Originally posted by Jorma1
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Akun/lataus jännitteistä
Collapse
X
-
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
-
-
Originally posted by Lenkka View PostOnhan tuo alkuperäinen akku 06/14 autosta.
Yhdistä autoon, service function, body ja battery. Siellä on akun käyttöön liittyviä kohtia. En muista mikä se oli ulkoa, mutta ei ole kuin muutama vaihtoehto.
Comment
-
-
Originally posted by Lenkka View Post
Jos haluat Make, niin koodataan tuo pois ja katsotaan auttaako. Samalla voi katsoa 5-päivän syklit istalla että miten varattuna akku on ollut viiden viimepäivän aikana. Osaahan tuo Ista tehdä myös energianseurantaa, että imeekö joku huomattavasti virtaa lyhyellä ajalla.Last edited by makebm5; 15-10-2020, 16:26.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Nyt vaihdettu uusi startti mutta sen vaikutuksesta ei tietoa vielä.
Tällä hetkellä muuten tulee joka startilla info koodi jossa herja terminaali 30 alijännitteestä. Parin startin päästä on useita (noin 20) info koodia eri ohjainlaitteista joissa herjat liittyy tiedonsiirto ongelmiin.
Kokeilin toisella (käytetyllä) akulla joka ladattu täyteen irtonaisena niin ihan samahomma infojen suhteen kuin uudella akulla.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostVoineeko akunvaihdossa tehdä jotain väärin? Esim pitääkö uusi akku ladattu ennen vaihtoa tai laturi olla paikoillaan kun rekisteröi akkua?
Edit. Jos sulla on kuva niistä vikakoodeista niin laita tänne.Last edited by alpine3; 15-10-2020, 18:32.BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Comment
-
-
Originally posted by alpine3 View PostJos akku on saman kokoinen (Ah) kuin edellinen niin riittää ISTA:lla tehty uuden akun rekisteröinti. Jos akku on erikokoinen niin silloin tarvitsee E-sys:illä vaihtaa akun koko. En ole ikinä ladannut uutta akkua ennen autoon laittoa eikä mitään ongelmia ole ollut, myöskään F-sarjassa.
Edit. Jos sulla on kuva niistä vikakoodeista niin laita tänne.
Samanlainen akku tuli tilalle.
Tuossa muutama kuvakaappaus. https://1drv.ms/u/s!Ag3jZkjW9NEog7R3...JLN5A?e=7zumwb
Tuo 4827B3 tulee ensimmäisenä. Sitten alkaa tulla noita muita seuraavien käynnistyksien yhteydessä.Last edited by makebm5; 15-10-2020, 19:16.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostCarlylla olen rekisteröinyt. Sillä pystyy koonkin vaihtamaan.
Samanlainen akku tuli tilalle.
Tuossa muutama kuvakaappaus. https://1drv.ms/u/s!Ag3jZkjW9NEog7R3...JLN5A?e=7zumwb
Tuo 4827B3 tulee ensimmäisenä. Sitten alkaa tulla noita muita seuraavien käynnistyksien yhteydessä.
Comment
-
-
Originally posted by Jorma1 View PostMinulla tuo linkki tulostaa ruutuun sanan "reset" ei muuta. Oletko mittarilla katsonut akun jännitettä ja verrannut esim. piilovalikon jännitemittaukseen? Monesti tuollaiset herjat viittaa akun kyykkäämiseen startin yhteydessä mutta toisaalta olet kokeillut toisella akulla eikä ainakaan ole tullut puheeksi, että starttaisi mitenkään heikosti. Akun jännitteen pitäisi olla pienellä kuormalla selvästi yli 12V (12.3V tms.)(auto ei käynnissä). Tarkoitan pienellä kuormalla, ettei auto ole levossa vaan ovet on auki jne. Jos mittarilla tulee alle 12V (11.x V) niin jokin purkaa akkua tai lataus ei toimi normaalisti. Kollegan 530d (F11) oli ongelmaa siinä mittapäässä mikä on akussa kiinni.
Piilovalikossa ei näy jännitettä. Carly näyttää 0,1-0,2v pienempää jännitettä kuin konehuoneessa tai akunnavoista mitattuna. Testi akku oli auton vanha mutta täyteen ladattu. Starttaa ihan hyvin ja starttikin on uusi nyt.
Menin autoon ja odotin että Carly sai yhteyden niin jännite oli 12-11,9v. Autolla oli ajettu muutama tunti sitten. Aiemmin tuossa kävin lepovirta mittauksessa ja niin 15 min sisään laski 1A=>0,07A.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostItsellä toimii kyllä linkki.
Piilovalikossa ei näy jännitettä. Carly näyttää 0,1-0,2v pienempää jännitettä kuin konehuoneessa tai akunnavoista mitattuna. Testi akku oli auton vanha mutta täyteen ladattu. Starttaa ihan hyvin ja starttikin on uusi nyt.
Menin autoon ja odotin että Carly sai yhteyden niin jännite oli 12-11,9v. Autolla oli ajettu muutama tunti sitten. Aiemmin tuossa kävin lepovirta mittauksessa ja niin 15 min sisään laski 1A=>0,07A.
edit: "Sorry, selasin jutun uudestaan, sinulla on vain muutaman kuukauden ikäinen akku. Ehkä vika kuitenkin on muualla kuin siinä."
Carly on ihan kätevä, testasin omassani ja live data "Battery voltage of IBS measured" näyttää täysin samaa kuin Flukella mitattua konepellin alta (tukipultti ja +napa siinä repsikan puoleisessa reunassa).
Avasin ovet eli systeemi heräsi, konepelti auki, jännite oli 12.39V, autolla ajettu viimeksi eilen. Carly kiinni, piilovalikko esiin, (edellyttää virrat päälle, eli start nappulasta siten, ettei paina jarrua/kytkintä manuaalissa eikä kone käynnisty). Carlyn mukaan jännite 12.09 - sama Flukella. Sitten radio kiinni, valot 0-asentoon, jännite nousi 12.19V - sisäpuhallin pyörii edelleen.
Piilovalikko näyttää 12.1V. Piilovalikossa on se unlock ja sen jälkeen löytyy myös jännite. Jos on Carly, piilovalikkoa ei juuri tarvitse.
Minun akku on ladattu täyteen ajon aikana koska jarrutusenergian talteenotto on poistettu. Ajon aikana jännite on 14.6V.
Kun sinulla makebm5 on Carly niin vaihtaisin sinuna itse uuden akun ja ongelmat saattaisi kadota siihen, talvikin tulossa. Carlyllä akun voi rekisteröidä ja säästät kasan euroja. Korjaamot pyytää akusta asennettuna 400 euroa ja sama akku maksaa itse ostettuna alle 250e.
Itse asensin alkuperäisen 520d '12 80Ah paikalle tämän:
ja on toiminut moitteetta nyt melkein kolme vuotta.
Lainaan eräältä toiselta forumilta (Huivei, vuodelta 2013) ohjeen piilovalikosta.
Piilovalikkoon pääsee seuraavasti:
- käynnistä auto tai kytke sytytysvirta
- odota n 5 sek (ainakin 6WA laajennettu ajotietokoneen näyttö vaatii hetken ennen normitilan kytkeytymistä)
- paina trippimittarin nollausnappula pohjaan ja pidä se pohjassa kunnes mittaristoon trippimittarin paikalle tulee tekstiä (en ulkoa muista mitä siinä ensin näkyy)
- vapauta trippimittarin nollausnappula
- pääset valikossa eteenpäin painelemalla trippimittarin nollausnappulaa lyhyesti. Paina sitä niin monta kertaa että pääset kohtaan unlock
- kun olet kohdassa unlock, paina trippimittarin nappula pohjaan ja pidä se siellä kunnes teksti taas muuttuu näytössä. Näyttö pyytää sinulta Coden.
- Code on auton vin numeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. Esim 1 + 2 + 5 + 2 + 8. Minun F10:ssä se on 18.
- painele trippimittarin nappulaa niin monta kertaa, että Code kentässä on oman autosi koodi (minulla siis 18)
- kun oikea code on näytöllä, pidä taas trippimittarin nappulaa pohjassa niin kauan että näyttö muuttuu, eli tässä tapauksessa lukitus avautuu
- avautuu uusi valikko jossa on valittavana noin 15 eri tietoa autosta - olet nyt piilovalikossa.Last edited by Jorma1; 17-10-2020, 11:38.
Comment
-
-
Originally posted by Jorma1 View Postedit: "Sorry, selasin jutun uudestaan, sinulla on vain muutaman kuukauden ikäinen akku. Ehkä vika kuitenkin on muualla kuin siinä."
Carly on ihan kätevä, testasin omassani ja live data "Battery voltage of IBS measured" näyttää täysin samaa kuin Flukella mitattua konepellin alta (tukipultti ja +napa siinä repsikan puoleisessa reunassa).
Avasin ovet eli systeemi heräsi, konepelti auki, jännite oli 12.39V, autolla ajettu viimeksi eilen. Carly kiinni, piilovalikko esiin, (edellyttää virrat päälle, eli start nappulasta siten, ettei paina jarrua/kytkintä manuaalissa eikä kone käynnisty). Carlyn mukaan jännite 12.09 - sama Flukella. Sitten radio kiinni, valot 0-asentoon, jännite nousi 12.19V - sisäpuhallin pyörii edelleen.
Piilovalikko näyttää 12.1V. Piilovalikossa on se unlock ja sen jälkeen löytyy myös jännite. Jos on Carly, piilovalikkoa ei juuri tarvitse.
Minun akku on ladattu täyteen ajon aikana koska jarrutusenergian talteenotto on poistettu. Ajon aikana jännite on 14.6V.
Kun sinulla makebm5 on Carly niin vaihtaisin sinuna itse uuden akun ja ongelmat saattaisi kadota siihen, talvikin tulossa. Carlyllä akun voi rekisteröidä ja säästät kasan euroja. Korjaamot pyytää akusta asennettuna 400 euroa ja sama akku maksaa itse ostettuna alle 250e.
Itse asensin alkuperäisen 520d '12 80Ah paikalle tämän:
ja on toiminut moitteetta nyt melkein kolme vuotta.
Nimin Lenkka ystävällisesti tarkisteli autoa Istalla ja tällä hetkellä sieltä ei löytynyt kuin ilmoitus Ethernet yhteyden virheestä takaviihteen ja etuviihteen väliltä. Akkukin on yli 80% latauksessa.
Omassani ei tosiaan piilovalikosta volttitietoa löydy kun LCI F01.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostAkku testattu ja kunnossa olevaksi todettu. Auton ottama lepovirta mitattu myös ja se laski 15 min sisällä 1A=> 0,07A.
Purkuvirran mittauksen aikana pitäs käyttää sulakkeita yksitellen pois (ihan kaikkia) ni pääset jyvälle mikä sielä mahdollisesti purkaa.
Toisaalta, niin kauan kuin se joka kerta käynnistyy seisottamisen jäljiltä omin avuin ni eipä tossa oo käytännön ongelmaakaan.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostJos sulla on tarvikeakku siinä ja purkautuminen on 0,07A niin ei ihme jos auto mielestään purkaa liikaa. Toi purkuvirran mittaus on vähä sellanen että se ei välttämättä onnistu luotettavasti Tokmanninhalvimmalla mittarilla.
Purkuvirran mittauksen aikana pitäs käyttää sulakkeita yksitellen pois (ihan kaikkia) ni pääset jyvälle mikä sielä mahdollisesti purkaa.
Toisaalta, niin kauan kuin se joka kerta käynnistyy seisottamisen jäljiltä omin avuin ni eipä tossa oo käytännön ongelmaakaan.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Tarvikepattereissa usein lepojännite on vähä alhaisempi kuin alkuperäisissä, olen huomannut.
Merkki ja Ah-luku ei kerro akusta kaikkea, olen myös huomannut. En työskentele BMW:iden parissa mutta toistakymmentä akkutestiä tulee viikon mittaan tehtyä. Otanta on muutama tuhat joihin pohjaan mielipiteeni. En oo asiaa mitenkään tieteellisesti tutkinut ja tuloksia tallentanut tietenkään. Exide, Varta ja muut tekee niitä 250€ orkkispattereita ja saman kokosia 90€ tarvikeakkuja. Ei se ole marmorin katetta kaikki, toisissa on vähä kalliimmat sisukset.
Kuten sanoin, niin kauan kuin se härveli lähtee omin nokkineen käyntiin ni en nää käytännön ongelmaa. Vikaherja käynnistyksen yhteydessä on vain ilmoitus.Last edited by petrolhead; 17-10-2020, 16:28.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTarvikepattereissa usein lepojännite on vähä alhaisempi kuin alkuperäisissä, olen huomannut.
Merkki ja Ah-luku ei kerro akusta kaikkea, olen myös huomannut. En työskentele BMW:iden parissa mutta toistakymmentä akkutestiä tulee viikon mittaan tehtyä. Otanta on muutama tuhat joihin pohjaan mielipiteeni. En oo asiaa mitenkään tieteellisesti tutkinut ja tuloksia tallentanut tietenkään. Exide, Varta ja muut tekee niitä 250€ orkkispattereita ja saman kokosia 90€ tarvikeakkuja. Ei se ole marmorin katetta kaikki, toisissa on vähä kalliimmat sisukset.
Kuten sanoin, niin kauan kuin se härveli lähtee omin nokkineen käyntiin ni en nää käytännön ongelmaa. Vikaherja käynnistyksen yhteydessä on vain ilmoitus.
Comment
-
Comment