Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d N57Z ei ahda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    535d N57Z ei ahda

    Auto oli siis totaalisen hengetön alhaalta ylös saakka. Ahdot eivät todennäköisesti nousseet olleenkaan. Näytöllä drivetrain failure, full power not available tms...

    Vikakoodina
    244C00 Charging pressure control: Charging pressure low

    Nollaamisen jälkeen koodi ei meinannut ilmaantua uudestaan millään. Istan testeistä mistään mikään ei pistänyt silmään. Jotenkin ajatus käy noihin pressure convertereihin/alipaine solenoideihin. Missähän siellä voisi olla vikaa? Toki letkutkin voi olla heikossa hapessa..

    Auto alkoi tunnin ista session aikana toimimaan itsekseen. Joku siis jumittanee.. :think

    Kenellekään tuttu juttu?
    Last edited by fraatti; 28-05-2020, 22:58.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #2
    Itse koodista

    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #3
      Tuossa on mainittu vikatilan toiminta mihin kaikkien pitäisi palautua jousivoimalla:


      Tilannehan ei ilmiselvästi ollut tämä koska kaikki oli pois pelistä. :think
      edit. mahtasko by-passin pressure converter jumitella? Tällöin ilma vispaisi vain tuon pikkupuhaltimen ympärillä... :think
      Last edited by fraatti; 29-05-2020, 00:34.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        #4
        Tarkista turboilta välijäähylle menevän y-haaran läppä että liikkuu kevyesti, monesti pitempään seisoessa se jumii ja tällöin välillä auto saattaa toimia OK mutta välillä aihettaa kertomasi tilanteen... Sen läpän saa yleensä herkisteltyä vaikka WD40 akselin juureen ja myös haaran sisäpuolelle ja liikettä niin pitkään että liikkuu kevyesti.

        Läppään pääsee parhaiten kiinni kun ottaa auton nosturille, muistaakseni pohjan vahvikepellin etupuolelta pääsee mm. rengasraudalla sitä liikuttamaan...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4630
          • Tampere

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tarkista turboilta välijäähylle menevän y-haaran läppä että liikkuu kevyesti, monesti pitempään seisoessa se jumii ja tällöin välillä auto saattaa toimia OK mutta välillä aihettaa kertomasi tilanteen... Sen läpän saa yleensä herkisteltyä vaikka WD40 akselin juureen ja myös haaran sisäpuolelle ja liikettä niin pitkään että liikkuu kevyesti.

          Läppään pääsee parhaiten kiinni kun ottaa auton nosturille, muistaakseni pohjan vahvikepellin etupuolelta pääsee mm. rengasraudalla sitä liikuttamaan...
          Hmm... eli tämä kikkare(11658508099) jumittelisi ohjauksen sijaan? Kallispala, 300€. :think Onko tuo pysynyt toimivana elvytyksen jälkeen?



          Tuossa kun koitin googletella samalla vikakoodilla niin vastaan tuli tapauksia että tuo painemuunnin on kypsänä. Samoin tuli yksi tällänen läppävikanen johon oli alkuun vaihdettu tuo painemuunnin ja ymmärsin velivenäläisen sivuilta että tuo olis 525d:stä N47 mosalla.


          Onko sulla kokemusta miten painemuunnin vika eroaa tuosta läpän jumimisestä? Tässä joku kaiffari purkaa tuollaisen painemuuntimen ja tuolla on ainakin reikä kalvossa. Tällöin voisi kuvitella että läpän ohjaus loppuisi eli se ei enää aukeaisi kunnolla. En tiedä voiko tuollaiseen jäädä "imupäälle"... Senhän se taitaisi vaatia jotta by-passi voi jumia auki asentoon... ilman että hirttäisi akselista kiinni.. :think

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Onko sulla kokemusta miten painemuunnin vika eroaa tuosta läpän jumimisestä? Tässä joku kaiffari purkaa tuollaisen painemuuntimen ja tuolla on ainakin reikä kalvossa. Tällöin voisi kuvitella että läpän ohjaus loppuisi eli se ei enää aukeaisi kunnolla. En tiedä voiko tuollaiseen jäädä "imupäälle"... Senhän se taitaisi vaatia jotta by-passi voi jumia auki asentoon... ilman että hirttäisi akselista kiinni.. :think
            Alipainekello on suoraan kytketty solenoidiin, joten solenoidin tilanteen mukaan toki imu voi jäädä päälle. Alipainesolenoidilla voi jäädä imu päälle, jos sivussa oleva pieni suodatin on täysin tulossa, eikä ulkoilman paine pääse tasaamaan painetta solenoidin lepotilassa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              Noissa solenoideissa on kalvossa pieni reikä, joka niissä kuuluu ollakkin, jos se reikä menee tukkeeseen alkaa solenoidi jumittaa ja ei palaa normi asentoon, tai palaa ehkä hitaasti.

              Meillä oli yhdessä solenoidissa se kalvon reikä tukkeessa ja ensimmäisen vedon se toimi hyvin ja sitten sen jälkeen oli alhaalta hengetön hetken aikaa, sitten hitaasti palautu alhaalta veto ja uusi kunnon kiihdytys ja puutui alhaalta uudestaan.

              Erittäin paljon mahdollista että joku niistä kolmesta solenoidista on sökö.
              Itse uusin kerralla kaikki niin ei tarvi 10v taas temppuilla niiden kanssa.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #8
                Originally posted by makkis View Post
                Noissa solenoideissa on kalvossa pieni reikä, joka niissä kuuluu ollakkin, jos se reikä menee tukkeeseen alkaa solenoidi jumittaa ja ei palaa normi asentoon, tai palaa ehkä hitaasti.

                Meillä oli yhdessä solenoidissa se kalvon reikä tukkeessa ja ensimmäisen vedon se toimi hyvin ja sitten sen jälkeen oli alhaalta hengetön hetken aikaa, sitten hitaasti palautu alhaalta veto ja uusi kunnon kiihdytys ja puutui alhaalta uudestaan.

                Erittäin paljon mahdollista että joku niistä kolmesta solenoidista on sökö.
                Itse uusin kerralla kaikki niin ei tarvi 10v taas temppuilla niiden kanssa.
                Lähdin tuossa samalle linjalle ja tilasin koko solikka sarjan suoraan sunnuntaina ja nuo varmaan pitäisi tullakin jo pian. Ajattelin vaihtaa kaikki 4 kpl laakista kuten sinäkin.

                Kun sinä olet jo vaihtanut nuo niin mistä nuo löytyy? En ole perehtynyt vielä asiaan sen enempää kun auto on pelannut normaalisti. Juuri mihinkään ei edes pääse käsiksi purkamatta jotain ensin edestä pois.

                Yksi venttiileistä näyttää olevan EGR-jäähdyttimen ohitukselle(13) ja se löytynee egr-jäähdyttimen päältä ja itseasiassa se taitaa olla jo viides venttiili ja moottorin tukikumien venttiili jo kuudes. Olkoon nuo vaihtamatta. Kaavio alipainejärjestelmästä uudemmasta T1 koneesta.


                Itse venttiileistä
                Last edited by fraatti; 05-06-2020, 09:50.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  Jaa, nuo kaikki alipainepuolen kikkareet löytyikin helposti.

                  Moottorin tukikumien ohjaus.


                  EGR-jäähdyttimen ohitus


                  Muut taitavatkin olla yhdessä klimpissä pakosarjan päällä(?). Taitaa olla melko lämmin paikka... :think
                  Last edited by fraatti; 05-06-2020, 09:25.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    Juu tosiaan nuo turbojen ohjaus solenoidit ovat siellä pakosarjan päällä.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #11
                      Tein tälläisen kuvan missä näkyy komponenttien sijoittelu ja missä näkyy Auki/Kiinni sen mukaan missä asennossa venttiili jousivoimilla ohjattuna jos järjestelmä menee vikatilaan(ainakin alipainepuolen vian sattuessa). Toki itselläkään koodi ei muutakuin vilahtanut ruudussa.... Vikatilan ollessa päällä vain suurempi ahdin tekee töitä. Luulen että itsellä tilanne ei ollut tämä vaan DDE kuvitteli että kaikki on ok... koska vikakoodin nollaamisen jälkeen tehot oli edelleenkin hukassa. Esim jos tilanne olisi ollut tuo niin tällöin sillä ei olisi pitänyt olla mitään merkitystä missä asennossa pikkuturbon kompressorin ohitusläppä on. Jos saan vian vielä joskus päälle niin täytyy ihan mielenkiinnosta kokeilla saako järjestelmään edes jotain henkeä napsimalla esim alipaineventtiileiltä ohjausjohtoja irti. Tällöinhän luulisi että järjestelmä menee vikatilaan väkisinkin.

                      Esim joku pidempi matka on varmasti mukavempi ajella pelkästään isommalla turbolla kuin vapaastihengittävänä... Toisekseen en tiedä että voiko pikkuturbo mennä ylikierroksille jos esim pienemmän kompressorin ohitusläppä on jumiutunut auki ja ahtopaine ei nouse. Toki varmaan syötön määräkin pysyy pienenä jos ahtopaine ei nouse. :think
                      Periaatteessa jos vika olisi ohjainventtiilissä niin tässä olisi nyt varmaan riittänyt tuon 20€:n on-off solkun uusinta. Ja jos vika uusiutuu vielä sen jälkeen niin vika on oltava itse läpässä. En oikein keksi mitään muuta vaihtoehtoa miten tehot voi hävitä kokonaan.

                      Kompressoripuolella on nuo on-off säätimet ja portaattomat painesäätimet turbiinipuolella(pakokaasu).

                      Väreistä näkee missä nuo komponentit ovat tuossa kaaviossa.



                      Keskimmäisen kuvan numeroinnin mukaan komponentit
                      1. pikkuturbon turbiinin ohitusläppä
                      2. hukkaportti
                      5. pikkuturbon kompressorin ohitusläppä
                      6. ison turbon kompressorin ohitusläppä

                      Vanhemmasta N57T0 koneesta puuttuu osa nro 6 eli ison turbon kompressorin ohitusläppä kokonaan. Dokkareissa on maininta että tämä ohitusläppä mahdollistaa nopeamman ahtopaineen nousun tyhjäkäynniltä kun ilmaa ei imetä suuremman turbon läpi.

                      Last edited by fraatti; 05-06-2020, 10:14.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Tuossa vielä miten järjestelmä toimii normaalisti







                        Itse mokkulat
                        Last edited by fraatti; 05-06-2020, 11:26.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #13
                          Päivitellääs tätä sen verran että ajelin autolla noin 500km jotta vika uusiutui. Tällöin se ei kestänyt kuin muutamia sekunteja mutta selkeästi tehot oli hukassa.

                          Ihan mielenkiinnosta haluan nähdä että mistä tuo oli lopulta kiinni joten vaihdoin vain tuon epäilemäni palikan eli noin 20€ magneettiventtiilin. Vaihdetaan sitten loputkin jos vielä takkuaa. Nyt tuo on toiminut noin 1500km moitteetta mutta en kuitenkaan ole vielä varma että tuo on kunnossa. Katsotaan..

                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Tosde
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2002
                            • 237
                            • Nummela

                            #14
                            Moi,

                            Onko sulla EGR vielä toiminnassa?

                            Itellä vähän samanlaista vikaa omassa N57Z:ssa ja puskee kans tuota samaista vikakoodia, mutta myös herjaa ahtopaine anturista(tämä vaihdettu jo uuteen, mutta ei auttanut)

                            Yleensä aamulla ekan startin jälkeen eka kiihdytys 0-80km/h rauhallisesti, iskee drivetrain problem tauluun joka häviää itekseen noin minuutin aikavälillä vaihdellen.

                            Itellä siis EGR on poistettu käytöstä sekä fyysisesti kokonaan, joten EGR ei voi olla syyllinen omassa tapauksessa.

                            Laitoin tilaukseen nuo ohjausventtiilit, josko sieltä löytyisi itellä kans vikaa.
                            Bmw F11 535XD MPerformance

                            Projekti Bmw 325i -86

                            Ex Bimmerit:
                            -Bmw E91 330XD LCI -10

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Tosde View Post
                              Moi,

                              Onko sulla EGR vielä toiminnassa?

                              Itellä vähän samanlaista vikaa omassa N57Z:ssa ja puskee kans tuota samaista vikakoodia, mutta myös herjaa ahtopaine anturista(tämä vaihdettu jo uuteen, mutta ei auttanut)

                              Yleensä aamulla ekan startin jälkeen eka kiihdytys 0-80km/h rauhallisesti, iskee drivetrain problem tauluun joka häviää itekseen noin minuutin aikavälillä vaihdellen.

                              Itellä siis EGR on poistettu käytöstä sekä fyysisesti kokonaan, joten EGR ei voi olla syyllinen omassa tapauksessa.

                              Laitoin tilaukseen nuo ohjausventtiilit, josko sieltä löytyisi itellä kans vikaa.
                              Kaikki saastelaitteet egr, adblue yms käytössä normaalisti.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎