BMW 520dx F11 (vm. 2016) ilmajousiongelmia myös...
Ostin ko. auton 2021 ja siihen vaihdettiin ilmajouset (taakse) myyjäliikkeen toimesta ostohetkellä. En havainnut itse vuotoja mutta myyjäliike sanoi toisen ilmapussin vuotavan.
Sen jälkeen ei ilmajouset eikä kompura antanut viiteitä olemassaolostaan.
Keväällä 2025 huomasin ilmakompuran alkavan käymään päivittäin. Ajattelin ilmapussien vuotavan (Arnott) ja uudet pussit (Arnott) vaihdettiin Oulussa JR-Autocenterillä helmikuussa. Huoltomies mainitsi kompuran käyvän huonosti ja uusi kompura Arnott P3818 asennettiin pari viikkoa myöhemmin. Sen jälkeen kompressori on käynyt päivittäin useampaankin kertaan. Olen seurannut auton perän korkeutta mittaamalla lokasuojan kaaresta maahan ja mitta on ollut 69,5-70,5cm (molemmilla puolilla on ollut sama mitta). Kompura saattaa käydä aamulla n. 5sek ja kun ajan huoltamolle kahville sen jälkeen (ei aina) kompura käy taas. Mainitsen asiasta SAH-autohuollolle Oulussa ja he sanoivat sen olevan vielä normaalia ja kompuran käyntiääni johtuu siitä että tarvike kompura on äänekkäämpi. Kävin muissa asioissa JR-autocenterillä ja siellä tutkittiin asiaa saippuavettä ruiskuttamalla sekä tutkimalla korkeusantureiden dataa.
Saippuavesi ei paljastanut vuotoa. Korkeusanturit kuulemma toimivat mutta ihmettelivät miksi toisesta anturista tulee negatiivinen jännite verrattuna toiseen.
Onko nyt niin että autossa ei ole mitään vikaa ja kompuran äänihavainnot johtuvat tarvikekompurasta?
F11 ilmakompressori
Collapse
X
-
Täälläkin ilmajousituksen kanssa ongelmaa eli
- lähden ajamaan niin auto laskee perän alas.
-ensin teki sitä vain viileinä aamuina, nyt aina.
-auto sivuun ja moottori uudelleen käyntiin+kontti auki> perä nousee, paitsi ei enää ihan joka kerta. Jos saan perän nostettua ilmat yleensä pysyy seuraavaan käynnistykseen asti.
-paikallaan käynnissä ollessa perä pysyy ylhäällä, kuin myös seisonnassa.
-jos paikallaan käynnissä olevaa autoa heiluttaa, kompuran hurina alkaa ja perä laskee.
-istalla jos yrittää nostaa perää niin se kyllä käynnistää kompuran mutta perä tyhjenee entisestään.
-vikakoodina raise control time.
Tyhjennysventtiili tilattu, katsotaan oisko se vikana. Pitänee myös avata kompura ja kuivaillaLast edited by Bulkka; 09-08-2025, 07:13.
Leave a comment:
-
Mun N57 525 farkulla on ajettu rapiat 500 tonnia. Sama kompura yhä. Joskus kuivasin rakeet ja siitäkin on aikaa 200 tonnia.
-K
Leave a comment:
-
Ei käy sedanin takajouset farkkuun...Originally posted by Urpo_rotta View PostRautajousista (taka) f11 ei ole koskaan rullannut tehtaalta, niin en kyllä äkkiä osaa sanoo että löytyykö tarvikevalmistajilta sitten rautajousia taakse. Vai pystyykö f10 jousia käyttämään
Leave a comment:
-
Kompressori saapui ja vika korjaantui sen vaihdolla. Tiedä oliko syynä tyhjennysventtiili vai joku muu osa, mutta nyt pysyy perä ilmassa ja ei anna mitään herjoja.
Leave a comment:
-
Kyllä noita konversio kilttejä myydään ainakin ebayssa. Ei kyllä taida mitään tuv papereita seurata mukana, että katsastus saattaa olla ongelma.
Leave a comment:
-
Rautajousista (taka) f11 ei ole koskaan rullannut tehtaalta, niin en kyllä äkkiä osaa sanoo että löytyykö tarvikevalmistajilta sitten rautajousia taakse. Vai pystyykö f10 jousia käyttämään
Leave a comment:
-
Kompuran ja ilmajousten vaihtaminen rautajousiin on käynyt myös mielessä, mutta mukavuus edellä kuitenkin vielä mennään. Nuo ilmajouset on kyllä varsin mukavat ja peräkin pysyy kivasti tasapainossa vaikka konttiin löisi painoa. Eli vielä mennään ilmajousilla. Tilasin nyt lopulta uuden kompressorin, kun vaikuttaa siltä, että entinen on tiensä päässä. Katsotaan nouseeko perä ilmaan jahka uusi kompura saapuu.
Leave a comment:
-
Jos kompuran mäntä on sökö, kompuran käydessä ilma karkaa väärään suuntaan, kokemusta on...Originally posted by JaniLap View PostMikäli ilmajouset ovat ehjät ja linjastot tiiviisti paikallaan, niin ilma ei muualta pääse poistumaan kuin tyhjennysventtiilin kautta. Jos autoon Transport Mode saatu Bimmercodella päälle, eikä omin voimin onnistu statusta muuttaa, voin tarvittaessa etäyhteydellä vilkaista.
Leave a comment:
-
Olisiko muuten periaatteessa mahdollista vaan heittää ne ilmapussit ja kompurat mäkeen ja laittaa normijouset sinne tilalle? Loppus noi ongelmat...
Leave a comment:
-
Ihan kohtuu yleinen ongelma on, että kompura on niin väljä että se ei jaksa tehdä tarpeeksi painetta jotta perä nousisi. F11 tapauksessa perä alkaa nousta n. 5bar paineella
Mulla on yks käytetty kompura jossa huono tyhjennysventtiili. Voin myydä halvalla jos kiinnostaa.
Last edited by Urpo_rotta; 06-05-2025, 11:08.
Leave a comment:
-
Okei, tuo kuulostaa järkeenkäyvältä. Pitääpä tarkistaa vielä letkujen liitokset ja käyttää se venttiili vielä irti. Vähän erikoista on se että kompressori on hyrähtänyt päälle ja perä on lähtenyt laskemaan. Ikään kuin se imisi ilmat pusseista pois. Testasin Istalla kompressorin toiminnan. Ei ainakaan siinä antanut mitään virhettä.Originally posted by JaniLap View PostMikäli ilmajouset ovat ehjät ja linjastot tiiviisti paikallaan, niin ilma ei muualta pääse poistumaan kuin tyhjennysventtiilin kautta. Jos autoon Transport Mode saatu Bimmercodella päälle, eikä omin voimin onnistu statusta muuttaa, voin tarvittaessa etäyhteydellä vilkaista.
Sain lopulta Istalla itse poistettua transportmoden. Piti vaan käynnistää auto, niin sai riittävästi voltteja.
Leave a comment:
Leave a comment: