Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan/-kanavien rassausta N57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    Imusarjan/-kanavien rassausta N57

    Tästä ei tainnut olla omaa ketjua missään joten avataan nyt tälläinenkin koska tämä on nyt myös itselle ajankohtainen.

    Näissähän oireina oli jumittelevat läpät(softapäivitys taisi muuttaa tätä "epäherkemmäksi") sekä täristävä tyhjäkäynti erityisesti kylmänä. Rassauksen tehneet ovat raportoineet että kone käy selvästi nätimmin rassauksen jälkeen. Samoin kaasuun vastaavuudessa on huomattu eroja sekä parempaa kaasuunvastaavuutta. Taisi myös jollain olla irronnut dynossa paremmin tehoa rassauksen jälkeen. Taitaa oireisiin olla mainittu vielä kasvanut polttoaineen kulutuskin.

    Yksi asia mikä tuli vastaa tuossa hiljattain oli se että eräs paja sanoi että tämä aiheuttaa myös DPF:n tukkeutumisen ajansaatossa. Tätä hän perusteli sillä että eri sylintereissä palotapahtuma on erilainen johtuen siitä että läpät eivät karstoitu tasaisesti vaan osa läpistä/kanavista saa tuota jankkia enemmän kuin toiset. Jotkut ovat näitä rassanneetkin niin onko tuo pistänyt silmään? Muistaakseni niin päin että koneen etupään läpät olivat karsteisempia kuin takapään.

    Dieselin suutinkohtainen säätö taitaa tapahtua niin että kone trimmaa polttoaineen määrää sen mukaan jotta jokainen sylinteri potkaisisi konetta eteenpäin yhtä paljon. Tällöin ilman määrä sylinterissä jäänee toissijaiseksi? Mikäli kanavat ovat imusatsissa toisella laitaa enemmän karstassa kun toisella laidalla niin tällöin ilman määrässä lienee epätasapaino eri sylinterien kesken. Vähemmän ilmaa saava sylinteri tuottaa tällöin todennäköisesti enemmän nokea kuin joku muu. Käyttääkö kone sitten EGR:rrää sen mukaan että jokaisen sylinterin muodostaman pakokaasun jäännöhapen määrä pakosarjassa on sen mukainen mitä DDE:n kartta pyytää?
    Last edited by fraatti; 03-07-2019, 20:39.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    #2
    Mulla ainakin oli selvästi etupäässä konetta olevat kanavat enemmän karstassa kuin takana. Kanavan kokoero etummaisen ja takimmaisen välillä oli noin ulkomuistista heitettynä 10-20%. Että kyllä se jo johonkin vaikuttaa.
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #3
      Tällä foorumilla joku puhalsi pähkinällä imusarjan uudenveroiseksi.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Originally posted by fraatti View Post
        Dieselin suutinkohtainen säätö taitaa tapahtua niin että kone trimmaa polttoaineen määrää sen mukaan jotta jokainen sylinteri potkaisisi konetta eteenpäin yhtä paljon. Tällöin ilman määrä sylinterissä jäänee toissijaiseksi?
        Kampitunnistimella määritetään sylinterin työtahdin aikainen momentti/kierrosluku ja sen mukaan korjausarvoa muutetaan keskiarvoon verrattuna. Eli PA/ilma-suhde voi olla kovinkin erilainen eri sylintereissä, kunhan kaikkien keskiarvo on haarukassa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • markussi
          BTCF Member
          • May 2012
          • 10
          • tussarby?

          #5
          Tuossapa toi oma, 170tkm ajettu, käsin poistin suurimmat sitte suihkin liuotinta ja lopuksi painepesurilla, tuli kuin uusi.
          Attached Files

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #6
            Originally posted by markussi View Post
            Tuossapa toi oma, 170tkm ajettu, käsin poistin suurimmat sitte suihkin liuotinta ja lopuksi painepesurilla, tuli kuin uusi.
            Näyttää sen verran nokiselle että egr:n bypass putki lienee vuotanut joskus.

            M57:n imusarjan pesin joskus painepesurilla kokonaan ja tuosta moskaa tuoli tuolta PALJON. Ongelmana se että sillä meinaa sotkea joka paikan. Nyt olen vähän kahden vaiheillä lähteekö siihen että upottaa tuon koko komeuden johonkin emäksiseen liemeen ja antaa sonnan liota pois vai lähtee tuolla suihkuttelu linjalle erilaisten liuottimien kanssa sekä kaapii moskaa pois.

            Mikäli upottamis linjalle lähtee niin mihin tälläisen liemen saa hävitettyä asianmukaisesti ?

            Last edited by fraatti; 03-07-2019, 21:11.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4630
              • Tampere

              #7
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Tällä foorumilla joku puhalsi pähkinällä imusarjan uudenveroiseksi.
              Pähkinää olisi tarkoitus käyttää imukanaviin. Joidenkin kuvien perusteella imusarjassa saattaa olla jotain onkaloita mihin nuo murenet saattavat jäädä kiinni joten en tiedä onko se paras vaihtoehto tuota varten.

              Liekö tämä kuva imusarjan alkupäästä EGR-putken liittymäkohdasta.




              Uittamalla tuolta varmaan saisi viimeisenkin kikkareen pihalle mutta nyt olisi tarkoitus selvitä tästä jotenkin niin että paikkoja ja itseään sotkisi mahdollisimman vähän.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #8
                Tuo nokipaska kyllä sotkee tehokkaasti joka paikan. Paljon helpommalla pääsee uhraamalla muutaman roposen ja vie imusarjan jonnekin korjaamolle/koneistamolle, jossa käytössä kunnon pesukaappi.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tuo nokipaska kyllä sotkee tehokkaasti joka paikan. Paljon helpommalla pääsee uhraamalla muutaman roposen ja vie imusarjan jonnekin korjaamolle/koneistamolle, jossa käytössä kunnon pesukaappi.
                  Tämähän se lienisi helpoin vaihtoehto mutta veikkaan että moisia paikkoja on hankala löytää mistään.

                  Jos nuo liuottaa veteen niin ongelmaksi jää se veden suuri määrä. Eihän tuota itse kiinteää muhjua ole kuin puoli litraa tms. Putkenaikaisija NaOH sekä pyykkipulveri toiminee liuottaja hyvin eikä maksa paljoa. Tulos ei uudelle häviä.



                  Kylpyamme oli tietysti yksivaihtoehto, sinnehän me muljahtaisi helposti sitten viemäriin. Tosin arvoistaisikohan vaimo tuota?


                  People .. as embarrassing as it is to me, you have to help me before my wife comes back from your business trip. I spoiled the guest bathroom quite violently, see photo. How do I get the whole thing away, which means etc.? :((
                  Take out the clutter and tell her that you want to make her a new guest bathroom, one she has always wanted.

                  Seriously, you did not really do that ?!
                  Unfortunately ... dishwashing detergent I'll try tomorrow, for further tips I'm really grateful!
                  Last edited by fraatti; 03-07-2019, 20:26.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by atcc View Post
                    Mulla ainakin oli selvästi etupäässä konetta olevat kanavat enemmän karstassa kuin takana. Kanavan kokoero etummaisen ja takimmaisen välillä oli noin ulkomuistista heitettynä 10-20%. Että kyllä se jo johonkin vaikuttaa.
                    Tuota on hankala nähdä mistään valokuvista mitä netissä pyörii mutta tässä videossa imusatsin alkupään läpät ovat huomattavasti vahvemmassa jankissa kuin mitä takapäässä. Kai ne kanavatkin sitten muurautuvat tuolta etupäästä enemmän tukkoon.



                    Ehkä näistä kuvista voi myös huomata asian.




                    edit. tai tästä. Loppupää on selkesti puhtaampi kuin alkupää.
                    Last edited by fraatti; 03-07-2019, 21:21.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #11
                      Bemarin ohjeissa koskien imusatsin sotkeentumista on ollut joskus seuraava mainita asian tiimoilta. Ei välttämättä huono homma jos meinaa muuten pitää EGR:n toiminnassa.... Eli laskea takaisinkierrätyksen määrää. Kusiruutta autoista tuota mahdollisuutta ei enää löydy. ISTA:llakaan tuo ei enää nykyään onnistu mutta tool32:lla onnistuu. Tässä oli tuosta joskus höpinää...
                      Onko tietoa miten 330d:n egr venttiilin adaptaatioiden muokkaus vaikuttaa?


                      "Note:
                      In severe cases of complaint or repeat cases, a reduction of the EGR rate
                      help to reduce coking intensity.

                      However, this should only be used in exceptional cases!"

                      Nyt tuo merkintä näyttää jostain syystä poistuneen...
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Tosimiehet regeneroivat imusarjankin, vai onko tuossa nyt sitten kyseessä pyrolyysi? :think



                        Sinänsä ei tarvitse ihmetellä miksi autot välillä muistuttavat kokkoa kun huomaa kuinka hyvin tuo tahma ottaa tulta niskaansa. Vieläkö tuossa sitten tarvitaan EGR-jäähdyttimen vuotoa vai riittääkö pelkkä bypassin vuoto...

                        Tässä imusatsin pesun yhteydessä oli ilmennyt että imusarjan regenerointi oli jossain välissä lähtenyt käyntiin mutta jäänyt kuitenkin jostain syystä kesken. Läpät olivat sulaneet vain päistä hiukan ja koko auto oli jäänyt palamatta.





                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Sinänsä ei tarvitse ihmetellä miksi autot välillä muistuttavat kokkoa kun huomaa kuinka hyvin tuo tahma ottaa tulta niskaansa. Vieläkö tuossa sitten tarvitaan EGR-jäähdyttimen vuotoa vai riittääkö pelkkä bypassin vuoto...
                          Eikö se BMW:n virallinen kannanotto EGR:n nestevuodon glykolin suhteen ollut muutenkin hieman kaukaa haettua totuuden kieltämistä, vaikka glykolilla varmasti onkin tapahtumaa provosoiva vaikutus. Tuuppaa 600 C pakokaasua raakana tuollaiseen öljynoki-kerroksen kyllästämään muovisäiliöön, niin ei se lopputulos ketään yllätä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Eikö se BMW:n virallinen kannanotto EGR:n nestevuodon glykolin suhteen ollut muutenkin hieman kaukaa haettua totuuden kieltämistä, vaikka glykolilla varmasti onkin tapahtumaa provosoiva vaikutus. Tuuppaa 600 C pakokaasua raakana tuollaiseen öljynoki-kerroksen kyllästämään muovisäiliöön, niin ei se lopputulos ketään yllätä.
                            Sepäs siinä kun autoista mistä ei ole cooleri vuotanut on kuitenkin imusarjat sulaneet. Toisaalta sulamisesta on vielä pikkusen matkaa palamiseen ainakin mikäli seuraavia juttuja uskoo.... Mutta tälläisen nokipalon sattuessa homma lienee lähtenyt jo käsistä.



                            N57 imusatsista löytynee merkintä "PA6 GF30" joka on hiukan vastaava kuin PA66-GF MX 40 joka löytyi N53 venttiilikopasta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...8&postcount=18

                            Yhtäläistä molemmille on että tuo on nailonia/polyamidia joka on vahvistettu lasikuidulla. Tässä tapauksessa lasikuitua on 30%. Tämän firman tavaramerkki on Akulon® ja brosyyreissä näyttää olevan mainittu BMW. Datasheetistä selviää myös että aineen sulamislämpötila on 220 astetta ja Glow Wire Flammability Index 700 astetta. Tuo tarkoittaa lämpötilaa missä materiaali ei syty 30s hehkuvan langan altistuksen jälkeen. "The Glow Wire Flammability Index (GWFI) is the highest temperature at which the material does not ignite or self-extinguishes within 30 seconds after removal of the heated element." Äkkiä olisi voinut kuvitella että tuo roihuaa helpomminkin.


                            Itse polyamide 66 roihahtamislämpötilat on tuollaiset. Alempi lienee lämpötila mihin materiaalin pitää lämmetä että se syttyy itsekseen ja ylempi se mitä sille tarvii tarjota että se palaa. Kait tuota autokäyttöön tarkoitettua matskua on sitten hiukan trimmattu ominaisuuksiltaan...
                            Forced ignition temperature 390 °C
                            Auto-ignition temperature 510 °C

                            Samaa ainesta näyttää löytyvän myös 3d tulostimiin joten siitä vain sitten tulostelemaan tulppia imusarjoihin mistä löytyy reikä kyljestä.
                            Owens Corning XSTRAND GF30-PA lasikuituvahvisteinen PA6 nailoni


                            Itse läppä onkin sitten eri matskua ainakin jos tihrustan tuosta oikein että siinä on mainittu että PPSC PTFE5. Liekö se sitten jotain polypropeenia joka on kyllästetty teflonilla. Väristäkin huomaa että eri matsku kyseessä... :think





                            Polypropeenia näköjään myös käytetään imusarjoissa...

                            Last edited by fraatti; 04-07-2019, 00:02.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2749
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Nyt olen vähän kahden vaiheillä lähteekö siihen että upottaa tuon koko komeuden johonkin emäksiseen liemeen ja antaa sonnan liota pois vai lähtee tuolla suihkuttelu linjalle erilaisten liuottimien kanssa sekä kaapii moskaa pois.

                              Mikäli upottamis linjalle lähtee niin mihin tälläisen liemen saa hävitettyä asianmukaisesti ?
                              Omana hitaan herkuttelijan kinkunpaisto-ohjeena työntäisin imusarjan aukoista viemärirakeita sisälle ja käärisin koko rakennelman tiukan vedenpitävästi muovikelmuun ja sitten kuumaa vettä koko imusarja täyteen ja pikimoska pehmenemään vuorokaudeksi välillä ravistellen ja käännellen. Seuraavaksi emäsliuos talteen nestemäisten öljyjätteiden keräysastiaan --> hävitettäväksi jäteasemalle.

                              Tämän jälkeen imusarja edelleen muovikelmussa ja emäsliuoksen sijasta valopetrolilla täyttö ja vuorokaudeksi liukenemaan välillä ravistellen ja käännellen. Valopetroli kerätään jälleen nestemäisiin öljyjätteisiin --> hävitettäväksi jäteasemalle.

                              EDIT: Muutaman imusarjan puhdistuksen jälkeen olen huomannut liuotusmenetelmäni olevan sen verran tehokas, että tunnin liuotusjaksot ovat täysin riittäviä. Liuotusta varten imusarja kannattaa asettaa johonkin astiaan, johon sen saa aseteltua siten, että huolellisesta kelmutuksesta huolimatta hieman ulos valuva neste ei valu maahan.

                              Ja HUOM!: Viemärirakeiden hydrolyysi on kiivas ja imusarjasta vapautuvia höyryjä ei saa terveydellisistä haitoista johtuen haistella/ihmetellä läheltä - suojatkaa itselle käsinein ja suojalasein!

                              Sitten poistetaan muovikelmutus imusarjan päältä ja siirretään imusarja jätesäkkiin, suljetaan säkin suuaukko ja avataan säkin sivustaan reiät, joista omat kädet saa työnnettyä säkin sisään käsittelemään imusarjaa. Pienten harjojen kanssa rapsutellaan ja jynssätään imusarjan röörejä siistimmäksi. Jätesäkin tarkoitus on ennen kaikkea estää irtoavan ja roiskuvan moskan suora sotkeva vaikutus ympäristöön.

                              Lopuksi imusarja siiretään avoimeen astiaan pariksi tunniksi likoamaan kuumavesiliuokseen, jossa konetiskiainetta ja maun mukaan harjaakin voi näyttää. Huuhtelu vedellä ja kuivaus. Painepesuria ei toimenpiteessä tarvita. Kädet on hyvä suojata nitriilikäsineillä.
                              Last edited by JaniLap; 25-07-2019, 11:59. Reason: Menetelmän kehitystä
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎