Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jönssi86
    replied
    Tuli tässä sellainen mieleen, että jaksaako toimiva kompressori nostaa auton perän ala-asennosta ylös? Tuon kuivauksen jälkeen kompressori ei minun autossa jaksa nostaa perää ylös, joten jotain siellä kompurassa on varmaan vielä pielessä. Lienee fiksuin tilata uusi kompressori suoraan.

    Leave a comment:


  • jönssi86
    replied
    Minulla on vähemmän yllättäen ollut ongelmaa ilmajousien/kompuran kanssa -12 F11 520d kanssa. Normaali takaveto, perusalustalla. Keväällä alkoi tulla ongelmia "Cornering ability restricted" ja "Driving comfort restricted" ongelmien muodossa. Perä pysyi ylhäällä ja kompressori surisi normaalisti. Koodit poistuivat auton sammuttamisen jälkeen ja saattoivat olla viikkojakin poissa. Nopeasti katsoin Bimmercodella, että vikakoodi oli jotain "control lower time" tyyppistä. Pääosin ajelin tyhjällä autolla.

    Toissa päivänä töihin ajellessa oli pari raavasta työmiestä minun lisäksi kyydissä, niin perään päättikin laskeutua kokonaan alas ja ei sieltä omin avuin noussut ylös. Avasin kompuran ja siellä oli rakeet aivan märät. Kuivattelin rakeet uunissa ja puhdistelin kompuran. Laitoin kompuran paikalleen. Auto käyntiin ja kompura lähti surisemaan, muttei noussut mihinkään. Mitään vikakoodeja ei tullut.

    Laitoin Ista+:n käyntiin ja luin koodit: ei mitään alustaan liittyvää. Tunkilla perä ilmaan ja täytin pussit Istan kautta. Laskin auton alas ja perä pysyi ylhäällä. Ei kuulunut suhinoita. Noh, tsekkasin perän korkeuden Istasta. ja siinä puolieroa taisi olla joitain senttejä, mutta arvelin että nyt tämä pelaa ja laitoin Istan kiinni. Virrat pois autosta ja kompressori alkoi surisemaan, jonka seurauksena perä laskeutui aivan pohjaan. Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa?

    Laitoin virrat päälle surinan aikana ja auto ilmoitti tutun "Cornering ability restricted" ja perä jatkoi laskuaan. Luin koodit Istalla: transport mode on ja toinen liittyi lowering time:een. Yritin laittaa transport moden pois, mutta ei lähde. Virrat liian alhaiset ja en saa autoa PAD-modeen. Osaisiko joku antaa vinkkiä mitä tehdä?

    Sellaista riittävän tehokasta akkulaturia ei löydy. Laitoin odotellessa auton latautumaan normaalilla ylläpitolaturilla. Pitänee lähteä ostamaan semmonen jytympi laturi, mutta liittyisikö em. vika kompuraan vai korkeusantureihin?
    Last edited by jönssi86; 05-05-2025, 18:21. Reason: Kirjoitusvirheitä pois

    Leave a comment:


  • JyriSalmi
    replied
    Originally posted by teemu.k View Post
    Ebaysta tilasin. Katso ensin venttiilin varaosanumero. Venttiilejä on kahdella numerolla. Saattaa niitä venttiileitä löytyä ihan suomestakin kun numerolla hakee.
    Rost offilla ja naputtemalla lähti venttiili pelaamaan ja perä ylhäällä. Mennään nyt näin ja tilataan sitten kun lyö jumiin uudestaan

    Leave a comment:


  • teemu.k
    replied
    Originally posted by JyriSalmi View Post
    Epäilen samaa vikaa pojan F11:sessa, pussit ehjät, ilmaa tulee ja se ventiilipaketti vaihdetru. Perä ei nouse. Jonkin verran saan protoolilla ilmaa pusseihin. Mitään vikakoodia ei anna. Kompura yrittää nostaa perää mut mitään ei tapahdu. Mistä tilasit poistoventiilin? Eei taida saada mistään nopeesti?
    Ebaysta tilasin. Katso ensin venttiilin varaosanumero. Venttiilejä on kahdella numerolla. Saattaa niitä venttiileitä löytyä ihan suomestakin kun numerolla hakee.

    Leave a comment:


  • JyriSalmi
    replied
    Originally posted by teemu.k View Post
    Omassa autossa syksyllä pakkasten tultua alkoi perää pudottamaan ja syyksi paljastui jumittava tyhjennysventtiili. Samalla kuivasin ryynit kun vaihdoin uuden venttiilin. Kokeile seuraavalla kerralla kun vika jää päälle, niin koputella tyhjennysventtiiliä, niin saattaa alkaa toimimaan vähäksi aikaa. Jos vika venttiilissä ja saat perän ylös, niin ota kompuran sulake irti siksi aikaa kun saat uuden venttiilin. Vikavalot tulee tauluun, mutta onpahan normaali ajettava eikä pompottele Itse tein näin kun paikansin vian tuohon tyhjennys venttiiliin.
    Epäilen samaa vikaa pojan F11:sessa, pussit ehjät, ilmaa tulee ja se ventiilipaketti vaihdetru. Perä ei nouse. Jonkin verran saan protoolilla ilmaa pusseihin. Mitään vikakoodia ei anna. Kompura yrittää nostaa perää mut mitään ei tapahdu. Mistä tilasit poistoventiilin? Eei taida saada mistään nopeesti?

    Leave a comment:


  • teemu.k
    replied
    Originally posted by Lenkka View Post
    Mikähän on kompurassa mennyt rikki. Yleensä pakkasella kesken ajon päsähtää vikavalo keskinäyttöön ja auto pudottaa perän tonttiin ja alkaa pomputtamaan. Sulake palaa tällöin joka kerta. Kuitenkin lähdettäessä liikkeelle perä on ylhäällä. Pussit vaihdettu, eikä tilanne kummennut.

    Onko nuihin kannattavaa ostaa ja vaihdella nuita venttiileitä tiivisteineen, mitkä esimerkiksi voisivat liittyä tuohon perän tipahteluun vauhdista. :think
    Omassa autossa syksyllä pakkasten tultua alkoi perää pudottamaan ja syyksi paljastui jumittava tyhjennysventtiili. Samalla kuivasin ryynit kun vaihdoin uuden venttiilin. Kokeile seuraavalla kerralla kun vika jää päälle, niin koputella tyhjennysventtiiliä, niin saattaa alkaa toimimaan vähäksi aikaa. Jos vika venttiilissä ja saat perän ylös, niin ota kompuran sulake irti siksi aikaa kun saat uuden venttiilin. Vikavalot tulee tauluun, mutta onpahan normaali ajettava eikä pompottele Itse tein näin kun paikansin vian tuohon tyhjennys venttiiliin.

    Leave a comment:


  • Lenkka
    replied
    Mikähän on kompurassa mennyt rikki. Yleensä pakkasella kesken ajon päsähtää vikavalo keskinäyttöön ja auto pudottaa perän tonttiin ja alkaa pomputtamaan. Sulake palaa tällöin joka kerta. Kuitenkin lähdettäessä liikkeelle perä on ylhäällä. Pussit vaihdettu, eikä tilanne kummennut.

    Onko nuihin kannattavaa ostaa ja vaihdella nuita venttiileitä tiivisteineen, mitkä esimerkiksi voisivat liittyä tuohon perän tipahteluun vauhdista. :think

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    ota pussi irti (älä letkua), aja se täyteen ilmaa (pullistuu suoraksi) ja valele saippuavedellä. On tullut vastaan että halvat pussit vuotaa joko alapannan välistä tai sitten liittimestä. Liittimen saa pitämään kun työnnät sen irti ollessa "sormustimeen" ja kierteisiin vähän tiivisteliimaa...

    Oma projektinsa on sitten saada pussi laskostettua takaisin, ilmat pitää ottaa pihalle liki kokonaan...
    Tein tuon jo, samalla kun varmistin, että vanha pussi vuosi. Juuri noin tein, että se aukesi ihan suoraksi. Uudesta ei vuotoa löytynyt. Ei tuossa jää oikein kuin se liitos kai jäljelle, se ei ollut BMW:n alkuperäinen osa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    ota pussi irti (älä letkua), aja se täyteen ilmaa (pullistuu suoraksi) ja valele saippuavedellä. On tullut vastaan että halvat pussit vuotaa joko alapannan välistä tai sitten liittimestä. Liittimen saa pitämään kun työnnät sen irti ollessa "sormustimeen" ja kierteisiin vähän tiivisteliimaa...

    Oma projektinsa on sitten saada pussi laskostettua takaisin, ilmat pitää ottaa pihalle liki kokonaan...

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Nyt alkaa loppua hermot ja keinot. Ei pysy ilma vieläkään vasemmalla puolella. Vanhassa pussissa oli vuoto kun sen testasin saippuavedellä. Uuden testasin samalla metodilla varmuuden vuoksi.

    Epäilin, että liitos pussin päässä vuotaa. Leikkasin pätkän ilmaletkusta ja vaihdoin liittimen. Ensin meni kaksi yötä, että parkissa ollessa selvästi vasen puoli laski. Nyt oli yhden yön kun illalla ajoin, ja vasen puoli on nyt käytännössä tyhjä. Kaikki solenoidit on uusittu siis myös. .

    Onko tuo liitos edelleen vain huonosti laitettu, vai mikä voi olla vikana. Mitään järkevää selitystä en keksi, kun jokainen mahdollinen vuotokohta on tarkastettu/korjattu, ja vika on vain vasemmalla.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Kyllä se oli tuo transport mode syyllinen. Ei lähtenyt vain viimeksi jostain syystä pois lopullisesti. Eikä nytkään meinannut lähteä ennen kuin starttasi auton, vaikka istan mukaan ei saisi olla käynnissä. Ostan mukaan jännite oli liian alhainen, vaikka akku oli täynnä ja laturi kiinni. Eilen taas herjasi liian korkeasta jännitteestä.

    Oikea puoli jäi hieman ylemmäksi (7 mm), pitää katsoa auttoiko korkeuden resetointi.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Kyllä tuossa on taas transport mode päällä, että se lienee syy. Mutta tuntuu menevän heti uudelleen päälle, tai sitten en osaa sitä poistaa. Nyt ei voinut poistaa, kun akussa ei riittävästi virtaa. Oli eilen illalla auki täynnä ja varmuuden vuoksi oli yön laturissa, mutta silti tyhjentynyt. Ei ole muuten tyhjentänyt kyllä näkyvästi akkua. Ei ole koskaan esim. tullut sitä akun varaustason ilmoitusta, mitä edellinen F11 usein talvella antoi.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ista sisältää sähkökaaviot, niin sieltä selviää kyllä mitä mikäkin ohjaa.
    Katsoin TIS:n kaaviot niin en ainakaan itse muuta ymmärtänyt kuin sen, että rele kytkisi muuta kuin virran kompressorille. Eikö noiden solenoidien ohjaus tule suoraan EHC-yksiköltä, joka saa tuossa 2014-mallisessa autossa tiedon väylän kautta korkeusantureilta, jotka nekään tuskin molemmat hajoaa samanaikaisesti.

    Kaaviokuva on sama kuin täällä jo oli äsken linkitetty.

    https://imgur.com/a/YC9mQSb

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by lj123 View Post
    https://imgur.io/a/yRCyDk4

    Ohjaako tuo rele myös jotain muuta kuin virtaa itse kompressorille kun siinä on kaksi noita 87-pinnejä?
    Ista sisältää sähkökaaviot, niin sieltä selviää kyllä mitä mikäkin ohjaa.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    https://imgur.io/a/yRCyDk4

    Ohjaako tuo rele myös jotain muuta kuin virtaa itse kompressorille kun siinä on kaksi noita 87-pinnejä?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎