Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ilmakompressori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JyriSalmi
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 45
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by teemu.k View Post
    Ebaysta tilasin. Katso ensin venttiilin varaosanumero. Venttiilejä on kahdella numerolla. Saattaa niitä venttiileitä löytyä ihan suomestakin kun numerolla hakee.
    Rost offilla ja naputtemalla lähti venttiili pelaamaan ja perä ylhäällä. Mennään nyt näin ja tilataan sitten kun lyö jumiin uudestaan

    Comment

    • jönssi86
      Bimmer Rookie
      • May 2020
      • 42
      • Kuopio

      #32
      Minulla on vähemmän yllättäen ollut ongelmaa ilmajousien/kompuran kanssa -12 F11 520d kanssa. Normaali takaveto, perusalustalla. Keväällä alkoi tulla ongelmia "Cornering ability restricted" ja "Driving comfort restricted" ongelmien muodossa. Perä pysyi ylhäällä ja kompressori surisi normaalisti. Koodit poistuivat auton sammuttamisen jälkeen ja saattoivat olla viikkojakin poissa. Nopeasti katsoin Bimmercodella, että vikakoodi oli jotain "control lower time" tyyppistä. Pääosin ajelin tyhjällä autolla.

      Toissa päivänä töihin ajellessa oli pari raavasta työmiestä minun lisäksi kyydissä, niin perään päättikin laskeutua kokonaan alas ja ei sieltä omin avuin noussut ylös. Avasin kompuran ja siellä oli rakeet aivan märät. Kuivattelin rakeet uunissa ja puhdistelin kompuran. Laitoin kompuran paikalleen. Auto käyntiin ja kompura lähti surisemaan, muttei noussut mihinkään. Mitään vikakoodeja ei tullut.

      Laitoin Ista+:n käyntiin ja luin koodit: ei mitään alustaan liittyvää. Tunkilla perä ilmaan ja täytin pussit Istan kautta. Laskin auton alas ja perä pysyi ylhäällä. Ei kuulunut suhinoita. Noh, tsekkasin perän korkeuden Istasta. ja siinä puolieroa taisi olla joitain senttejä, mutta arvelin että nyt tämä pelaa ja laitoin Istan kiinni. Virrat pois autosta ja kompressori alkoi surisemaan, jonka seurauksena perä laskeutui aivan pohjaan. Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa?

      Laitoin virrat päälle surinan aikana ja auto ilmoitti tutun "Cornering ability restricted" ja perä jatkoi laskuaan. Luin koodit Istalla: transport mode on ja toinen liittyi lowering time:een. Yritin laittaa transport moden pois, mutta ei lähde. Virrat liian alhaiset ja en saa autoa PAD-modeen. Osaisiko joku antaa vinkkiä mitä tehdä?

      Sellaista riittävän tehokasta akkulaturia ei löydy. Laitoin odotellessa auton latautumaan normaalilla ylläpitolaturilla. Pitänee lähteä ostamaan semmonen jytympi laturi, mutta liittyisikö em. vika kompuraan vai korkeusantureihin?
      Last edited by jönssi86; 05-05-2025, 18:21. Reason: Kirjoitusvirheitä pois
      F11 520dA -12.

      Comment

      • jönssi86
        Bimmer Rookie
        • May 2020
        • 42
        • Kuopio

        #33
        Tuli tässä sellainen mieleen, että jaksaako toimiva kompressori nostaa auton perän ala-asennosta ylös? Tuon kuivauksen jälkeen kompressori ei minun autossa jaksa nostaa perää ylös, joten jotain siellä kompurassa on varmaan vielä pielessä. Lienee fiksuin tilata uusi kompressori suoraan.
        F11 520dA -12.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2783
          • Tampere

          #34
          Tyhjennysventtiili vaihtoon. Hyvin yleinen vikaantuva komponentti näissä.
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • jönssi86
            Bimmer Rookie
            • May 2020
            • 42
            • Kuopio

            #35
            Originally posted by JaniLap View Post
            Tyhjennysventtiili vaihtoon. Hyvin yleinen vikaantuva komponentti näissä.
            Jäi kirjoittamatta, että se tyhjennysventtiili on melko lailla uusi. Olisiko ehkä kuukauden ehtinyt olla paikallaan. Ei pitäisi olla siinä vikaa.
            F11 520dA -12.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2783
              • Tampere

              #36
              Mikäli ilmajouset ovat ehjät ja linjastot tiiviisti paikallaan, niin ilma ei muualta pääse poistumaan kuin tyhjennysventtiilin kautta. Jos autoon Transport Mode saatu Bimmercodella päälle, eikä omin voimin onnistu statusta muuttaa, voin tarvittaessa etäyhteydellä vilkaista.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • jönssi86
                Bimmer Rookie
                • May 2020
                • 42
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by JaniLap View Post
                Mikäli ilmajouset ovat ehjät ja linjastot tiiviisti paikallaan, niin ilma ei muualta pääse poistumaan kuin tyhjennysventtiilin kautta. Jos autoon Transport Mode saatu Bimmercodella päälle, eikä omin voimin onnistu statusta muuttaa, voin tarvittaessa etäyhteydellä vilkaista.
                Okei, tuo kuulostaa järkeenkäyvältä. Pitääpä tarkistaa vielä letkujen liitokset ja käyttää se venttiili vielä irti. Vähän erikoista on se että kompressori on hyrähtänyt päälle ja perä on lähtenyt laskemaan. Ikään kuin se imisi ilmat pusseista pois. Testasin Istalla kompressorin toiminnan. Ei ainakaan siinä antanut mitään virhettä.

                Sain lopulta Istalla itse poistettua transportmoden. Piti vaan käynnistää auto, niin sai riittävästi voltteja.
                F11 520dA -12.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5305
                  • Pirkkala

                  #38
                  Ihan kohtuu yleinen ongelma on, että kompura on niin väljä että se ei jaksa tehdä tarpeeksi painetta jotta perä nousisi. F11 tapauksessa perä alkaa nousta n. 5bar paineella

                  Mulla on yks käytetty kompura jossa huono tyhjennysventtiili. Voin myydä halvalla jos kiinnostaa.
                  Last edited by Urpo_rotta; 06-05-2025, 10:08.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Crete88
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2023
                    • 53
                    • Lohja

                    #39
                    Olisiko muuten periaatteessa mahdollista vaan heittää ne ilmapussit ja kompurat mäkeen ja laittaa normijouset sinne tilalle? Loppus noi ongelmat...

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #40
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Mikäli ilmajouset ovat ehjät ja linjastot tiiviisti paikallaan, niin ilma ei muualta pääse poistumaan kuin tyhjennysventtiilin kautta. Jos autoon Transport Mode saatu Bimmercodella päälle, eikä omin voimin onnistu statusta muuttaa, voin tarvittaessa etäyhteydellä vilkaista.
                      Jos kompuran mäntä on sökö, kompuran käydessä ilma karkaa väärään suuntaan, kokemusta on...

                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • jönssi86
                        Bimmer Rookie
                        • May 2020
                        • 42
                        • Kuopio

                        #41
                        Kompuran ja ilmajousten vaihtaminen rautajousiin on käynyt myös mielessä, mutta mukavuus edellä kuitenkin vielä mennään. Nuo ilmajouset on kyllä varsin mukavat ja peräkin pysyy kivasti tasapainossa vaikka konttiin löisi painoa. Eli vielä mennään ilmajousilla. Tilasin nyt lopulta uuden kompressorin, kun vaikuttaa siltä, että entinen on tiensä päässä. Katsotaan nouseeko perä ilmaan jahka uusi kompura saapuu.
                        F11 520dA -12.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5305
                          • Pirkkala

                          #42
                          Rautajousista (taka) f11 ei ole koskaan rullannut tehtaalta, niin en kyllä äkkiä osaa sanoo että löytyykö tarvikevalmistajilta sitten rautajousia taakse. Vai pystyykö f10 jousia käyttämään
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2335
                            • Vantaa

                            #43
                            Kyllä noita konversio kilttejä myydään ainakin ebayssa. Ei kyllä taida mitään tuv papereita seurata mukana, että katsastus saattaa olla ongelma.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • jönssi86
                              Bimmer Rookie
                              • May 2020
                              • 42
                              • Kuopio

                              #44
                              Kompressori saapui ja vika korjaantui sen vaihdolla. Tiedä oliko syynä tyhjennysventtiili vai joku muu osa, mutta nyt pysyy perä ilmassa ja ei anna mitään herjoja.
                              F11 520dA -12.

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7551
                                • Jyväshyvä

                                #45
                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Rautajousista (taka) f11 ei ole koskaan rullannut tehtaalta, niin en kyllä äkkiä osaa sanoo että löytyykö tarvikevalmistajilta sitten rautajousia taakse. Vai pystyykö f10 jousia käyttämään
                                Ei käy sedanin takajouset farkkuun...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎