Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun/lataus jännitteistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #16
    Originally posted by Jorma1 View Post
    En ole kuullut, että energian talteenotto lakkaisi toimimasta (ladataan akku täyteen laturilla) jossain lämpötilassa. Mikä on tuo rajalämpötila? Start-stop toiminnossa on nollan kieppeillä.
    Asiaa pystyy seuraamaan tarkkailemalla mittaristosta akun latausjännitettä. Kun jännite ei enää vaihtele moottorijarrutuksessa/normaali ajossa niin talteenotto on kytketynyt pois päältä. Omassa autossa tuo tapahtuu jossain 5 asteen tietämillä. Tämä on siis akun lämpötila. Akun lämpötila lienee ulkona säilytetyssä autossa melko tarkkaan vuorokauden ulkolämpötilan keskiarvo tai vähän korkeampi ellei sitten ajeta tuntitolkulla yhtä soittoa.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Jorma1
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 77

      #17
      Originally posted by Lenkka View Post
      Onhan tuo alkuperäinen akku 06/14 autosta.

      Yhdistä autoon, service function, body ja battery. Siellä on akun käyttöön liittyviä kohtia. En muista mikä se oli ulkoa, mutta ei ole kuin muutama vaihtoehto.
      Katsoin arvoja eilen. Nyt arvo oli 82%, sitten 88% parina päivänä ja siitä taaksepäin arvot puuttui, saattaa johtua siitä, ettei autolla ajettu la-su ollenkaan. "Nyt arvoon" liittyy ISTA:lla selailu yli puoli tuntia - virrat päällä.

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1259
        • Kainuu

        #18
        Originally posted by Lenkka View Post

        Jos haluat Make, niin koodataan tuo pois ja katsotaan auttaako. Samalla voi katsoa 5-päivän syklit istalla että miten varattuna akku on ollut viiden viimepäivän aikana. Osaahan tuo Ista tehdä myös energianseurantaa, että imeekö joku huomattavasti virtaa lyhyellä ajalla.
        Voisi koittaa jos kerkeät. Laitteten viestiä.
        Last edited by makebm5; 15-10-2020, 16:26.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1259
          • Kainuu

          #19
          Nyt vaihdettu uusi startti mutta sen vaikutuksesta ei tietoa vielä.
          Tällä hetkellä muuten tulee joka startilla info koodi jossa herja terminaali 30 alijännitteestä. Parin startin päästä on useita (noin 20) info koodia eri ohjainlaitteista joissa herjat liittyy tiedonsiirto ongelmiin.
          Kokeilin toisella (käytetyllä) akulla joka ladattu täyteen irtonaisena niin ihan samahomma infojen suhteen kuin uudella akulla.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1259
            • Kainuu

            #20
            Voineeko akunvaihdossa tehdä jotain väärin? Esim pitääkö uusi akku ladattu ennen vaihtoa tai laturi olla paikoillaan kun rekisteröi akkua?
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1271
              • Kajjjaani

              #21
              Originally posted by makebm5 View Post
              Voineeko akunvaihdossa tehdä jotain väärin? Esim pitääkö uusi akku ladattu ennen vaihtoa tai laturi olla paikoillaan kun rekisteröi akkua?
              Jos akku on saman kokoinen (Ah) kuin edellinen niin riittää ISTA:lla tehty uuden akun rekisteröinti. Jos akku on erikokoinen niin silloin tarvitsee E-sys:illä vaihtaa akun koko. En ole ikinä ladannut uutta akkua ennen autoon laittoa eikä mitään ongelmia ole ollut, myöskään F-sarjassa.

              Edit. Jos sulla on kuva niistä vikakoodeista niin laita tänne.
              Last edited by alpine3; 15-10-2020, 18:32.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1259
                • Kainuu

                #22
                Originally posted by alpine3 View Post
                Jos akku on saman kokoinen (Ah) kuin edellinen niin riittää ISTA:lla tehty uuden akun rekisteröinti. Jos akku on erikokoinen niin silloin tarvitsee E-sys:illä vaihtaa akun koko. En ole ikinä ladannut uutta akkua ennen autoon laittoa eikä mitään ongelmia ole ollut, myöskään F-sarjassa.

                Edit. Jos sulla on kuva niistä vikakoodeista niin laita tänne.
                Carlylla olen rekisteröinyt. Sillä pystyy koonkin vaihtamaan.
                Samanlainen akku tuli tilalle.
                Tuossa muutama kuvakaappaus. https://1drv.ms/u/s!Ag3jZkjW9NEog7R3...JLN5A?e=7zumwb
                Tuo 4827B3 tulee ensimmäisenä. Sitten alkaa tulla noita muita seuraavien käynnistyksien yhteydessä.
                Last edited by makebm5; 15-10-2020, 19:16.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • Jorma1
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 77

                  #23
                  Originally posted by makebm5 View Post
                  Carlylla olen rekisteröinyt. Sillä pystyy koonkin vaihtamaan.
                  Samanlainen akku tuli tilalle.
                  Tuossa muutama kuvakaappaus. https://1drv.ms/u/s!Ag3jZkjW9NEog7R3...JLN5A?e=7zumwb
                  Tuo 4827B3 tulee ensimmäisenä. Sitten alkaa tulla noita muita seuraavien käynnistyksien yhteydessä.
                  Minulla tuo linkki tulostaa ruutuun sanan "reset" ei muuta. Oletko mittarilla katsonut akun jännitettä ja verrannut esim. piilovalikon jännitemittaukseen? Monesti tuollaiset herjat viittaa akun kyykkäämiseen startin yhteydessä mutta toisaalta olet kokeillut toisella akulla eikä ainakaan ole tullut puheeksi, että starttaisi mitenkään heikosti. Akun jännitteen pitäisi olla pienellä kuormalla selvästi yli 12V (12.3V tms.)(auto ei käynnissä). Tarkoitan pienellä kuormalla, ettei auto ole levossa vaan ovet on auki jne. Jos mittarilla tulee alle 12V (11.x V) niin jokin purkaa akkua tai lataus ei toimi normaalisti. Kollegan 530d (F11) oli ongelmaa siinä mittapäässä mikä on akussa kiinni.

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1259
                    • Kainuu

                    #24
                    Originally posted by Jorma1 View Post
                    Minulla tuo linkki tulostaa ruutuun sanan "reset" ei muuta. Oletko mittarilla katsonut akun jännitettä ja verrannut esim. piilovalikon jännitemittaukseen? Monesti tuollaiset herjat viittaa akun kyykkäämiseen startin yhteydessä mutta toisaalta olet kokeillut toisella akulla eikä ainakaan ole tullut puheeksi, että starttaisi mitenkään heikosti. Akun jännitteen pitäisi olla pienellä kuormalla selvästi yli 12V (12.3V tms.)(auto ei käynnissä). Tarkoitan pienellä kuormalla, ettei auto ole levossa vaan ovet on auki jne. Jos mittarilla tulee alle 12V (11.x V) niin jokin purkaa akkua tai lataus ei toimi normaalisti. Kollegan 530d (F11) oli ongelmaa siinä mittapäässä mikä on akussa kiinni.
                    Itsellä toimii kyllä linkki.
                    Piilovalikossa ei näy jännitettä. Carly näyttää 0,1-0,2v pienempää jännitettä kuin konehuoneessa tai akunnavoista mitattuna. Testi akku oli auton vanha mutta täyteen ladattu. Starttaa ihan hyvin ja starttikin on uusi nyt.
                    Menin autoon ja odotin että Carly sai yhteyden niin jännite oli 12-11,9v. Autolla oli ajettu muutama tunti sitten. Aiemmin tuossa kävin lepovirta mittauksessa ja niin 15 min sisään laski 1A=>0,07A.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • Jorma1
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 77

                      #25
                      Originally posted by makebm5 View Post
                      Itsellä toimii kyllä linkki.
                      Piilovalikossa ei näy jännitettä. Carly näyttää 0,1-0,2v pienempää jännitettä kuin konehuoneessa tai akunnavoista mitattuna. Testi akku oli auton vanha mutta täyteen ladattu. Starttaa ihan hyvin ja starttikin on uusi nyt.
                      Menin autoon ja odotin että Carly sai yhteyden niin jännite oli 12-11,9v. Autolla oli ajettu muutama tunti sitten. Aiemmin tuossa kävin lepovirta mittauksessa ja niin 15 min sisään laski 1A=>0,07A.

                      edit: "Sorry, selasin jutun uudestaan, sinulla on vain muutaman kuukauden ikäinen akku. Ehkä vika kuitenkin on muualla kuin siinä."
                      Carly on ihan kätevä, testasin omassani ja live data "Battery voltage of IBS measured" näyttää täysin samaa kuin Flukella mitattua konepellin alta (tukipultti ja +napa siinä repsikan puoleisessa reunassa).
                      Avasin ovet eli systeemi heräsi, konepelti auki, jännite oli 12.39V, autolla ajettu viimeksi eilen. Carly kiinni, piilovalikko esiin, (edellyttää virrat päälle, eli start nappulasta siten, ettei paina jarrua/kytkintä manuaalissa eikä kone käynnisty). Carlyn mukaan jännite 12.09 - sama Flukella. Sitten radio kiinni, valot 0-asentoon, jännite nousi 12.19V - sisäpuhallin pyörii edelleen.
                      Piilovalikko näyttää 12.1V. Piilovalikossa on se unlock ja sen jälkeen löytyy myös jännite. Jos on Carly, piilovalikkoa ei juuri tarvitse.
                      Minun akku on ladattu täyteen ajon aikana koska jarrutusenergian talteenotto on poistettu. Ajon aikana jännite on 14.6V.
                      Kun sinulla makebm5 on Carly niin vaihtaisin sinuna itse uuden akun ja ongelmat saattaisi kadota siihen, talvikin tulossa. Carlyllä akun voi rekisteröidä ja säästät kasan euroja. Korjaamot pyytää akusta asennettuna 400 euroa ja sama akku maksaa itse ostettuna alle 250e.
                      Itse asensin alkuperäisen 520d '12 80Ah paikalle tämän:

                      ja on toiminut moitteetta nyt melkein kolme vuotta.


                      Lainaan eräältä toiselta forumilta (Huivei, vuodelta 2013) ohjeen piilovalikosta.

                      Piilovalikkoon pääsee seuraavasti:
                      - käynnistä auto tai kytke sytytysvirta
                      - odota n 5 sek (ainakin 6WA laajennettu ajotietokoneen näyttö vaatii hetken ennen normitilan kytkeytymistä)
                      - paina trippimittarin nollausnappula pohjaan ja pidä se pohjassa kunnes mittaristoon trippimittarin paikalle tulee tekstiä (en ulkoa muista mitä siinä ensin näkyy)
                      - vapauta trippimittarin nollausnappula
                      - pääset valikossa eteenpäin painelemalla trippimittarin nollausnappulaa lyhyesti. Paina sitä niin monta kertaa että pääset kohtaan unlock
                      - kun olet kohdassa unlock, paina trippimittarin nappula pohjaan ja pidä se siellä kunnes teksti taas muuttuu näytössä. Näyttö pyytää sinulta Coden.
                      - Code on auton vin numeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. Esim 1 + 2 + 5 + 2 + 8. Minun F10:ssä se on 18.
                      - painele trippimittarin nappulaa niin monta kertaa, että Code kentässä on oman autosi koodi (minulla siis 18)
                      - kun oikea code on näytöllä, pidä taas trippimittarin nappulaa pohjassa niin kauan että näyttö muuttuu, eli tässä tapauksessa lukitus avautuu
                      - avautuu uusi valikko jossa on valittavana noin 15 eri tietoa autosta - olet nyt piilovalikossa.
                      Last edited by Jorma1; 17-10-2020, 11:38.

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1259
                        • Kainuu

                        #26
                        Originally posted by Jorma1 View Post
                        edit: "Sorry, selasin jutun uudestaan, sinulla on vain muutaman kuukauden ikäinen akku. Ehkä vika kuitenkin on muualla kuin siinä."
                        Carly on ihan kätevä, testasin omassani ja live data "Battery voltage of IBS measured" näyttää täysin samaa kuin Flukella mitattua konepellin alta (tukipultti ja +napa siinä repsikan puoleisessa reunassa).
                        Avasin ovet eli systeemi heräsi, konepelti auki, jännite oli 12.39V, autolla ajettu viimeksi eilen. Carly kiinni, piilovalikko esiin, (edellyttää virrat päälle, eli start nappulasta siten, ettei paina jarrua/kytkintä manuaalissa eikä kone käynnisty). Carlyn mukaan jännite 12.09 - sama Flukella. Sitten radio kiinni, valot 0-asentoon, jännite nousi 12.19V - sisäpuhallin pyörii edelleen.
                        Piilovalikko näyttää 12.1V. Piilovalikossa on se unlock ja sen jälkeen löytyy myös jännite. Jos on Carly, piilovalikkoa ei juuri tarvitse.
                        Minun akku on ladattu täyteen ajon aikana koska jarrutusenergian talteenotto on poistettu. Ajon aikana jännite on 14.6V.
                        Kun sinulla makebm5 on Carly niin vaihtaisin sinuna itse uuden akun ja ongelmat saattaisi kadota siihen, talvikin tulossa. Carlyllä akun voi rekisteröidä ja säästät kasan euroja. Korjaamot pyytää akusta asennettuna 400 euroa ja sama akku maksaa itse ostettuna alle 250e.
                        Itse asensin alkuperäisen 520d '12 80Ah paikalle tämän:

                        ja on toiminut moitteetta nyt melkein kolme vuotta.
                        Akku on n 4 kk vanha. Täytyy vielä katsoa tuolta live datan puolelta. Itsellä on tosin halpis yleismittari niin voisiko ero olla jos siinä.
                        Nimin Lenkka ystävällisesti tarkisteli autoa Istalla ja tällä hetkellä sieltä ei löytynyt kuin ilmoitus Ethernet yhteyden virheestä takaviihteen ja etuviihteen väliltä. Akkukin on yli 80% latauksessa.
                        Omassani ei tosiaan piilovalikosta volttitietoa löydy kun LCI F01.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by makebm5 View Post
                          Akku testattu ja kunnossa olevaksi todettu. Auton ottama lepovirta mitattu myös ja se laski 15 min sisällä 1A=> 0,07A.
                          Jos sulla on tarvikeakku siinä ja purkautuminen on 0,07A niin ei ihme jos auto mielestään purkaa liikaa. Toi purkuvirran mittaus on vähä sellanen että se ei välttämättä onnistu luotettavasti Tokmanninhalvimmalla mittarilla.
                          Purkuvirran mittauksen aikana pitäs käyttää sulakkeita yksitellen pois (ihan kaikkia) ni pääset jyvälle mikä sielä mahdollisesti purkaa.
                          Toisaalta, niin kauan kuin se joka kerta käynnistyy seisottamisen jäljiltä omin avuin ni eipä tossa oo käytännön ongelmaakaan.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1259
                            • Kainuu

                            #28
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Jos sulla on tarvikeakku siinä ja purkautuminen on 0,07A niin ei ihme jos auto mielestään purkaa liikaa. Toi purkuvirran mittaus on vähä sellanen että se ei välttämättä onnistu luotettavasti Tokmanninhalvimmalla mittarilla.
                            Purkuvirran mittauksen aikana pitäs käyttää sulakkeita yksitellen pois (ihan kaikkia) ni pääset jyvälle mikä sielä mahdollisesti purkaa.
                            Toisaalta, niin kauan kuin se joka kerta käynnistyy seisottamisen jäljiltä omin avuin ni eipä tossa oo käytännön ongelmaakaan.
                            Exide AGM 105 on akkuna. Mistä tulee ero siinä että onko BMW akku vai muu paikoillaan? Purkuvirran mittaus tehty autosähkökorjaamossa eli ei itse.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #29
                              Tarvikepattereissa usein lepojännite on vähä alhaisempi kuin alkuperäisissä, olen huomannut.
                              Merkki ja Ah-luku ei kerro akusta kaikkea, olen myös huomannut. En työskentele BMW:iden parissa mutta toistakymmentä akkutestiä tulee viikon mittaan tehtyä. Otanta on muutama tuhat joihin pohjaan mielipiteeni. En oo asiaa mitenkään tieteellisesti tutkinut ja tuloksia tallentanut tietenkään. Exide, Varta ja muut tekee niitä 250€ orkkispattereita ja saman kokosia 90€ tarvikeakkuja. Ei se ole marmorin katetta kaikki, toisissa on vähä kalliimmat sisukset.
                              Kuten sanoin, niin kauan kuin se härveli lähtee omin nokkineen käyntiin ni en nää käytännön ongelmaa. Vikaherja käynnistyksen yhteydessä on vain ilmoitus.
                              Last edited by petrolhead; 17-10-2020, 16:28.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Jorma1
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2005
                                • 77

                                #30
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Tarvikepattereissa usein lepojännite on vähä alhaisempi kuin alkuperäisissä, olen huomannut.
                                Merkki ja Ah-luku ei kerro akusta kaikkea, olen myös huomannut. En työskentele BMW:iden parissa mutta toistakymmentä akkutestiä tulee viikon mittaan tehtyä. Otanta on muutama tuhat joihin pohjaan mielipiteeni. En oo asiaa mitenkään tieteellisesti tutkinut ja tuloksia tallentanut tietenkään. Exide, Varta ja muut tekee niitä 250€ orkkispattereita ja saman kokosia 90€ tarvikeakkuja. Ei se ole marmorin katetta kaikki, toisissa on vähä kalliimmat sisukset.
                                Kuten sanoin, niin kauan kuin se härveli lähtee omin nokkineen käyntiin ni en nää käytännön ongelmaa. Vikaherja käynnistyksen yhteydessä on vain ilmoitus.
                                Voisitko vähän selventää tätä orkkispatteri vs tarvike käsitettä. Orkkis niinkuin marmorilta saa vai esim. Exide merkkinen motonetista?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎