Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan/-kanavien rassausta N57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SilverHawk
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2016
    • 271
    • Helsinki

    #46
    Originally posted by XV70D View Post
    Vanhan mallinen imusarja korvataan uudemallisella ja jokin anturi pitää samalla uusia ku on erilainen sanottiin tiskillä. Jos ei putsaamalla tule kuntoon niin voi tarjota minulle korvaavaa imusarjaa, kiitos.
    Olisikohan samma keissi kun itellä. Eli tehot hävisi autosta ja takuuseen tuli uusi imusarja ja nox-anturi

    Comment

    • luikas
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 644
      • Oulu area

      #47
      Originally posted by SilverHawk View Post
      Olisikohan samma keissi kun itellä. Eli tehot hävisi autosta ja takuuseen tuli uusi imusarja ja nox-anturi
      Mikä vm. auto ja milloin vaihdettiin?
      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
      Past:
      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
      F31 318d xdrive -14
      F07 530d GT-11
      E90 330xda LCI -09
      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
      E39 530d M-Sport -03
      E39 530iA M-Sport -02
      E39 528i -97
      E30 320i -88

      Comment

      • JPa_
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 22
        • Vantaa

        #48
        Mikähän se nyt olisi jokin helposti saatava (ja hävitettävä) edullinen litku missä tuota imusarjaa kannattaisi alkaa liottamaan? Ja kuinkahan pitkä tuo uudemman mallinen (kaasuläppä edessä) imusarja on, eli kuinka ison astian tarvii?

        Uskaltaako imukanavia imuri vieressä vaan rapsutella jollain puhtaaksi vai pitäisikö olla varmuus ettei moskaa pääse yhtään menemään männän päälle?
        F10 530d xDrive 2011

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #49
          Originally posted by JaniLap View Post
          Tämä riippuu siitä, millä olet liemen maustanut, mutta jos on vahvalla emäksellä annettu makua, niin sitruunahappoa heikkona orgaanisena happona saa mättää melkoisen määrän.
          600g viemärinavaus raetta noin 25l vettä ja pyykinpesujauhetta desi pari.

          Saattaapi olla että raetta olisi saanut olla enemmän tai sitten imusatsiin jäi joku ilmatasku minkä takia kaikki möhnä ei liuennut ensimmäisellä kerralla.

          Puhdasta kuitenkin tuli muutaman kylvyn jälkeen.







          Rakenteena tuo on niin sokkeloinen että sinne on hankala saada oikein mitään harjoja kunnolla sisään niin että ne menisivät joka paikkaan.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #50
            Originally posted by JPa_ View Post
            Mikähän se nyt olisi jokin helposti saatava (ja hävitettävä) edullinen litku missä tuota imusarjaa kannattaisi alkaa liottamaan? Ja kuinkahan pitkä tuo uudemman mallinen (kaasuläppä edessä) imusarja on, eli kuinka ison astian tarvii?

            Uskaltaako imukanavia imuri vieressä vaan rapsutella jollain puhtaaksi vai pitäisikö olla varmuus ettei moskaa pääse yhtään menemään männän päälle?
            Kanavat puhalsin itse pähkinällä. Lopputulos on uutta vastaava. Konetta olisi kait pystynyt pyörittämään alakauttakin mutta otin flektin pois niin ei jatkuvasti tarvi nostaa autoa ylös-alas.

            Mulla oli bilteman 40l laastipalju (86-880) astiana. Siihen tuo imari menee kuin nyrkki silmään. Saavilla on leveyttä pohjasta noin 60cm ja se on muodoiltaan muutenkin hyvä ja tukeva tuohon hommaan.


            Edullisempaa tehokasta lientä ei taida olla kuin ketjussa mainitut pyykinpesujauhe ja viemärinavausrae.

            Liemet kaadoin läpi tuollaisesta suodatinkankaasta joka poimii suurimmat kököt joukosta pois. Kiintoainesta lienee tuossa 200-300g tms... Jos ensimmäisiin pesuvesiin saa valtaosan kököistä niin muut pesuvedet ovatkin sitten jo miltei puhtaita. Toki joukossa oleva noki tahrii herkasti joka paikan.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • JPa_
              Newbiemmer
              • Jun 2013
              • 22
              • Vantaa

              #51
              Täytyypä hakea vastaava palju ja kokeilla samalla liuoksella.
              Flektipaketin joudun käyttämään ylhäällä muutenkin, kun vaihtaa EGR coolerin, niin siinähän sitä vois samalla pyöritellä konetta ja estää sen moskan menemisen venttiilien ohi, kun mekaanisesti puhdistaa (ei satu olemaan puhallusvehkeitä itsellä).

              Mihis tuon pesulitkun uskaltaa hävittää?
              F10 530d xDrive 2011

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #52
                Tuli tuossa muuten myös mieleen että kun tuossa jossain toisessa ketjussa (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=387761) puitiin että voiko läpät päätyä koneeseen niin tällöin katsoin jostain kuvista että N57:ssa on tälläiset läpät. Tämähän ei pidä paikkaansa näköjään kuin tuon vanhemman koneen kanssa, uudemmassa ne ovat erilaiset. Nämä vanhemman imarin läpät varmaan karstoittuvatkin helpommin umpeen koska pintaa mihin moska voi tarttua kiinni on paljon enemmän ja tuo on muutenkin läpän kohdalta ahtaampi.



                Uudemmassa nämä läpät näyttävät tälläiselle.


                Läppämateriaali näyttää myös olevan hiukan erilaista. Vanhassa PPSCF15 ja uudessa PA6.6 GF30


                Läppien kehyskään ei enää irtoa kuten vanhemmassa koska se on jo samaa ainetta kuin itse koko imusarja, PA6-GF35




                EGR-liityntäputki näyttää sisältävän lasikuitua hiukan enemmän.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  #53
                  Originally posted by JPa_ View Post
                  Täytyypä hakea vastaava palju ja kokeilla samalla liuoksella.
                  Flektipaketin joudun käyttämään ylhäällä muutenkin, kun vaihtaa EGR coolerin, niin siinähän sitä vois samalla pyöritellä konetta ja estää sen moskan menemisen venttiilien ohi, kun mekaanisesti puhdistaa (ei satu olemaan puhallusvehkeitä itsellä).

                  Mihis tuon pesulitkun uskaltaa hävittää?
                  Kanavat lienevät sotkeutumisen puolesta ihan yhtä suuri osa ongelmaa kuin muutkin osat kokonaisuudesta. Saattaa olla että tuossa vanhemmassa nuo läpät ovat sitten oma lukunsa kokonaan... :think

                  Itsekin oletin että tuolta löytyy vielä enemmän tavaraa kuin mitä sitä lopulta olikaan.

                  Hävittämisestä oli täällä puhetta: https://www.btcf.fi/forum/showthread...35#post4128435

                  1. sylinterin imuventtiilin kun käyttää auki ja siitä konetta 360 astetta eteenpäin niin ollaan varmasti turvallisilla vesillä. Sitten sytytysjärjestyksessä 1 5 3 6 2 4 rassaa kanavia niin että kääntää konetta 120 astetta aina eteenpäin. Ja tietysti kampeaa konetta aina myötäpäivään.

                  (1 3 4 2 / 180 astetta N47)

                  Ei mullakaan ollut puhallus vehkeitä mutta rakennettiin/hommattiin kaverin kanssa kimppaan.
                  Last edited by fraatti; 25-07-2019, 12:20.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • SilverHawk
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2016
                    • 271
                    • Helsinki

                    #54
                    Originally posted by luikas View Post
                    Mikä vm. auto ja milloin vaihdettiin?
                    F15 X5 vm. 2016 ja viikko sitten vaihdettiin.
                    Ajettu 135 tkm

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2732
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by fraatti View Post
                      600g viemärinavaus raetta noin 25l vettä ja pyykinpesujauhetta desi pari.

                      Saattaapi olla että raetta olisi saanut olla enemmän tai sitten imusatsiin jäi joku ilmatasku minkä takia kaikki möhnä ei liuennut ensimmäisellä kerralla.

                      Rakenteena tuo on niin sokkeloinen että sinne on hankala saada oikein mitään harjoja kunnolla sisään niin että ne menisivät joka paikkaan.
                      Käyttämäsi viemärinavausrakeiden määrä tuottaa sinällään varsin vahvan liuoksen, noin 0,5 molaarisen, joten suuremmasta määrästä käyttämälläsi menetelmällä olisi tuskin ollut mitään lisähyötyä. Vertailun vuoksi Kodin Putkimies on raakana noin 0,1 molaarista.

                      Nopeasti laskeskellen ja pyöristellen, jos rakeiden puhtausaste on noin 90 %, niin silloin neutraloitumiseen tarvittava kiinteä sirtuunahappomäärä olisi noin 1,3 kiloa. Tämä siis hyvin karkea arvio, kun liuoksen ja käytettyjen aineiden puhtausasteita ja kidevesimäärää ei tunneta.

                      Rakeiden käytössä puhdistaminen helpottuu ja ennen kaikkea nopeutuu juuri silloin, kun imusarjaan saadaan annosteltua kiinteitä rakeita ja vasta sitten lisätään kuuma vesi, jolloin paikallinen hydrolyysireaktio on erittäin kiivas - kuitenkaan vaurioittamatta imusarjan materiaaleja. Tällaista omatekoista puhdistuskonseptia esittelin muutama sivu taaksepäin, kun kuvasin imusarjan huolellista käärimistä muovikelmun sisään, jotta neste ei valu saman tien ulos. Edelleen puhdistuvaikutusta tehostaa emäsliuotuksen jälkeen tapahtuva hiilivetyliuotus petrolissa. Harjaamisellekin on tarvetta, sillä paksu möhnä ei todellakaan liukene sieltä ilman hankaamista tai muuta mekaanista voimaa.
                      Last edited by JaniLap; 25-07-2019, 13:02. Reason: Linkki
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #56
                        Vilkaisin vielä tuota läppien tiivistystä. Siellä näyttääkin olevan hiukan samanlainen kumi kuin venttiilivarren kumi. Tuollaisen kun saisi jostain niin saattaisi olla mahdollista että tuon saisi korjattua vaihtamalla tuon tiivisteen mikäli vastinpinta ei ole aivan kulahtanut jo. Tähän remonttiilin tuosta ei ole apua enää mutta jos tuon joku jostain bongaisi niin kait tuollaisen voisi sitten jostain kalastella jos varmuudeksi. Eikä sitä koskaan tiedä vaikka olisi niin hullu että käyttäisi tuon tiivisteen takia imaria irti.
                        Tiivisteen valmistaja on tämä: https://www.kaco.de/en/products/

                        Tiivistestä löytyy merkinnät: KACO 24 DES 8 13.5 3 74F01


                        Akselin tiivistepinnan vahvuus.


                        Paksummasta kohdasta.


                        Tässä imusarjan alipainekoteloa injektioneulalla ja paineilmalla kuivalleissa tuli sitten jälkikäteen mieleen että tuo alipainekotelo kannattaa tulpata 8mm tulpalla ennen uittamista.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Käyttämäsi viemärinavausrakeiden määrä tuottaa sinällään varsin vahvan liuoksen, noin 0,5 molaarisen, joten suuremmasta määrästä käyttämälläsi menetelmällä olisi tuskin ollut mitään lisähyötyä. Vertailun vuoksi Kodin Putkimies on raakana noin 0,1 molaarista.

                          Nopeasti laskeskellen ja pyöristellen, jos rakeiden puhtausaste on noin 90 %, niin silloin neutraloitumiseen tarvittava kiinteä sirtuunahappomäärä olisi noin 1,3 kiloa. Tämä siis hyvin karkea arvio, kun liuoksen ja käytettyjen aineiden puhtausasteita ja kidevesimäärää ei tunneta.

                          Rakeiden käytössä puhdistaminen helpottuu ja ennen kaikkea nopeutuu juuri silloin, kun imusarjaan saadaan annosteltua kiinteitä rakeita ja vasta sitten lisätään kuuma vesi, jolloin paikallinen hydrolyysireaktio on erittäin kiivas - kuitenkaan vaurioittamatta imusarjan materiaaleja. Tällaista omatekoista puhdistuskonseptia esittelin muutama sivu taaksepäin, kun kuvasin imusarjan huolellista käärimistä muovikelmun sisään, jotta neste ei valu saman tien ulos. Edelleen puhdistuvaikutusta tehostaa emäsliuotuksen jälkeen tapahtuva hiilivetyliuotus petrolissa. Harjaamisellekin on tarvetta, sillä paksu möhnä ei todellakaan liukene sieltä ilman hankaamista tai muuta mekaanista voimaa.
                          Tuota mietin itsekin että kasvaako liuoksen vahvuus juurikaan vaikka siihen iskee vielä lisääkin ainetta.

                          Jopaikkaan ei pääse mitenkään käsiksi rakenteen monimutkikkuuden takia. Paineellinen vesi olisi erittäin hyvä. Kuitenkin liuotuskin tuotti tulosta siihenmaalliin että kaikki muhju irtosi. Tosin olisin toivonut että moskat olisivat olleet jo eilen irti. Veden kierrätys tehostaisi varmaan tuota.

                          Kun imusarjan pituus on noin 60cm niin pitkä noin 40mm pulloharja on varmaan kovin peli tuolta imusatsin päästä rassatessa. Jouduin itse patentoimaan jatkoa tuohon varteen.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • JPa_
                            Newbiemmer
                            • Jun 2013
                            • 22
                            • Vantaa

                            #58
                            Tuli nyt lauantaina käytettyä omasta autosta imusarja kylvyssä. Aika turha homma, kun ei tuonnet juurikaan ollut karstaa kertynyt vaikka kilometrejä mittarissa jo +240tkm. Imukanavia en lähtenyt erikseen puhdistamaan, kun ei kummoista karstakerrosta ollut sielläkään.

                            Ennen




                            Jälkeen
                            F10 530d xDrive 2011

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by JPa_ View Post
                              Tuli nyt lauantaina käytettyä omasta autosta imusarja kylvyssä. Aika turha homma, kun ei tuonnet juurikaan ollut karstaa kertynyt vaikka kilometrejä mittarissa jo +240tkm. Imukanavia en lähtenyt erikseen puhdistamaan, kun ei kummoista karstakerrosta ollut sielläkään.
                              Ei näytä tuollakaan mahdottomia olevan tuota tatinaa, ehkä vielä vähemmän kuin mun autossa. Kuten jo aikaisemmin totesin niin epäilen että tämä uudempi pannu ei karstoitu aivan niin pahasti kuin vanha erilaisen läppämekanismin takia. Kait se ajostakin kiinni on ja nurkkapyöritys karstoittaa paikat pahemmin.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #60
                                Mie tein empiirisen testin ja ammuin siitä egr jälkeen olevasta anturireiästä imusarjan puhistusaineen sisään koneen käydessä tässä keväällä.

                                Kone köhi ja tuhis ihan urakalla välillä.

                                Kulutus tippu reilulla litralla..
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎