Originally posted by XV70D
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Imusarjan/-kanavien rassausta N57
Collapse
X
-
Originally posted by SilverHawk View PostOlisikohan samma keissi kun itellä. Eli tehot hävisi autosta ja takuuseen tuli uusi imusarja ja nox-anturiCurrent:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
Past:
F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
F31 318d xdrive -14
F07 530d GT-11
E90 330xda LCI -09
E70 X5 3,0sd M-Sport -07
E39 530d M-Sport -03
E39 530iA M-Sport -02
E39 528i -97
E30 320i -88
Comment
-
-
Mikähän se nyt olisi jokin helposti saatava (ja hävitettävä) edullinen litku missä tuota imusarjaa kannattaisi alkaa liottamaan? Ja kuinkahan pitkä tuo uudemman mallinen (kaasuläppä edessä) imusarja on, eli kuinka ison astian tarvii?
Uskaltaako imukanavia imuri vieressä vaan rapsutella jollain puhtaaksi vai pitäisikö olla varmuus ettei moskaa pääse yhtään menemään männän päälle?F10 530d xDrive 2011
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostTämä riippuu siitä, millä olet liemen maustanut, mutta jos on vahvalla emäksellä annettu makua, niin sitruunahappoa heikkona orgaanisena happona saa mättää melkoisen määrän.
Saattaapi olla että raetta olisi saanut olla enemmän tai sitten imusatsiin jäi joku ilmatasku minkä takia kaikki möhnä ei liuennut ensimmäisellä kerralla.
Puhdasta kuitenkin tuli muutaman kylvyn jälkeen.
Rakenteena tuo on niin sokkeloinen että sinne on hankala saada oikein mitään harjoja kunnolla sisään niin että ne menisivät joka paikkaan.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by JPa_ View PostMikähän se nyt olisi jokin helposti saatava (ja hävitettävä) edullinen litku missä tuota imusarjaa kannattaisi alkaa liottamaan? Ja kuinkahan pitkä tuo uudemman mallinen (kaasuläppä edessä) imusarja on, eli kuinka ison astian tarvii?
Uskaltaako imukanavia imuri vieressä vaan rapsutella jollain puhtaaksi vai pitäisikö olla varmuus ettei moskaa pääse yhtään menemään männän päälle?
Mulla oli bilteman 40l laastipalju (86-880) astiana. Siihen tuo imari menee kuin nyrkki silmään. Saavilla on leveyttä pohjasta noin 60cm ja se on muodoiltaan muutenkin hyvä ja tukeva tuohon hommaan.
Edullisempaa tehokasta lientä ei taida olla kuin ketjussa mainitut pyykinpesujauhe ja viemärinavausrae.
Liemet kaadoin läpi tuollaisesta suodatinkankaasta joka poimii suurimmat kököt joukosta pois. Kiintoainesta lienee tuossa 200-300g tms... Jos ensimmäisiin pesuvesiin saa valtaosan kököistä niin muut pesuvedet ovatkin sitten jo miltei puhtaita. Toki joukossa oleva noki tahrii herkasti joka paikan.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Täytyypä hakea vastaava palju ja kokeilla samalla liuoksella.
Flektipaketin joudun käyttämään ylhäällä muutenkin, kun vaihtaa EGR coolerin, niin siinähän sitä vois samalla pyöritellä konetta ja estää sen moskan menemisen venttiilien ohi, kun mekaanisesti puhdistaa (ei satu olemaan puhallusvehkeitä itsellä).
Mihis tuon pesulitkun uskaltaa hävittää?F10 530d xDrive 2011
Comment
-
-
Tuli tuossa muuten myös mieleen että kun tuossa jossain toisessa ketjussa (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=387761) puitiin että voiko läpät päätyä koneeseen niin tällöin katsoin jostain kuvista että N57:ssa on tälläiset läpät. Tämähän ei pidä paikkaansa näköjään kuin tuon vanhemman koneen kanssa, uudemmassa ne ovat erilaiset. Nämä vanhemman imarin läpät varmaan karstoittuvatkin helpommin umpeen koska pintaa mihin moska voi tarttua kiinni on paljon enemmän ja tuo on muutenkin läpän kohdalta ahtaampi.
Uudemmassa nämä läpät näyttävät tälläiselle.
Läppämateriaali näyttää myös olevan hiukan erilaista. Vanhassa PPSCF15 ja uudessa PA6.6 GF30
Läppien kehyskään ei enää irtoa kuten vanhemmassa koska se on jo samaa ainetta kuin itse koko imusarja, PA6-GF35
EGR-liityntäputki näyttää sisältävän lasikuitua hiukan enemmän.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by JPa_ View PostTäytyypä hakea vastaava palju ja kokeilla samalla liuoksella.
Flektipaketin joudun käyttämään ylhäällä muutenkin, kun vaihtaa EGR coolerin, niin siinähän sitä vois samalla pyöritellä konetta ja estää sen moskan menemisen venttiilien ohi, kun mekaanisesti puhdistaa (ei satu olemaan puhallusvehkeitä itsellä).
Mihis tuon pesulitkun uskaltaa hävittää?
Itsekin oletin että tuolta löytyy vielä enemmän tavaraa kuin mitä sitä lopulta olikaan.
Hävittämisestä oli täällä puhetta: https://www.btcf.fi/forum/showthread...35#post4128435
1. sylinterin imuventtiilin kun käyttää auki ja siitä konetta 360 astetta eteenpäin niin ollaan varmasti turvallisilla vesillä. Sitten sytytysjärjestyksessä 1 5 3 6 2 4 rassaa kanavia niin että kääntää konetta 120 astetta aina eteenpäin. Ja tietysti kampeaa konetta aina myötäpäivään.
(1 3 4 2 / 180 astetta N47)
Ei mullakaan ollut puhallus vehkeitä mutta rakennettiin/hommattiin kaverin kanssa kimppaan.Last edited by fraatti; 25-07-2019, 12:20.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post600g viemärinavaus raetta noin 25l vettä ja pyykinpesujauhetta desi pari.
Saattaapi olla että raetta olisi saanut olla enemmän tai sitten imusatsiin jäi joku ilmatasku minkä takia kaikki möhnä ei liuennut ensimmäisellä kerralla.
Rakenteena tuo on niin sokkeloinen että sinne on hankala saada oikein mitään harjoja kunnolla sisään niin että ne menisivät joka paikkaan.
Nopeasti laskeskellen ja pyöristellen, jos rakeiden puhtausaste on noin 90 %, niin silloin neutraloitumiseen tarvittava kiinteä sirtuunahappomäärä olisi noin 1,3 kiloa. Tämä siis hyvin karkea arvio, kun liuoksen ja käytettyjen aineiden puhtausasteita ja kidevesimäärää ei tunneta.
Rakeiden käytössä puhdistaminen helpottuu ja ennen kaikkea nopeutuu juuri silloin, kun imusarjaan saadaan annosteltua kiinteitä rakeita ja vasta sitten lisätään kuuma vesi, jolloin paikallinen hydrolyysireaktio on erittäin kiivas - kuitenkaan vaurioittamatta imusarjan materiaaleja. Tällaista omatekoista puhdistuskonseptia esittelin muutama sivu taaksepäin, kun kuvasin imusarjan huolellista käärimistä muovikelmun sisään, jotta neste ei valu saman tien ulos. Edelleen puhdistuvaikutusta tehostaa emäsliuotuksen jälkeen tapahtuva hiilivetyliuotus petrolissa. Harjaamisellekin on tarvetta, sillä paksu möhnä ei todellakaan liukene sieltä ilman hankaamista tai muuta mekaanista voimaa.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Vilkaisin vielä tuota läppien tiivistystä. Siellä näyttääkin olevan hiukan samanlainen kumi kuin venttiilivarren kumi. Tuollaisen kun saisi jostain niin saattaisi olla mahdollista että tuon saisi korjattua vaihtamalla tuon tiivisteen mikäli vastinpinta ei ole aivan kulahtanut jo. Tähän remonttiilin tuosta ei ole apua enää mutta jos tuon joku jostain bongaisi niin kait tuollaisen voisi sitten jostain kalastella jos varmuudeksi. Eikä sitä koskaan tiedä vaikka olisi niin hullu että käyttäisi tuon tiivisteen takia imaria irti.
Tiivisteen valmistaja on tämä: https://www.kaco.de/en/products/
Tiivistestä löytyy merkinnät: KACO 24 DES 8 13.5 3 74F01
Akselin tiivistepinnan vahvuus.
Paksummasta kohdasta.
Tässä imusarjan alipainekoteloa injektioneulalla ja paineilmalla kuivalleissa tuli sitten jälkikäteen mieleen että tuo alipainekotelo kannattaa tulpata 8mm tulpalla ennen uittamista.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostKäyttämäsi viemärinavausrakeiden määrä tuottaa sinällään varsin vahvan liuoksen, noin 0,5 molaarisen, joten suuremmasta määrästä käyttämälläsi menetelmällä olisi tuskin ollut mitään lisähyötyä. Vertailun vuoksi Kodin Putkimies on raakana noin 0,1 molaarista.
Nopeasti laskeskellen ja pyöristellen, jos rakeiden puhtausaste on noin 90 %, niin silloin neutraloitumiseen tarvittava kiinteä sirtuunahappomäärä olisi noin 1,3 kiloa. Tämä siis hyvin karkea arvio, kun liuoksen ja käytettyjen aineiden puhtausasteita ja kidevesimäärää ei tunneta.
Rakeiden käytössä puhdistaminen helpottuu ja ennen kaikkea nopeutuu juuri silloin, kun imusarjaan saadaan annosteltua kiinteitä rakeita ja vasta sitten lisätään kuuma vesi, jolloin paikallinen hydrolyysireaktio on erittäin kiivas - kuitenkaan vaurioittamatta imusarjan materiaaleja. Tällaista omatekoista puhdistuskonseptia esittelin muutama sivu taaksepäin, kun kuvasin imusarjan huolellista käärimistä muovikelmun sisään, jotta neste ei valu saman tien ulos. Edelleen puhdistuvaikutusta tehostaa emäsliuotuksen jälkeen tapahtuva hiilivetyliuotus petrolissa. Harjaamisellekin on tarvetta, sillä paksu möhnä ei todellakaan liukene sieltä ilman hankaamista tai muuta mekaanista voimaa.
Jopaikkaan ei pääse mitenkään käsiksi rakenteen monimutkikkuuden takia. Paineellinen vesi olisi erittäin hyvä. Kuitenkin liuotuskin tuotti tulosta siihenmaalliin että kaikki muhju irtosi. Tosin olisin toivonut että moskat olisivat olleet jo eilen irti. Veden kierrätys tehostaisi varmaan tuota.
Kun imusarjan pituus on noin 60cm niin pitkä noin 40mm pulloharja on varmaan kovin peli tuolta imusatsin päästä rassatessa. Jouduin itse patentoimaan jatkoa tuohon varteen.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuli nyt lauantaina käytettyä omasta autosta imusarja kylvyssä. Aika turha homma, kun ei tuonnet juurikaan ollut karstaa kertynyt vaikka kilometrejä mittarissa jo +240tkm. Imukanavia en lähtenyt erikseen puhdistamaan, kun ei kummoista karstakerrosta ollut sielläkään.
Ennen
Jälkeen
F10 530d xDrive 2011
Comment
-
-
Originally posted by JPa_ View PostTuli nyt lauantaina käytettyä omasta autosta imusarja kylvyssä. Aika turha homma, kun ei tuonnet juurikaan ollut karstaa kertynyt vaikka kilometrejä mittarissa jo +240tkm. Imukanavia en lähtenyt erikseen puhdistamaan, kun ei kummoista karstakerrosta ollut sielläkään.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment