Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 530xd outo tärinä ja väpätys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pepper1976
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 144
    • Forssa

    #31
    Kokemusta noiden GY Asy3 ja Asy5 versioiden eroista?


    Originally posted by MajorDrake View Post
    Vähän samoja kokemuksia täällä, GY:t tuntuu kuluvan loppuun ~puolet lyhyemmällä matkalla kuin muut...

    Comment

    • Jorkkeli12
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 264
      • Seinäjoki

      #32
      Originally posted by nappe74 View Post
      Itsellä kans äffässä Nankang NS2 ja kovemmassa vauhdissa täristää... meinasin jo että pitäis käyttää tasapainotuksessa mutta taitaa olla turha vaiva... :think
      Mulla alko vatkaus noin 90-> käytin tasapainotuksessa ja parani sen verran että vatkaus alkaa nyt noin 120-> itteä ei tuo enää haittaa kun ei tule kuin ohitus tilanteessa ajettua kovempaa, motari ajoa tulee ehkä kerran vuoteen. Ajellaan nuo loppuun ja katotaan sitte parempia pyöriä alle
      Harraste/kesäkäyttis BMW e46 330ci cabriolet
      M-B s204 220cdi AMG-sport 4-matic

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #33
        F11 tärinä 100km/h eteenpäin

        Laitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.

        Moro vaan kaikille!

        Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2328
          • Uusimaa

          #34
          Originally posted by Pepper1976 View Post
          Onko GY tosiaan edukkaampi kuin misukka? Täytyypä tutkia. GY sopii kyllä bemareihin hyvin mutta ei taida edelleenkään olla niitä kestävimpiä kumeja.
          On se edukkaampi, ja tuntuu että toisinaan camskillissä GY:t on liki Hankookin hinnoissa.

          Voi olla että kuluvat nopeasti, joka saattaa selittää niiden kohtuullisen hiljaisen melutason. Mulla vaan autot tuppaa vaihtumaan sitä vauhtia että tuo kulumisnopeudesta ei ole päässyt koskaan mitään vertailutietoa.....
          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2328
            • Uusimaa

            #35
            Originally posted by Marko.K View Post
            Laitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.

            Moro vaan kaikille!

            Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*
            Otetaan renkaat alta pois ja tarkistetaan vielä kerran tasapainotukset ja pystyheitot. Mielellään eri koneessa kuin ed. kerralla. Putsataan ja kiillotetaan pyörännavat/vanteen keskireikä kunnolla porakoneen lautasharjalla. Jos vanteet on mallia "tarvike", tsekataan vielä pyörännavan ja vanteen sovite. Jos siellä on yhtään klappia niin pyöräytetään kiillotetulle huulelle kierros tai pari alumiiniteippiä, jotta sovite on 100% napakka. Kiristetään pultit ns. ristimuodostelmassa.

            Jos edelleen vapisee, niin seuraavana luovutaan mahdollisista tarvikevanteista (ellei ole Breyton, BBS tms....). Omakohtaiset kokemukset replicoista on sellaiset, että joskus niistä ei saa vapinoita kuriin vaikka kaikki näyttäisi koneessa hyvältä. Ja loputon pään seinäänhakkaaminen loppuu siihen kun tilalle vaihdetaan orggislaatua.

            Edellisessä Audi A5:ssä oli juuri sellainen inhottava vapina (uudet 19" vanteet ja GY:n kumit). Vapisi ainoastaan 110-120km/h välillä juuri sen verran että aurinkolippa vapisi ja käsissä tunsi täpärästi mutta häiritsevästi. Ja kaiken lisäksi välillä vapisi ja välillä ei. Vika löytyi pyörän navan sovituksesta. Napa oli Audin perus 66,5mm ja vanteen reikä oli 66,6mm. Napojen kiillotus ja kaksi kierrosta alumiiniteippiä korjasi ongelman täydellisesti.
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by JKK View Post
              Otetaan renkaat alta pois ja tarkistetaan vielä kerran tasapainotukset ja pystyheitot. Mielellään eri koneessa kuin ed. kerralla. Putsataan ja kiillotetaan pyörännavat/vanteen keskireikä kunnolla porakoneen lautasharjalla. Jos vanteet on mallia "tarvike", tsekataan vielä pyörännavan ja vanteen sovite. Jos siellä on yhtään klappia niin pyöräytetään kiillotetulle huulelle kierros tai pari alumiiniteippiä, jotta sovite on 100% napakka. Kiristetään pultit ns. ristimuodostelmassa.

              Jos edelleen vapisee, niin seuraavana luovutaan mahdollisista tarvikevanteista (ellei ole Breyton, BBS tms....). Omakohtaiset kokemukset replicoista on sellaiset, että joskus niistä ei saa vapinoita kuriin vaikka kaikki näyttäisi koneessa hyvältä. Ja loputon pään seinäänhakkaaminen loppuu siihen kun tilalle vaihdetaan orggislaatua.

              Edellisessä Audi A5:ssä oli juuri sellainen inhottava vapina (uudet 19" vanteet ja GY:n kumit). Vapisi ainoastaan 110-120km/h välillä juuri sen verran että aurinkolippa vapisi ja käsissä tunsi täpärästi mutta häiritsevästi. Ja kaiken lisäksi välillä vapisi ja välillä ei. Vika löytyi pyörän navan sovituksesta. Napa oli Audin perus 66,5mm ja vanteen reikä oli 66,6mm. Napojen kiillotus ja kaksi kierrosta alumiiniteippiä korjasi ongelman täydellisesti.
              No, täytyy mennä tämän listan kanssa maanantaina takas rengasliikkeeseen. Kyseessä tosiaankin BBS LeMans replicat. Tasapainotukset katottiin kahdessa eri koneessa. Alkuviikosta tarkastuttavat pyörät jossain toisessa liikkeessä, jossa on joku special laite (jonka nimeä en nyt muista) jolla näkee onko vika itse renkaissa. Sama tärinä oli spacereiden kanssa ja ilman spacereita. Luulis että toi pulttien kiristys ois jo asentajilla tiedossa, mutta täytyypä varmistaa vielä sekin niiltä. Täytyy varmaan vielä ihan myös mitata tönärillä keskireikien ja napojen halkaisijat.
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                #37
                Originally posted by Marko.K View Post
                Kyseessä tosiaankin BBS LeMans replicat. Tasapainotukset katottiin kahdessa eri koneessa.
                Nämä replicat on kyllä aina olleet hankalia 5-sarjalaisten kanssa. Ihan kaikkien mallien ainakin E39:stä lähtien. Itselläkin meni aikoinaan pitkään, ja oppi tuli kalliiksi kantapään kautta, ennenkuin uskoin että näissä täytyy todellakin käyttää laadukkaita vanteita että kyyti pysyy silkkimäisen tasaisena. En väitä etteikö jollekin olisi voinut osua replicat, joissa valu on mennyt kiinassa vahingossa täysin nappiin ja menevät täydellisesti tasapainoon. Mutta enemmän on osunut huonoja kuin hyviä tapauksia omalle kohdalle. Varsinkaan kesärenkaiden kohdalla niitä kannattaa mielestäni välttää.

                Tämän takia itsekin ostin nyt kesäksi uudet Breytonit ettei tarvitse painia tämän ongelman kanssa, vaikka hemmetin kalliiksi se tuli. Mutta siitäkin on jo toivuttu...

                Se on sanottava, että joskus nämä on vaan niin henkimaailman juttuja että ihmetyttää itseäkin.... Viime viikolla asensin yhdelle kaverille 19" orggisvanteille uudet LingLongit (kaikissa vanteissa pieni 2-3mm pystyheitto/soikeus). Ja auto kulkee ultrasileästi ilman minkäänlaisia vapinoita aivan kuin biljaripöydällä ajaisi. Ja aivan kaikissa nopeuksissa 130km/h saakka :think
                Last edited by JKK; 16-05-2020, 23:26.
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #38
                  No tänään sitten löysivät Rautamon R-Series R10:t alle. Pakko oli jotku saada kunhan ei täristä. Etummaisissa saisi olla enemmän "concavea" mutta menettelee. Takana 16mm ja eessä 20mm spacerit. Huomenna lisää motaria niin selviää koko totuus, tänään en kuitenkaan tärinöitä havainnut lyhyellä rykäyksellä.
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Marko.K
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1193
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Marko.K View Post
                    No tänään sitten löysivät Rautamon R-Series R10:t alle. Pakko oli jotku saada kunhan ei täristä. Etummaisissa saisi olla enemmän "concavea" mutta menettelee. Takana 16mm ja eessä 20mm spacerit. Huomenna lisää motaria niin selviää koko totuus, tänään en kuitenkaan tärinöitä havainnut lyhyellä rykäyksellä.
                    Vedetääs takasin, eli kyllähän se ravistaa saakeli vieläkin
                    110-115 km/h alkaa vatkaus, edelleenkään ei niinkään ratissa tunnu. Kolmas setti 20" vanteita alla ja sama homma. 19" orkkisvanne kitkoilla ei ravista. Eikai siinä oo enää muuta vaihtoehtoa ku kumeissa vikaa
                    F11 535d -11 367hv/728nm
                    E39 M5 -99 Alpine White II
                    E65 730da -02
                    E60 530da -03
                    E39 530da -03 240hv/600nm
                    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                    E38 740iaL -95
                    E39 530d -99 245hv/528nm

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      #40
                      Originally posted by Marko.K View Post
                      19" orkkisvanne kitkoilla ei ravista. Eikai siinä oo enää muuta vaihtoehtoa ku kumeissa vikaa
                      Testaa nyt vielä kerran niillä kitkoilla. Jos ne edelleenkin on vapinattomat niin kyllähän se vika sitten niissä kumeissa on....
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by JKK View Post
                        Testaa nyt vielä kerran niillä kitkoilla. Jos ne edelleenkin on vapinattomat niin kyllähän se vika sitten niissä kumeissa on....
                        Juuri maanantaina nilllä vielä ajelin muutaman päivän, eipä se niillä ravistanut
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #42
                          Homma etenee sen verran, että minä sekä asentaja havaitsimme, että tuo tärinä tulee ainoastaan kaasun höllätessä 110-115 nopeudessa. Alkaakohan kallistumaan sittenkin autoon tuo homma :think
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #43
                            Originally posted by Marko.K View Post
                            Homma etenee sen verran, että minä sekä asentaja havaitsimme, että tuo tärinä tulee ainoastaan kaasun höllätessä 110-115 nopeudessa. Alkaakohan kallistumaan sittenkin autoon tuo homma :think
                            Väkisin ensimmäisenä tulee mieleen etummaisten alatukivarsien etummaiset hydraulipuslat. Näitä varmaan jonkun mielestä tarjoan jo liiankin hanakasti ratkaisuksi etupään tutina jne... vaivoihin. Mutta nämä vain tiedetään raskaassa 5-sarjalaisessa yleiseksi ongelmakohdaksi, joten ensimmäisenä kyllä vaihtaisin ne. Omassa autossani oikea puoli oli 210tkm ajettuna jo täysin revennyt rungostaan irti. Ja joskus todella vaikea todentaa rikkinäisyyttä ennenkuin ottaa koko tukivarren pöydälle ja pistää puslan ruuvipenkkiin kiinni nitkuteltavaksi, jolloin huomaa että pusla on vuotanut jo aikoja sitten tyhjäksi. Ei ole mikään paha kustannus (n.50 euroa/pari). Vain Lemförderit kannattaa kelpuuttaa.

                            Osa numero 2

                            Lemförder 35388
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by JKK View Post
                              Väkisin ensimmäisenä tulee mieleen etummaisten alatukivarsien etummaiset hydraulipuslat. Näitä varmaan jonkun mielestä tarjoan jo liiankin hanakasti ratkaisuksi etupään tutina jne... vaivoihin. Mutta nämä vain tiedetään raskaassa 5-sarjalaisessa yleiseksi ongelmakohdaksi, joten ensimmäisenä kyllä vaihtaisin ne. Omassa autossani oikea puoli oli 210tkm ajettuna jo täysin revennyt rungostaan irti. Ja joskus todella vaikea todentaa rikkinäisyyttä ennenkuin ottaa koko tukivarren pöydälle ja pistää puslan ruuvipenkkiin kiinni nitkuteltavaksi, jolloin huomaa että pusla on vuotanut jo aikoja sitten tyhjäksi. Ei ole mikään paha kustannus (n.50 euroa/pari). Vain Lemförderit kannattaa kelpuuttaa.

                              Osa numero 2

                              Lemförder 35388
                              Voisin sanoa jo kirjoitustasi vahvistukseksi, nämä on nimittäin tilattu Täytyy vaan taas laittaa sormet ristiin.
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              • Stroop
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 295
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Marko.K View Post
                                Laitetaas tää tänne oikeaan paikkaan.

                                Moro vaan kaikille!

                                Löytyiskö täältä viisaampia äffä tietäjiä? Vaihdatin autoon uudet 20" vanteet toissapäivänä, kumeina Conti 6:set jotka ostettu uutena syyskuussa (havaittu pyöreiksi) Auto ravistaa satkun vauhdista alkaen, ratissa ei niinkään tunnu, mutta aurinkolippa ja kuskin penkki väpättää. Sama väpätys oli myös vanhoilla 20" vanteilla. Tukivarret vaihdettu eteen ja kulmat säädetty. Tsekattu vielä varmistuksena että vanteet tasapainossa ja keskireiät sun muut ok. Mitäs seuraavaksi tehdään?*
                                Eli oliko siis poikittaistukivarret vaihdettu? Ja seuraavaksi reaktiotankojen puslat?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎