Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä tälläisen "pusun" korjaaminen maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 558
    • Joensuu

    #61
    Originally posted by HTK12 View Post
    Voihan niissä eroa olla esim. valokuviossa, mutta tuskin missään mikä vaikuttaa mitenkään valmistuskuluihin.



    Käytännössä tuli kerran taas todettua kun Pielmier:tä tuli laatikollinen letkuja. Mitään järkeä niiden hinnoittelussa ei ollut. Kyseessä siis konehuoneen jäähdytysletkut. Otetaan nyt muutoma letku esimerkiksi. Puolen metrin letku, jossa useita mutkia 20€. 15cm letku kahdella mutkalle 40€ (ei mitään pikaliittimiä tms.). Alavesiletku, jossa kaksi pikaliitintä, anturinpaikka, y-haara ym. 38€. Mistä nämä hinnat näille osille oikein arvotaan? Kaikki letkut siis oli samaan autoon. Aivan varmasti tuo alavesiletku oli noista kolmesta ylivoimaisesti kallein valmistaa.
    Massatuotannossa hintoihin vaikuttaa merkittävästi myös tuotteiden valmistusmäärät. Yksinkertaisenkin osan omakustannushinta on aivan eri tehtaalle, jos sitä valmistetaan ensin vaikkapa 100 000 kpl ja 2 vuotta myöhemmin tai 5000 kpl erä.
    G30 530e xDrive iPerformance -20
    E70 X5 xDrive40d -10

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by Tuoppo View Post
      Massatuotannossa hintoihin vaikuttaa merkittävästi myös tuotteiden valmistusmäärät. Yksinkertaisenkin osan omakustannushinta on aivan eri tehtaalle, jos sitä valmistetaan ensin vaikkapa 100 000 kpl ja 2 vuotta myöhemmin tai 5000 kpl erä.
      Toki, mutta jos toisen letkun valmistamiseen tarvitse pelkästään vaikka 15mm letkua 15cm ja toisen osan valmistamiseen tarvitset 40mm letkua puolimetriä, pari pikaliitintä ja nuo pikaliittimet pitää vielä kiinnittää letkuihin metalli pannoilla. Tälläiset letkut siis tuossa esimerkin tapauksessa. Silti se edellä mainittu 15cm letku on kalliimpi. Miten se 15cm letku voi maksaa enemmän? 15cm letku on valmis kun se otetaan muotista ulos. 40mm letkun kohdalla kun otat letkun muotista pitää siihen jigissä asentaa pikaliittimet ja kiinnittää ne metalli pannoilla. Jigi oltava, tai muuten ei varmasti osu nuo päissä olevat pikaliittimet oikeaan asentoon kaikkiin letkuihin. Pikaliittimet maksaa, metallipannat maksaa, jigi maksaa, kasaaminen maksaa. Lisäksi jo pelkän letkun valmistamiseen menee paljon enemmän raaka-aineita, kun toiseen meni puoli metriä 40mm letkua ja toiseen meni 15cm letkua. Molemmat letkut saman auton jäähdytysjärjestelmästä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #63
        Originally posted by HTK12 View Post
        Toki, mutta jos toisen letkun valmistamiseen tarvitse pelkästään vaikka 15mm letkua 15cm ja toisen osan valmistamiseen tarvitset 40mm letkua puolimetriä, pari pikaliitintä ja nuo pikaliittimet pitää vielä kiinnittää letkuihin metalli pannoilla. Tälläiset letkut siis tuossa esimerkin tapauksessa. Silti se edellä mainittu 15cm letku on kalliimpi. Miten se 15cm letku voi maksaa enemmän? 15cm letku on valmis kun se otetaan muotista ulos. 40mm letkun kohdalla kun otat letkun muotista pitää siihen jigissä asentaa pikaliittimet ja kiinnittää ne metalli pannoilla. Jigi oltava, tai muuten ei varmasti osu nuo päissä olevat pikaliittimet oikeaan asentoon kaikkiin letkuihin. Pikaliittimet maksaa, metallipannat maksaa, jigi maksaa, kasaaminen maksaa. Lisäksi jo pelkän letkun valmistamiseen menee paljon enemmän raaka-aineita, kun toiseen meni puoli metriä 40mm letkua ja toiseen meni 15cm letkua. Molemmat letkut saman auton jäähdytysjärjestelmästä.
        Bisnestähän ne autovalmistajat jälkimarkkinoilla tekee. Silti tuolle hintaerolle voi olla looginenkin selitys. Monimutkaisempaa osaa on edelleen varastossa aiemmasta isommasta valmistuserästä, kun taas periaatteessa yksinkertaisempi osa on myyty loppuun ja varastoon jouduttu tekemään pieni lisäerä, jolloin yksikköhinta nousee dramaattisesti.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #64
          Originally posted by Clavurion View Post
          Bisnestähän ne autovalmistajat jälkimarkkinoilla tekee. Silti tuolle hintaerolle voi olla looginenkin selitys. Monimutkaisempaa osaa on edelleen varastossa aiemmasta isommasta valmistuserästä, kun taas periaatteessa yksinkertaisempi osa on myyty loppuun ja varastoon jouduttu tekemään pieni lisäerä, jolloin yksikköhinta nousee dramaattisesti.
          Toki sarjatuotannossa hintaa vaikuttaa valmistusmäärä, mutta väitän silti, että tuo monimutkaisempi letku on silti kalliimapi valmistaa noiden usean lisätyövaiheiden ja tarvittaevien osien takia oli ne valmistusmäärät sitten vaikka 1000 ja 100 000. Ei ole mitenkään harvinaista, että hinnat ei näy mitenkään liittyvän valmistuskuluihin.
          Last edited by HTK12; 21-02-2019, 22:36.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • peto2
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 8274
            • Järvikylä (Nakkila)

            #65
            Originally posted by HTK12 View Post
            Toki sarjatuotannossa hintaa vaikuttaa valmistusmäärä, mutta väitän silti, että tuo monimutkaisempi letku on silti kalliimapi valmistaa noiden usean lisätyövaiheiden ja tarvittaevien osien takia oli ne valmistusmäärät sitten vaikka 1000 ja 100 000. Ei ole mitenkään harvinaista, että hinnat ei näy mitenkään liittyvän valmistuskuluihin.
            Tästä tulee mielen hyvä esimerkki, E39 takimmaiset polttoaineputket verrattuna siihen vieressä kulkevaan huohotusputkeen.

            Huohotusputki on pidempi ja siinä on pari mutkaa enemmän kuin polttoaineputkissa. Huohotusputkia myydään todennäköisesti vähemmän.

            Polttoaineputki: 45€
            Huohotusputki: 17€
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎