Pahan kuuloinen ääni f11

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #61
    Originally posted by fraatti View Post
    Eikö näistä N57:sta oo myös näitä damppereita korkannut vai muistanko väärin? Kait tuo ainakin epätasapainoon voi mennä? Jos koneen osat on vielä jossain tallessa niin tuossa dampperissa on varmaan valmistusajankohta....

    Pitää huomenna tsiigata. Kaikki kyl tallessa ja jemmaan ne jääkin. Leppävirralta tilasin purkaamolta 169tkm ajetun koneen tuohon. Oletettavasti se raakakone on samanlainen, kuin entinenkin, vaikka on -14 vuoden 5-sarjalaisesta(tekniikan tarvitsija on -09). Molemmat ainakin N57D30A. Vaihtokoneessa tosin joku vesilähtö lohkon takapäässä pakopuolella, mut pitää nyt tutkia voiko sen vaan tulpata. Suuttimet, imari, pakosarja, turbo yms. oheislaitteet tulee vanhasta koneesta.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      #62
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Pitää huomenna tsiigata. Kaikki kyl tallessa ja jemmaan ne jääkin. Leppävirralta tilasin purkaamolta 169tkm ajetun koneen tuohon. Oletettavasti se raakakone on samanlainen, kuin entinenkin, vaikka on -14 vuoden 5-sarjalaisesta(tekniikan tarvitsija on -09). Molemmat ainakin N57D30A. Vaihtokoneessa tosin joku vesilähtö lohkon takapäässä pakopuolella, mut pitää nyt tutkia voiko sen vaan tulpata. Suuttimet, imari, pakosarja, turbo yms. oheislaitteet tulee vanhasta koneesta.
      Mahdatkohan tarkoittaa tuota kuvassakin näkyvää lähtöä? Tässä kuvassa on N57D30B ja tuo menee toiselle ahtimelle. Tuo lähtö löytyy 5-srj faceliftistä sekä yhden että kahden turbon versiosta ja nimenomaan uudemmasta N57 koneesta. Urea versiossa(nelikko facelift) vesi menee ennen turboa ureasuuttimen läpi jäähdyttäen/lämmittäen ensin sen.

      N57D30B


      Facelift N57N


      Vanhemmassa N57:ssa tuota vesilähtöä ei ole.


      Ettei sulle ole nyt tulossa tuo uudempi kone? Vanhemmassa myös egr menee kannesta läpi ja uudemmasta ei... Samoin öljynsuodatinjalka yms on aivan erilaiset..
      N57 ja egr kannesta läpi


      N57N ja egr ei kannesta läpi


      edit. N57D30A taitaa olla vain yhdella turbolla ja N57D30B kahdella ja se ei ota itsessään kantaa onko kone uudempaa vai vanhempaa mallisarjaa... N57D30C on taas M550D:n mosa


      Tässä tarkemmat mallimerkinnät.


      Ja tosiaan lohkossa syöttöpumpun vieressä ei taida lukea kuin N57D30(x)...
      Olen joskus miettinytkin itsekseni että tämä nimeämissysteemi on aivan perseestä...
      Last edited by fraatti; 08-08-2019, 02:02.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        #63
        Kyllä ainakin uudempi N57D30B (2016 valmistettu, X5 40d:stä) kävi 2012 malliseen 535:een (230kW sekin). Tuo vesilähtö oli erona...

        EGR taitaa mennä 220/225 kW ja 230 kW versioissa erilailla...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5151
          • Kouvola, Savisto

          #64
          F11 535d 299hp on N57D30B ja F11 535d 313hp on N57D30B


          Ja noissa erona vesilähtö ja egr, joten tuolla merkinnällä sitä eroa ei löydä.
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            #65
            Originally posted by MajorDrake
            Kyllä ainakin uudempi N57D30B (2016 valmistettu, X5 40d:stä) kävi 2012 malliseen 535:een (230kW sekin). Tuo vesilähtö oli erona...

            EGR taitaa mennä 220/225 kW ja 230 kW versioissa erilailla...
            Toivottavasti olen väärässä

            Tässä kuva E90 numerolla 11000442930 olevasta moottorista N57D30A / N57 / N57D30O0

            muut kuvat: https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=41108311

            Samasta koneesta kansi, 11127800001


            Kone -14 lci 530d:stä N57D30A / N57N / N57D30O1 / N57tu
            Tämä on nelikko ja varustettu urearuiskutuksella, siksi vesiputki lähtee ennen turboa ureasuuttimelle.



            Nähdäkseni kansissa on muutakin ero kuin erg:n reikä. Esim uudemmassa kannesta tulee vesikanava imusarjan puolelta koneen etupäästä.

            Eilen silmiini osui tälläinen ilmoitus, yllätyin siitä kuinka edullinen tuo kone on. Olin kuvitellut kalliimmaksi kun en ole seurannut koskaan hintoja....
            Last edited by fraatti; 08-08-2019, 02:00.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #66
              No kyllähän se perkele on just kannen osalta erilainen... Tuskin kannattaa ruveta EGR-systeemiä yms. muokkailemaan, eli eiköhän se oo etsittävä käypäinen moottori.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                #67
                Originally posted by O-Peksi View Post
                No kyllähän se perkele on just kannen osalta erilainen... Tuskin kannattaa ruveta EGR-systeemiä yms. muokkailemaan, eli eiköhän se oo etsittävä käypäinen moottori.
                Kyllä se näin on järkevin. Erot eivät rajoitu pelkästään kanteen vaan myös lohko on erilaine joten muutkaan apulaitteet eivät sovi...
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #68
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Kyllä se näin on järkevin. Erot eivät rajoitu pelkästään kanteen vaan myös lohko on erilaine joten muutkaan apulaitteet eivät sovi...
                  https://f15.bimmerpost.com/forums/at...7&d=1435559444
                  No niinpäs onkin. Kiitti, kun vinkkasit ja kaivelit faktoja!
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #69
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    No niinpäs onkin. Kiitti, kun vinkkasit ja kaivelit faktoja!
                    Varaosahaussa oli ainakin vuodentaitteessa useampikin N57 kone kaikkineen romuineen myynnissä ihan takuulla varsin edukkaasti. Jotain uusia autoja oli ottanut vähän iskua kuljetuksessa ilmeisesti joista koneita kauppailtiin, kannattaa vilkasta !
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #70
                      Originally posted by Janzki View Post
                      Varaosahaussa oli ainakin vuodentaitteessa useampikin N57 kone kaikkineen romuineen myynnissä ihan takuulla varsin edukkaasti. Jotain uusia autoja oli ottanut vähän iskua kuljetuksessa ilmeisesti joista koneita kauppailtiin, kannattaa vilkasta !
                      Juu sieltä niitä on selattukin. Pari vaihtoehtoa siellä nytkin on tuota N57D30O0 -konetta, joka on nyt se tarkempi ja passeli merkintä. Pitää huomenna soitella läpi noi vaihtoehdot ja laittaa mosaa tilaten.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #71
                        Nyt on 71tkm ajettu X5:n N57D30O0 -kone keulilla ja likipitäen valmiina koko homma. Öljypohja ja öljypumpun imusihti piti vaihtaa entisestä koneesta, poistaa imusarjan alta automaattiaskin lämmönvaihdin ja vaihtaa putki myös, kun X5:ssa on imusarjan luona myös lämmönvaihdin, jota ei tuossa E91 ole. Koneen johtosarjat kokonaisuutena vaihdettu myös.

                        Öljysihtiä vaihdettaessa tehtiin sellainen havainto, että X5:n koneessa oli sihti ulkokehältään ympäriinsä n. 10 mm matkalta jo tukossa ja keskellä oli enää joku ~30 mm alue vapaana. Ja 71tkm ajettu kone. Ettei nyt tässä olisi se syy pitkässä juoksussa laakerivaurioille.:think

                        Muuta ei tartteis enää, kun saada 5- ja 6-sylinterien suuttimien kiinnikkeiden pultit irti, että näkis suuttimien koodit. On nimittäin pikkuisen ruosteessa ja jumissa pultit...
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Calypsocoupe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 2932
                          • EFNU

                          #72
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Öljysihtiä vaihdettaessa tehtiin sellainen havainto, että X5:n koneessa oli sihti ulkokehältään ympäriinsä n. 10 mm matkalta jo tukossa ja keskellä oli enää joku ~30 mm alue vapaana. Ja 71tkm ajettu kone. Ettei nyt tässä olisi se syy pitkässä juoksussa laakerivaurioille.:think
                          Mielenkiintoinen havainto! TIS infoaa että E9x kohdalla riittäisi apurungon lasku riittäisi pohjan poiskäyttöön, voisi melkein tarkistaa.
                          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                          Comment

                          • mx3r
                            BTCF Member
                            • Jul 2018
                            • 23
                            • Rovaniemi

                            #73
                            Originally posted by ErkkiE View Post
                            Saksassa on aika paljon ihan asiallisia firmoja, joista saa peruskunnostettuja koneita. Noissa hiukan sisällöt vaihtelee, joten kannattaa tarkistaa laajuus (laakerit, tiivisteet, jakopää, männänrenkaat tms.) Hinnat N57:lle on jossain 5-6 ke, joten isomman vahingon sattuessa koneelle nuo on korjaamiseen nähden ihan kilpailukykyisiä ja toimitusajatkin on ihan kohtuullisia. Vanha yleensä pitää laittaa paluupostiin.

                            Lähipiirissä leipoi yksi N57 (40d) aika äskettäin (oli jotain 170 tkm ajettu). Tässä tapauksessa syyllinen oli ilmeisesti viallinen suutin, joka rikkoi yhden pytyn (useampi saman sarjan suutin oli ilmeisesti huonona), joten sellainenkin "lottovoitto" voi osua näitten jo mainittujen jakopäävikojen ja laakerivikojen lisäksi. Laite ei ollut pahemmin varoitellut ongelmasta (muutaman kerran oli ollut pientä ohimenevää rykimistä kylmänä mutta muuten ei mitään ajossa eikä vikakoodeja tms.), kunnes olikin "viisipyttyinen" kone.
                            E
                            Mullakin kävi juurikin tuollailailla suttimen osalta.. Ja kone kauttaaltaan rikki, kampuraa myöten.

                            Comment

                            • mixah
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 40
                              • Switzerland

                              #74
                              Originally posted by mx3r View Post
                              Mullakin kävi juurikin tuollailailla suttimen osalta.. Ja kone kauttaaltaan rikki, kampuraa myöten.
                              Oliko tuohon vikaan mitään mahdollisuutta päästä käsiksi etukäteen testerillä (ISTA-D)? Eikö siinä ole kuitenkin jotain injektoritestejä, mitä voidaan ajaa?

                              Comment

                              • G_Voima
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2002
                                • 178
                                • Pori

                                #75
                                Originally posted by mixah View Post
                                Oliko tuohon vikaan mitään mahdollisuutta päästä käsiksi etukäteen testerillä (ISTA-D)? Eikö siinä ole kuitenkin jotain injektoritestejä, mitä voidaan ajaa?
                                Kiinnostaisi myös tietää! Voisi vähän etukäteen testailla. Vai täytyykö vain irroittaa suutin ja viedä testattavaksi?

                                Sitten toinen kyssäri, pystyykö tuollaista laakerivikaa jotenkin ennaltaehkäisevästi havaitsemaan, vai tuleeko suodattimeen vain hiutaleita kun h-hetki on päällä?
                                "Software is like sex, it's better when it's free." ~Torvalds

                                Comment

                                Working...
                                X