eka tilanteessa vain pidit pitkiä liian pitkään päällä...
      Ei, kyllä ne pelkät lyhyet riittää siihen että vastaantulijat räpsii pitkiä. Eilen tuli ajeltua noin 200km pimeässä ja saman homman huomasi myös tuolloin. En tiedä voiko se että valojen kirkkaustasossa tapahdu mitään reilua muutosta johtaa siihen että vastaantulija kuvittelee että melko kirkkaat valot ovat pitkät. Sinällään ärsyttävää että osa ihmisistä ajelee itsepäisesti pitkät päällä vastaan eikä tietysti itsekään haluaosi häikäistä muita. No suuntauksen ainakin näkee sitten huomenna kun käy rekisteröintikatsastamassa auton. Sen verran tuossa kuitenkin ehti asiaa tutkimaan että valoista ainakin tulee selkeä valokuvio...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Jani_88
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2010
        • 367
        • jkl

        #4
        Oliko suuntaukset kohdillaan?

        Asiaa sivuten, tutulla bemarissa laser valot. Pyysin autoa konttorille lainaksi mielenkiinnosta, että esim valojen suuntauslaitteilla kattelin, ja valot olivat kyllä suorastaan pettymys. Jos en olisi tiennnyt olevan laser -valot, olisin luullu ihan norni xenoneiksi... ei valoteho ainakaan parempi ollut.

        Comment

        • N54
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2012
          • 526
          • Satakunta

          #5
          Originally posted by Jani_88 View Post
          Oliko suuntaukset kohdillaan?

          Asiaa sivuten, tutulla bemarissa laser valot. Pyysin autoa konttorille lainaksi mielenkiinnosta, että esim valojen suuntauslaitteilla kattelin, ja valot olivat kyllä suorastaan pettymys. Jos en olisi tiennnyt olevan laser -valot, olisin luullu ihan norni xenoneiksi... ei valoteho ainakaan parempi ollut.
          Aktivoituuko se ”Laser” edes auton ollessa paikoillaan? Ainakin jollain merkillä vastaavat ihmevalot vaativat vauhtia jonkin verran ennen kuin edes aktivoituvat täydellä teholla, lisäksi kamera tarkkailee että valaistusolosuhteet todella edellyttävät parasta tehoa.

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by Jani_88 View Post
            Oliko suuntaukset kohdillaan?

            Asiaa sivuten, tutulla bemarissa laser valot. Pyysin autoa konttorille lainaksi mielenkiinnosta, että esim valojen suuntauslaitteilla kattelin, ja valot olivat kyllä suorastaan pettymys. Jos en olisi tiennnyt olevan laser -valot, olisin luullu ihan norni xenoneiksi... ei valoteho ainakaan parempi ollut.
            Laservalomoodi toimii pimeässä "pitkinä" valoina. Ja ei sieltä mitään tähtiensota efektiä tiehen suoraan ammuta vaan fosfori pinnoitttujen peilien kautta sininen laservalo johdetaan peilattuna todella kirkkaana valkeana valona eteenpäin.
            Last edited by zakspeed; 27-12-2018, 21:31. Reason: Tarkennusta
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Jani_88 View Post
              Oliko suuntaukset kohdillaan?
              Perskarvanverran oli toinen valo turhan ylhäällä. Niin vähän kuitenkin ettei leimasetä laittanut tuosta mitään huomautusta. Täytyy värkätä se kohdalleen ja katsoa vaikuttaako tuo mitään häikimiseen.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Jani_88
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 367
                • jkl

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Laservalomoodi toimii pimeässä "pitkinä" valoina. Ja ei sieltä mitään tähtiensota efektiä tiehen suoraan ammuta vaan fosfori pinnoitttujen peilien kautta sininen laservalo johdetaan peilattuna todella kirkkaana valkeana valona eteenpäin.
                En ihan sellasta odottanutkaan.. mutta eipä tuo auton omistajakaan niitä juuri kehunut vs. xenon ja led valot

                Edit. Usein on muuten led valojen suuntaus pielessä perinteisellä suuntauslaitteella katottuna.. ja niitähän ei (ainakaan adaptiivisia) pitäisi mennä ite ruuvista säätelee..
                Last edited by Jani_88; 27-12-2018, 22:12.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Jani_88 View Post
                  Edit. Usein on muuten led valojen suuntaus pielessä perinteisellä suuntauslaitteella katottuna.. ja niitähän ei (ainakaan adaptiivisia) pitäisi mennä ite ruuvista säätelee..
                  Kerrohan toki tarkemmin...
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Kerrohan toki tarkemmin...
                    Sehän on merkkiliikkeen hommia. Se on kauhee temppu miten ne säädetään

                    Tuli muuten mieleen, että joku jos on joskus perinteisellä tavalla säätänyt noita sun valoja, niin toimii varmasti huonosti :think

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Jani_88 View Post
                      Sehän on merkkiliikkeen hommia. Se on kauhee temppu miten ne säädetään

                      Tuli muuten mieleen, että joku jos on joskus perinteisellä tavalla säätänyt noita sun valoja, niin toimii varmasti huonosti :think
                      Ei pidä paikkaansa. Ihmiset niitä valoja siellä merkkiliikkeissäkin säätävät.

                      Tosin se sählääminen saatetaan myös tehdä siellä leimakonttorilla. Nimittäin mullakin sellainen noin 100kg karju ajoi auton nosturille missä tarkistus tehtiin. Ja toki perän korkeus lienee säätynyt ajon aikana johonkin tietyyyn korkeuteen jo valmiiksi ja sen osuutta tähän en lähde nyt spekuloimaan. Mutta keulan korkeus on muuttunut ainakin kuskin puolelta aivan varmasti kun tuo mies on noussut autosta ylös. Sitä en tiedä että pitäisikö valojen korkeuden muuttua välittömästi automaattisesti nousemisen jälkeen vai ei. Mullahan siis kuskipuolen valo näytti hiukan ylös.

                      Hiukan tuohon viitaten virallisissa ohjeissa lukee (vain jos käytössä on halogeenit, dynamic spotlight (nightvisionin kanssa käytössä olevan "spotti") tai sumuvalot):
                      Halogeeneissä korkeuden säätö (1) ruuvataan yläasentoon sekä kuskin penkillä on noin 75kg painoa sekä tankki täynnä.

                      Seuraava koskee kaikkia valo tyyppejä:
                      Valokatkaisija vaihdetaan automaattiasennosta (2) asentoon ajovalo/lyhyet (3). Tämän mulla jätettiin tekemättä mutta saattaa olla ettei se vaikuta lopputulokseen millään tavalla.


                      Kaikissa BMW malleissa ajovalojen keilanlasku on 1% lukuunottamatta korimalleja E53, E70, E71, E72, E83, F15, F16, F25, F26, R60, R61, F60 joissa se on 1,1%. 1 % tarkoittaa että valon korkeus pitää laskea 10m matkalla 10cm.

                      Sumuvaloille tuo on 2% ja dynaamiselle spottivalolle 0%.

                      Valokuviota on sitten kahdenlaisia riipuen ajovaloista.


                      Mulla keila oli kuvan 4 tyyppinen.


                      Täällä oli nämä ohjeet liittyen korkeuksiin.


                      Keilatyypit


                      Itse säätöhän tapahtuu näin:


                      Jos valo näyttää liian ylös niin säätöruuvista 1 käännetään myötäpäivään. Jos valo näyttää liian alas niin säätöruuvista käännetään vastapäivään(tämä mahdollista vain jos valoja on aikaisemmin säädetty alaspäin). Lopuksi suuntaus tarkistetaan kääntämällä valot pois päältä ja uudelleen päälle.
                      Last edited by fraatti; 28-12-2018, 21:18.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #12
                        Ehdottomasti valot manuaali asentoon tarkastus ja säätö tilanteessa, kuljettaja kyytiin ja odotus (noin puolitoistaminuuttia) jotta auto varmasti tietää olevansa "manuaalitilassa" jos säädön tarvetta niin säätö ja valot pois/päälle ja odotus sekä tarkastus uudelleen. Kaiken oletetaan olevan tietysti auton puolella kunnossa kun tarkastusta ja säätöä tehdään, jos ei niin valoihin vaikuttavat seikat ensin kuntoon.

                        Pitkien adaptiivisten säätö oma juttunsa taas sitten.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Jani_88
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2010
                          • 367
                          • jkl

                          #13
                          Vag konsernin tuotteissa ja mersuissa ainakin on omat temput tehtävä led valojen säätämisessä.. mutta hyvä että tiedätte ite miten suuntaatte

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #14
                            Täällä myös adaptiiviset ledit, mukavan kirkkaat ovat ja pitkien automatiikka mielenkiintoinen. Toisin kuin Fraatilla, ajovalot on suunnattu aivan liian alas. Keila ei yllä edes edellä ajavan takapuskuriin/renkaisiin - muilla autoilla tottunut keilan jäävän rekisterikilven tasolle oikein suunnattuna.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #15
                              Kyllä se leimamies oli aivan oikeassa ja kuskin puolen valo osoitti liian ylös. Ajovalon säätönamiskan kääntäminen automaatilta lyhyt/ajovalo asentoon muuttaa hiukan valokuviota mutta se ei kuitenkaan vaikuta korkeuteen. Tai jos vaikuttaa niin marginaalisen vähän. En myöskään huomannut mitään eroa siinä että istuiko autossa joku vai ei.

                              Tässä tapauksessa kuskinpuolen valo oli jotakuinkin vaakasuorassa. Itse säädin nyt valon niin että ajoin auton 5m päähän seinästä. Sitten laitoin ristilaserin päälle ja säädin sen valojen valokuvion ylälaidan tasalle umpiossa. Tuosta olikin sitten helppo katsoa että valo laskee seinälle sen 5cm. Tässä tapauksessa ainakin toinen ajovalo piti peittää säädön ajaksi jotta valon rajasta sai paremmin selvää. Jospa nyt sitten nuo eivät häikisi enää vastaantulijoita. :think

                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎