Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lj123
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Transportmode jos on päällä niin kompressori on mykkä.
    Ennen kuin meni täysin sekaisin/mykäksi niin vuotavan pussin vaihdon jälkeen nosti perän ihan täysin ylös. Se lienee transport mode? Eilen kun luin koodeja niin sitä ei näkynyt, mutta tänään sen löysin olevan päällä, ja kytkin pois. Tosin on hyvä kysymys, että menikö se suoraan takaisin päälle sen jälkeen huomaamatta. Kun se taisi näkyä muualla kuin vikakoodilistassa. Ja mikähän sen on päälle kytkenyt ensinkään?

    Kyllä mä nuo johtojen kunnon saan noilla ohjeilla mitattua, kunhan vaan löydän oikeat pinnit. Kiitos tuosta!

    Niitä istahtaa olevia steppejä olen koittanut käydä läpi myös. Jännitteitä en tuossa pohjolan tallissa ole yksin päässyt oikein mittaamaan sen yhden testikulun käydessä. Mutta ne muut testit eivät siis myöskään edes kompressoria käynnistä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by lj123 View Post
    Mutta jokin muu häikkä tuolla on myös, kun kompressori ei käynnisty tosiaan edes istalla eikä mikään muukaan sen testi tee yhtään mitään.
    Transportmode jos on päällä niin kompressori on mykkä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by lj123 View Post
    Sen mitä visuaalisesti näkee niin olen tutkinut eikä mitään näkynyt.. Sähköistä en kovinkaan paljon ymmärrä, joten osaatko neuvoa yhtään tarkemmin mitä pitäisi tutkia?

    Vai voiko tuo EHC saada kompressorilta suoraan sellaisen jännitteen tai muun tiedon, että ei lähde siksi sitä edes käynnistämään?
    Kompressorin relettä ohjaa tuo ohjainlaite. Kuvassa näkyy sen sijainti ja liittimen pinnien numerointi. 12v tulee ohjaimelta ja - auton rungosta. Toisessa kohdassa kuvaa näkyy maadoituspisteen sijainti.

    Johdot pitäisi mitata yleismittarilla että ne ovat ehjät. Yleismittarista löytyy resistanssin mittaus jonka symboli on Ω. Jos piuhat ovat ehjät niin resistanssi on melko lähellä 0 ohmia. Ruskean voi mitata myös auton korin jotain muuta maadoituspistettä vasten. Kuvassa näkyy myös johtojen värit. BR = ruskea ja RT/SW eli puna-musta. Bemareissa ruskeat ovat aina -.

    Jos ohjainlaite toteaa että rele on kaput niin ei se edes yritä käynnistää kompressoria.

    Istassa pitäisi olla muutenkin ohjeet että miten tuossa asiassa pitäisi edetä...

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Kokeilin vielä ottaa kompressoriyksikössä sen letkun irti, mikä menee siihen kahden solenoidin pakalle. Kun releen ohittaa ja pumppu käy, niin kyllä se sen verran ilmanpainetta tuottaa, että sormella on hyvin vaikea tukkia ilman kulku.

    Eli jostain syystä ilma ei kuitenkaan kulkeudu pusseille asti. Kaikki solenoidit on siis uusia eikä niiden kohdalla kuulu eikä tunnu mitään ylimääräistä suhinaa tai ilmavirtaa. Kompressorin olen kerran jo purkanut kokonaan ja ne pelletit tai mitä lie olivat kuivia eikä muuallakaan näkynyt kosteutta. Tässä pluskelissä ei mikään letku pitäisi olla jäässäkään. Tuskin molemmat pusseillekaan menevät letkut voivat olla rikki tai puristuksissa yhtäkkiä samaan aikaan 🤷*♂️.

    Se isompi solenoidi aukeaa jos paine on yli 13 baria ja silloin systeemi tyhjenee nopeasti, mutta ei toki täytykään, jos on jumittunut auki. Mutta jos se olisi jumissa auki, niin paine ei tulisi tuonne kahden solenoidin pakalle asti myöskään, jonne se nyt tulee.

    Voisiko niiden kahden pienemmän solenoidin ohjaus olla jotenkin pielessä, niin että eivät päästä painetta pussien letkuihin? Sen saanee testattua ruuvaamalla toisen niistä letkujen liittimistä irti?

    Mutta jokin muu häikkä tuolla on myös, kun kompressori ei käynnisty tosiaan edes istalla eikä mikään muukaan sen testi tee yhtään mitään.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Itse tutkisin nuo johdot ensimmäisenä. Eihän se auto nyt valita mitään kompressoriin liittyvää asiaa vaan sitä että releen kelalla ei ole kaikki ok.
    https://imgur.com/ItziPdD
    Sen mitä visuaalisesti näkee niin olen tutkinut eikä mitään näkynyt.. Sähköistä en kovinkaan paljon ymmärrä, joten osaatko neuvoa yhtään tarkemmin mitä pitäisi tutkia?

    Vai voiko tuo EHC saada kompressorilta suoraan sellaisen jännitteen tai muun tiedon, että ei lähde siksi sitä edes käynnistämään?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by lj123 View Post
    Miten pitäisi vikaa selvittää? Vuotava bägi vaihdettu, kaikki solenoidiventtiilit vaihdettu, rele vaihdettu ja sulake vaihdettu. Pumppu ei enää käynnisty. Ei itsestään, eikä Istalla, vain ohittamalla releen piuhalla saa pumpun käymään.

    Bägit eivät kuitenkaan täyty, edes perä ilmassa ja pari kertaa tuossa meni sulakekin. Onko pumppu vaan rasituksesta ”kuollut”?

    Yksi vikakoodi on 480DA5 Compressor relay: Short circuit to B+ mitä en ymmärrä. Kolmella releellä kokeiltu joista kaksi uusia, joten tuskin vika on oikeasti releessä. Mutta miksi pumppu ei käynnisty ja väittää oikosulkua? Ainakin releen kannasta eteenpäin virta kulkee kun yhdistää ne kaksi johtoa.

    Toinen jatkuva vika on 480DB0 Raise control time, mutta se tulee vaikka pumppu ei kävisi.
    Itse tutkisin nuo johdot ensimmäisenä. Eihän se auto nyt valita mitään kompressoriin liittyvää asiaa vaan sitä että releen kelalla ei ole kaikki ok.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Leave a comment:


  • lj123
    replied
    Miten pitäisi vikaa selvittää? Vuotava bägi vaihdettu, kaikki solenoidiventtiilit vaihdettu, rele vaihdettu ja sulake vaihdettu. Pumppu ei enää käynnisty. Ei itsestään, eikä Istalla, vain ohittamalla releen piuhalla saa pumpun käymään.

    Bägit eivät kuitenkaan täyty, edes perä ilmassa ja pari kertaa tuossa meni sulakekin. Onko pumppu vaan rasituksesta ”kuollut”?

    Yksi vikakoodi on 480DA5 Compressor relay: Short circuit to B+ mitä en ymmärrä. Kolmella releellä kokeiltu joista kaksi uusia, joten tuskin vika on oikeasti releessä. Mutta miksi pumppu ei käynnisty ja väittää oikosulkua? Ainakin releen kannasta eteenpäin virta kulkee kun yhdistää ne kaksi johtoa.

    Toinen jatkuva vika on 480DB0 Raise control time, mutta se tulee vaikka pumppu ei kävisi.

    Leave a comment:


  • joccede
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Oman kokemuksen puolesta pitäisin parhaana huoltona sitä että uunittaa tai vaihtaa kompuran kuivaimeen rakeet. Ja tämä kannattaisi tehdä jo silloin kun mitään ei ole vielä rikki tai järjestelmä jäässä talvella ja siitä syystä perä maassa.
    Tuohon malliin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...38#post4256238
    Olipa hyvät ohjeet, pitääpäs tehdä tuo

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Voi myös olla ilmaputket jäässä, just kaverin G10:stä otettiin kopura irti kun välillä poltti sulketta, putkista valui vettä...

    Saas nähdä riittääko kuivaimen purujen kuivatus ja järjestelmän putsaus vedestä vai vieläkö polttelee sulaketta jatkossa pakkasilla. Kyllähän se ilma jäähdyttää kompuraa jos kulkee sen läpi ja pienentää oletettavasti sen ottamaa kuormaa...
    Joo toi vesi on paha paikka. Ja jos se on jo kovaa kyytiä menossa letkuja pitkin kohti pusseja niin milläs se sieltä takaisin tulee? Vai pitää ainoastaan huolen tämän jälkeen että poistoilma on aina kosteaa (ja jäädyttää paikkoja)? Itsellä jäi yksi paikka katsomatta paikkoja kuivaillessa ja se oli kompuran lohko itsessään. Kyllähän se ilma siellä "alakerrassakin" kiertää...

    Jos kompura ei jaksa pumpata niin silloin tuo töräyttenee ylipaineventtiilistä paineet pihalle ja käymisen pitäisi loppua kun järjestelmä toteaa että vaikka kuinka pumppaan niin perä ei nouse mihinkään. Varmasti käy kompuran päälle jos vikaa ei korjata vaan ajetaan vaan härkäpäisesti.

    Näitä ei kyllä oo rakennettu ikuisiksi vaan kestämää se että saksalainen ajaa mittariin sen pari satkua... Ja valmistajallakin varaosabisnes pyörii...

    Edit. Ei löytynyt X5n pusseista kondenssia kun ne leikkasi halki. Kai tuo siis päätyy pääsääntöisesti sinne jonnekin venttiileihin ja itse kompressorin sisuksiin.
    Last edited by fraatti; 19-01-2021, 14:55.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by joccede View Post
    Varastan topiccia hieman, onko näihin kompuroihin mitään ennakoivaa huoltoa tehtävissä? Vissiin kerää aika runsaasti kosteutta ainakin sen kotelon eristeet, että olis joskus hyvä kuivata. Mutta onko muuta mitä kannattais tehdä?
    Oman kokemuksen puolesta pitäisin parhaana huoltona sitä että uunittaa tai vaihtaa kompuran kuivaimeen rakeet. Ja tämä kannattaisi tehdä jo silloin kun mitään ei ole vielä rikki tai järjestelmä jäässä talvella ja siitä syystä perä maassa.
    Tuohon malliin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...38#post4256238

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jos perä ei nouse mutta kompressori käy, voi kompressori olla tällöin kaput tai tyhjennysventtiili jäätynyt auki
    Voi myös olla ilmaputket jäässä, just kaverin G10:stä otettiin kopura irti kun välillä poltti sulketta, putkista valui vettä...

    Saas nähdä riittääko kuivaimen purujen kuivatus ja järjestelmän putsaus vedestä vai vieläkö polttelee sulaketta jatkossa pakkasilla. Kyllähän se ilma jäähdyttää kompuraa jos kulkee sen läpi ja pienentää oletettavasti sen ottamaa kuormaa...

    Leave a comment:


  • joccede
    replied
    Varastan topiccia hieman, onko näihin kompuroihin mitään ennakoivaa huoltoa tehtävissä? Vissiin kerää aika runsaasti kosteutta ainakin sen kotelon eristeet, että olis joskus hyvä kuivata. Mutta onko muuta mitä kannattais tehdä?

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Kiitos - täydellisestä ja tyhjentävästä ohjeesta!

    Tuossa yön hiljaisina hetkinä ajattelin myös aloittaa tuosta helpoimmasta eli sulakkeesta ja ohjeen mukaan se tietty löytyi helposti -> rikki!
    Uusi tilalle, auto käyntiin - huokaisu - kompura käynnistyi ja taas pääsee.

    Muttamutta - sitten pieni testi eli vetokoukku ulos, jolloin normaalisti kompura käynnistyy ja lisää pusseihin ilmaa, nyt ei niin käynyt mutta taas sama naputus alkoi kulumaan aikansa...
    Ei vielä selvinnyt syytä mutta sulake oli edelleen kunnossa - no nyt kustannuspaikalle ja illalla lisää.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by juva3 View Post
    Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

    Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

    Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
    Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
    Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.
    Voit ohittaa jollain sopivalla johdonpätkällä(tarpeeksi paksulla) tuon releen tilapäisesti. Tällöin yhdistetään siitä releen kannasta puna-valkoinen ja puna-sininen sillä hyppyjohdolla. Tällöin auton alta pitäisi alkaa kuulumaan kompressorin ääni.

    Jos perä ei nouse mutta kompressori käy, voi kompressori olla tällöin kaput tai tyhjennysventtiili jäätynyt auki. Tyhjennysventtiilin kuva löytyy täältä:




    Mikäli kompressori ei käy niin sitten tsekata tuo sulake 182 että onko se palanut.

    Releestä pitäisi myös tuntea "naksahdus" kun se vetää. Tosin saattoi olla että ohjaus releelle tulee vasta kun auton laittaa käymään. Yleismittarilla voi myös mitata tuleeko releelle virtaa tai lähteekö sieltä mitään eteenpäin ylläolevan kuvan mukaisesti.
    -ruskea & puna-valkoinen, jatkuva 12v
    -ruskea & puna-sininen, 12v kun kompressorin pitäisi käydä
    -ruskea & puna-musta, 12v kun kompressorin pitäisi käydä

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Lainataanpa tätä topiccia, kun samaa oiretta tuli yllättäen ja pyytämättä.

    Eli F11 perä vajosi iltasella ja kompura ei käynnisty. Tauluun tuli häly 'Tarkista alusta' tjsp.

    Kun auton käynnistää uudelleen niin perästä alta kuuluu naputus aikansa ja loppuu -> relekö siellä räppäsee vai mikä? Mutta jos kompura kuoli kerrasta niin onko normi homma? Vai jotain muuta vikaa nyt? Auto kävi päivällä pesulla, joten kosteutta/jäätä nyt voi jossain olla - tai sitten ei liity asiaan mitenkään.
    Jos pikakorjauksena sokkona kokeilisi tuota relettä (vihreä) niin löytyykö Oulun kylästä sellaista vai meneekö tilaukseen, kompuroita tuskin kannattaa edes kysellä?
    Kiitoksia vastaajille jo näin ennakkoon.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎