Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia N63 moottorista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1234
    • Kainuu

    Kokemuksia N63 moottorista

    Mietinnössä tuon N63 ohjelmointi. Mukavia teholisäyksiä tuntuisi saavan kun 50 -100hp haarukassa liikutaan.
    Last edited by makebm5; 17-06-2021, 14:25.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Downpipet + putkisto ja ohjelma ~500hv
    Edelliset + Alpina ahtimet ~560hv

    Siinä suuntia mitä tuollaisesta saa "kohtuudella"
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1234
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by zakspeed View Post
      Downpipet + putkisto ja ohjelma ~500hv
      Edelliset + Alpina ahtimet ~560hv

      Siinä suuntia mitä tuollaisesta saa "kohtuudella"
      Karala lupailee pelkällä ohjelmalla +90hp. Onkohan tuossa jo ahtimet yli "alueen". Oikeastaan mikä itseä eniten vaivaa on melkoinen turbo viive esim ohitus tilanteessa. Sievästi kaasua painaessa ei ongelmaa mutta reilummin painettaessa huomaa kyllä.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Viive on ja tulee olemaan aina pakokaasuahdetun kirous, siitä ei pääse ilman antilagia mihinkään.

        Em. Tulokset on mainitsemasi ohjelmistotuottajan ohjelmilla.

        *S63 pakosarjoilla voisi viivettä hieman saada pienemmäksi.
        Last edited by zakspeed; 18-04-2021, 09:59. Reason: *lisäys
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1234
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by zakspeed View Post
          Viive on ja tulee olemaan aina pakokaasuahdetun kirous, siitä ei pääse ilman antilagia mihinkään.

          Em. Tulokset on mainitsemasi ohjelmistotuottajan ohjelmilla.

          *S63 pakosarjoilla voisi viivettä hieman saada pienemmäksi.
          Vertaan tuota viivettä edelliseen N57X koneeseen toki sen siinäkin huomasi mutta tuossa kun painat kaasun pohjaan menee sen ainakin 1 s ennen kuin tapahtuu.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1234
            • Kainuu

            #6
            Foorumeita maailmalla lukee niin aivan normaalia tuntuu olevan viive. Jos paikalta lähtee niin paras veto tuntuu alkavan vasta 60-70 vauhdeissa.
            Ahdot nousee kyllä sinne 0,8-0,85 bar.
            Last edited by makebm5; 18-04-2021, 17:35.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1234
              • Kainuu

              #7
              Kokeilu luontoisesti laitettiin autoon erään tunnetun kotimaisentekijän ohjelma.
              Aika mukavasti oli vetoja laitteessa. Tosin sitten 4 000rpm jälkeen oli ensi vedolla havaittavissa pientä näkutus. Toisella vedolla rupesi samoilla kierroksilla turraamaan. Auto palautettiin toistaiseksi vakioksi.
              Itse vaihtelin ennen tuota kokeilua puolat+tulpat. Auton huolto historiasta kävi ilmi että suuttimet on uusittu merkkiliikkeessä 40 thkm sitten.
              Nyt tuli viikonloppuna vaihdettu uudet MAFit. muuten näyttäisi kaikki olevan ok mutta tyhjäkäynnillä toisen puolen pitkänajan lambda korjaus on plussalla 9-13%. Imuvuotoa en löytänyt mutta imusarja on todella hankalasti tutkittavissa. Sellaisen testin tein että käynnissä olessa kun kuristi ennen välijäähdytintä olevan letkua ei vuotoa ääntä kuulunut.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by makebm5 View Post
                Kokeilu luontoisesti laitettiin autoon erään tunnetun kotimaisentekijän ohjelma.
                Aika mukavasti oli vetoja laitteessa. Tosin sitten 4 000rpm jälkeen oli ensi vedolla havaittavissa pientä näkutus. Toisella vedolla rupesi samoilla kierroksilla turraamaan. Auto palautettiin toistaiseksi vakioksi.
                Itse vaihtelin ennen tuota kokeilua puolat+tulpat. Auton huolto historiasta kävi ilmi että suuttimet on uusittu merkkiliikkeessä 40 thkm sitten.
                Nyt tuli viikonloppuna vaihdettu uudet MAFit. muuten näyttäisi kaikki olevan ok mutta tyhjäkäynnillä toisen puolen pitkänajan lambda korjaus on plussalla 9-13%. Imuvuotoa en löytänyt mutta imusarja on todella hankalasti tutkittavissa. Sellaisen testin tein että käynnissä olessa kun kuristi ennen välijäähdytintä olevan letkua ei vuotoa ääntä kuulunut.
                Ne hankalasti paikallistettavat vuodot löytyy savulla. Savu työnnetään sinne imupuolelle sopivasta paikasta ja katsotaan mistä vuotaa ulos.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1234
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Ne hankalasti paikallistettavat vuodot löytyy savulla. Savu työnnetään sinne imupuolelle sopivasta paikasta ja katsotaan mistä vuotaa ulos.
                  Tuntuu että korjaamoilla ei ole savulaitteita täällä Kainuussa.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Originally posted by makebm5 View Post
                    Kokeilu luontoisesti laitettiin autoon erään tunnetun kotimaisentekijän ohjelma.
                    Aika mukavasti oli vetoja laitteessa. Tosin sitten 4 000rpm jälkeen oli ensi vedolla havaittavissa pientä näkutus. Toisella vedolla rupesi samoilla kierroksilla turraamaan. Auto palautettiin toistaiseksi vakioksi.
                    Itse vaihtelin ennen tuota kokeilua puolat+tulpat. Auton huolto historiasta kävi ilmi että suuttimet on uusittu merkkiliikkeessä 40 thkm sitten.
                    Nyt tuli viikonloppuna vaihdettu uudet MAFit. muuten näyttäisi kaikki olevan ok mutta tyhjäkäynnillä toisen puolen pitkänajan lambda korjaus on plussalla 9-13%. Imuvuotoa en löytänyt mutta imusarja on todella hankalasti tutkittavissa. Sellaisen testin tein että käynnissä olessa kun kuristi ennen välijäähdytintä olevan letkua ei vuotoa ääntä kuulunut.
                    Mikäli imuvuotoa haet/epäilet niin katso ne huohotinputket kummaltakin lohkolta etenkin ongelmapuolelta.

                    Ahtimen imuilmanotto -> Venttiilikoppa ja siitä haaroittuva putki imusarjaan. Yleensä ovat halki iän myötä jostain kohti. Myös venttiilikopan reikään öljynerottimeen meneva osuus putkesta/sen tiiviste.

                    Toinen heikko paikka on ahtimen ja imuilman ottoputken kumitiiviste ja kyseisen putken kiinnitys ahtimeen. Voi olla ruuvin korvake rikki ja putki löysästi ahdinta vasten (vuotaa)

                    Tuo moottori on onneksi helpoimpia BMW patoja savukaasu ponnistaa ahtimien sijoituksen ansiosta.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1234
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Mikäli imuvuotoa haet/epäilet niin katso ne huohotinputket kummaltakin lohkolta etenkin ongelmapuolelta.

                      Ahtimen imuilmanotto -> Venttiilikoppa ja siitä haaroittuva putki imusarjaan. Yleensä ovat halki iän myötä jostain kohti. Myös venttiilikopan reikään öljynerottimeen meneva osuus putkesta/sen tiiviste.

                      Toinen heikko paikka on ahtimen ja imuilman ottoputken kumitiiviste ja kyseisen putken kiinnitys ahtimeen. Voi olla ruuvin korvake rikki ja putki löysästi ahdinta vasten (vuotaa)

                      Tuo moottori on onneksi helpoimpia BMW patoja savukaasu ponnistaa ahtimien sijoituksen ansiosta.
                      Nuo huohotin putket näyttää suht tuoreilta Ja laaja BMW huoltosopimus loppunut hiljattain vasta.

                      Joo nuo tiivistinkin varuilta ihan silikonin kanssa niin ne ei vuoda ja ei vaikuttaneet tilanteeseen.

                      Lie sitten millaisia eroja voi olla noissa LTFT arvoissa puolien kesken?
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1234
                        • Kainuu

                        #12
                        Savutesti tehty eikä vuotoja havaittu. (kiitokset jäsen Lenkka ). Nytpä siinä ei jää kuin lambdat sitten mitä ei testattu / vaihdettu.
                        Tuo B1 & B2 ero on enimmkäseen alle 1 300 kierroksila.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1234
                          • Kainuu

                          #13
                          Lambdat vaihdettu ei suurempaa vaikutusta pitkjän ajan lambda korjaukseen.
                          Mietityttää suurehko kulutus kaupungissa. Vaikkei ole kysymys kuin maalaiskaupungista missä ei juuri liikennevaloissa tarvitse seistä nousee kulutus 16-17L /100km helposti vaikka kunika eco pro asennolla siististi ajaisi.
                          Mietin ettei talvella puhettakaan alle 20L kulutuksiin. Maantiellä taas sitten menee 8,5- 9,5L väliin nopeus aluueela 80-110 km/h
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • Lenkka
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2019
                            • 183
                            • Kajaani

                            #14
                            Kuinkahan tarkka tuo Istan Fuel Injectors test on ja mihin se perustuu?

                            Sen mukaanhan nuo suuttimet olisi kunnossa kuitenkin ja olihan ne vaihdettukin melko vasta. Voisiko siellä silti olla vikaa ja tämän takia toinen puoli karkaa rikkaalle.
                            Voikohan suuttimien vaihdon jälkeinen koodaamattomuus vaikuttaa kulutuksiin. Onkohan nuo varmasti koodattu vaihdon jälkeen?

                            Aika monet ulkomaan foorumeilla puhuneet, että sport modella saaneet parempia kulutuksia, kuin eco prolla kaupungissa.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Tutkikaa nyt kuitenkin vielä ne huohotinputket ja niiden liitoksien tiivisteet.

                              Jos se ahtoilma järjestelmä onkin jo ponnistettu savukaasulla.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎