Originally posted by mige95
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Repsahtavia alustanosia
Collapse
X
-
Los patentos toimi hienosti. Poikkitukia oli siis nostettu ylöpäin siksi että kone mahtuisi nousemaan tarpeeksi. Saattaapi olla ne saavat olla paikallaan mikäli koneenkorvakkeet ottaa irti ja nostomatka riittää siitä huolimatta.
Mutta muuten homma ei mennytkään kuten strömsöössä. Jäi moottorin tukikumit vaihtamatta kun auto piti olla tänään taas ajossa. Muuta ei tullut kuin kokemusta.
Ilmeisesti takatuuppareihin noi kumit saa vaihdettua pelkästään konetta nostamalla etupäästä. Nelikossa jossa on 35d pannu ja adblue herkut homma ei menekään aivan niin. Konetta nostaessa alkuun alkavat tietysti ahtoputket kiristämään, sitten vetoakselit iskaritolppien alalaitaan ja jos vielä härkäpäisesti tätä reittiä yrittää mennä niin sitten homma toppaa siihen kun pakoputki ottaa pohjaan kiinni sekä vasen vetoakselin sisäpää ohjausvaihteeseen.
Olisin ottanut koneen korvat jo irti mutta sinnehän dpf:n juureen ei ihan mikä tahansa työkalu sovikaan. Koneen korvakkeen pulttiin sopii E12 hylsy mutta 3/8" hylsy ja siihen varsi on liian paksu tuonne väliin. Täytyisi jostain saada noin 10 - 15cm pitkä E12 hylsy joka olisi kapealla varrella. Onko ehdotuksia mistä moisen voi löytää vai täytyykö alkaa askartelemaan?
Jos joku suunnittelee vastaavaa hommaa niin vasemmalle puolelle tukikumin pulttiin tarvitsee E14 lenkin. Muut eivät mahdu tuonne väliin...Last edited by fraatti; 02-08-2019, 05:39.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostLos patentos toimi hienosti. Poikkitukia oli siis nostettu ylöpäin siksi että kone mahtuisi nousemaan tarpeeksi. Saattaapi olla ne saavat olla paikallaan mikäli koneenkorvakkeet ottaa irti ja nostomatka riittää siitä huolimatta.
Mutta muuten homma ei mennytkään kuten strömsöössä. Jäi moottorin tukikumit vaihtamatta kun auto piti olla tänään taas ajossa. Muuta ei tullut kuin kokemusta.
Ilmeisesti takatuuppareihin noi kumit saa vaihdettua pelkästään konetta nostamalla etupäästä. Nelikossa jossa on 35d pannu ja adblue herkut homma ei menekään aivan niin. Konetta nostaessa alkuun alkavat tietysti ahtoputket kiristämään, sitten vetoakselit iskaritolppien alalaitaan ja jos vielä härkäpäisesti tätä reittiä yrittää mennä niin sitten homma toppaa siihen kun pakoputki ottaa pohjaan kiinni sekä vasen vetoakselin sisäpää ohjausvaihteeseen.
Olisin ottanut koneen korvat jo irti mutta sinnehän dpf:n juureen ei ihan mikä tahansa työkalu sovikaan. Koneen korvakkeen pulttiin sopii E12 hylsy mutta 3/8" hylsy ja siihen varsi on liian paksu tuonne väliin. Täytyisi jostain saada noin 10 - 15cm pitkä E12 hylsy joka olisi kapealla varrella. Onko ehdotuksia mistä moisen voi löytää vai täytyykö alkaa askartelemaan?
Jos joku suunnittelee vastaavaa hommaa niin vasemmalle puolelle tukikumin pulttiin tarvitsee E14 lenkin. Muut eivät mahdu tuonne väliin...e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostMiksei 1/4" E12 hylsy? Jatko ohuempi, niin luulisi sopivan.
Snaponin laadukkaista räikistä on tälläinen maininta jossain.. Jostain syystä tuo 120Nm kuulostaa varsin kovalle lukemalle... :think
"For Snap on Dual 80 ratchets (as I recall), the max recommended torque for 1/4" is around 90ftlbs, for 3/8 it's 250ftlbs, for 1/2 its 750ftlbs"
Eli 1/4" noin 120Nm
3/8" noin 340Nm
ja 1/2" noin 1000Nm
Luulen kuitenkin että esim halppis jatkovarsista menee kyllä pää poikki jo pienemmälläkin momentilla. Joskus esim t-vääntimistä nuo päät ovat antautuneet ilman mitään erillisiä jatkovarsia tms. :think
Pultteina tuossa koneenkorvissa on näköjään kahta eri moista.
07129903799 M10X40 (Delivery discontinued by the factory)
07129903976 M10X40-Z1-10.9
8.8Nm pultille on ilmoitettu kiritysmomentiksi 38Nm ja 10.9 pultille 56Nm joten tuon mukaan luulisi että tuolla pienelläkin saa sen auki...
Mikäli tuo ei kestä niin sitten täytyy hommata pitkä e12 hylsy ja uhrattava 3/4" jatko ja naittaa ne kempillä toisiinsa. Tai ehkpä hommata nuo joka tapauksessa ettei homma jää toista kertaa työkaluista kiinni...
Jossain bemarin sylinterikansissakin tarvitaan kait jotain tämäntyylistä E12 hylsyä. Tuo olisi näppärä mutta eikai tuota raski ostaa muutaman pultin takia.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostEn ole koskaan omistanut 1/4" E12 hylsyä ja jotenkin oletin ettei tuo 1/4" kestä vääntää noita pultteja auki. Saattaapi olla että se kestäisikin.
Snaponin laadukkaista räikistä on tälläinen maininta jossain.. Jostain syystä tuo 120Nm kuulostaa varsin kovalle lukemalle... :think
"For Snap on Dual 80 ratchets (as I recall), the max recommended torque for 1/4" is around 90ftlbs, for 3/8 it's 250ftlbs, for 1/2 its 750ftlbs"
Eli 1/4" noin 120Nm
3/8" noin 340Nm
ja 1/2" noin 1000Nm
Luulen kuitenkin että esim halppis jatkovarsista menee kyllä pää poikki jo pienemmälläkin momentilla. Joskus esim t-vääntimistä nuo päät ovat antautuneet ilman mitään erillisiä jatkovarsia tms. :think
Pultteina tuossa koneenkorvissa on näköjään kahta eri moista.
07129903799 M10X40 (Delivery discontinued by the factory)
07129903976 M10X40-Z1-10.9
8.8Nm pultille on ilmoitettu kiritysmomentiksi 38Nm ja 10.9 pultille 56Nm joten tuon mukaan luulisi että tuolla pienelläkin saa sen auki...
Mikäli tuo ei kestä niin sitten täytyy hommata pitkä e12 hylsy ja uhrattava 3/4" jatko ja naittaa ne kempillä toisiinsa. Tai ehkpä hommata nuo joka tapauksessa ettei homma jää toista kertaa työkaluista kiinni...
Jossain bemarin sylinterikansissakin tarvitaan kait jotain tämäntyylistä E12 hylsyä. Tuo olisi näppärä mutta eikai tuota raski ostaa muutaman pultin takia.
Onhan tuollaiset erikoistyökalut näppäriä, mutta hintaa niille kertyy melkoisesti suhteessa käyttöön, kun noita usein tarvitsee vain muutomaan pulttiin.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKatsoin huvikseen millaisia maksimi momentteja erilaisille 1/4" jatkovarsille. Kyllä tuo taitaa mennä aivan tuuri peliksi tuollaisella 1/4" vääntimillä.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEi se E12 pultti mitään mahdottomia kestä. Vastaa kooltaa suunnilleen 10mm normi pultin päätä. 10mm päällä oleva normi pultti on yleensä m6. M6 12.9 pultille kiristysmomentti on 20Nm. Yleisemmin autoissa käytetylle 10.9 se on 17Nm. Eli ei mahdottomia.
Momentit ovat seuraavat yleisesti ottaen noille M10 pulteille:
Samasta syystä E12-hylsyä ei yleensä hylsysarjoista löydy kuin 1/2" tai 3/4" vääntiöllä. Esim tässä vain E5, E6 ja E7 ovat 1/4" ja muut sitten suurempia.
Jos tuollaisen E14 1/4" hylsyn onnistuisi löytämään jostain niin se olisi myös hyvä aihio 3/8" varteen kiinni hitsattavaksi. Tosin ei tuollaisiakaan näytä juuri mistään löytyvän.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostE12 kannalla oleva koneenkorvan pultti on M10. Lujuudeltaan joko 8.8 tai 10.9 riippuen mitä sinne on laitettu. Nykyään saa vain kovaa pulttia varaosana.
Momentit ovat seuraavat yleisesti ottaen noille M10 pulteille:
Samasta syystä E12-hylsyä ei yleensä hylsysarjoista löydy kuin 1/2" tai 3/4" vääntiöllä. Esim tässä vain E5, E6 ja E7 ovat 1/4" ja muut sitten suurempia.
Jos tuollaisen E14 1/4" hylsyn onnistuisi löytämään jostain niin se olisi myös hyvä aihio 3/8" varteen kiinni hitsattavaksi. Tosin ei tuollaisiakaan näytä juuri mistään löytyvän.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Iskarit menee vaihtoon, mutta samalla ajattelin uusittaa mosan tukikumit sekä laatikon kumit ja rättinivelen.
Mitä osia pitää tilata?
Pitääkö kardaanin laakeri uusia? Pientä täristystä aina on mutta tuleeko sieltä en tiedä
Laatikon tukikumeista, mitkä osat..?
Ja mosan tukikumit, tartteeko muuta ko ne isot murikat?
Tänks.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View PostIskarit menee vaihtoon, mutta samalla ajattelin uusittaa mosan tukikumit sekä laatikon kumit ja rättinivelen.
Mitä osia pitää tilata?
Pitääkö kardaanin laakeri uusia? Pientä täristystä aina on mutta tuleeko sieltä en tiedä
Laatikon tukikumeista, mitkä osat..?
Ja mosan tukikumit, tartteeko muuta ko ne isot murikat?
Tänks.
Askin kannake on tuossa välissä pyöreä kumi. (toka kuva osa 2 & 3) Osaa 11 en muista niin tarkasti että missä on. Oleellisin lienee tuo osa 2.
Samoin tuossa näkyy ensimmäinen rättinivel. (ekassa kuvassasi osat 1 & 10) Virallisesti pultit pitäisi myös uusia.
Jossain alkuperäinen eka rättinivel voi olla myös tuollainen metallinen klimppi.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostKyllähän niitä kunnon hylsy sarjoista löytyy, ne perus motonet/biltema ym. sarjoissa ei toki ole. Halpa vaihtoehto on ostaa biltemasta se 1/4" monitoimi hylsysarja, löytyy E14 asti sarjasta. Mikäli haluaa puhtaan E14 hylsyn, niin niitäkin löytyy ihan suomestakin: https://www.verkter.fi/kuusiohylsy-p...-e14-torx.html. Ulkomailla sitten toki paljon paremmat valikoimat. Itse kokeilisin kyllä ensin tuollaisella 1/4" hylsyllä. Toki voihan se olla niin tiukkaan kiristetty, että ei kestä. Itsellä ei kyllä vielä ole jatkot tai kunnon hylsyt pettäneet.
Täytyy lähteä tekemään kierros paikallisissa liikkeissä mitä sieltä löytyisi hyllystä...
Riisutussa koneessa pultti on todella helpossa paikassa.
Homma vain muuttuu hiukan hankalemmaksi kun tuo DPF-pönttö on paikallaan. :think
Oikea
Vasen
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Kävin katsastamassa nuo motonetin/bilteman "monitoimihylsyt" sekä IKH:n valikoiman. IHK:sta ei löytynyt mitään ja nuo monitoimihylsytkään eivät vakuuttaneet. T55 torx on vastakappale E12 torxille. Sen verran väljälle tuo monitoimihylsy tuntui että päätin tehdä kahdesta yhden eli 1/2" E12 hylsystä ja 3/8" 150mm jatkovarresta avaimen. Torx-pultin pään korkatessa nuo ovat varsin ikävässä paikassa teutaroida irti enkä mielellään ottaisi sitä riskiä.
Varuiksi sitten otin vielä 1/4" monitoimihylsyn ja pitkän 3/8" monitoimihylsyn. Vieläkun saisi jostain motivaatiota aloittaa uudestaan tuo homma..
Jos joku etsii joskus vastaavia niin parhaan valikoiman netistä löysin täältä: https://www.ak24.fi/Last edited by fraatti; 07-08-2019, 20:38.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment