F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • juva3
    replied
    Kiitos - täydellisestä ja tyhjentävästä ohjeesta!

    Tuossa yön hiljaisina hetkinä ajattelin myös aloittaa tuosta helpoimmasta eli sulakkeesta ja ohjeen mukaan se tietty löytyi helposti -> rikki!
    Uusi tilalle, auto käyntiin - huokaisu - kompura käynnistyi ja taas pääsee.

    Muttamutta - sitten pieni testi eli vetokoukku ulos, jolloin normaalisti kompura käynnistyy ja lisää pusseihin ilmaa, nyt ei niin käynyt mutta taas sama naputus alkoi kulumaan aikansa...
    Ei vielä selvinnyt syytä mutta sulake oli edelleen kunnossa - no nyt kustannuspaikalle ja illalla lisää.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by juva3 View Post
    Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

    Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

    Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
    Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
    Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.
    Voit ohittaa jollain sopivalla johdonpätkällä(tarpeeksi paksulla) tuon releen tilapäisesti. Tällöin yhdistetään siitä releen kannasta puna-valkoinen ja puna-sininen sillä hyppyjohdolla. Tällöin auton alta pitäisi alkaa kuulumaan kompressorin ääni.

    Jos perä ei nouse mutta kompressori käy, voi kompressori olla tällöin kaput tai tyhjennysventtiili jäätynyt auki. Tyhjennysventtiilin kuva löytyy täältä:




    Mikäli kompressori ei käy niin sitten tsekata tuo sulake 182 että onko se palanut.

    Releestä pitäisi myös tuntea "naksahdus" kun se vetää. Tosin saattoi olla että ohjaus releelle tulee vasta kun auton laittaa käymään. Yleismittarilla voi myös mitata tuleeko releelle virtaa tai lähteekö sieltä mitään eteenpäin ylläolevan kuvan mukaisesti.
    -ruskea & puna-valkoinen, jatkuva 12v
    -ruskea & puna-sininen, 12v kun kompressorin pitäisi käydä
    -ruskea & puna-musta, 12v kun kompressorin pitäisi käydä

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

    Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

    Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
    Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
    Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.

    Leave a comment:


  • kanja
    replied
    Originally posted by Kimmo-R View Post
    Se rele on siinä akkukotelossa takaseinässä telineessä. Vihreän värinen.

    Itse pitkän kaavan kautta koitin joskus korjailla, mutta loppurupeamana uus kompura vasta auttoi. Ostin juurikin ~200e kiinalaisen jossa tuli relekin mukana ja useamman vuoden toiminut ok. Sen verta yksinkertainen laite kun pariin otteeseen tuli purettua, että rohkeesti vaan mistä halvimmalla saa.
    Kiitos neuvoista. Vielä ei tarvinut kompuraa vaihtaa. Rele oli mennyt rikki.
    Naksui kyllä ihan normaalisti, kun yritti kompuraa käynnistää.
    Oli vähän hapettumaa liittimissä ja näki että oli joskus kastunut. On kyllä insinöörit hienoon paikkaan suunnitelleet noita sähkölaitteita.

    Välillä tosiaan ei alkanut perää nostamaan ollenkaan ja loppuaikoina herjasi vähän väliä rengaspaineanturi -vikaa ja aktiivivakionopeudensäätimen vikaa.
    Viikonloppuna oli tallissa imaissut akun ihan kuiviin. Varmaan johtui tuosta viallisesta releestä. Mittasin vanhalla releellä jännitteen kompuran virtajohdoista ja sinne tuli koko ajan 8-9 volttia.

    Leave a comment:


  • Kimmo-R
    replied
    Se rele on siinä akkukotelossa takaseinässä telineessä. Vihreän värinen.

    Itse pitkän kaavan kautta koitin joskus korjailla, mutta loppurupeamana uus kompura vasta auttoi. Ostin juurikin ~200e kiinalaisen jossa tuli relekin mukana ja useamman vuoden toiminut ok. Sen verta yksinkertainen laite kun pariin otteeseen tuli purettua, että rohkeesti vaan mistä halvimmalla saa.

    Leave a comment:


  • kanja
    started a topic F11 ilmakompressori

    F11 ilmakompressori

    Potilaana -11 530xd. Tänä aamuna oli perä alhaalla eikä kompura suostunut käynnistymään. Sulakkeen tarkistin ja se oli ehjä. Mitään vikavaloja ei syttynyt. Onko muita vikapaikkoja mitä tarkastaa vai tilaanko suosiolla uuden kompuran?

    Ilmeisesti kompuran rele on jossain akun lähellä. Olin jostain lukevinani, että syttyisi vikavalo, jos rele on rikki. Miten releen toimintakunnon voisi tarkistaa? Itseltäni löytyy ISTA, mutta en ole vielä ehtinyt sillä katsoa vikakoodeja.

    Jos kompura menee vaihtoon, niin uskaltaako noita halvempia ostaa ebaystä, vai sijoittaako suosiolla 500€ alkuperäiseen?
Working...
X