Kuinka ääni alkoi? Kiihdyttelyn jälkeen? Kalkattaako kone myös yläpuolelta kuunneltuna? Millaiset kierrokset koneessa on video aikana? Onko vika vielä selvinnyt tai pystyykö äänen lähdettä paikallistamaan paremmin?
Tämä on ainakin laakerivikaisen koneen ääni joka kalkattaa kokoajan. Tämä varmaan edellyttää että kiertokangen laakerit on kulahtaneet. Miten runkolaakerin ääni eroaa tuosta, onko kenelläkään havaintoa?
Laakerivikaiset osaavat kyllä pitää kolkatusta vasta kierroksilla / kuormittaessa.
Öljynputsari irti ja puukolla auki ja levitä pöydälle kuivumaan. Siihen kertyneet metallihileet erottuvat varsin hyvin, kun öljyt valuneet suodatinpaperista pois.
Mulla teki samaa ääntä, ja kammen ja kampuran runkolaakerit paskana. Näytät olevan vielä samalla paikkakunnala kuin mie 😂 täällä on juttua myös siitä mun mmoottorista mikä on levällään ja oottaa uusia osia ja kampuraa..
Laakerivikaiset osaavat kyllä pitää kolkatusta vasta kierroksilla / kuormittaessa.
Öljynputsari irti ja puukolla auki ja levitä pöydälle kuivumaan. Siihen kertyneet metallihileet erottuvat varsin hyvin, kun öljyt valuneet suodatinpaperista pois.
Tuollahan siihen saa selvyyden.
Tosin nyt olen sitä mieltä että nettidiagnoosi(tm) tuottaa tuloksen että tuon äänen pitää jakopäänketju. Tässä nahkahousuilta samanlainen ääni ja syyllinen on ylempi jakopään ketju. Kertomusten mukaan ääni kuuluu 1800-2200 kierroksilla kun kone on lämmin. Kylmällä koneellä ääntä ei kuulu(miksi?).
Jahas. Henkilökohtainen konkurssiko tässä on kulman takana odottamassa? Kun ostin auton niin ajattelin että lähelle 300tkm kestää vetää huolettomasti pelkästään hyvin huoltamalla. Nyt kun lukee näitä juttuja, niin max 200tkm ja äkkiä vaihtoon... Koneena N57 3.0D vm-11.
Laakeriremontti on kyllä halvempi kuin jakopääremontti
Nyt ei kyllä mun matematiikka toimi. :think Työmäärältääkin hommat ovat aivan eri sfääreiltä.
Joka ainut mitä näitä nyt on tullut vastaan on tainnut olla kampiakseli siinä kunnossa että sen saa paiskata roskiin. Ajoissa havaittu vika voi vielä mahdollistaa kammen uudelleenkäytön. Uuden ja käytetyn hinta täällä taisi ollakin jo. 2500/900€. Käytetyn hinta sillä edellytyksellä että jostain löytää tuollaisen kun taitavat olla kysyttyä tavaraa.
Kiertokanget myydään bemarilla 6kpl sarjoina, uusien hinta lienee 600-700€. Sarjoina siksi että kangen ala- ja yläpäät on punnittu niin että ne täsmäävät koko sarjassa. Käytettyjen kanssa joko metsästää koko sarjan tai luottaa tuuriin ja vaihtaa vain yhden arvalla. Sarja saattaa olla hankala löytää ja yhden käytetyn hinta lienee 50€ luokkaa.
Laakerivikojen mahdolliseksi syypääksi on monesti arveltu öljypumppua ja näistä on myös katkennut rattaiden pultteja. Tämä uusi taitaa olla 500€.
Laakeriremontin yhteydessä joutuu jakopään myös avaamaan niin olisi sulaa hulluuttaa olla vaihtamatta sitä. Alkuperäiset osat lienevät lähelle 500€?
Lisäksi julma määrä työtä kun koko koneen joutuu purkamaan palasiksi ja pesemään. Toki myös koneen täydellinen tiivistesarja tulee vaihdettavaksi.
Saksassa tälläisen laakerivian korjauskulut ovat keskusteluissa olleet jotain 5000€ ja 17k€ välistä. Kalleimpaan vaihtoehtoon tietysti tullut kokonaan uusi vaihtokone.
Mihinkäs hintaan Makkis meinasi että tämän remontin joku liike tekee niin että antaa vielä työllensä takuun? :think
Majordrakella lieni vielä jokunen kokemusta näistä hajonneista ja niiden kustannuksista mutta hän taitaa olla tehnyt remontit itse?
Ketjuremontin teettänee jonkinverran yli 2000k€ suomessakin likaamatta itse käsiään ja näiden kanssa lienee varsin harvinaista että ketju lipsahtaisi poikki saakka.
Sen verran masokistin vikaa itsessäkin on että tekisi toisaalta mieli joskus tehdä itsekin tälläinen jakopää kokeeksi.
Comment