Announcement

Collapse
No announcement yet.

Charging fault

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kahimooni
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 122
    • Espoo

    Charging fault

    Hm, ihan yllättäen läpsähti tuollainen kojetauluun. Tein parkkisensoriremonttia (ei onnistunut, olisiko johtoja poikki kun vaihdoin useamman anturin uuteen) sisätiloissa ja kun otin auton ulos, tuli tuollainen. Remontin jälkeen toki latasin akun moottoritilan latauspisteistä C-tekin 5.0 laturilla täyteen kun piti ovia aukoa ja starttailla että voi testata parkkisensoreita.

    Akku on uudehko, vaihdettu vuosi sitten 92 AGM Banner edellisen olistajan tuuppaaman lyijyakun tilalle. Mitään häiriöitä ei ole ollut tätä ennen.

    Okei, ei siis lataa. 380 tkm on mittarissa, voisiko laturi mennä kaputt ihan äkkiä? Ilman mitään oireiluja?

    Onko vikakoodien luku ainoa ja seuraava toimenpide? Ajokki on 600 km päässä niin sekään ei ihan helpolla käy. Mitä katson ensin?

    -K
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Kahimooni View Post
    Hm, ihan yllättäen läpsähti tuollainen kojetauluun. Tein parkkisensoriremonttia (ei onnistunut, olisiko johtoja poikki kun vaihdoin useamman anturin uuteen) sisätiloissa ja kun otin auton ulos, tuli tuollainen. Remontin jälkeen toki latasin akun moottoritilan latauspisteistä C-tekin 5.0 laturilla täyteen kun piti ovia aukoa ja starttailla että voi testata parkkisensoreita.

    Akku on uudehko, vaihdettu vuosi sitten 92 AGM Banner edellisen olistajan tuuppaaman lyijyakun tilalle. Mitään häiriöitä ei ole ollut tätä ennen.

    Okei, ei siis lataa. 380 tkm on mittarissa, voisiko laturi mennä kaputt ihan äkkiä? Ilman mitään oireiluja?

    Onko vikakoodien luku ainoa ja seuraava toimenpide? Ajokki on 600 km päässä niin sekään ei ihan helpolla käy. Mitä katson ensin?

    -K
    Katsoisin lataako se vai vai ei ihan ensimmäiseksi eli mittaisin jännitteen auton käydessä. >14V niin lataa. Jos mittaria ei löydy niin mittariston salavalikosta löytyy myös jännite. Noilla kilsoilla laturi voi olla jo tiensä päässä ja se sattui nyt vaan sitten antautumaan samaan aikaan.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Ramram
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 64
      • Espoo

      #3
      Laturia veikkaisin vahvasti.
      Kaikista E ja F sarjalaisista, joita on ollut 7 kpl on laturin hiilet loppunut n. 280tkm paikkeilla. G-sarja piristävä poikkeus, sillä päästelin 500tkm eikä laturia vaihdettu.
      ---Bmw...ja olet jo perillä---
      E30 320i Cabriolet -89
      E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
      exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
      Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
      ---Jo 3800000 km takana---

      Comment

      • Kahimooni
        Bimmer Rookie
        • Apr 2017
        • 122
        • Espoo

        #4
        Ok, tarkistetaan nuo asiat kun päästään taas ajokin kimppuun. Salavalikkoon olen joskus kurkistanut eikä tainnut vaatia mitään koodejakaan silloin.

        Onnistuuko hiilten vaihto ihan itse vai vaatiiko ISTAn tms erikoistyökaluja? Jos on joku linkki ohjeeseen, olisin kiitollinen.

        Aeromotorsilla olisi Lucaksen laturi rapiat 300€. Muita osia sieltä ei näköjään saakaan Valeon säädintä lukuunottamatta. Kannattaako pelkkiä hiiliä alkaa pajottaan ja jos, mistä saa varaosia?

        Sehän tässä epäilyttää kun ei ole oireillut mitenkään ja nyt ensimmäisillä pakkasilla kun ajoin pohjoiseen yhtäkkiä lagaa. Ja akku on uusi. Okei, ajokilla on toki nielty asfalttia jo 380 tkm - tosin pitkää pätkää enimmäkseen.

        Ajattelin että onko c-tek liikaa agm-akulle. Mulla ei ole koodattu jarrutusenergian talteenottoa pois ja jos akku menee liian täyteen eli ei ole sitä 20% tyhjää reserviä, meneekö systeemi vikatilaan.

        -K
        Last edited by Kahimooni; 11-01-2021, 08:22.

        Comment

        • Kahimooni
          Bimmer Rookie
          • Apr 2017
          • 122
          • Espoo

          #5
          13,2 V näyttää latausjännite yleismittarilla akunnavoista moottorin käydessä.

          Eli laturin ostoon.

          -K

          Comment

          • Bnito
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 334

            #6
            Tuliko kuntoon ihan laturin vaihdolla?

            Itsellä samoja huolia ilmantunut ja tuonne kysymyksiä ja vastauksia topikkiin jo kirjoittelinkin kun charge fault pompsahti tauluun...
            F11 525 3.0 -10

            Ex E46 330d Touring -00
            Ex 316/325 '85

            Comment

            • Kahimooni
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 122
              • Espoo

              #7
              En ole ehtinyt vielä pajottaa sitä. Pelkkää alternaattoria/hiilipakettia ei kannata kuulemma vaihtaa koska kommutaattori on myös vaihdon tarpeessa yleensä. En tiedä saako sitä sitten helpolla vaihdettuakaan.

              Kaapelin läpivientiä katselin peräkontista melko vasta ja päällisin puolin näytti olevan ookoo. Mistähän sen voisi varmistaa ja miten?

              Vikakoodit taidan lukea ensin kun sain nyt lukulaitteen hankittua.

              -K

              Comment

              • Bnito
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 334

                #8
                Itse jo tilasin Valeon 230A laturin saksasta, ajattelin silti ottaa tuosta nykyisestä jännitteensäätimen irti ja katsoa mikä noiden hiilien kunto on, kun tuo laturi sijaitsee suhteellisen helpossa paikassa.
                F11 525 3.0 -10

                Ex E46 330d Touring -00
                Ex 316/325 '85

                Comment

                • Kahimooni
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2017
                  • 122
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Bnito View Post
                  Itse jo tilasin Valeon 230A laturin saksasta, ajattelin silti ottaa tuosta nykyisestä jännitteensäätimen irti ja katsoa mikä noiden hiilien kunto on, kun tuo laturi sijaitsee suhteellisen helpossa paikassa.
                  Laitapa kuvaa siitä tänne kun on irti. Paljonko rahaa oli Valeo? Aeromotorsilta 340 + pantti Lucaksen versio laturista.

                  -K

                  Comment

                  • Bnito
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 334

                    #10
                    Originally posted by Kahimooni View Post
                    Laitapa kuvaa siitä tänne kun on irti. Paljonko rahaa oli Valeo? Aeromotorsilta 340 + pantti Lucaksen versio laturista.

                    -K
                    Autodocilta valeo 354 + otin 6€ palautus mahdollisuuden, eli 360€. Ei panttia.


                    Irroitin tuolla pakkasessa pihalla tuon jännitteen säätimen, aika tarkkana saa olla laturin suojakuoren muttereiden irroittelussa etteivät päädy pohjapanssarin päälle, onnistuin kuitenkin kaikki irroitteleen ja sain talteen. Ennen jännitteen säätimen irroitusta irroitin kontista akun molemmat navat.

                    Hiilethän tuolla loppu on, kuten kuvasta näkee. Purin vielä noi hiilet veke sekä revin tuon suojakaukalon irti. Ei hajuakaan miten se pitäisi irroittaa, tuli osissa käteen mutta liimaillaan nippuun. Myös hiilet ei pelkän kolvin voimalla lähteneet, sain kuitenkin lopulta kikkailtua jousen ja hiilen jämät veke. Ajatuksena olis huomenna hakee motonetistä uudet valeon hiilet ja kolvailla ne kiinni.

                    Ei tässä uutta koiteta tehdä, laturin vaihdan jahka se saapuu, mutta jos tuon sais hetkeks ajoon uusilla hiilillä niin ei tarvitse laina autolla ajella. Mutta lopulta olisin selvinnyt helpoiten vain vaihtamalla uuden jännitteen säätimen, jolloin tuolle vanhalle laturille olisi saanut lisä aikaa.

                    Kollektorithan näistä vissiin kuluu, en siitä jaksanut/tajunnut ottaa kuvaa, täten uusilla hiilillä (tai jännitteen säätimellä, koska siinä uudet hiilet tulee) tuskin saa laturille elin ikää toiset 300tkm.
                    Attached Files
                    F11 525 3.0 -10

                    Ex E46 330d Touring -00
                    Ex 316/325 '85

                    Comment

                    • Kahimooni
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2017
                      • 122
                      • Espoo

                      #11
                      Kiitos kuvasta! No kyllä näyttää tosiaan siltä että laitan laturin tilaukseen. Paljonko sun kulkine on nielly asfalttia? Mullahan on tosiaan jo 370 tkm ja en tiedä hiiliä tai laturia vaihdetun.

                      Sain alkuperäisestä laturista tunnistenumeron niin Aeromotorsin sivuilta löysin juuri oikean laturin. Vaihtoehtoja oli muistaakseni kolme kappaletta hieman eri spekseillä.

                      Kerro sitten laturin vaihdosta oleelliset asiat tänne niin muiden ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja käyttää aikaa youtuben vahtaamiseen vinkkien toivossa. Venäjäläiset veljethän ne parhaat videot sinne usein tekevät.

                      -K

                      Comment

                      • Bnito
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 334

                        #12
                        Originally posted by Kahimooni View Post
                        Kiitos kuvasta! No kyllä näyttää tosiaan siltä että laitan laturin tilaukseen. Paljonko sun kulkine on nielly asfalttia? Mullahan on tosiaan jo 370 tkm ja en tiedä hiiliä tai laturia vaihdetun.

                        Sain alkuperäisestä laturista tunnistenumeron niin Aeromotorsin sivuilta löysin juuri oikean laturin. Vaihtoehtoja oli muistaakseni kolme kappaletta hieman eri spekseillä.

                        Kerro sitten laturin vaihdosta oleelliset asiat tänne niin muiden ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja käyttää aikaa youtuben vahtaamiseen vinkkien toivossa. Venäjäläiset veljethän ne parhaat videot sinne usein tekevät.

                        -K
                        296tkm.

                        Sen verran tutkin laturi asiaa että näihin 3.0 koneisiin on nähtävästi 2 mallia, toinen 180A ja toinen 230A. Isomman vaatii jos on penkin lämmitintä yms muuta lisävarustetta, ainakin realoemin mukaan.

                        Jonkun saksalaisen video löyty youtubesta jossa ei laturia vaihdettu, mutta moniura hihna. Itse laturin irroitus koneen kyljestä lienee suht simppeli homma, mutta jotta moniura hihnan saa löysättyä vaatinee hieman purkamista konehuoneen puolelta, jotta mahtuu hihnan löysäämään... Pitänee tuo moniurahihna ostaa ja samalla vaihtaa
                        F11 525 3.0 -10

                        Ex E46 330d Touring -00
                        Ex 316/325 '85

                        Comment

                        • Bnito
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 334

                          #13
                          Nyt on hiilet vaihdettu.

                          Motonetistä saa 1.90e molemmat hiilet jotka ainakin valeoon sopii.

                          Vielä pitäs ruuvailla jännitteensäädin kiinni ja katsoa lähteekö toimimaan.
                          Attached Files
                          F11 525 3.0 -10

                          Ex E46 330d Touring -00
                          Ex 316/325 '85

                          Comment

                          • Bnito
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 334

                            #14
                            Nyt jännitteen säädin taas kiinni uusien hiilien kera.

                            Charging fault lähti pois. Ja virtaa puskee kuten kuuluukin.

                            Korjauksen hinta 1.90€ ja jäätyneet näpit

                            Eli itsellä ongelmana 295tkm oli vain loppuun kuluneet hiilet.

                            Toinen vaihtoehto ja ehkä se helpompi on ostaa uusi jännitteensäädin, n.150€ on käsittääkseni alkuperäinen. Näitä en ihan helpolla löytänyt, bemariosat tais myydä alkuperäistä edellä mainittuun hintaan. Tuon vaihtaa 3.0 koneessa suhteellisen nopeasti.

                            Nyt on ylimääräinen laturi matkalla, taidan ehkä kuitenkin ajaa tuolla vanhalla laturilla ja pistää palauttaen tuon uuden laturin jahka se saapuu.
                            F11 525 3.0 -10

                            Ex E46 330d Touring -00
                            Ex 316/325 '85

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Bnito View Post
                              Nyt jännitteen säädin taas kiinni uusien hiilien kera.

                              Charging fault lähti pois. Ja virtaa puskee kuten kuuluukin.
                              Ainakin ensiavuksi hyvä toimenpide. Näitkö missä kunnossa liukurenkaat olivat?

                              Viimeksi kun avasin laturin ja fiksasin sen kuntoon niin liukurenkaat oli aivan kypsät samaan aikaan hiilien kanssa. Sama juttu kävi puhaltimen kanssa joskus.

                              Tässä tampereella joskus joku firma vaihtoi noita liukurenkaitakin pientä korvausta vastaan. Tuo operaatio oli tuolloin miltei ilmainen. Tosin sitä firmaa ei ole ollut tuolla enää varmaan kymmeneen vuoteen.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎