Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kanja
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 60

    F11 ilmakompressori

    Potilaana -11 530xd. Tänä aamuna oli perä alhaalla eikä kompura suostunut käynnistymään. Sulakkeen tarkistin ja se oli ehjä. Mitään vikavaloja ei syttynyt. Onko muita vikapaikkoja mitä tarkastaa vai tilaanko suosiolla uuden kompuran?

    Ilmeisesti kompuran rele on jossain akun lähellä. Olin jostain lukevinani, että syttyisi vikavalo, jos rele on rikki. Miten releen toimintakunnon voisi tarkistaa? Itseltäni löytyy ISTA, mutta en ole vielä ehtinyt sillä katsoa vikakoodeja.

    Jos kompura menee vaihtoon, niin uskaltaako noita halvempia ostaa ebaystä, vai sijoittaako suosiolla 500€ alkuperäiseen?
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    #2
    Se rele on siinä akkukotelossa takaseinässä telineessä. Vihreän värinen.

    Itse pitkän kaavan kautta koitin joskus korjailla, mutta loppurupeamana uus kompura vasta auttoi. Ostin juurikin ~200e kiinalaisen jossa tuli relekin mukana ja useamman vuoden toiminut ok. Sen verta yksinkertainen laite kun pariin otteeseen tuli purettua, että rohkeesti vaan mistä halvimmalla saa.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14

    Comment

    • kanja
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 60

      #3
      Originally posted by Kimmo-R View Post
      Se rele on siinä akkukotelossa takaseinässä telineessä. Vihreän värinen.

      Itse pitkän kaavan kautta koitin joskus korjailla, mutta loppurupeamana uus kompura vasta auttoi. Ostin juurikin ~200e kiinalaisen jossa tuli relekin mukana ja useamman vuoden toiminut ok. Sen verta yksinkertainen laite kun pariin otteeseen tuli purettua, että rohkeesti vaan mistä halvimmalla saa.
      Kiitos neuvoista. Vielä ei tarvinut kompuraa vaihtaa. Rele oli mennyt rikki.
      Naksui kyllä ihan normaalisti, kun yritti kompuraa käynnistää.
      Oli vähän hapettumaa liittimissä ja näki että oli joskus kastunut. On kyllä insinöörit hienoon paikkaan suunnitelleet noita sähkölaitteita.

      Välillä tosiaan ei alkanut perää nostamaan ollenkaan ja loppuaikoina herjasi vähän väliä rengaspaineanturi -vikaa ja aktiivivakionopeudensäätimen vikaa.
      Viikonloppuna oli tallissa imaissut akun ihan kuiviin. Varmaan johtui tuosta viallisesta releestä. Mittasin vanhalla releellä jännitteen kompuran virtajohdoista ja sinne tuli koko ajan 8-9 volttia.

      Comment

      • juva3
        Newbiemmer
        • May 2018
        • 12
        • Oulu

        #4
        Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

        Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

        Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
        Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
        Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by juva3 View Post
          Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

          Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

          Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
          Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
          Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.
          Voit ohittaa jollain sopivalla johdonpätkällä(tarpeeksi paksulla) tuon releen tilapäisesti. Tällöin yhdistetään siitä releen kannasta puna-valkoinen ja puna-sininen sillä hyppyjohdolla. Tällöin auton alta pitäisi alkaa kuulumaan kompressorin ääni.

          Jos perä ei nouse mutta kompressori käy, voi kompressori olla tällöin kaput tai tyhjennysventtiili jäätynyt auki. Tyhjennysventtiilin kuva löytyy täältä:




          Mikäli kompressori ei käy niin sitten tsekata tuo sulake 182 että onko se palanut.

          Releestä pitäisi myös tuntea "naksahdus" kun se vetää. Tosin saattoi olla että ohjaus releelle tulee vasta kun auton laittaa käymään. Yleismittarilla voi myös mitata tuleeko releelle virtaa tai lähteekö sieltä mitään eteenpäin ylläolevan kuvan mukaisesti.
          -ruskea & puna-valkoinen, jatkuva 12v
          -ruskea & puna-sininen, 12v kun kompressorin pitäisi käydä
          -ruskea & puna-musta, 12v kun kompressorin pitäisi käydä
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • juva3
            Newbiemmer
            • May 2018
            • 12
            • Oulu

            #6
            Kiitos - täydellisestä ja tyhjentävästä ohjeesta!

            Tuossa yön hiljaisina hetkinä ajattelin myös aloittaa tuosta helpoimmasta eli sulakkeesta ja ohjeen mukaan se tietty löytyi helposti -> rikki!
            Uusi tilalle, auto käyntiin - huokaisu - kompura käynnistyi ja taas pääsee.

            Muttamutta - sitten pieni testi eli vetokoukku ulos, jolloin normaalisti kompura käynnistyy ja lisää pusseihin ilmaa, nyt ei niin käynyt mutta taas sama naputus alkoi kulumaan aikansa...
            Ei vielä selvinnyt syytä mutta sulake oli edelleen kunnossa - no nyt kustannuspaikalle ja illalla lisää.

            Comment

            • joccede
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 856
              • Vaasa

              #7
              Varastan topiccia hieman, onko näihin kompuroihin mitään ennakoivaa huoltoa tehtävissä? Vissiin kerää aika runsaasti kosteutta ainakin sen kotelon eristeet, että olis joskus hyvä kuivata. Mutta onko muuta mitä kannattais tehdä?
              K100
              E31 850i
              E83 X3 3,0d

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                Jos perä ei nouse mutta kompressori käy, voi kompressori olla tällöin kaput tai tyhjennysventtiili jäätynyt auki
                Voi myös olla ilmaputket jäässä, just kaverin G10:stä otettiin kopura irti kun välillä poltti sulketta, putkista valui vettä...

                Saas nähdä riittääko kuivaimen purujen kuivatus ja järjestelmän putsaus vedestä vai vieläkö polttelee sulaketta jatkossa pakkasilla. Kyllähän se ilma jäähdyttää kompuraa jos kulkee sen läpi ja pienentää oletettavasti sen ottamaa kuormaa...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by joccede View Post
                  Varastan topiccia hieman, onko näihin kompuroihin mitään ennakoivaa huoltoa tehtävissä? Vissiin kerää aika runsaasti kosteutta ainakin sen kotelon eristeet, että olis joskus hyvä kuivata. Mutta onko muuta mitä kannattais tehdä?
                  Oman kokemuksen puolesta pitäisin parhaana huoltona sitä että uunittaa tai vaihtaa kompuran kuivaimeen rakeet. Ja tämä kannattaisi tehdä jo silloin kun mitään ei ole vielä rikki tai järjestelmä jäässä talvella ja siitä syystä perä maassa.
                  Tuohon malliin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...38#post4256238
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Voi myös olla ilmaputket jäässä, just kaverin G10:stä otettiin kopura irti kun välillä poltti sulketta, putkista valui vettä...

                    Saas nähdä riittääko kuivaimen purujen kuivatus ja järjestelmän putsaus vedestä vai vieläkö polttelee sulaketta jatkossa pakkasilla. Kyllähän se ilma jäähdyttää kompuraa jos kulkee sen läpi ja pienentää oletettavasti sen ottamaa kuormaa...
                    Joo toi vesi on paha paikka. Ja jos se on jo kovaa kyytiä menossa letkuja pitkin kohti pusseja niin milläs se sieltä takaisin tulee? Vai pitää ainoastaan huolen tämän jälkeen että poistoilma on aina kosteaa (ja jäädyttää paikkoja)? Itsellä jäi yksi paikka katsomatta paikkoja kuivaillessa ja se oli kompuran lohko itsessään. Kyllähän se ilma siellä "alakerrassakin" kiertää...

                    Jos kompura ei jaksa pumpata niin silloin tuo töräyttenee ylipaineventtiilistä paineet pihalle ja käymisen pitäisi loppua kun järjestelmä toteaa että vaikka kuinka pumppaan niin perä ei nouse mihinkään. Varmasti käy kompuran päälle jos vikaa ei korjata vaan ajetaan vaan härkäpäisesti.

                    Näitä ei kyllä oo rakennettu ikuisiksi vaan kestämää se että saksalainen ajaa mittariin sen pari satkua... Ja valmistajallakin varaosabisnes pyörii...

                    Edit. Ei löytynyt X5n pusseista kondenssia kun ne leikkasi halki. Kai tuo siis päätyy pääsääntöisesti sinne jonnekin venttiileihin ja itse kompressorin sisuksiin.
                    Last edited by fraatti; 19-01-2021, 15:55.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • joccede
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 856
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Oman kokemuksen puolesta pitäisin parhaana huoltona sitä että uunittaa tai vaihtaa kompuran kuivaimeen rakeet. Ja tämä kannattaisi tehdä jo silloin kun mitään ei ole vielä rikki tai järjestelmä jäässä talvella ja siitä syystä perä maassa.
                      Tuohon malliin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...38#post4256238
                      Olipa hyvät ohjeet, pitääpäs tehdä tuo
                      K100
                      E31 850i
                      E83 X3 3,0d

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        #12
                        Miten pitäisi vikaa selvittää? Vuotava bägi vaihdettu, kaikki solenoidiventtiilit vaihdettu, rele vaihdettu ja sulake vaihdettu. Pumppu ei enää käynnisty. Ei itsestään, eikä Istalla, vain ohittamalla releen piuhalla saa pumpun käymään.

                        Bägit eivät kuitenkaan täyty, edes perä ilmassa ja pari kertaa tuossa meni sulakekin. Onko pumppu vaan rasituksesta ”kuollut”?

                        Yksi vikakoodi on 480DA5 Compressor relay: Short circuit to B+ mitä en ymmärrä. Kolmella releellä kokeiltu joista kaksi uusia, joten tuskin vika on oikeasti releessä. Mutta miksi pumppu ei käynnisty ja väittää oikosulkua? Ainakin releen kannasta eteenpäin virta kulkee kun yhdistää ne kaksi johtoa.

                        Toinen jatkuva vika on 480DB0 Raise control time, mutta se tulee vaikka pumppu ei kävisi.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by lj123 View Post
                          Miten pitäisi vikaa selvittää? Vuotava bägi vaihdettu, kaikki solenoidiventtiilit vaihdettu, rele vaihdettu ja sulake vaihdettu. Pumppu ei enää käynnisty. Ei itsestään, eikä Istalla, vain ohittamalla releen piuhalla saa pumpun käymään.

                          Bägit eivät kuitenkaan täyty, edes perä ilmassa ja pari kertaa tuossa meni sulakekin. Onko pumppu vaan rasituksesta ”kuollut”?

                          Yksi vikakoodi on 480DA5 Compressor relay: Short circuit to B+ mitä en ymmärrä. Kolmella releellä kokeiltu joista kaksi uusia, joten tuskin vika on oikeasti releessä. Mutta miksi pumppu ei käynnisty ja väittää oikosulkua? Ainakin releen kannasta eteenpäin virta kulkee kun yhdistää ne kaksi johtoa.

                          Toinen jatkuva vika on 480DB0 Raise control time, mutta se tulee vaikka pumppu ei kävisi.
                          Itse tutkisin nuo johdot ensimmäisenä. Eihän se auto nyt valita mitään kompressoriin liittyvää asiaa vaan sitä että releen kelalla ei ole kaikki ok.
                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • lj123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2015
                            • 1215
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Itse tutkisin nuo johdot ensimmäisenä. Eihän se auto nyt valita mitään kompressoriin liittyvää asiaa vaan sitä että releen kelalla ei ole kaikki ok.
                            https://imgur.com/ItziPdD
                            Sen mitä visuaalisesti näkee niin olen tutkinut eikä mitään näkynyt.. Sähköistä en kovinkaan paljon ymmärrä, joten osaatko neuvoa yhtään tarkemmin mitä pitäisi tutkia?

                            Vai voiko tuo EHC saada kompressorilta suoraan sellaisen jännitteen tai muun tiedon, että ei lähde siksi sitä edes käynnistämään?
                            E39 M5 -99
                            F11 530d Xdrive -14

                            Comment

                            • lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

                              #15
                              Kokeilin vielä ottaa kompressoriyksikössä sen letkun irti, mikä menee siihen kahden solenoidin pakalle. Kun releen ohittaa ja pumppu käy, niin kyllä se sen verran ilmanpainetta tuottaa, että sormella on hyvin vaikea tukkia ilman kulku.

                              Eli jostain syystä ilma ei kuitenkaan kulkeudu pusseille asti. Kaikki solenoidit on siis uusia eikä niiden kohdalla kuulu eikä tunnu mitään ylimääräistä suhinaa tai ilmavirtaa. Kompressorin olen kerran jo purkanut kokonaan ja ne pelletit tai mitä lie olivat kuivia eikä muuallakaan näkynyt kosteutta. Tässä pluskelissä ei mikään letku pitäisi olla jäässäkään. Tuskin molemmat pusseillekaan menevät letkut voivat olla rikki tai puristuksissa yhtäkkiä samaan aikaan 🤷*♂️.

                              Se isompi solenoidi aukeaa jos paine on yli 13 baria ja silloin systeemi tyhjenee nopeasti, mutta ei toki täytykään, jos on jumittunut auki. Mutta jos se olisi jumissa auki, niin paine ei tulisi tuonne kahden solenoidin pakalle asti myöskään, jonne se nyt tulee.

                              Voisiko niiden kahden pienemmän solenoidin ohjaus olla jotenkin pielessä, niin että eivät päästä painetta pussien letkuihin? Sen saanee testattua ruuvaamalla toisen niistä letkujen liittimistä irti?

                              Mutta jokin muu häikkä tuolla on myös, kun kompressori ei käynnisty tosiaan edes istalla eikä mikään muukaan sen testi tee yhtään mitään.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎