Elikkä siis leväällään f10 moottori ja ylälaahuri oli paukahtanut palasiksi. Autodatan ohje ajotukseen jokseenkin epäselvä eli onko tuolla kampiakselin lukitustyökalulla mitään muuta virkaa kuin pitää se paikoillaan sen aikaa kunnes on kp-pumpun ja öljypumpun pultti saatu irroitettua? Käsittääkseni kampiakselin tappi pitää osoittaa noin klo13 kun kp-pumpun ketju ajoitetaan ja siitä sitten ketju nokalle ja nokkaratas kiristetään vasta kun koppa ja vauhtis paikallaan ja tapilla lukittuna? Auto siis vm10 ja tuo kampuran lukitustyökalu nro 114320
N47n moottorin jakopään ajoitus
Collapse
X
-
Bmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..
-
Löysin tälläisen ohjeen: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...aft/1VnYNBbY43Originally posted by Yyz View PostBmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..
Ymmärtääkseni tolla edellä mainitsemallani työkalulla vain irroitetaan kp:n ja öp:n putit ja sitten kp:n ajoitus tehdään työkalulla nro 2285671 ja ilmeiseti 11as Jykk.(Position crankshaft with special tool 2 285 671 (crankshaft is in the 11° top dead centre) Yläpäähän on tosiaan se työkalu myös olemassa ja vauhtiksen lukitustappi.
Eipä ole ikinä vielä ollut näin erikoista ajoitusta ketjukoneessa!Last edited by Tony0; 24-12-2019, 02:44.
Comment
-
Näin sen juurikin ajoitin mutta sitten aloin lukemaan muita ohjeita niin tuli pelko siitä että onko se kp nyt sitten ajoitettu oikein vai väärin. Nyt vielä homma on helppo korjata kun kone roikkuu nosturin nokassa.Originally posted by Yyz View PostBmw tis ohjeen mukaan lukitaan työkalulla paikoilleen pumpun rattaan ja alaketjun ajoitusta varten. Ajoitus on silloin 45 astetta Jykk. Yläketju ajoitetaan koppa ja vauhtipyörä paikoillaan 1 sylinteri yläkuolokohdassa, ajoitustapilla. Yläpäässä tarvitaan myös ajoitustyökalua no:11 8 760 nokka- akseleiden lukitsemiseen..
Comment
-
Eikö täällä muka kukaan oo vaihtanu itte noita jakoketjuja vai paistaako taas perisuomalainen tapa olla jakamatta tietoa? Tähän tarvisi nyt saada varmistus että voisi nostaa koneen keulille. Jos oikein ymmärsin niin molemmilla tavoilla auto kyllä käy, mutta jokin merkitys tolla pumpun oikealla ajoittamisella varmasti onOriginally posted by Yyz View PostOlisko muuttunut 11° tuo ajoitus kaikissa moottoreissa, ennen oli 45°jykk ennen 5/2013 valmistetuissa moottoreissa, mutta nyt näköjään ohje sanoo että riippumatta versiosta 11°.
Comment
-
Oman auton ketjunvaihtoa varten olen myös etsinyt noita ohjeita, olinkin jo melko varma että ajoitus on 45°jykk. Nyt kuitenkin aloin epäillä tuota kun kaikissa ohjeissa asennukseen käytetään työkalua no:2 285 671 joka asettaa ennakoksi 11°. lisäksi ohjeessa lukee että For all engines, independent of version, install tool 2 285 671.
Täytyy vissiin hommata tuo työkalu, muut jo onkin
Olisko niin että ketjun itse asentaneet ei ole paljon ohjeita lueskelleet ja asentaneet ketjun vanhoihin merkkeihin.Last edited by Yyz; 25-12-2019, 00:12.
Comment
-
Paljon oli ajettu? :thinkOriginally posted by Tony0 View PostElikkä siis leväällään f10 moottori ja ylälaahuri oli paukahtanut palasiksi. Autodatan ohje ajotukseen jokseenkin epäselvä eli onko tuolla kampiakselin lukitustyökalulla mitään muuta virkaa kuin pitää se paikoillaan sen aikaa kunnes on kp-pumpun ja öljypumpun pultti saatu irroitettua? Käsittääkseni kampiakselin tappi pitää osoittaa noin klo13 kun kp-pumpun ketju ajoitetaan ja siitä sitten ketju nokalle ja nokkaratas kiristetään vasta kun koppa ja vauhtis paikallaan ja tapilla lukittuna? Auto siis vm10 ja tuo kampuran lukitustyökalu nro 114320F11 520d -12
Comment
-
Tää kaveri tekee tuolla 114320 työkalulla, ei kai sillä sitten suurta merkitystä ole.https://www.youtube.com/watch?v=lEq5MMI5ulY
Comment
-
Joo niimpä näkyy, mutta niin kaukaa kuvattu ettei nää miten pumppu ajoitetaan. Noh nyt vedän riskillä kun kerran 2010 auto niin kasaan sen vanhan ohjeen mukaan, koska mistään ei yhtäkkiä löytynyt uutta työkalua. Toivotaan että lähtee käyntiinOriginally posted by Yyz View PostTää kaveri tekee tuolla 114320 työkalulla, ei kai sillä sitten suurta merkitystä ole.https://www.youtube.com/watch?v=lEq5MMI5ulY
Comment
-
Löysin vielä yhden PuMa dokumentin tosin saksaksi, sen verran ymmärsin että pumpun ajoitus on muutettu mutta astelukua ei kerro... Näyttäis kuvissa olevan millin verran yläkuolokohdasta.https://www.motor-talk.de/forum/akti...hmentId=733988
Comment
-
Kuvan ja järkeilyn perusteella tuohan on varmaankin nyt juurikin se 11as JykkOriginally posted by Yyz View PostLöysin vielä yhden PuMa dokumentin tosin saksaksi, sen verran ymmärsin että pumpun ajoitus on muutettu mutta astelukua ei kerro... Näyttäis kuvissa olevan millin verran yläkuolokohdasta.https://www.motor-talk.de/forum/akti...hmentId=733988
Comment
-
Niin, mikä merkitys korkeapainepumpun ajoituksella commonrailissa on?!?M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
Comment