Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 5-sarjalainen //code name F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Heku View Post
    Onkos 528i ollu joskus iso moottori?
    On se sentään ollut 2.8 rivikuutonen, toisin kuin nyt. Tällä logiikalla voisi jossakin VW Lupossakin lukea peräluukussa 6.0 W12, vaikka todellisuudessa pellin alla majailee 1.4 diesel. Eihän tuo alkuperäinen kuutonen minun mielestäni mikään kauhean iso moottori ole, mutta onhan siinä ihan eri fiilis, kuin jossakin Corollan 1.6 nelosessa. Eli sellaiselle, joka on tottunut ajamaan starttimoottoreilla, niin onhan se iso kone ja iso ero. Mutta kuten sigusta näet, itse ajelen kuitenkin vielä puolitoista litraa suuremmalla koneella.

    Originally posted by lao View Post
    Mihin niitä litroja tarvii? Kyllähän 245 hummanen turbo kuljettaa F1X-korista autoa ihan riittävästi Suomen arkiajoon ja tomaatti pitää kyllä koneen jatkuvasti tehoalueella. Sataseenkin pääsee alle 7s ja kulkuja 250. Tunnelmaa ja ääntä tässä ei sittten kyllä ole.
    Minulle sillä tunnelmalla ja äänellä on merkitystä. Tosin tämä on taas näitä makuasioita. Jos kuitenkin tarkoitus on vain saada paljon tehoa irti, pienestä koneesta, niin miksi sitten edes ostaa Bemaria, kun nuo japanin nipponit ovat sen taidon osanneet jo pitkään.

    Comment

    • Heku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 469
      • Kuopio

      Originally posted by Ramzez View Post
      On se sentään ollut 2.8 rivikuutonen, toisin kuin nyt. Tällä logiikalla voisi jossakin VW Lupossakin lukea peräluukussa 6.0 W12, vaikka todellisuudessa pellin alla majailee 1.4 diesel. Eihän tuo alkuperäinen kuutonen minun mielestäni mikään kauhean iso moottori ole, mutta onhan siinä ihan eri fiilis, kuin jossakin Corollan 1.6 nelosessa. Eli sellaiselle, joka on tottunut ajamaan starttimoottoreilla, niin onhan se iso kone ja iso ero. Mutta kuten sigusta näet, itse ajelen kuitenkin vielä puolitoista litraa suuremmalla koneella.



      Minulle sillä tunnelmalla ja äänellä on merkitystä. Tosin tämä on taas näitä makuasioita. Jos kuitenkin tarkoitus on vain saada paljon tehoa irti, pienestä koneesta, niin miksi sitten edes ostaa Bemaria, kun nuo japanin nipponit ovat sen taidon osanneet jo pitkään.
      Minä en ole ikinä säilyttänyt mallimerkintää niin ei ole ollut juuri merkitystä.

      Itsellä oli joskus esim kakkosautona, E60 523iA, söi bensaa lähes samoin kuin E60 M5, molemmilla normaalisti ajaen.

      No ne kutosen edut vs uudet 4turbot? Söi vitusti bensaa, oli täysin äänetön ja munaton moottori, tehoa ei sitten yhtään kulutukseen nähden, ei fiilistä ei vittu sitten ei yhtään. Jotta ei ole kyllä yhtään ikävä, ettei esim. sitä konetta ole pitänyt hilata F10ppien keulille ihan vain siitä ilosta kun oli 6sylinterinen moottori.

      Ja yhä edelleen ei ole pakko ajaa 4los koneella, luojan kiitos isompiakin on hinnastossa.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by Heku View Post
        Minä en ole ikinä säilyttänyt mallimerkintää niin ei ole ollut juuri merkitystä.

        Itsellä oli joskus esim kakkosautona, E60 523iA, söi bensaa lähes samoin kuin E60 M5, molemmilla normaalisti ajaen.

        No ne kutosen edut vs uudet 4turbot? Söi vitusti bensaa, oli täysin äänetön ja munaton moottori, tehoa ei sitten yhtään kulutukseen nähden, ei fiilistä ei vittu sitten ei yhtään. Jotta ei ole kyllä yhtään ikävä, ettei esim. sitä konetta ole pitänyt hilata F10ppien keulille ihan vain siitä ilosta kun oli 6sylinterinen moottori.

        Ja yhä edelleen ei ole pakko ajaa 4los koneella, luojan kiitos isompiakin on hinnastossa.
        4-koneita ei tarvis valmistaa lainkaan
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • zanta
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2908
          • Oulu

          Originally posted by lao View Post
          Mihin niitä litroja tarvii? Kyllähän 245 hummanen turbo kuljettaa F1X-korista autoa ihan riittävästi Suomen arkiajoon ja tomaatti pitää kyllä koneen jatkuvasti tehoalueella. Sataseenkin pääsee alle 7s ja kulkuja 250.
          No ittellä kun on tuo 272hummanen vapari jolla mennään kans reippaasti alle 7s sataseen ja kulkeekin päälle 250kmh... vaikka onkin 530i, mutta kyllä minunkin mielestäni sen 528i:kin pitäs olla suora kutonen ja ilman turboja.

          Originally posted by Heku View Post
          Itsellä oli joskus esim kakkosautona, E60 523iA, söi bensaa lähes samoin kuin E60 M5, molemmilla normaalisti ajaen.
          Joo minäkin olin ostamassa kauppakassiksi 523i:tä kunnes huomasin että saatana sentään 530i:ssä on pienimmät päästöt ja pienin kulutus!(520i ehkä oli pienemmällä mutta siinä oli jo suoritusarvot sitä luokkaa etten edes katellut...)

          Originally posted by peto2 View Post
          4-koneita ei tarvis valmistaa lainkaan
          Ainakaan BMW:n bensakoneina...
          Last edited by zanta; 16-08-2011, 00:58.
          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

          eksälista:
          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

          Comment

          • MSam
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 181
            • Länsi-Suomi

            Originally posted by Heku View Post
            Ja yhä edelleen ei ole pakko ajaa 4los koneella, luojan kiitos isompiakin on hinnastossa.
            Niin, jos huomaat pointtini, peräti yksi kappale. 530i. Kaikissa muissa on turbo tai eivät ole kuutosia. Kritisoin enemmänkin BMW-kivijalan ja historian heittämistä romukoppaan. Minulle oikea BMW on aina bensakuutonen, takavedolla.

            En kyllä allekirjoita tuntemuksia, että N52B25 olisi munaton ja vain juo, muttei liiku. Toki, 530i on jo selvästi suorituskykyisempi, mutta eipä ole tehot loppuneet ohituksissa nytkään. Itselläni kulutus heiluu 8 litran pinnassa, työmatka/sekalaisessa ajossa. Edes Saksan lomareissussa ei mennyt kuin hiukan enemmän, vaikka keskinopeus oli aivan toisella tasolla, mitä täällä kieltolakien ja himoverotuksen luvatussa maassa.

            Toinen pointtini oli, että on totaalisen säälittävää leimata 2.0 pikkukone 528i:ksi. Ei tuollainen kuulu 5-Sarjaan, ei millään mittarilla. Vain tehoa ei voi tuijottaa. Mitähän noista koneista tulee, kun niillä huitaisee raskaalla jalalla 150tkm? Täysin loppu ja vaihtokonetta sisään? Kuinka usein vaihdetaan ahtimet ja pakosarjat?
            E60 523i

            E10 kiitos ei.

            Comment

            • lao
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2010
              • 278
              • Tampere

              Se on se perkeleen CO2. Ainoastaan sen takia on taas ruvettu harrastamaan pienempiä moottoreita ja ahtamista. Kyllä ne tosiaan uutena varmaan hyvin toimivat, mutta vanhempana vaivaa sitten aivan samat dieseleistä tutut, ahdin ja pakosarjaongelmat.

              Millään ei ole muuta väliä kuhan se CO2 on esitteessä pieni. Moottorin valmistukseen saa sitten käyttää energiaa vaikka äärettömästi ja laittaa osia, joiden valmistaminen on vaikeampaa ja enemmän energiaa vievää kuin ns. perinteisen ahtamattoman suoran kutosen.

              Myös vanhaan moottoriin saa vaihtaa osia vaikka kerran kuussa, kunhan paperilla päästöt ovat uutena pienet.

              Comment

              • Bemaristi74
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 38
                • Uusimaa

                Originally posted by lao View Post
                Se on se perkeleen CO2. Ainoastaan sen takia on taas ruvettu harrastamaan pienempiä moottoreita ja ahtamista. Kyllä ne tosiaan uutena varmaan hyvin toimivat, mutta vanhempana vaivaa sitten aivan samat dieseleistä tutut, ahdin ja pakosarjaongelmat.

                Millään ei ole muuta väliä kuhan se CO2 on esitteessä pieni. Moottorin valmistukseen saa sitten käyttää energiaa vaikka äärettömästi ja laittaa osia, joiden valmistaminen on vaikeampaa ja enemmän energiaa vievää kuin ns. perinteisen ahtamattoman suoran kutosen.

                Myös vanhaan moottoriin saa vaihtaa osia vaikka kerran kuussa, kunhan paperilla päästöt ovat uutena pienet.
                Aamen, ei mitään lisättävää tähän.
                Antti

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  528:ssa kuitenkin on joskus ollut 2.8l kokoinen moottori, oli se sitten iso tai ei. Tuo 2l koneesta 28 päätteen käyttäminen on jo aikamoista vedätystä.
                  Suomen hinnastossa oli ainakin jokunen päivä sitten uusi 3.0 litran vapari nimetty "twin power turbo" malliksi!

                  Comment

                  • tuomkiti81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1162
                    • Seinäjoki

                    Mesukallahan tää sama sirkus on käynnis...180,200,220 ja 250Cdi..kaikissa sama nelipyttyinen diesel-pannu
                    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                    Opel Insignia 2.0 Cdti
                    Scania R560 8x4

                    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                    Ex. E60 530dA -05
                    Ex. E39 530dA -01
                    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                    Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      Originally posted by MSam View Post
                      Kritisoin enemmänkin BMW-kivijalan ja historian heittämistä romukoppaan.
                      Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
                      Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
                      Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Ishvan
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 254

                        Originally posted by jaki View Post
                        Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
                        Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
                        Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
                        -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by jaki View Post
                          Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
                          Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
                          Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
                          mitä on yliteho? voiko tehoa olla koskaan liikaa? no ei voi olla mutta se että sitä tehoa revitään micran moottorista pian 300hv tarkoittaa vain ja ainoastaan lisää luotettavuusmurheita ja kalliimpia remontteja

                          koita nyt hiukan hillitä mitä näppiksellesi lauot
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            Originally posted by peto2 View Post
                            mitä on yliteho? voiko tehoa olla koskaan liikaa? no ei voi olla mutta se että sitä tehoa revitään micran moottorista pian 300hv tarkoittaa vain ja ainoastaan lisää luotettavuusmurheita ja kalliimpia remontteja

                            koita nyt hiukan hillitä mitä näppiksellesi lauot
                            Pahoittelen, termi oli epäselvä, tai en sitä heti kättelyssä selventänyt. Jos nykyisiä tehoja pienennettäisiin esim 30% (siis kautta linjan) pienenesikö kulutus vastaavasti? Jos pienenisi, se kannattaisi tehdä ja varmaan jossakin vaiheessa tehdäänkin. Se, että lussuinkin F10 kiihtyy 0 - 100 km n 8 sekunnissa, on turhaa ja että huiput on 225 km/h. Ok, jos noita pudottamalla ei putoa kulutus, olkoon, muussa tapauksessa autoissa on tällä hetkellä "ylitehoa".
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by jaki View Post
                              Pahoittelen, termi oli epäselvä, tai en sitä heti kättelyssä selventänyt. Jos nykyisiä tehoja pienennettäisiin esim 30% (siis kautta linjan) pienenesikö kulutus vastaavasti? Jos pienenisi, se kannattaisi tehdä ja varmaan jossakin vaiheessa tehdäänkin. Se, että lussuinkin F10 kiihtyy 0 - 100 km n 8 sekunnissa, on turhaa ja että huiput on 225 km/h. Ok, jos noita pudottamalla ei putoa kulutus, olkoon, muussa tapauksessa autoissa on tällä hetkellä "ylitehoa".

                              meinaat että kaikkien pitäisi ajella jollain mopoautoilla letkassa. ei helvetti mitä kukkahattu jeesustelua.

                              kulutus ei paljoa laske tehoa laskemalla. kulutus riippuu hyvin pitkälti siitä paljon sitä tehoa käytetään, eli kaasujalan asennosta ja toki myös auton koko vaikuttaa. iso auto ei mene pikkuauton kulutuksella tehoa laskemalla.
                              Last edited by bemu2000; 16-08-2011, 22:12.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • zanta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 2908
                                • Oulu

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                meinaat että kaikkien pitäisi ajella jollain mopoautoilla letkassa. ei helvetti mitä kukkahattu jeesustelua.

                                kulutus ei paljoa laske tehoa laskemalla. kulutus riippuu hyvin pitkälti siitä paljon sitä tehoa käytetään, eli kaasujalan asennosta ja toki myös auton koko vaikuttaa. iso auto ei mene pikkuauton kulutuksella tehoa laskemalla.
                                Tähän perustuu juurikin tuo seikka miksi E60 523i kuluttaa enemmän kuin E60 530i, 530i:n suurempi vääntö pienentää kulutusta normaalissa ajossa verrattuna 523i:n "kierroksilla ajamiseen", sama pätee myös M5:een, sillä voidaan ajella käytännössä tyhjäkäynnillä kotimaisilla nopeusrajoituksilla.

                                Onhan mullakin Hondassa 998cm3 nelisylinterinen kone, silti se kuluttaa maantiellä enemmän kuin Bemarissa oleva 2996cm3 iskutilavuudeltaan oleva kuusisylinterinen kone. Honda painaa noin 10 kertaa vähemmän.
                                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                                eksälista:
                                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎