Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
ylitehoa 528i 2.0 vetecillä kuulostaa kyllä aika lapselliselta. Tuo starttimalli, 520i turbolla on erittäin fiksun kuuloinen paketti, riittävästi voimaa ja hinnat järkevästi alkaen. Kalliimmissa malleissa olis voinut olla ihan sitten moottori. Noh, kai se pelkkä propellibadge ja keskinkertainen maalipinta riittänee sit tulevaisuuden "kivijalaksi".
BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex. BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
Voi nyt perkele..
Onkos sulla ollut E60 M5 ja E60 523iA?? jotta on muutakin kun mutua tuosta kulutus eroista??
Minulla on ollut molemmat ja yhtä aikaa, jotta kokemus tulee ihan käytännön tasolta ei netistä luettuna.
Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.
Voi nyt perkele..
Onkos sulla ollut E60 M5 ja E60 523iA?? jotta on muutakin kun mutua tuosta kulutus eroista??
Minulla on ollut molemmat ja yhtä aikaa, jotta kokemus tulee ihan käytännön tasolta ei netistä luettuna.
Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.
Ainakin e39 kopassa, M5 söi takuulla enemmän polttoainetta, kuin muut mallit. Voihan se toki olla noissa uudemmissa, että 523i ja M5 eivät kulutuksessa eroa niin hirveästi keskenään, mutta niissä onkin sitten monen monta muuta kriittistä eroa, jotka kääntyvät pelkästään rahaa laskiessa 523i:n eduksi. Ensinnäkin M5 maksaa huomattavasti enemmän, sen arvonalenema on suurempi, sen huoltaminen maksaa hunajaa verrattuna 523:een ja kaikki vakuutukset, sekä ajoneuvoverot ovat suurempia. Näissä autoasioissa kun pitäisi aina laskea kokonaiskulut, ei pelkkää polttoainetta.
Toit toki ihan hyvän pointin esille, että saman kopan pienempi moottoriversio syö lähes saman verran, mutta käytännössä sillä tuskin on kummankaan mallin omistajalle suurta merkitystä. Ja useimmiten M5:n omistaja ottaa siitä autostaan hieman enemmän irti, kuin 523i:n omistaja. Tuskin kuitenkaan kukaan ostaa M5:ttä ja sitten pyrkii pääsemään aina mahdollisimman pienellä kulutuksella.
En tiedä sitten, miksi kenenkään mielestä tämä nykysuuntaus olisi hyvästä: Siirrytään kohti pienempiä ja yhä monimutkaisempia (lue kalliimpia huoltaa) moottoreita, joiden tavoitteena on ainoastaan päästöjen lasku. Sitten vielä uhotaan, että jatkossa Bemarilla nähtäisiin myös etuvetoja. Jotenkin alkaa tuntua siltä, että BMW brändinä on koko ajan siirtymässä kohti massatuotetta, jonka tavoitteena on vain mahdollisimman suuren asiakaskunnan haaliminen. Valitettavasti tällainen strategia voi kostautua, koska A) siinä voidaan menettää vanha asiakaskunta ja heidän uskollisuutensa merkkiä kohtaan ja B) markkinoilla on jo ennestään runsaasti tarjolla erilaisia pienikoneisia turbomalleja niin etuvedolla, kuin nelivedollakin. Onko BMW menossa kohti samaa päätepistettä, kuten on käynyt myös monelle muulle aikanaan menestyneelle firmalle, kuten vaikkapa Nokialle ja Saabille?
OT:ksi menee, sori. Oispa E39-kopassakin 523i ja M5 edes samalla hehtaarilla kulutuksiltaan niin ois helpompi päivittää autoa. Yksi "ylitehoinen" auto pitäis vielä keretä hommaan, sit voin ajaa loppu elämän jollain sähkömopolla.
Pointti oli että E60 523iA oli munaton bensa rosvo, vailla mitään fiilistä mitä 6koneen pitäisi joidenkin mielestä herättää.
Eipä ole tullut E60 523iA:lla ajettua, mutta sulla on varmaan jotain satunnaisempaa kokemusta myös muista E60 (tai E9x) I6/V8-moottorimalleista tuon 523i:n ja ja M5:n välistä niin mikä niistä nyt ois sellainen jolla sais edes hiukan sitä fiilistä? E60 M5 ei vaan tule mahtumaan budjettiin lähiaikoina ja ite ei ole vieläkään päässyt vertaamaan esim. 530i/545i/550i-malleja keskenään.
Samoin kiinnostaa kokemukset noista F10 4-koneisesti bensoista jos joku niitä ajelee.
En tiedä sitten, miksi kenenkään mielestä tämä nykysuuntaus olisi hyvästä: Siirrytään kohti pienempiä ja yhä monimutkaisempia (lue kalliimpia huoltaa) moottoreita, joiden tavoitteena on ainoastaan päästöjen lasku. Sitten vielä uhotaan, että jatkossa Bemarilla nähtäisiin myös etuvetoja. Jotenkin alkaa tuntua siltä, että BMW brändinä on koko ajan siirtymässä kohti massatuotetta, jonka tavoitteena on vain mahdollisimman suuren asiakaskunnan haaliminen. Valitettavasti tällainen strategia voi kostautua, koska A) siinä voidaan menettää vanha asiakaskunta ja heidän uskollisuutensa merkkiä kohtaan ja B) markkinoilla on jo ennestään runsaasti tarjolla erilaisia pienikoneisia turbomalleja niin etuvedolla, kuin nelivedollakin. Onko BMW menossa kohti samaa päätepistettä, kuten on käynyt myös monelle muulle aikanaan menestyneelle firmalle, kuten vaikkapa Nokialle ja Saabille?
Itsekkin juuri samaa mieltä tästä. Omaan mielikuvaan merkistä on jo nykyisillä aikeilla negatiivinen vaikutus. Toki osa on pakollista pahaa kun tiukkenevista päästönormieista on pidettävä kiinni kokoajan, mutta osa sitten taas muuten vain liiallista innostumista vääränlaisesta kehityssuunnasta.
BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex. BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
Minkä ihmeen kivijalan ja historian? Ekat E12-mallit oli paljon 518 ja 520-malleja, ja ne kyllä oli neloskoneilla.
Ylipäätään koko keskustelu on kyllä lapsellista napinaa. Huippuna, että 523 veisi saman kuin M5. Hoh hoijaa, koittakaas kakarat nyt vähän hillitä mitä näppiksistanne lauotte...
Tähän saakka toistaiseksi tehot on vielä kasvaneet. Uskon, että kohta alkaa pieni CO2-metsästys kunnolla. Silloin aletaan pudottaa tämänhetkisiä ylitehoja ja kunnolla.
Palataanpas vielä taaksepäin vuoteen 1918, jolloin Bmw esitteli ensimmäisen oman moottorin, tämä oli kuusisylinterinen. Näiltä lentokone valmistus ajoilta on myös Bmw:n merkki peräisin.
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Palataanpas vielä taaksepäin vuoteen 1918, jolloin Bmw esitteli ensimmäisen oman moottorin, tämä oli kuusisylinterinen. Näiltä lentokone valmistus ajoilta on myös Bmw:n merkki peräisin.
Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think
Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.
Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
Olisi myös hauska nähdä myynnin mallikohtainen jakauma vaikkapa Suomen ja Saksan osalta. 520 lienee syömähammas täällä, mutta kuinka vahvasti se dominoi - 40%? 60%? 80%?
Joku fiksaatio BMW:n moottoripuolella tuli takavuosina tuohon 500cc per sylinteri kun about kaikki moottorit perustuvat sen ympärille. Että olisiko se sitten 1.5l 3-sylinterin nokileka ainakin kahdella puhaltimella, jolla 100g CO2 alitusta lähdettäisiin yrittämään :think
Jos uuden 1-sarjan kulutuslukemista voi jotain päätellä, niin aika vähäinen on 116d kulutusetu enää verrattuna isoveljiinsä. Onko seuraavat desit sitten helpompi/halvempi tiristää jo kehittämällä muita muuttujia kuin moottoria... dieetti olisi poikaa
Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think
Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.
Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
Kylla itseä kiinnostaisi uuden auton ostajana auton arvo kolmenvuoden päästa, kun kauppaan sitä sille kumia polttavalle lippispäälle. Joka tietää auton vetotavan.
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Kylla itseä kiinnostaisi uuden auton ostajana auton arvo kolmenvuoden päästa, kun kauppaan sitä sille kumia polttavalle lippispäälle. Joka tietää auton vetotavan.
Jepu jep, noillehan ne myydään, NOT. Veikkaan, että 3-vuotiaiden BMW:n ostajien keski-ikä on hieman yli lippisiän. Tai no, eikös yli 60:t pidä lippistä, tosin hieman erilaista kuin alla 20:t
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Joo joo, mutta ei niitä kutsuttu 5-sarjalaisiksi :think
Edelleen: BMW:t tehdään niille, jotka ostavat niitä uusina. Jos niillä ei saa kahta mustaa viivaa asfalttiin, 99,999% ostajista ei kiinnosta asia pätkän vertaa.
BMW varmaan tutkii aktiivisesti esim tuota etu/takavetokysymystä. Muistaakseni valtaosa uusien BMW:n ostajista ei edes tiedä mistä päästä auto vetää. Miten silloin BMW:n maine menisi, jos alkaisi tekemään etuvetoja. Sääli sinällään, koska itse pidän yhtenä syynä tarkkaan ohjaukseen nimenomaan takavetoa.
Kuten kirjoitin, ei suorityskykyä kannata huonontaa, jos siitä ei saa mitään "palkintoa" = selvästi pienempää kulutusta. Siksi varmaan tuo 4-sylinterinen 528i tehtiin noin tehokkaaksi, koska se teho tuli ilmaiseksi.
Olisi hauska kuulla jonkun BMW:n insinööriltä, jos lähtökohdaksi otettaisiin ainoastaan pieni kulutus = pienet CO2-päästöt, millaisia olisivat F10/11:n koneet.
1 sarjan ostajakunnalle oli tehtynä tuo kysely, joten tulos ei sinänsä yllätä. Kyllä väittäisin että uuden BMW:n ostaja on keskimäärin kiinnostuneempi autoista ja niiden tekniikasta kuin esim. Avensiksen tai Passatin ostaja. Muutenkin tuntuu että nykypäivänä ei muutenkaan kukaan tiedostava ihminen osta edes kahvinkeitintä ilman kahden tunnin googletusta niiden näkyvistä ja piilevistä ominaisuuksista, hinta-laatu suhteista, testituloksista jne. Puhumattakaan sitten niinkin kalliista hankinnasta kuin autosta. Veikkaan että aika vähän normi BMW ostajakunnassa on sikarikkaita "ei mitään väliä mitä sisältää tai maksaa" asiakkaita. Että aika metsään varmaan bisnekset pidemmän päälle menisi jos valmistajan suunnittelufilosofia olis tyyliä: "uuden auton ostajaa ei pääsääntöisesti kiinnosta yhtään mikään, varsinkaan autoon tai sen tekniikkaan liittyvä asia". Tuskin bmw:kään kuvittelee että hintalapussa voi pitää 3x lukemia pelkästää pyöreiden propellimerkkien maagisen vetovoiman perusteella.
BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex. BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
Tuskin bmw:kään kuvittelee että hintalapussa voi pitää 3x lukemia pelkästää pyöreiden propellimerkkien maagisen vetovoiman perusteella.
Juuri näin.
Itseäni juuri BMW:ssä viehättää ja pitää edelleen merkkiuskollisena,takaveto ja suora 6 kone...ja sen myötä hyvät ajo-ominaisuudet,jotka valitettavasti jäävät peittoon Suomen surkeiden tieverkostojen takia.
Comment