Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #16
    Originally posted by lj123 View Post
    Sen mitä visuaalisesti näkee niin olen tutkinut eikä mitään näkynyt.. Sähköistä en kovinkaan paljon ymmärrä, joten osaatko neuvoa yhtään tarkemmin mitä pitäisi tutkia?

    Vai voiko tuo EHC saada kompressorilta suoraan sellaisen jännitteen tai muun tiedon, että ei lähde siksi sitä edes käynnistämään?
    Kompressorin relettä ohjaa tuo ohjainlaite. Kuvassa näkyy sen sijainti ja liittimen pinnien numerointi. 12v tulee ohjaimelta ja - auton rungosta. Toisessa kohdassa kuvaa näkyy maadoituspisteen sijainti.

    Johdot pitäisi mitata yleismittarilla että ne ovat ehjät. Yleismittarista löytyy resistanssin mittaus jonka symboli on Ω. Jos piuhat ovat ehjät niin resistanssi on melko lähellä 0 ohmia. Ruskean voi mitata myös auton korin jotain muuta maadoituspistettä vasten. Kuvassa näkyy myös johtojen värit. BR = ruskea ja RT/SW eli puna-musta. Bemareissa ruskeat ovat aina -.

    Jos ohjainlaite toteaa että rele on kaput niin ei se edes yritä käynnistää kompressoria.

    Istassa pitäisi olla muutenkin ohjeet että miten tuossa asiassa pitäisi edetä...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #17
      Originally posted by lj123 View Post
      Mutta jokin muu häikkä tuolla on myös, kun kompressori ei käynnisty tosiaan edes istalla eikä mikään muukaan sen testi tee yhtään mitään.
      Transportmode jos on päällä niin kompressori on mykkä.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Transportmode jos on päällä niin kompressori on mykkä.
        Ennen kuin meni täysin sekaisin/mykäksi niin vuotavan pussin vaihdon jälkeen nosti perän ihan täysin ylös. Se lienee transport mode? Eilen kun luin koodeja niin sitä ei näkynyt, mutta tänään sen löysin olevan päällä, ja kytkin pois. Tosin on hyvä kysymys, että menikö se suoraan takaisin päälle sen jälkeen huomaamatta. Kun se taisi näkyä muualla kuin vikakoodilistassa. Ja mikähän sen on päälle kytkenyt ensinkään?

        Kyllä mä nuo johtojen kunnon saan noilla ohjeilla mitattua, kunhan vaan löydän oikeat pinnit. Kiitos tuosta!

        Niitä istahtaa olevia steppejä olen koittanut käydä läpi myös. Jännitteitä en tuossa pohjolan tallissa ole yksin päässyt oikein mittaamaan sen yhden testikulun käydessä. Mutta ne muut testit eivät siis myöskään edes kompressoria käynnistä.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          #19
          https://imgur.io/a/yRCyDk4

          Ohjaako tuo rele myös jotain muuta kuin virtaa itse kompressorille kun siinä on kaksi noita 87-pinnejä?
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by lj123 View Post
            https://imgur.io/a/yRCyDk4

            Ohjaako tuo rele myös jotain muuta kuin virtaa itse kompressorille kun siinä on kaksi noita 87-pinnejä?
            Ista sisältää sähkökaaviot, niin sieltä selviää kyllä mitä mikäkin ohjaa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • lj123
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2015
              • 1215
              • Lohja

              #21
              Originally posted by HTK12 View Post
              Ista sisältää sähkökaaviot, niin sieltä selviää kyllä mitä mikäkin ohjaa.
              Katsoin TIS:n kaaviot niin en ainakaan itse muuta ymmärtänyt kuin sen, että rele kytkisi muuta kuin virran kompressorille. Eikö noiden solenoidien ohjaus tule suoraan EHC-yksiköltä, joka saa tuossa 2014-mallisessa autossa tiedon väylän kautta korkeusantureilta, jotka nekään tuskin molemmat hajoaa samanaikaisesti.

              Kaaviokuva on sama kuin täällä jo oli äsken linkitetty.

              https://imgur.com/a/YC9mQSb
              E39 M5 -99
              F11 530d Xdrive -14

              Comment

              • lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

                #22
                Kyllä tuossa on taas transport mode päällä, että se lienee syy. Mutta tuntuu menevän heti uudelleen päälle, tai sitten en osaa sitä poistaa. Nyt ei voinut poistaa, kun akussa ei riittävästi virtaa. Oli eilen illalla auki täynnä ja varmuuden vuoksi oli yön laturissa, mutta silti tyhjentynyt. Ei ole muuten tyhjentänyt kyllä näkyvästi akkua. Ei ole koskaan esim. tullut sitä akun varaustason ilmoitusta, mitä edellinen F11 usein talvella antoi.
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

                Comment

                • lj123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2015
                  • 1215
                  • Lohja

                  #23
                  Kyllä se oli tuo transport mode syyllinen. Ei lähtenyt vain viimeksi jostain syystä pois lopullisesti. Eikä nytkään meinannut lähteä ennen kuin starttasi auton, vaikka istan mukaan ei saisi olla käynnissä. Ostan mukaan jännite oli liian alhainen, vaikka akku oli täynnä ja laturi kiinni. Eilen taas herjasi liian korkeasta jännitteestä.

                  Oikea puoli jäi hieman ylemmäksi (7 mm), pitää katsoa auttoiko korkeuden resetointi.
                  E39 M5 -99
                  F11 530d Xdrive -14

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    #24
                    Nyt alkaa loppua hermot ja keinot. Ei pysy ilma vieläkään vasemmalla puolella. Vanhassa pussissa oli vuoto kun sen testasin saippuavedellä. Uuden testasin samalla metodilla varmuuden vuoksi.

                    Epäilin, että liitos pussin päässä vuotaa. Leikkasin pätkän ilmaletkusta ja vaihdoin liittimen. Ensin meni kaksi yötä, että parkissa ollessa selvästi vasen puoli laski. Nyt oli yhden yön kun illalla ajoin, ja vasen puoli on nyt käytännössä tyhjä. Kaikki solenoidit on uusittu siis myös. .

                    Onko tuo liitos edelleen vain huonosti laitettu, vai mikä voi olla vikana. Mitään järkevää selitystä en keksi, kun jokainen mahdollinen vuotokohta on tarkastettu/korjattu, ja vika on vain vasemmalla.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      ota pussi irti (älä letkua), aja se täyteen ilmaa (pullistuu suoraksi) ja valele saippuavedellä. On tullut vastaan että halvat pussit vuotaa joko alapannan välistä tai sitten liittimestä. Liittimen saa pitämään kun työnnät sen irti ollessa "sormustimeen" ja kierteisiin vähän tiivisteliimaa...

                      Oma projektinsa on sitten saada pussi laskostettua takaisin, ilmat pitää ottaa pihalle liki kokonaan...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        #26
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        ota pussi irti (älä letkua), aja se täyteen ilmaa (pullistuu suoraksi) ja valele saippuavedellä. On tullut vastaan että halvat pussit vuotaa joko alapannan välistä tai sitten liittimestä. Liittimen saa pitämään kun työnnät sen irti ollessa "sormustimeen" ja kierteisiin vähän tiivisteliimaa...

                        Oma projektinsa on sitten saada pussi laskostettua takaisin, ilmat pitää ottaa pihalle liki kokonaan...
                        Tein tuon jo, samalla kun varmistin, että vanha pussi vuosi. Juuri noin tein, että se aukesi ihan suoraksi. Uudesta ei vuotoa löytynyt. Ei tuossa jää oikein kuin se liitos kai jäljelle, se ei ollut BMW:n alkuperäinen osa.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • Lenkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2019
                          • 183
                          • Kajaani

                          #27
                          Mikähän on kompurassa mennyt rikki. Yleensä pakkasella kesken ajon päsähtää vikavalo keskinäyttöön ja auto pudottaa perän tonttiin ja alkaa pomputtamaan. Sulake palaa tällöin joka kerta. Kuitenkin lähdettäessä liikkeelle perä on ylhäällä. Pussit vaihdettu, eikä tilanne kummennut.

                          Onko nuihin kannattavaa ostaa ja vaihdella nuita venttiileitä tiivisteineen, mitkä esimerkiksi voisivat liittyä tuohon perän tipahteluun vauhdista. :think

                          Comment

                          • teemu.k
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 489
                            • raahe

                            #28
                            Originally posted by Lenkka View Post
                            Mikähän on kompurassa mennyt rikki. Yleensä pakkasella kesken ajon päsähtää vikavalo keskinäyttöön ja auto pudottaa perän tonttiin ja alkaa pomputtamaan. Sulake palaa tällöin joka kerta. Kuitenkin lähdettäessä liikkeelle perä on ylhäällä. Pussit vaihdettu, eikä tilanne kummennut.

                            Onko nuihin kannattavaa ostaa ja vaihdella nuita venttiileitä tiivisteineen, mitkä esimerkiksi voisivat liittyä tuohon perän tipahteluun vauhdista. :think
                            Omassa autossa syksyllä pakkasten tultua alkoi perää pudottamaan ja syyksi paljastui jumittava tyhjennysventtiili. Samalla kuivasin ryynit kun vaihdoin uuden venttiilin. Kokeile seuraavalla kerralla kun vika jää päälle, niin koputella tyhjennysventtiiliä, niin saattaa alkaa toimimaan vähäksi aikaa. Jos vika venttiilissä ja saat perän ylös, niin ota kompuran sulake irti siksi aikaa kun saat uuden venttiilin. Vikavalot tulee tauluun, mutta onpahan normaali ajettava eikä pompottele Itse tein näin kun paikansin vian tuohon tyhjennys venttiiliin.

                            Comment

                            • JyriSalmi
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 45
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by teemu.k View Post
                              Omassa autossa syksyllä pakkasten tultua alkoi perää pudottamaan ja syyksi paljastui jumittava tyhjennysventtiili. Samalla kuivasin ryynit kun vaihdoin uuden venttiilin. Kokeile seuraavalla kerralla kun vika jää päälle, niin koputella tyhjennysventtiiliä, niin saattaa alkaa toimimaan vähäksi aikaa. Jos vika venttiilissä ja saat perän ylös, niin ota kompuran sulake irti siksi aikaa kun saat uuden venttiilin. Vikavalot tulee tauluun, mutta onpahan normaali ajettava eikä pompottele Itse tein näin kun paikansin vian tuohon tyhjennys venttiiliin.
                              Epäilen samaa vikaa pojan F11:sessa, pussit ehjät, ilmaa tulee ja se ventiilipaketti vaihdetru. Perä ei nouse. Jonkin verran saan protoolilla ilmaa pusseihin. Mitään vikakoodia ei anna. Kompura yrittää nostaa perää mut mitään ei tapahdu. Mistä tilasit poistoventiilin? Eei taida saada mistään nopeesti?

                              Comment

                              • teemu.k
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 489
                                • raahe

                                #30
                                Originally posted by JyriSalmi View Post
                                Epäilen samaa vikaa pojan F11:sessa, pussit ehjät, ilmaa tulee ja se ventiilipaketti vaihdetru. Perä ei nouse. Jonkin verran saan protoolilla ilmaa pusseihin. Mitään vikakoodia ei anna. Kompura yrittää nostaa perää mut mitään ei tapahdu. Mistä tilasit poistoventiilin? Eei taida saada mistään nopeesti?
                                Ebaysta tilasin. Katso ensin venttiilin varaosanumero. Venttiilejä on kahdella numerolla. Saattaa niitä venttiileitä löytyä ihan suomestakin kun numerolla hakee.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎