Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57Z yliahtaa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 939
    • Oulu

    N57Z yliahtaa

    -14 535d alkanut oireileen eikä vikaa tunnu löytyvän.. Ohjelmoitu tuikun toimesta ja hänen kanssaan asian tiimoilta oltiinkin yhteydessä jossa päästiin lopputulemaan että ensimmäisenä alipaineletkujen tarkistus sillä yleensä ahtimien ongelmat johtuvat pääosin niistä. Kuinkas sitten kävikään..

    Vikakoodina 25CE00 Charging pressure sensor, signal: too high.







    Ylempänä yhden kiihdytyksen otanta ja käytännössä raja paukkuu kokoajan, vikatilaan ei mene mutta täydellä kaasulla kiihdyttäessä veto on aaltomaista. Ja kuten historiasta selviää niin tapahtuu alle ja yli 3000rpm.

    Vikapaikkoja eliminoitu tähän mennessä kaikki alipaineletkut (alkuperäiset oli vielä ok), turbojen ohjausventtiilit 4kpl pakosarjan päältä sekä map-anturi. Täytyy vielä haalia alipainelutkutin ja kokeilla pitääkö kelloissa kalvot kunnolla eikä mikään jumittele, sitten alkaakin jo kiroiluttamaan.. :think Ettei vaan hukkaportin läppä jumittelisi, yliahtamiseen nyt ei taida hirveästi mahdollisuuksia olla, toisinpäin onkin sitten reilummasti vaihtoehtoja.

    Kenelläkään viisaita ajatuksia liittyen ongelmaan?
    Last edited by Shatter; 30-07-2021, 10:17.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67
    MZ RT 125/3 '62
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Paljonko se anturi näyttää paineeksi kun auto ei ole käynnissä ja virrat on päällä? Ihan hyvin voi olla viallinen anturikin. Vialliset anturit ei ole mitenkään harvinaisia.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #3
      Nyt kyllä ollaan otsa kurtussa aika pienen asian takia. Vika löytyy ammattinsa osaavan henkilön toimesta aivan varmasti, eikä kestä kauan. Yliahtamiseen kun ei ole olemassa kuin muutama syy.
      Oman ääneni annan jumitteleville mekaanisille osille, kuten vnt siiville, niiden akselille tai niitä ohjaaville mekanismeille.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #4
        Eikös tilanne ole vielä tämä eli kyseisellä kierrolukualueella vielä pikkuturbo hoitelee ahtopaineen ja hukkaporttina toimii ohitusläppä? Dynokäyrissä notkahdus tulee 3200-3400 jolloin olettaisin että otetaan käyttöön suurempi ahdin.


        kuva tästä ketjusta: https://www.btcf.fi/forum/showthread...07#post4208007

        Eikös vika silloin ole löydyttävä täältä jos läppää ohjaava venttiili ja putket on kunnossa ja kapelimestarikaan ei ole sekaisin.... ?
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 939
          • Oulu

          #5
          Noniin, kävin kellot lävitse alipainepumpun kanssa ja kaikki muut piti alipaineen sekä vivustot liikkui hyvin paitsi isomman turbon hukkaportti. Hukkaportin kello vuotaa paineet pois alle minuutissa sekä itse tankoon tulee pientä elämää vasta kun alipaine alkaa olemaan tapissa (0.6 - 0.7bar), toki silloinkin vivusto nitkahtaa vain max 1-2mm. :think Näyttäisi siis siltä että kello on sökö sekä hukkaportti osittain jumissa.
          Tangon liikkeestä ei oikein videota saa eikä muukaan vivuston käsin liikuttelu onnistu sillä ylipäätään sinne näkeminen oli jostain sopivasta reiästä kurkistelua lamppujen kanssa.

          Hukkaporttia ja itse kelloa varmaan pääsee kohtuullisesti rassaamaan kun puottaa ensin downpipen pois edestä.

          Linkki videoon



          Jäin kuitenkin pohtimaan tuota yhtälöä tähän mennessä syntyneen vikamuistin pohjalta sillä yliahtaminen tapahtuu aina 2200-3300 välillä täyskaasulla, jolloin ison turbon hukkaportti on kiinni muutenkin. :think

          Originally posted by fraatti View Post
          Eikös tilanne ole vielä tämä eli kyseisellä kierrolukualueella vielä pikkuturbo hoitelee ahtopaineen ja hukkaporttina toimii ohitusläppä? Dynokäyrissä notkahdus tulee 3200-3400 jolloin olettaisin että otetaan käyttöön suurempi ahdin.
          Näinhän se on.

          Operation at medium load and medium speed: As speed increases, the large exhaust turbocharger becomes gradually more important. The turbine control flap distributes the exhaust flow to the two turbines. Charging pressure is controlled through the adjustment of the turbine control flap and the variable turbine geometry.

          Originally posted by HTK12 View Post
          Paljonko se anturi näyttää paineeksi kun auto ei ole käynnissä ja virrat on päällä? Ihan hyvin voi olla viallinen anturikin. Vialliset anturit ei ole mitenkään harvinaisia.
          Virrat päällä näyttää about ilmanpainetta sekä ajossa ihan oikeita lukemia jotka seuraavat pyyntöä hyvin, anturi on alkuperäisosalla korvattu juuri eikä vanhassakaan ollut varsinaista vikaa vaikka reikä alkoikin jo olla aika hyvin muurautunut umpeen.

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Nyt kyllä ollaan otsa kurtussa aika pienen asian takia. Vika löytyy ammattinsa osaavan henkilön toimesta aivan varmasti, eikä kestä kauan. Yliahtamiseen kun ei ole olemassa kuin muutama syy.
          Oman ääneni annan jumitteleville mekaanisille osille, kuten vnt siiville, niiden akselille tai niitä ohjaaville mekanismeille.
          Ei saa olla liian tylsä ja viedä heti hoitoon muualle, mukavaa tutkia itse ja päästä kartalle miten vehkeet pelaa. Kiitos vaihtoehdoista.
          Last edited by Shatter; 31-07-2021, 08:55.
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
          MB W108 250S '67
          MZ RT 125/3 '62

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Shatter View Post
            Noniin, kävin kellot lävitse alipainepumpun kanssa ja kaikki muut piti alipaineen sekä vivustot liikkui hyvin paitsi isomman turbon hukkaportti....
            Mahtaisiko esim bimmerlinkillä nähdä hukkaportin pwm-ohjauksen tilan? Tässä on mainittu että ohjaus olisi 5-65% tilassa. Jos kalvo vuotaisi jatkuvasti (ohjaus olisi hiukan aktiivisena kokoajan) niin voisiko alentunut alipaine johtaa siihen että pikkuturbon ohitusläpän toiminta olisi "laiskistunut" ja siitä johtuisi yliahtaminen? Moottorin tukikumit ja alipainesäiliön taisit testata myös?

            Tässä on mainittu että alipaine on 0,7bar. Jos muistan oikein niin joku foorumilla taisi joskus mainita että millä tahansa alipainepumpulla noita kaikkia aktuaattoreita ei saa liikuteltua.


            jarrutehostajan testaus


            turbine control flapista


            Kelloakin näyttää saavan irtaallaan, tosin melko suolaisen hintainen tuo, n 300e.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Shatter
              BTCF Member
              • Mar 2013
              • 939
              • Oulu

              #7
              Muut alipainekohteet on vielä tarkistamatta, voihan nuo käydä kaikki läpi mutta en usko niistä hirveästi viisastuvan kun löytyi jo tuo hukkaportin vuotava kello sekä heikosti liikkuva vivusto. Tuota ison turbon kelloa ei näytä edes saavan varaosana..

              Tuota hukkaportin pwm ohjausta voi seurata istallakin, kiinni asennossa näyttää 95% ja auki asennossa 5% mikä toteutuu heti kierrosten mennessä yli 3000. Toki tämähän on vain itse ohjausventtiilin tilanne eikä kerro koko totuutta juurikin esimerkiksi jumivan vivuston tai rikkinäisen kellon takia jolloin todellinen tilanne voi olla eri.

              Tuo isoin kello (turbine control flap) tosiaan vaati hieman enemmän pumppailua että lähti alipaine nousemaan mutta kuitenkin onnistui ja paine pysyi sen noustua sekä vivusto liikkui hyvin. bilteman pumpun hommasin itselle.
              Last edited by Shatter; 31-07-2021, 14:35.
              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

              BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
              MB W108 250S '67
              MZ RT 125/3 '62

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Voisiko kello vuotaa sen verran että ei jaksa enään suosiolla liikutella muita paikkoja jäljelle jäävällä paineella?

                Comment

                • Shatter
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 939
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Voisiko kello vuotaa sen verran että ei jaksa enään suosiolla liikutella muita paikkoja jäljelle jäävällä paineella?
                  Ei huono ajatus mutta tässä tapauksessa ei pitäisi olla mahdollista sillä jatkuva alipaine on ohjausventtiilien takana, joten alipainetta katoaa vain kierrosten ollessa yli 3000 jolloin hukkaportin kello aktivoituu. Toki alipaineen määrä voi silloin x määrän pienentyä mikäli vuoto on tarpeeksi iso, mutta silloinhan oireetkin tulisi vasta yli 3000 kierroksilla eikä alle.
                  Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                  BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                  Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                  MB W108 250S '67
                  MZ RT 125/3 '62

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Shatter View Post
                    Muut alipainekohteet on vielä tarkistamatta, voihan nuo käydä kaikki läpi mutta en usko niistä hirveästi viisastuvan kun löytyi jo tuo hukkaportin vuotava kello sekä heikosti liikkuva vivusto. Tuota ison turbon kelloa ei näytä edes saavan varaosana..

                    Tuota hukkaportin pwm ohjausta voi seurata istallakin, kiinni asennossa näyttää 95% ja auki asennossa 5% mikä toteutuu heti kierrosten mennessä yli 3000. Toki tämähän on vain itse ohjausventtiilin tilanne eikä kerro koko totuutta juurikin esimerkiksi jumivan vivuston tai rikkinäisen kellon takia jolloin todellinen tilanne voi olla eri.

                    Tuo isoin kello (turbine control flap) tosiaan vaati hieman enemmän pumppailua että lähti alipaine nousemaan mutta kuitenkin onnistui ja paine pysyi sen noustua sekä vivusto liikkui hyvin. bilteman pumpun hommasin itselle.
                    Katos, varaosa olikin tuohon eikä ison turbon hukkaporttiin. Mahtaakohan turboja kunnostavista pahoista löytyä tuota kelloa? Jostainhan noihin remanufactured laitteisiin kuitenkin tulee osat. Toki taitaa siellä jotain muutakin olla jos on jumissa muutenkin.

                    Mutta millä tapaa tämä selittää yliahtamisen ?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Shatter
                      BTCF Member
                      • Mar 2013
                      • 939
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Katos, varaosa olikin tuohon eikä ison turbon hukkaporttiin. Mahtaakohan turboja kunnostavista pahoista löytyä tuota kelloa? Jostainhan noihin remanufactured laitteisiin kuitenkin tulee osat. Toki taitaa siellä jotain muutakin olla jos on jumissa muutenkin.

                      Mutta millä tapaa tämä selittää yliahtamisen ?
                      Eihän tämä pelkkä hukkaportin vika suoranaisesti sitä selitäkkään täysin. :think Mietin että järkevintä taitaa olla suoriltaan kokonaan uusi isompi ahdin kunnostettuna. Siinä tulisi uusi ahdin ja sopivasti myös molemmat kellot hukkaportille sekä turbiinien ohjausläpälle + itse hukkaportti ja ohjausläppä olisi varmasti kunnossa eikä jumittele. Hintaa nimittäin kertyy jo pelkästä ohjausläpän kellosta 300e kuten fraatti tuossa aiemmassa viestissä laittoi ja jäljelle jää vielä monta vikapaikkaa. Ison kellon vaihto taitaa vaatia muutenkin turbon irroituksen, joten samalla työllä menee huollettu takaisin. :think
                      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                      BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                      MB W108 250S '67
                      MZ RT 125/3 '62

                      Comment

                      • vekkuli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1332
                        • Liminka

                        #12
                        Originally posted by Shatter View Post
                        Eihän tämä pelkkä hukkaportin vika suoranaisesti sitä selitäkkään täysin. :think Mietin että järkevintä taitaa olla suoriltaan kokonaan uusi isompi ahdin kunnostettuna. Siinä tulisi uusi ahdin ja sopivasti myös molemmat kellot hukkaportille sekä turbiinien ohjausläpälle + itse hukkaportti ja ohjausläppä olisi varmasti kunnossa eikä jumittele. Hintaa nimittäin kertyy jo pelkästä ohjausläpän kellosta 300e kuten fraatti tuossa aiemmassa viestissä laittoi ja jäljelle jää vielä monta vikapaikkaa. Ison kellon vaihto taitaa vaatia muutenkin turbon irroituksen, joten samalla työllä menee huollettu takaisin. :think
                        Sen turbiinien vaihtoläpänkellon saa kyllä vaihdettua ilman turbon irrtoitusta.
                        E93 ///M3
                        E60 530dA aka M5
                        F11 525dA Xdrive
                        Tesla model 3 LR MY22

                        Comment

                        • Shatter
                          BTCF Member
                          • Mar 2013
                          • 939
                          • Oulu

                          #13
                          Nappasin turbot pöydälle ihmeteltäväksi eikä kummastakaan löytynyt selvää mekaanista vikaa pl. pikkuturbon pieni välys. Hukkaportin kellokin näyttäisi pitävän nyt painetta vaikka aluksi tuntui vuotavan. :think



                          Vaihtoläppä: video
                          Hukkaportti: video

                          HP turbon VNT siivikkö liikkuu takertelematta
                          LP turbon hukkaportti liikkuu takertelematta
                          LP turbon turbiinien vaihtoläppä liikkuu takertelematta
                          Bypass läpät liikkuu takertelematta
                          Kellot pitää paineet

                          Täytyy huollattaa ahtimet kun ovat nyt irtaallaan, vaikka eipä noissa tunnu mitään isompaa olevan muutenkaan. Sitten olisi käyty läpi letkut, ohjausventtiilit ja turbot. Ajatuksiahan saa heitellä aina ilmaan niin voikohan reilusti karstoittunut imusarja aiheuttaa mitään tämmöisiä herjoja? MAP anturi oli nimittäin melkein muurautunut umpeen kun sen vasta uusin niin sen valossa tekisi mieli kurkistaa imusarjaankin.

                          Ajamisen ja harrastamisen iloa..
                          Last edited by Shatter; 05-08-2021, 10:13.
                          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                          BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                          MB W108 250S '67
                          MZ RT 125/3 '62

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            #14
                            Vnt siivikkoa liikutteleva sähkömoottori ja sen rattaat kannattaa tarkistaa, monissa autoissa tuottavat ongelmia. Osaa ei yleensä saa uutena, (ainoastaan turbon mukana) mutta eräät firmat korjaavat niitä.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Vnt siivikkoa liikutteleva sähkömoottori ja sen rattaat kannattaa tarkistaa, monissa autoissa tuottavat ongelmia. Osaa ei yleensä saa uutena, (ainoastaan turbon mukana) mutta eräät firmat korjaavat niitä.
                              Pystyikös tuota ajamaan istalla? Ainakin päälle pois ohjaus onnistunee...
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎