Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 5-sarjalainen //code name F10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • snoub
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 220
    • Oulu

    Originally posted by jaki View Post
    Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
    Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
    Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
    ylitehoa 528i 2.0 vetecillä kuulostaa kyllä aika lapselliselta. Tuo starttimalli, 520i turbolla on erittäin fiksun kuuloinen paketti, riittävästi voimaa ja hinnat järkevästi alkaen. Kalliimmissa malleissa olis voinut olla ihan sitten moottori. Noh, kai se pelkkä propellibadge ja keskinkertainen maalipinta riittänee sit tulevaisuuden "kivijalaksi".
    BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
    BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
    BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

    Ex.
    BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
    BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

    Comment

    • Heku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 469
      • Kuopio

      Originally posted by jaki View Post
      Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
      Voi nyt perkele..
      Onkos sulla ollut E60 M5 ja E60 523iA?? jotta on muutakin kun mutua tuosta kulutus eroista??
      Minulla on ollut molemmat ja yhtä aikaa, jotta kokemus tulee ihan käytännön tasolta ei netistä luettuna.

      Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Heku View Post
        Voi nyt perkele..
        Onkos sulla ollut E60 M5 ja E60 523iA?? jotta on muutakin kun mutua tuosta kulutus eroista??
        Minulla on ollut molemmat ja yhtä aikaa, jotta kokemus tulee ihan käytännön tasolta ei netistä luettuna.

        Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.
        Ainakin e39 kopassa, M5 söi takuulla enemmän polttoainetta, kuin muut mallit. Voihan se toki olla noissa uudemmissa, että 523i ja M5 eivät kulutuksessa eroa niin hirveästi keskenään, mutta niissä onkin sitten monen monta muuta kriittistä eroa, jotka kääntyvät pelkästään rahaa laskiessa 523i:n eduksi. Ensinnäkin M5 maksaa huomattavasti enemmän, sen arvonalenema on suurempi, sen huoltaminen maksaa hunajaa verrattuna 523:een ja kaikki vakuutukset, sekä ajoneuvoverot ovat suurempia. Näissä autoasioissa kun pitäisi aina laskea kokonaiskulut, ei pelkkää polttoainetta.

        Toit toki ihan hyvän pointin esille, että saman kopan pienempi moottoriversio syö lähes saman verran, mutta käytännössä sillä tuskin on kummankaan mallin omistajalle suurta merkitystä. Ja useimmiten M5:n omistaja ottaa siitä autostaan hieman enemmän irti, kuin 523i:n omistaja. Tuskin kuitenkaan kukaan ostaa M5:ttä ja sitten pyrkii pääsemään aina mahdollisimman pienellä kulutuksella.

        En tiedä sitten, miksi kenenkään mielestä tämä nykysuuntaus olisi hyvästä: Siirrytään kohti pienempiä ja yhä monimutkaisempia (lue kalliimpia huoltaa) moottoreita, joiden tavoitteena on ainoastaan päästöjen lasku. Sitten vielä uhotaan, että jatkossa Bemarilla nähtäisiin myös etuvetoja. Jotenkin alkaa tuntua siltä, että BMW brändinä on koko ajan siirtymässä kohti massatuotetta, jonka tavoitteena on vain mahdollisimman suuren asiakaskunnan haaliminen. Valitettavasti tällainen strategia voi kostautua, koska A) siinä voidaan menettää vanha asiakaskunta ja heidän uskollisuutensa merkkiä kohtaan ja B) markkinoilla on jo ennestään runsaasti tarjolla erilaisia pienikoneisia turbomalleja niin etuvedolla, kuin nelivedollakin. Onko BMW menossa kohti samaa päätepistettä, kuten on käynyt myös monelle muulle aikanaan menestyneelle firmalle, kuten vaikkapa Nokialle ja Saabille?

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7425
          • Oulu

          OT:ksi menee, sori. Oispa E39-kopassakin 523i ja M5 edes samalla hehtaarilla kulutuksiltaan niin ois helpompi päivittää autoa. Yksi "ylitehoinen" auto pitäis vielä keretä hommaan, sit voin ajaa loppu elämän jollain sähkömopolla.

          Originally posted by Heku View Post
          Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.
          Eipä ole tullut E60 523iA:lla ajettua, mutta sulla on varmaan jotain satunnaisempaa kokemusta myös muista E60 (tai E9x) I6/V8-moottorimalleista tuon 523i:n ja ja M5:n välistä niin mikä niistä nyt ois sellainen jolla sais edes hiukan sitä fiilistä? E60 M5 ei vaan tule mahtumaan budjettiin lähiaikoina ja ite ei ole vieläkään päässyt vertaamaan esim. 530i/545i/550i-malleja keskenään.

          Samoin kiinnostaa kokemukset noista F10 4-koneisesti bensoista jos joku niitä ajelee.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 17-08-2011, 11:25.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • snoub
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 220
            • Oulu

            Originally posted by Ramzez View Post
            En tiedä sitten, miksi kenenkään mielestä tämä nykysuuntaus olisi hyvästä: Siirrytään kohti pienempiä ja yhä monimutkaisempia (lue kalliimpia huoltaa) moottoreita, joiden tavoitteena on ainoastaan päästöjen lasku. Sitten vielä uhotaan, että jatkossa Bemarilla nähtäisiin myös etuvetoja. Jotenkin alkaa tuntua siltä, että BMW brändinä on koko ajan siirtymässä kohti massatuotetta, jonka tavoitteena on vain mahdollisimman suuren asiakaskunnan haaliminen. Valitettavasti tällainen strategia voi kostautua, koska A) siinä voidaan menettää vanha asiakaskunta ja heidän uskollisuutensa merkkiä kohtaan ja B) markkinoilla on jo ennestään runsaasti tarjolla erilaisia pienikoneisia turbomalleja niin etuvedolla, kuin nelivedollakin. Onko BMW menossa kohti samaa päätepistettä, kuten on käynyt myös monelle muulle aikanaan menestyneelle firmalle, kuten vaikkapa Nokialle ja Saabille?
            Itsekkin juuri samaa mieltä tästä. Omaan mielikuvaan merkistä on jo nykyisillä aikeilla negatiivinen vaikutus. Toki osa on pakollista pahaa kun tiukkenevista päästönormieista on pidettävä kiinni kokoajan, mutta osa sitten taas muuten vain liiallista innostumista vääränlaisesta kehityssuunnasta.
            BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
            BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
            BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

            Ex.
            BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
            BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Originally posted by jaki View Post
              Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
              Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
              Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
              Palataanpas vielä taaksepäin vuoteen 1918, jolloin Bmw esitteli ensimmäisen oman moottorin, tämä oli kuusisylinterinen. Näiltä lentokone valmistus ajoilta on myös Bmw:n merkki peräisin.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                Originally posted by ///Jone View Post
                Palataanpas vielä taaksepäin vuoteen 1918, jolloin Bmw esitteli ensimmäisen oman moottorin, tämä oli kuusisylinterinen. Näiltä lentokone valmistus ajoilta on myös Bmw:n merkki peräisin.
                Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think

                Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
                BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.

                Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
                Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 998
                  • 29100/310053

                  Originally posted by jaki View Post
                  Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
                  Olisi myös hauska nähdä myynnin mallikohtainen jakauma vaikkapa Suomen ja Saksan osalta. 520 lienee syömähammas täällä, mutta kuinka vahvasti se dominoi - 40%? 60%? 80%?

                  Joku fiksaatio BMW:n moottoripuolella tuli takavuosina tuohon 500cc per sylinteri kun about kaikki moottorit perustuvat sen ympärille. Että olisiko se sitten 1.5l 3-sylinterin nokileka ainakin kahdella puhaltimella, jolla 100g CO2 alitusta lähdettäisiin yrittämään :think

                  Jos uuden 1-sarjan kulutuslukemista voi jotain päätellä, niin aika vähäinen on 116d kulutusetu enää verrattuna isoveljiinsä. Onko seuraavat desit sitten helpompi/halvempi tiristää jo kehittämällä muita muuttujia kuin moottoria... dieetti olisi poikaa
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Originally posted by jaki View Post
                    Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think

                    Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
                    BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.

                    Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
                    Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
                    Kylla itseä kiinnostaisi uuden auton ostajana auton arvo kolmenvuoden päästa, kun kauppaan sitä sille kumia polttavalle lippispäälle. Joka tietää auton vetotavan.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Kylla itseä kiinnostaisi uuden auton ostajana auton arvo kolmenvuoden päästa, kun kauppaan sitä sille kumia polttavalle lippispäälle. Joka tietää auton vetotavan.
                      Jepu jep, noillehan ne myydään, NOT. Veikkaan, että 3-vuotiaiden BMW:n ostajien keski-ikä on hieman yli lippisiän. Tai no, eikös yli 60:t pidä lippistä, tosin hieman erilaista kuin alla 20:t
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1485

                        No tuossa ääninäytettä uudesta N20 28i:stä. Tosin Z4:een laitettuna, mutta kumminkin.

                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by JNIJNI View Post
                          No tuossa ääninäytettä uudesta N20 28i:stä. Tosin Z4:een laitettuna, mutta kumminkin.

                          http://www.youtube.com/watch?v=gxesE...layer_embedded
                          En tiedä muista, mutta eipä tuo minua vakuuta, vaikka en yleensä moottorin äänillä ajakaan. Kovasti alkavat Bemaritkin kuullostaa Japanin nipponeilta.

                          Comment

                          • snoub
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 220
                            • Oulu

                            Originally posted by jaki View Post
                            Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think

                            Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
                            BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.

                            Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
                            Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
                            1 sarjan ostajakunnalle oli tehtynä tuo kysely, joten tulos ei sinänsä yllätä. Kyllä väittäisin että uuden BMW:n ostaja on keskimäärin kiinnostuneempi autoista ja niiden tekniikasta kuin esim. Avensiksen tai Passatin ostaja. Muutenkin tuntuu että nykypäivänä ei muutenkaan kukaan tiedostava ihminen osta edes kahvinkeitintä ilman kahden tunnin googletusta niiden näkyvistä ja piilevistä ominaisuuksista, hinta-laatu suhteista, testituloksista jne. Puhumattakaan sitten niinkin kalliista hankinnasta kuin autosta. Veikkaan että aika vähän normi BMW ostajakunnassa on sikarikkaita "ei mitään väliä mitä sisältää tai maksaa" asiakkaita. Että aika metsään varmaan bisnekset pidemmän päälle menisi jos valmistajan suunnittelufilosofia olis tyyliä: "uuden auton ostajaa ei pääsääntöisesti kiinnosta yhtään mikään, varsinkaan autoon tai sen tekniikkaan liittyvä asia". Tuskin bmw:kään kuvittelee että hintalapussa voi pitää 3x lukemia pelkästää pyöreiden propellimerkkien maagisen vetovoiman perusteella.
                            Last edited by snoub; 22-08-2011, 18:21.
                            BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                            BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                            BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                            Ex.
                            BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                            BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                            Comment

                            • MSam
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 181
                              • Länsi-Suomi

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              En tiedä muista, mutta eipä tuo minua vakuuta, vaikka en yleensä moottorin äänillä ajakaan.
                              Yksi sana.

                              Kiusallista.

                              Siinäkö on nyt sitten maailman parhaaksi ylistetty auto (jos Vitosen kohdalla sama lopputulos), nelisylinterisellä pikkukoneella?

                              Long live 530i.
                              E60 523i

                              E10 kiitos ei.

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1462
                                • Area 03

                                Originally posted by snoub View Post
                                Tuskin bmw:kään kuvittelee että hintalapussa voi pitää 3x lukemia pelkästää pyöreiden propellimerkkien maagisen vetovoiman perusteella.
                                Juuri näin.

                                Itseäni juuri BMW:ssä viehättää ja pitää edelleen merkkiuskollisena,takaveto ja suora 6 kone...ja sen myötä hyvät ajo-ominaisuudet,jotka valitettavasti jäävät peittoon Suomen surkeiden tieverkostojen takia.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎