Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia N63 moottorista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7432
    • Oulu

    #16
    Originally posted by makebm5 View Post
    Oikeastaan mikä itseä eniten vaivaa on melkoinen turbo viive esim ohitus tilanteessa. Sievästi kaasua painaessa ei ongelmaa mutta reilummin painettaessa huomaa kyllä.
    Osaatko verrata viivettä N54/N55-moottoreihin, joita olet kai aiemmin omistanut? Itellä ei ole N63:sta kokemusta, eikä N55 viive kyllä ole ohituksissa toistaiseksi vaivannut, vaikka kyllä viiveen tietysti huomaa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1259
      • Kainuu

      #17
      Originally posted by zakspeed View Post
      Tutkikaa nyt kuitenkin vielä ne huohotinputket ja niiden liitoksien tiivisteet.

      Jos se ahtoilma järjestelmä onkin jo ponnistettu savukaasulla.

      Putket ovat 2020 leimalla mutta jotain häikkää niissä on. Käytin irti sen puolen putkea jossa ongelmaa on siitä huohotin "rasiasta" (En siis kannesta) mutta ei siinä silmin haivaittavaa vikaa löytynyt. No tämän rassailun jäljiltä LTFT nousi jo 19%. Voineeko vikaa olla siinä rasiassa sitten.
      Ensi viikolla pitäisi tulla uusi huohotin hässäkkä rasioineen katsotaan minkä vaikutuksen tuo asiaan.


      Ja sai sinne ihan kompuralla painettakin kun oli huohotin tukittu ja sopiva uretaanin pala imuputken nokassa kun ilmansuodatin oli pois.
      Last edited by makebm5; 20-05-2021, 15:05.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1259
        • Kainuu

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Osaatko verrata viivettä N54/N55-moottoreihin, joita olet kai aiemmin omistanut? Itellä ei ole N63:sta kokemusta, eikä N55 viive kyllä ole ohituksissa toistaiseksi vaivannut, vaikka kyllä viiveen tietysti huomaa.
        Nyt on jo sen verran monta vuotta kun viimeksi N54/55 ajanut että hankala verrata tarkaan. Tuon viiveen kun osaa vähän ennakoida niin ei se sillalailla haittaa.
        Vaihde pari läpyskästä alaspäin niin jo mennään.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by makebm5 View Post
          Putket ovat 2020 leimalla mutta jotain häikkää niissä on. Käytin irti sen puolen putkea jossa ongelmaa on siitä huohotin "rasiasta" (En siis kannesta) mutta ei siinä silmin haivaittavaa vikaa löytynyt. No tämän rassailun jäljiltä LTFT nousi jo 19%. Voineeko vikaa olla siinä rasiassa sitten.
          Ensi viikolla pitäisi tulla uusi huohotin hässäkkä rasioineen katsotaan minkä vaikutuksen tuo asiaan.


          Ja sai sinne ihan kompuralla painettakin kun oli huohotin tukittu ja sopiva uretaanin pala imuputken nokassa kun ilmansuodatin oli pois.
          Siis jos tarkoitat rasialla venttiiliä, joka sijaitsee juuri ennen turbon imuputkea ja joka ohjaa huohotinpaineen joko turbon imuputkeen tai imusarjaan, niin sehän on yleinen vikakohde. Se venttiili on vain akselin varassa avautuva/sulkeutuva muoviläppä, joka voi jumia.

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1259
            • Kainuu

            #20
            Originally posted by Anzafin View Post
            Siis jos tarkoitat rasialla venttiiliä, joka sijaitsee juuri ennen turbon imuputkea ja joka ohjaa huohotinpaineen joko turbon imuputkeen tai imusarjaan, niin sehän on yleinen vikakohde. Se venttiili on vain akselin varassa avautuva/sulkeutuva muoviläppä, joka voi jumia.
            Joo tuota tarkoitan.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1259
              • Kainuu

              #21
              Tuli vaihdettua venttiili hässäkkä ja ainut mitä en vaihtanut on putki koneen yli oikeasta lohkosta vasemmanpuolen "rasiaan". Tuolla on tuskin vaikutusta kun imee ilmeisesti alipaineen huotin putkistoon kun ei ahtoja koneessa.
              No tilanne ei hirveästi muuttunut tyhjäkäynnillä mutta nyt puolien välinen ero on n 8% pitkä ajan korjauksessa voi toki käydä isompanakin. Toisin sanoen tuon bank 2 eli vasen korjaa enemmän kuin oikea. Ajossa on aikalailla samoissa koko ajan. Ero rupeaa kasvamaan kun himmailee vaikkapa risteykseen tai ajaa taajama vauhtia lievään alamäkeen jolloin kaasua tulee kevennettyä ja kierrokset lähestyy 1000rpm. Kumman puolen imusarjasta otetaan alipaine kampikammioon?

              Kuinka paljon noissa on alipainetta normaalisti kun öljyntäyttö korkkia raottaa?
              Nyt imaisee korkkia jonkin verran kyllä ja kuulee selkeästi että alipainetta on.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • Anzafin
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 3747
                • Kajaani

                #22
                No entäpä öljynerotin/huohotin tukossa toisessa venttiilikopan kannessa? ��

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1259
                  • Kainuu

                  #23
                  Originally posted by Anzafin View Post
                  No entäpä öljynerotin/huohotin tukossa toisessa venttiilikopan kannessa? ��
                  Ei kait se vaikuttaisi säätöarvoon posiitivisesti?Jostain tulee MAFin jälkeen ilmaa tuonne ja siksi rikastaa seosta. ja siistin näköiset oli kanavat mitä kannenaukosta näki. Karstaa ei ollut ollenkaan näkösällä.
                  Last edited by makebm5; 25-05-2021, 07:51.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1259
                    • Kainuu

                    #24
                    Ilmeisesti mitään erillistä alipaineen säätöventtiliä ei ole näissä vaikka vähän ristiriitaiset tiedotteet siinä mielen onkin.
                    https://www.google.com/url?sa=t&rct=...qhf9ju38HHi5-H


                    Tulikin testattua niin oikean puolenlohkonsta tuleva huohontinputki mikä menee koneen yli vasemman puolen rasiaan tekee sen alipaineen.
                    Last edited by makebm5; 25-05-2021, 14:38.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1259
                      • Kainuu

                      #25
                      Tehoja mittailtu Tuikun avustuksella ja tulokseksi 443hp ja 628nm. Lukemien valossa kone lienee iskussaan kun tehtaan arvot 449/ 650.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7432
                        • Oulu

                        #26
                        N-sarjan moottoreiden tyyppivikaketjussa [KLIK] oli tämmöinen kommentti pari vuotta sitten:
                        Originally posted by Janzki View Post
                        N63 kiertokangenlaakerit, venavarrenkumit, huohottimet, syylärit, vesipumput, koneen takana oleva sokea tulppa/suoja

                        N63 kaikki viat koskee ekoja ns A tyypin koneita..suunnilleen kaikki Bmw muuttanut C-koneeseen.

                        N63tu jakopää, venavarrenkumit
                        Onko teillä N63-omistajilla minkälainen näkemys tällä hetkellä, onko siis syytä välttää näitä A-tyypin N63-moottoreita erityisesti? Tuli mieleen kun https://www.nettiauto.com/bmw/550/12009056 ilmeisesti tuollainen A-tyypin moottori on. Ja mitä huoltoja/korjauksia ostajana pitäis ostata kysyä jos tollasta olis hypoteettisesti ostamassa?
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 31-05-2021, 19:21.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1259
                          • Kainuu

                          #27
                          Tässä historiikkiä ja vihjeitä mitä huomioida. https://bmwtuning.co/bmw-n63-vs-n63t...tu2-vs-n63tu3/
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7432
                            • Oulu

                            #28
                            Tuolla linkissä on kyllä maininta "Many of the original N63’s on the road should be ‘cured’ by now.", mutta jää ainakin mulle epäselväksi että mistä käytetyn auton ostaja voisi saada jonkinlaista tarkempaa listaa onko autoon tehty jotain sellaisia korjauksia joitten perusteella voisi näin olettaa olevan. Jenkkilässähän BMW ymmärtääkseni aika hyvin on maksanut näitä korjauksia, mutta onko niitä Suomessa myytyihin autoihin tehty ollenkaan jos maksajana on takuuajan jälkeen ainakin suurimmalta osin auton omistaja.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6745
                              • PK-seutu

                              #29
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tuolla linkissä on kyllä maininta "Many of the original N63’s on the road should be ‘cured’ by now.", mutta jää ainakin mulle epäselväksi että mistä käytetyn auton ostaja voisi saada jonkinlaista tarkempaa listaa onko autoon tehty jotain sellaisia korjauksia joitten perusteella voisi näin olettaa olevan. Jenkkilässähän BMW ymmärtääkseni aika hyvin on maksanut näitä korjauksia, mutta onko niitä Suomessa myytyihin autoihin tehty ollenkaan jos maksajana on takuuajan jälkeen ainakin suurimmalta osin auton omistaja.
                              Ja missäköhän päin maailmaa tuon kirjoittavat ovat? BMW:n erilaiset kampanjat vaihtelevat suuresti alueittain. Siinä missä amerikkalaiset saavat 10v takuita vaikka N-moottoreiden korkepainepumppuihin tai jakopäihin niin me kylmässä pohjolassa saadaan vaihdella ne ihan omaan laskuun.

                              EDIT: Taisi Petri hakea samaa pointtia
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 1996
                                • Tampere/kainuu

                                #30
                                Kampanjat ja takuut ym ovat erilaisia myös markkina-alueiden välillä siitä syystä, että tuotteet voi olla todella erilaisia näiden välillä.

                                BMW autoissa voi olla perustavan laatuisia rakenteellisia eroja ECE vs USA.

                                Ja jos ei suoranaisia rakenteellisia eroja niin ohjelmallisia toiminta eroavaisuuksia ja sen vuoksi jokin vika voi esiintyä toisella mantereella ja taas toisella ei.

                                Tämän vuoksi välttäisin vertailua näiden kahden markkina-alueen välillä jos ei ole varma ensin yhtäläisyyksistä. Sama koskee toiminta periaate materiaalejakin.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎