Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takur
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 97
    • Oulu

    #16
    Oulussa tarjous puslien vaihdosta 300e + puslat. Melko seppä pitää olla jos noilla ulosvetäjillä onnistuu homman sössimään...

    Originally posted by zakspeed View Post
    Niin tai kysyä kuitenkin se vaihtotarjous liikkeestä. Saa kuitenkin työ ja varaosatakuun.

    Jos ei saa työkalua lainaan ja itse tee.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #17
      Originally posted by janilind View Post
      Omastakin pitäs katsoa toinen etualatukivarsi ja noi takaiskarien pohjaanlyöntikumit. Mites nää parhaiten hoituu?
      Pitääkö takaiskarit saada irti ja käteen jotta onnaa toi vaihto vai miten helpoiten?
      Pohjaanlyöntikumien vaihto on 5 min homma. Iskarin yläpään kiinnike on korissa kiinni 3kpl 13mm kannalla olevalla pultilla. Iskarin alapään pultti on 18mm kannalla. Itse iskarin varren mutteri on myös 18mm kannalla ja lähtee pulttipyssyllä helposti irti.

      Renkaan tuin alapuolelta rempan ajaksi ettei ilmapussi työnnä tukivartta alaspäin kun iskari on irti. Iskari oli siitä kummallinen että se pyrki menemään kasaanpäin itsekseen.

      Momentit(kuvassa yläpään kiinnike näyttää vääränlaiselle mutta momentit ovat oikeat):


      Ohje:
      Last edited by fraatti; 03-03-2019, 18:26.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #18
        Originally posted by takur View Post
        Persuksessa tuntui nuljahtelua ja hankalin ongelma oli kun näki että ne oli paskana 😂. Etummaiset puslat oli samassa kunnossa kuin takimmainen.
        Tämä.

        Mulla näytti etummaiset olevan paremmassa kunnossa kuin tuo taaempi. Tosin alkavaa halkeamaa oli myös vasemmassa puslassa. Kuitenkin selkeästi paremmat kuin tuo takapusla. Samalla nuo tietysti sitten vaihtaa kaikki.

        Oikea


        Vasen


        Kuinka nämä takakelkan isot puslat kestävät ajan hammasta? Laiskuutti sen verran etten jaksanut ottaa tuolta peltilätkää irti ja tutkia kun pakoputken kiinnike oli tiellä molemmilla puolilla...
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • takur
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 97
          • Oulu

          #19
          Tuosta iskarin yläpäästä.... Tähän mennessä aina tehnyt ton mutterimopolla.... Mutta nyt tässä f10 rempulassa se iskari hellitti sisältä. Nykyisin uskon ohjetta että ei iskariin mutterimopoa. Mutteri pysy kiinni mutta iskarin sisältä aukes joku. Onneksi oli uudet iskarit menossa alle.


          Originally posted by fraatti View Post
          Pohjaanlyöntikumien vaihto on 5 min homma. Iskarin yläpään kiinnike on korissa kiinni 3kpl 13mm kannalla olevalla pultilla. Iskarin alapään pultti on 18mm kannalla. Itse iskarin varren mutteri on myös 18mm kannalla ja lähtee pulttipyssyllä helposti irti.

          Renkaan tuin alapuolelta rempan ajaksi ettei ilmapussi työnnä tukivartta alaspäin kun iskari on irti. Iskari oli siitä kummallinen että se pyrki menemään kasaanpäin itsekseen.

          Momentit(kuvassa yläpään kiinnike näyttää vääränlaiselle mutta momentit ovat oikeat):


          Ohje:
          https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...rbers/CkxpAStl

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #20
            Originally posted by fraatti View Post
            Tämä.

            Mulla näytti etummaiset olevan paremmassa kunnossa kuin tuo taaempi. Tosin alkavaa halkeamaa oli myös vasemmassa puslassa. Kuitenkin selkeästi paremmat kuin tuo takapusla. Samalla nuo tietysti sitten vaihtaa kaikki.

            Oikea


            Vasen


            Kuinka nämä takakelkan isot puslat kestävät ajan hammasta? Laiskuutti sen verran etten jaksanut ottaa tuolta peltilätkää irti ja tutkia kun pakoputken kiinnike oli tiellä molemmilla puolilla...
            Kyllä mulla on ainakin takakelkan puslat valmiit, kuten käytännössä kaikki tuolla perässä, tai oikeastaan koko alustassa.

            Harmi kun Powerflexiä eikä Strongflexiä tuonne vielä saa.
            Tai Powerflexit sai eteen reaktiotankoihin ja ne jo tilasinkin.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #21
              Originally posted by takur View Post
              Tuosta iskarin yläpäästä.... Tähän mennessä aina tehnyt ton mutterimopolla.... Mutta nyt tässä f10 rempulassa se iskari hellitti sisältä. Nykyisin uskon ohjetta että ei iskariin mutterimopoa. Mutteri pysy kiinni mutta iskarin sisältä aukes joku. Onneksi oli uudet iskarit menossa alle.
              Tälläisestä en ole koskaan kuullutkaan... :think

              Joskus tosin ihan mielenkiinnosta purin iskarin ja katsoin mitä siellä on sisässä. Siellä oli alapäässä kierteellä joku osa mutterilla kiinni... Näyttää olevan mäntä kiinni sillä mutterilla. Jos aukeaa niin sitten iskari on moro.
              Muistaakseni kierre on ihan perinteisen kätisellä kierteellä. Tällöin tuo pultti voi lähteä irti vain silloin kun iskaria purkaa mutterimopolla. Kiristettäessä ei.

              Last edited by fraatti; 03-03-2019, 20:45.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #22
                Originally posted by makkis View Post
                Kyllä mulla on ainakin takakelkan puslat valmiit, kuten käytännössä kaikki tuolla perässä, tai oikeastaan koko alustassa.

                Harmi kun Powerflexiä eikä Strongflexiä tuonne vielä saa.
                Tai Powerflexit sai eteen reaktiotankoihin ja ne jo tilasinkin.
                Paljonkos autolla on ajettu? :think

                Perän puslat ainakin repsahtaa melko nopeasti jos ne alle 5v ikäisestä ja 165tkm ajetusta autosta on valmiit. :think

                Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen että jäykempää palikkaa en suostu autoon laittamaan jos on pienikin riski että meteli ohjaamossa lisääntyy.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Tälläisestä en ole koskaan kuullutkaan... :think

                  Joskus tosin ihan mielenkiinnosta purin iskarin ja katsoin mitä siellä on sisässä. Siellä oli alapäässä kierteellä joku osa mutterilla kiinni... Näyttää olevan mäntä kiinni sillä mutterilla. Jos aukeaa niin sitten iskari on moro.

                  Olihan siellä TIS:n ohjeessakin tuon avaamiseen erikoistyökalu mainittu kuvan ja osanumeron kanssa. Sen perusteella jäi oma vaihtoprojekti holdiin...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by HV530XD View Post
                    Olihan siellä TIS:n ohjeessakin tuon avaamiseen erikoistyökalu mainittu kuvan ja osanumeron kanssa. Sen perusteella jäi oma vaihtoprojekti holdiin...
                    Editoin jo edelliseen viestiin että ei sitä pulttia saa vahingossa auki iskaria kiristettäessä. Vain avatessa on se mahdollisuus.

                    Tälläinen setti olisi hyvä iskarihommia varten, en ole vain raskinut ostaa. Halvin tuollainen maksaa 80€.
                    Hylsystä voi myös ottaa kiinni lukkotongeilla ja vääntää sitten hylsyn sisästä iskarin vartta ellei parempaa settiä ole tarjolla. Sytytystulppa-avain taitaa olla myös 18mm ja monessa niissä on avainväli hylsyn yläosassa mistä voi ottaa kiinni.
                    Last edited by fraatti; 03-03-2019, 21:34.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Editoin jo edelliseen viestiin että ei sitä pulttia saa vahingossa auki iskaria kiristettäessä. Vain avatessa on se mahdollisuus.
                      Niin juuri, avaamista itsekin arvuuttelin ja olin huolissani, et joko ei aukea tai ei tee hyvää jos varsi pääsee pyörimään. Joten en edes yrittänyt lähteä aukomaan ilman oikeaa menetelmää. Edittiä: mikä avain käy siihen iskarin varren päähän, joku torx?
                      Last edited by HV530XD; 03-03-2019, 21:11.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Niin juuri, avaamista itsekin arvuuttelin ja olin huolissani, et joko ei aukea tai ei tee hyvää jos varsi pääsee pyörimään. Joten en edes yrittänyt lähteä aukomaan ilman oikeaa menetelmää. Edittiä: mikä avain käy siihen iskarin varren päähän, joku torx?
                        Kuusiokolo. Veikkaisin 8mm, ellei se niin sitten 6mm.
                        Tuon iskarin tapauksessa kun sisällä on 18mm mutteri niin siihen käy tulppahylsy ja tällöin sisältä pääsee vielä pitämään kiinni.
                        Last edited by fraatti; 03-03-2019, 21:37.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by janilind View Post
                          Omastakin pitäs katsoa toinen etualatukivarsi ja noi takaiskarien pohjaanlyöntikumit. Mites nää parhaiten hoituu?

                          Entä toi etualatukivarren irrotus, tossa alapallossa aikas iso mutteri - lähteekös se irti ihan normihylsyllä ku näyttäs olevan joku iso ja tähtikuvioinen? Edit: Combination nut M30X1,5 ZNS3 sanoo realoem ja on 12-sakarainen tähti eli semmosen vaatii.
                          Kaksitoistakulmanen avain täytyy olla tuota varten. En ole aivan varma sopiiko hylsy, jarrukilpi on aika lähellä. Yritin tuosta eräästä mutterin kuvasta vakoilla niin sanoisin että tuo vaatii 41mm avaimen. Harmi kun ei tullut mitattua tuota mutterin kokoa kun auto oli nosturilla.

                          Näyttäisi myös että tuo on melkoisen lujassa kiinni. Haynes Pro näyttää tuohon 90Nm ja 180 astetta ja TIS 380Nm.

                          Tuosta momentteja, kaikki pultit pitäisi kait uusia, kaikki pultit näyttävät tulevan melko lujaan kiinni :think:




                          Ja tuossa oli se ohje taaemmalle tukivarrelle:


                          Reaktiotangolle:
                          Last edited by fraatti; 10-03-2019, 22:47.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #28
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Paljonkos autolla on ajettu? :think

                            Perän puslat ainakin repsahtaa melko nopeasti jos ne alle 5v ikäisestä ja 165tkm ajetusta autosta on valmiit. :think

                            Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen että jäykempää palikkaa en suostu autoon laittamaan jos on pienikin riski että meteli ohjaamossa lisääntyy.
                            Oiskohan nyt 240tkm

                            En itsekään enää kaipaa jäykempää/äänekkäämpää alustasta, mutta se PU-puslan kesto ja omasta mielestä toimivuus on vaan niin hyvä että siksi mielellään pehmeintä PU-puslaa alle jos vain mahdollista.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • alpine3
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2010
                              • 1264
                              • Kajjjaani

                              #29
                              Liittyen noihin perän kolmen puslan vaihtoon kun näyttää itselläkin olevan edessä, ja lisäksi kardaanin takimmaisen kumilimpun vaihto. Eli jos perää haluaa tiputtaa vaihdon yhteydessä sen verran alaspäin että pääsee käsiksi pusliin niin joutuuko irrottamaan lisäksi vetoakselit?
                              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2003
                                • Tampere/kainuu

                                #30
                                Originally posted by BMWjunkie View Post
                                Liittyen noihin perän kolmen puslan vaihtoon kun näyttää itselläkin olevan edessä, ja lisäksi kardaanin takimmaisen kumilimpun vaihto. Eli jos perää haluaa tiputtaa vaihdon yhteydessä sen verran alaspäin että pääsee käsiksi pusliin niin joutuuko irrottamaan lisäksi vetoakselit?
                                Sen saa keikuteltua ilman akseleiden irroitusta. Onpa tullut yleensä otettua koko murikka sieltä alas. Tai vaihteistotunkin nokkaan lähes irralleen.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎