Tää oli kyllä hyvä..millon mikäkin laukee ja pakkasella kangistuu jo muutenkin vehkeet
Nomut kyllähän säkin kaima tiedät pitkällä penarikokemuksella, että näinhän se on. Jos ei olis, me kaikki jeesusteltais jossain tojotafoorumilla, kun mikään ei hajoo, tai ei oikeastaan oo mitään hajottavaakaan
Nomut kyllähän säkin kaima tiedät pitkällä penarikokemuksella, että näinhän se on. Jos ei olis, me kaikki jeesusteltais jossain tojotafoorumilla, kun mikään ei hajoo, tai ei oikeastaan oo mitään hajottavaakaan
Taitaa tulla kaikki F10/11 mallit RunFlat renkailla ja ilman vararengasta. Tietääkö joku kertoa saako näihin vararengasta optiona tai jälkihankintana merkkiliikkeestä? Olisiko heittää varaosanumeroa?
Aiempaan E60eeni oli tilattu tehdaslisävarusteena vararengas.
Taitaa tulla kaikki F10/11 mallit RunFlat renkailla ja ilman vararengasta. Tietääkö joku kertoa saako näihin vararengasta optiona tai jälkihankintana merkkiliikkeestä? Olisiko heittää varaosanumeroa?
Aiempaan E60eeni oli tilattu tehdaslisävarusteena vararengas.
Kappas, löytyyhän niitä selvästi edullisemminkin. Rajasin 250hv, kun luulin että kaikissa 258hv. Tuossa vanhemmassa onkin 245hv. Mitä lie eroa sitten :think
Paljonkos noihin tulee veroa noin suurinpiirtein? Siis 530d.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Kylläpä tuota on tullut opeteltua, niin kuin bmwfans:iakin. Aina ei vaan löydä vaikka kuinka etsisi. Onneksi on tuollaisia taitureita kuin sinä jotka auttavat. Kiitokset
No niin, nyt se on F10 hankittu ja tuhannen kilsaa tullu jo ajokokemuksia kerättykin. Olin jo päättänyt aiemmin, että 6-koneinen diesel tulee ja päädyin sitten 525d vm 2010, joka on vielä 6-koneinen.
No niin, nyt se on F10 hankittu ja tuhannen kilsaa tullu jo ajokokemuksia kerättykin. Olin jo päättänyt aiemmin, että 6-koneinen diesel tulee ja päädyin sitten 525d vm 2010, joka on vielä 6-koneinen.
No niin, nyt se on F10 hankittu ja tuhannen kilsaa tullu jo ajokokemuksia kerättykin. Olin jo päättänyt aiemmin, että 6-koneinen diesel tulee ja päädyin sitten 525d vm 2010, joka on vielä 6-koneinen.
Onnittelut uudesta autosta,kerrohan kokemukset jos vrt E6X
Onnittelut uudesta autosta,kerrohan kokemukset jos vrt E6X
Pikaiset tuntumat:
Ensivaikutelmat on toistaiseksi hyvät. kädet tehneet E60iin tottuneelle muutaman kerran turhia liikkeitä mm. avainta koetettu työntää rattipylvääseen ja vasen käsi etsinyt vakkarin viikseä.
Kahden automaatin jälkeen manuaalivaihteinen on vaihteeksi ihan kiva hämmennettävä. Kesä tuli ajettua manuaalivaihteisella avolla ja tuntui hyvältä niin siksi tällainen valinta talvikulkineeseenkin.
Ohjaustuntuma on mielestäni hyvä. Koe ajoin aiemmin myös neloskoneisen ja se oli mielestäni jotenkin rauhaton, tosin siinä oli alla RFT-renkaat. Omassa on alla tällähetkellä Goodyearin artic nastat 225/55x17 kokoisina ja tietenkin EI RFT-mallisena.
Jousitukseltaan F10 on selkeästi pehmeämpi kuin E60. Kun vielä edellisessä oli Spaxin coilit, niin ero on todella valtaisa. Tähän tulee muutos viimeistään keväällä. Kuten tuolla aiemmin mainitsin niin projektiosastolle topic, kun aina näitä joutuu rakentamaan..
Pysäköinti ruudut on valkattava entistä tarkemmin suuremman koon takia. Pysäköinti tutkat ovat todella tarpeen.
Jousitukseltaan F10 on selkeästi pehmeämpi kuin E60. Kun vielä edellisessä oli Spaxin coilit, niin ero on todella valtaisa. Tähän tulee muutos viimeistään keväällä.
Pysäköinti ruudut on valkattava entistä tarkemmin suuremman koon takia. Pysäköinti tutkat ovat todella tarpeen.
Pehmeys häiritsi itseä ainakin niin pahasti että pakkohan ne jouset oli laittaa tilaukseen.
Ja ilman tutkia en kyllä ymmärrä miten pärjää tämänkokoisella autolla kaupungissa.
Ensivaikutelmat on toistaiseksi hyvät. kädet tehneet E60iin tottuneelle muutaman kerran turhia liikkeitä mm. avainta koetettu työntää rattipylvääseen ja vasen käsi etsinyt vakkarin viikseä.
Kahden automaatin jälkeen manuaalivaihteinen on vaihteeksi ihan kiva hämmennettävä. Kesä tuli ajettua manuaalivaihteisella avolla ja tuntui hyvältä niin siksi tällainen valinta talvikulkineeseenkin.
Ohjaustuntuma on mielestäni hyvä. Koe ajoin aiemmin myös neloskoneisen ja se oli mielestäni jotenkin rauhaton, tosin siinä oli alla RFT-renkaat. Omassa on alla tällähetkellä Goodyearin artic nastat 225/55x17 kokoisina ja tietenkin EI RFT-mallisena.
Jousitukseltaan F10 on selkeästi pehmeämpi kuin E60. Kun vielä edellisessä oli Spaxin coilit, niin ero on todella valtaisa. Tähän tulee muutos viimeistään keväällä. Kuten tuolla aiemmin mainitsin niin projektiosastolle topic, kun aina näitä joutuu rakentamaan..
Pysäköinti ruudut on valkattava entistä tarkemmin suuremman koon takia. Pysäköinti tutkat ovat todella tarpeen.
20tkm F10:llä ajoa takana ja edelleenkin tyytyväinen. Taulussa nyt reilu 33tkm. Ei ongelmia havaittu. Tietkin oleet jo sulia niin päässy kokeilemaan "ohituskiihtyvyyksiä". Löysä jousitus vaivaa edelleen, tosin H&R:t odottaa tallissa asennusta. Toivotaan että hieman tukevoituu.
Kokokaan ei tunnu enää yhtään suurelta, todella hyvin istuu näppeihin.
Tulipa ajeltua 520d:llä viikko saksassa ja tässä kokemuksia lähinnä e60:iin verrattuna.
Auto oli lähes uusi -alle 9tkm, joten luonnollisesti alusta oli täysin uutta vastaava. Ajoasento löytyi heti ja olo oli heti kotoisa. Varustelu oli suht runsasa mm. 8v laatikko, alustan säädöt, kattoluukku, kaistavahti, sport penkit, (jotkut näistä voi olla vakioitakin?).
Alusta:
Huomion kiinnitti aluksi alustan hienostuneisuus. Pienten töyssyjen yli mentiin comfortilla nätisti ja comfort plussalla tuntuma oli vielä pehmeäämpi, mutta samalla vähän keinuvampi. Ero oli selkeä näiden kahden asetuksen välillä. Sportilla taas alustan tominta pääsi yllättämään totaalisesti! Näinkin painava auto menee todella nätisti kaarteeseen ja kallistellu on pientä. Massa kannetaan kiitettävän atleettisesti läpi kurvin vaikkakin tunto näin suuressa autossa väkisinkin on etäinen. Sport moodi todella muutta ajettavuutta ja hämmästyttävän ketteräksi auto muuttuu. E60 vakio alusta on jossain comfortin ja sportin välissä, mutta ei todellakaan kanna mutkissa yhtä nätisti kuin sport moodi. Ja kun sport moodiin päästiin, niin olisin kaivannut alusta sport moodia, mutta vaihteistolle nopeampaa isommalle vaihtoa. Vai oliko niin, että tämä oli juuri se ero sport ja sport+ välillä? Suuresta koosta johtuen ohjaus on hieman etäisempi kuin e60:ssä, mutta ero on pieni ainakin vm. 2013 kohdalla. Vielä kaipaisi lisää tuntumaa tiehen samoin kuin e60:n kohdalla.
moottori:
Talvella ajoin F30 320xdriven ja siitä jäi kummallisen vaiisu kuva x20d moottorista. Ja kyseessä ei ollut ED malli vaan täysitehoinen. 520d oli kuitenkin eri maata ja voimaa oli ihan kivasti vaikka kiloja on ~200kg enemmän kuin f30. Erikoista, joten eron täytyy johtua nelivedosta, joka vie huikeasti voiman tunnetta pois. Paperilla erot on pieniä, joten kyse on lähinnä tunteesta. Niin tain näin, niin yllättävän hyvä tämä 520d on siihen asti kun on tarkoitus todella mennä. Tuntuu kyllä että kulkee, mutta suoritusarvoja katosessa ne ie kovin kummoisia kuitenkaan ole. Esim. 80-120km/h on jossain 6.5s paikkeilla ja se ei erityisen nopea nykyään ole. Satasen jälkeen vomavarat alkavat ehtyä, mutta suomen nopeuksiin ihan riittävät. Tosin harvoinhan sitä täytyy kaasu pohjassa pitkään kiihdytellä. Ihmettelin kun 220km/h kohdalla meno hyytyi totaalisesti, mutta eihän neulan kuulukaan korkeammalle nousta.
Pidemmän päälle itseäni alkoi nelosen raksutus ärsyttämään. Ääni kuuluu yllättävänkin selkeästi sisälle, kun esim. paljon halvemmassa Ford Kugassa moottori on paremmin eristetty. 2-puuttuvaa sylinteriä jäi kaipaamaan.
Kaupunki/taajama pyörittelyssä kulutus jäi 6.7l/100km omalla ajotyylkillä ilmastointi päällä ja 160km/h autobahn ajolla samoihin lukemiin (+0--0,4l/100km). Ilman ilamstointia reilu puolilitraa vähemmän, joten hiljaa saa ajella bmwforumin 4.xx lukemiin.
Muuta:
Vaihteisto on kehujensa arvoinen ja tuntuu aina olevat tilanteen tasalla. Koko ei tuntunut niin isolta kuin painon perusteella voisi olettaa -kiitos alustan säätöjen jonka näkisin aivan must-varusteeksi.
Tuulen suhinaa oli selvästi kuultavissa yli 120km/h nopeuksilla ja 150km/h ylöspäin jopa häiritsevää.
Onneksi navissa ei ole siirrytty kosketusnäyttöön. Paljon miellyttävmpi käyttää yhdestä kohtaa kuin seikkailla valikoissa ajon aikana kättä liikuttaen. Radio kanavan vaihto vaatii kaksi painallusta ohjauspyörästä, mutta tämä kompromissi tehty ilmeisesti mp3 kappaleiden rullausten avittamiseksi.
Ilmastointi ei täysin jaksanut viillettää, vaikka auto asetuksella ja pylpyrät säädetty siniselle. Hieman paita kostui ja muutenkin lisää kylmyyttä olis kaivannut +28 helteellä ja auringon paisteella. Manuaalisesti saisi suuremman puhalluksen, mutta sitten taas melu nousisi. Automatiikka ei riittänyt hoitamaan hommaa.
Comment