Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47n moottorin jakopään ajoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony0
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 172
    • Parkano

    N47n moottorin jakopään ajoitus

    Elikkä siis leväällään f10 moottori ja ylälaahuri oli paukahtanut palasiksi. Autodatan ohje ajotukseen jokseenkin epäselvä eli onko tuolla kampiakselin lukitustyökalulla mitään muuta virkaa kuin pitää se paikoillaan sen aikaa kunnes on kp-pumpun ja öljypumpun pultti saatu irroitettua? Käsittääkseni kampiakselin tappi pitää osoittaa noin klo13 kun kp-pumpun ketju ajoitetaan ja siitä sitten ketju nokalle ja nokkaratas kiristetään vasta kun koppa ja vauhtis paikallaan ja tapilla lukittuna? Auto siis vm10 ja tuo kampuran lukitustyökalu nro 114320
  • Yyz
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 151
    • Pirkkala

    #2
    Bmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..

    Comment

    • Tony0
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 172
      • Parkano

      #3
      Originally posted by Yyz View Post
      Bmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..
      Löysin tälläisen ohjeen: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...aft/1VnYNBbY43

      Ymmärtääkseni tolla edellä mainitsemallani työkalulla vain irroitetaan kp:n ja öp:n putit ja sitten kp:n ajoitus tehdään työkalulla nro 2285671 ja ilmeiseti 11as Jykk.(Position crankshaft with special tool 2 285 671 (crankshaft is in the 11° top dead centre) Yläpäähän on tosiaan se työkalu myös olemassa ja vauhtiksen lukitustappi.

      Eipä ole ikinä vielä ollut näin erikoista ajoitusta ketjukoneessa!
      Last edited by Tony0; 24-12-2019, 02:44.

      Comment

      • Tony0
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 172
        • Parkano

        #4
        Originally posted by Yyz View Post
        Bmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..
        Näin sen juurikin ajoitin mutta sitten aloin lukemaan muita ohjeita niin tuli pelko siitä että onko se kp nyt sitten ajoitettu oikein vai väärin. Nyt vielä homma on helppo korjata kun kone roikkuu nosturin nokassa.

        Comment

        • Yyz
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 151
          • Pirkkala

          #5
          Olisko muuttunut 11° tuo ajoitus kaikissa moottoreissa, ennen oli 45°jykk ennen 5/2013 valmistetuissa moottoreissa, mutta nyt näköjään ohje sanoo että riippumatta versiosta 11°.

          Comment

          • Tony0
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 172
            • Parkano

            #6
            Originally posted by Yyz View Post
            Olisko muuttunut 11° tuo ajoitus kaikissa moottoreissa, ennen oli 45°jykk ennen 5/2013 valmistetuissa moottoreissa, mutta nyt näköjään ohje sanoo että riippumatta versiosta 11°.
            Eikö täällä muka kukaan oo vaihtanu itte noita jakoketjuja vai paistaako taas perisuomalainen tapa olla jakamatta tietoa? Tähän tarvisi nyt saada varmistus että voisi nostaa koneen keulille. Jos oikein ymmärsin niin molemmilla tavoilla auto kyllä käy, mutta jokin merkitys tolla pumpun oikealla ajoittamisella varmasti on

            Comment

            • Yyz
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 151
              • Pirkkala

              #7
              Oman auton ketjunvaihtoa varten olen myös etsinyt noita ohjeita, olinkin jo melko varma että ajoitus on 45°jykk. Nyt kuitenkin aloin epäillä tuota kun kaikissa ohjeissa asennukseen käytetään työkalua no:2 285 671 joka asettaa ennakoksi 11°. lisäksi ohjeessa lukee että For all engines, independent of version, install tool 2 285 671.
              Täytyy vissiin hommata tuo työkalu, muut jo onkin

              Olisko niin että ketjun itse asentaneet ei ole paljon ohjeita lueskelleet ja asentaneet ketjun vanhoihin merkkeihin.
              Last edited by Yyz; 25-12-2019, 00:12.

              Comment

              • Markkanenn
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2016
                • 262
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Tony0 View Post
                Elikkä siis leväällään f10 moottori ja ylälaahuri oli paukahtanut palasiksi. Autodatan ohje ajotukseen jokseenkin epäselvä eli onko tuolla kampiakselin lukitustyökalulla mitään muuta virkaa kuin pitää se paikoillaan sen aikaa kunnes on kp-pumpun ja öljypumpun pultti saatu irroitettua? Käsittääkseni kampiakselin tappi pitää osoittaa noin klo13 kun kp-pumpun ketju ajoitetaan ja siitä sitten ketju nokalle ja nokkaratas kiristetään vasta kun koppa ja vauhtis paikallaan ja tapilla lukittuna? Auto siis vm10 ja tuo kampuran lukitustyökalu nro 114320
                Paljon oli ajettu? :think
                F11 520d -12

                Comment

                • Tony0
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 172
                  • Parkano

                  #9
                  Originally posted by Markkanenn View Post
                  Paljon oli ajettu? :think
                  330tkm muistaakseni

                  Comment

                  • Yyz
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 151
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tää kaveri tekee tuolla 114320 työkalulla, ei kai sillä sitten suurta merkitystä ole.https://www.youtube.com/watch?v=lEq5MMI5ulY

                    Comment

                    • Tony0
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2013
                      • 172
                      • Parkano

                      #11
                      Originally posted by Yyz View Post
                      Tää kaveri tekee tuolla 114320 työkalulla, ei kai sillä sitten suurta merkitystä ole.https://www.youtube.com/watch?v=lEq5MMI5ulY
                      Joo niimpä näkyy, mutta niin kaukaa kuvattu ettei nää miten pumppu ajoitetaan. Noh nyt vedän riskillä kun kerran 2010 auto niin kasaan sen vanhan ohjeen mukaan, koska mistään ei yhtäkkiä löytynyt uutta työkalua. Toivotaan että lähtee käyntiin

                      Comment

                      • Yyz
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 151
                        • Pirkkala

                        #12
                        Löysin vielä yhden PuMa dokumentin tosin saksaksi, sen verran ymmärsin että pumpun ajoitus on muutettu mutta astelukua ei kerro... Näyttäis kuvissa olevan millin verran yläkuolokohdasta.https://www.motor-talk.de/forum/akti...hmentId=733988

                        Comment

                        • Tony0
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2013
                          • 172
                          • Parkano

                          #13
                          Originally posted by Yyz View Post
                          Löysin vielä yhden PuMa dokumentin tosin saksaksi, sen verran ymmärsin että pumpun ajoitus on muutettu mutta astelukua ei kerro... Näyttäis kuvissa olevan millin verran yläkuolokohdasta.https://www.motor-talk.de/forum/akti...hmentId=733988
                          Kuvan ja järkeilyn perusteella tuohan on varmaankin nyt juurikin se 11as Jykk

                          Comment

                          • Tony0
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2013
                            • 172
                            • Parkano

                            #14
                            Kyllä se käyntiin pörähti kun tein vanhan ohjeen mukaan sen kampi - kp:n ajoituksen eli 45as Jykk. Tiedä sitten mitä seksuaalista merkitystä tolla uuden ohjeen 11as Jykk sitten käytännössä on:think

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7520
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Niin, mikä merkitys korkeapainepumpun ajoituksella commonrailissa on?!?
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎