Ilmottelehan sitten tänne että miten vaihto meni ja oliko operaatiossa mitään ihmeempää huomioon otettavaa. Itsellä on kanssa edessä ja samaiset puslat tilauksessa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Repsahtavia alustanosia
Collapse
X
-
Näyttäisi että kiinailmiö ei ole vielä rantautunut Lemfjödereihin vaan osat on tehty vielä euroopassa. Suuri pallonivel on tehty saksassa. Etualatukivarsien puslat näyttivät ulkoisesti melko paljon alkuperäisen kaltaisilta ja noista oli kihnutettu myös jotain tekstiä kumista pois. Toki kun vanhat saa ruuvattua irti niin vertailu on helpompaa.
Liekö sitten vain nuo perän puslat kiinalaista alkuperää ja muut puslat sitten euroopasta yleisemminkin... No ainakin nyt nämä tarvikkeet ovat euroopasta.
Perän mollukat, "cn" arvelu näytti menevän maaliin...
Last edited by fraatti; 26-03-2019, 01:18.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Oleellisena osana alustanosien vaihdossa on myös pyöränkulmien säätö. Sisälaidasta kulahtaneet renkaat eivät tunnu olevan näissä mikään harvinainen ilmiö edessä tai varsinkaan takana.
Näköjään tälläisiin pyydetään 1,83 +-0,42 astetta camberia taakse. Tai 1 aste 50 +- 25 minuuttia. Miten tuon nyt sitten haluaakaan ilmoittaa.
Samoin auto pyydetään säätämään kuormattuna tankki täynnä. Tietääkö kukaan vaikuttaako kuormaus oleellisesti pyöränkulmiin? Camberia tulee tyypillisesti lisää mutta entä auraus?
Tässä kuvassa on epäkeskopulttien asento sekä niiden vaikutus pyöränkulmiin, tulkitsenko tuota nyt oikein jos katson siitä että mikäli aurauksen haluaa pitää valitussa arvossa niin säädöissä pitäisi olla niin paljon varaa että camberin saa käännettyä haluttaessa noin -45' eli -0,75 asteeseen saakka? Kummankin säätöpultin kääntäminen vaikuttaa sekä camberiin että auraukseen.
Erään auton camber oli noin -2 astetta cambersäädön ollessa noin puolivälissä. Foorumilla taisi olla myös juttua että jotkut ovat saaneet säädöt väännettyä -0,5 asteeseen. Toisilla säätäjillä taas taito on loppunut siihen kun säätö on mennyt -1,2 asteeseen. Kai madaltamaton auto sitten tuonne -0,5 asteeseen asti menee?
Jos renkaan sisälaidan kulumisen haluaa minimoida niin rengas tulisi olla mahdollisimman pystyssä sekä aurausta olla mahdollisimman vähän. Jos camberia kääntää pienemmäksi kuin mitä tehdasarvo on niin onko siitä jotain haittaa? Vakionahan camberin alaraja on 1,42 astetta. Käsittääkseni camber parantaa auton ajettavuutta mutkissa/kurveissa niin että rengas joustaisi niin että kurvissa renkaan ulko-olkapäätä ei rasitettaisi liikaa vaan koko renkaan pinta koskisi tiehen. Tai jotain sinnepäin...
Ali-/yliohjautuvuuteen tuo kait vaikuttaa myös mutta tuskimpa sillä suomen olosuhteissa on juurikaan merkitystä? Pystymmässä olevat takarenkaat lisäävät hiukan yliohjautuvuutta ilmeisesti.
Tällähetkellä olisi tarkoitus sihdata takapään camber 1 aste ja 15 minuuttia eli 1,25 astetta ja kokonaisauraus edestä ja takaa toleranssin alarajoille myös.Last edited by fraatti; 26-03-2019, 01:40.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tosson momentteja jos joku niitä kaipailee vastaavaan peränpusla remonttiin...
Mikäs tuohon kumispuslan asennukseen olisi hyvä liukaste? Bemari näyttää käyttävän jotain "circolight" öljyä (83199407771). Vaihtoehtoina taitaa olla fairy, rengasasennusrasva, jarrukumirasva vai silikonirasva? Jääköhän noilla puslat "liukkaaksi"?
Tuossa uudempi varaosanro tuolle liemelle Gliding agent for rubber bushes 83192405829, hinta oli parikymppiä merkkarilta.
"Can be used for mounting of rubber bushes/mounting....
It will make the bush/mounting slip easier on its place...afterwards it will be like glue, and keep the bush/mounting stay where it should be! "
Last edited by fraatti; 26-03-2019, 13:38.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by BMWjunkie View PostOlikos nyt silleen, että nuo tietyn astemäärän verran kirittävät pultit oli venyviä eikä niitä voinu käyttää uudelleen?
Tarina kertoo että kardaanin pultit on hyvä vaihtaa että niitä olisi mennyt poikkikin uudelleen käytettäessä... tiedä sitten...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Atom View PostOnko edelleen marmori xdriven etuiskarien osalta ainut vaihtoehto? Ulkomailta saanee jostain myös? Itsellä ajatuksena alkaa uusimaan.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTuossa satuin hiukan silmäilemään että mitä tuolta alustasta löytyy niin tälläisiä sieltä tuli vastaan...
Näistä olikin jo aikaisemmin puhetta... täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...37#post4085737
Comment
-
-
Originally posted by Vesa View PostMinulla on noi haitarikumit rikki kaikissa iskareissa. Taakse helppo vaihtaa mutta eteen työläämpi. Onkohan noihin viritettävissä joku liimattava kumisuojus esim. mitä vetoakseleihin myydään, ettei tarvitsisi käyttää iskareita irti? Ehdotuksia/kokemuksia?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by BMWjunkie View PostOlikos nyt silleen, että nuo tietyn astemäärän verran kirittävät pultit oli venyviä eikä niitä voinu käyttää uudelleen?
Ei voi ihan noin yleistää. Riippuu suunnitteluperusteista ja mitoituksista. Jos pultin lujuusluokka on alhainen ja vedetään astekiristyksessä lähelle myötörajaa, niin silloin suositellaan uusia pultteja uudelleenasennuksessa. Reilummalla mitoituksella voi taas käyttää uudelleen. Valmistajan kyllä pitäisi antaa suositus tapauskohtaisesti.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Näköjään tälläisiin pyydetään 1,83 +-0,42 astetta camberia taakse. Tai 1 aste 50 +- 25 minuuttia. Miten tuon nyt sitten haluaakaan ilmoittaa.
Tässä kuvassa on epäkeskopulttien asento sekä niiden vaikutus pyöränkulmiin, tulkitsenko tuota nyt oikein jos katson siitä että mikäli aurauksen haluaa pitää valitussa arvossa niin säädöissä pitäisi olla niin paljon varaa että camberin saa käännettyä haluttaessa noin -45' eli -0,75 asteeseen saakka? Kummankin säätöpultin kääntäminen vaikuttaa sekä camberiin että auraukseen.
Erään auton camber oli noin -2 astetta cambersäädön ollessa noin puolivälissä. Foorumilla taisi olla myös juttua että jotkut ovat saaneet säädöt väännettyä -0,5 asteeseen. Toisilla säätäjillä taas taito on loppunut siihen kun säätö on mennyt -1,2 asteeseen. Kai madaltamaton auto sitten tuonne -0,5 asteeseen asti menee?
Jos renkaan sisälaidan kulumisen haluaa minimoida niin rengas tulisi olla mahdollisimman pystyssä sekä aurausta olla mahdollisimman vähän. Jos camberia kääntää pienemmäksi kuin mitä tehdasarvo on niin onko siitä jotain haittaa? Vakionahan camberin alaraja on 1,42 astetta. Käsittääkseni camber parantaa auton ajettavuutta mutkissa/kurveissa niin että rengas joustaisi niin että kurvissa renkaan ulko-olkapäätä ei rasitettaisi liikaa vaan koko renkaan pinta koskisi tiehen. Tai jotain sinnepäin...
Tällähetkellä olisi tarkoitus sihdata takapään camber 1 aste ja 15 minuuttia eli 1,25 astetta ja kokonaisauraus edestä ja takaa toleranssin alarajoille myös.
Kerrohan sitten miten kulmien säätö takana onnistui. Mulla on kahdet mittauspöytäkirjat F11, vakio alustan korkeus, renkaat 245/40R19, vakio vanteet ja offset. Olin itse vieressä molemmilla kerroilla katsomassa ja ohjeistamassa että takana camberit niin pystyyn kuin saa, ja tuloksena molemmilla kerroilla n. -1,25 astetta. Sen pystympään ei epäkesko antanut säätää. Ja kun aurauksen epäkeskoa käännettiin, niin ei siinä camberissa mun mielestä tapahtunut juuri mitään? Kun miettii sitä pyöränripustuksen geometriaa, niin en oikein ymmärrä että miten aurauksen säätö voisi kovin paljon camberiin vaikuttaa? Se että jollakin olisi F1x takana camberit -0,5 ei kuullosta kauhean uskottavalta. Sitten uskon kun näen mittapöytäkirjan...
Mutta joka tapauksessa mulla lopputuloksena kun camber takana niin pystyyn kuin saa (-1,25)ja auraus ohjearvojen keskelle, eikä ole säädetty painojen kanssa, niin ei kulu sisäskantit, tää on mun oma ja mitattu kokemus, kilsoja keskimäärin 1000km/vko. Ja Suomen uraisilla teillä tuo ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin yhtään mitään, tien urat ja rengastyyppi ja nivelten kuluneisuus on paljon isommassa roolissa.
Jos jollain olisi tilaisuus olla mukana seuraamassa mittausta ja säätöä, niin olisi helppo kokeilla painon vaikutusta kulmiin kun mittarit on kiinni. Esim. kaveri roikkumaan tai seisomaan vetokoukun päälle ja kattoo miten lukemat mittarissa muuttuu?
Tuosta aurauksesta vielä, eräs kaveri mikä tekee vain rengas -ja alustahommia sanoi että hän vetää aina Mersujen ja Bemareiden takacamberit niin pystyyn kuin saa, ja auraus mielellään hiukan enemmän plussalle, niin ei ole yksikään auto tullut takaisin säädättämään uudelleen. Tuo auraus enemmän plussan suuntaan (toe-in) rasittaa sisäkanttia vielä vähemmän jos sitä maalaisjärjellä ajattelee.
Tuo Fraatin tavoitecamber -1,25 takana toimii, jos edes siihenkään säätö riittää, mutta aurauksen tavoite toleranssin alarajalle, siis kumpaan suuntaan? Jos multa kysytään, niin plussalle eli toe-in. Mulla on siis toiminut se että vedetään auraus ohjearvojen keskelle, eli +00,30astetta.
Comment
-
-
Originally posted by Vesa View PostMinulla on noi haitarikumit rikki kaikissa iskareissa. Taakse helppo vaihtaa mutta eteen työläämpi. Onkohan noihin viritettävissä joku liimattava kumisuojus esim. mitä vetoakseleihin myydään, ettei tarvitsisi käyttää iskareita irti? Ehdotuksia/kokemuksia?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment