Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1366
    • Lempäälä

    #31
    Originally posted by JKK View Post
    Takavetoiseen tuskin saa jälkikäteen anottua vetomassoja jos otteessa on nollamassat.

    Ainakin G20 330e:n on saanut tehtaalta tilattua takavetoisena ja tehdaskoukullisena alusta alkaen. Ja käsittääkseni G30:stä 2020 vuosimallista alkaen.
    Mobile.de:ssä kyl on tullut vastaan takavetoja 750kg rekattuna. :think
    Pitäis varmaan selvitellä maahantuojalta tarkemmin jossain vaiheessa.

    Originally posted by bmw323it View Post
    No jos tuollaiseen takavetoiseen 0kg vetomassalla rekisteröityyn g30:in laittaa vetokoukun, ja vetää siellä kymmenen kertaa vuodessa 200-500kg painoista kärryä esim 30km kerrallaan, niin mitä tapahtuu?

    - hermostuuko sähköjärjestelmä jotenkin jos CAN-väylään liittää koukun?
    - onko voimalinjassa jotain erilaista (heikompaa), joka ottaa tuosta kuormituksesta itseensä?
    -CAN ei hermostu kun asiat on tehty oikein
    -tuskin, jos kyseessä normi alta 5tn kuorma mitä koitat nyhtää. Järjellä varmaan menee ihan OK.

    Sanktiota kyllä tulee jos jääpi kiinni :


    Laki24 lainaus aiheesta:


    Ajoneuvoyhdistelmän osalta määrätään maksu joko yhdistelmän sallitun kokonaismassan ylityksen, tai yhdistelmään kuuluvien ajoneuvojen kokonaismassojen ylitysten yhteismäärän perusteella sen mukaan, kumpi on suurempi. Ylikuormamaksu on jokaiselta em. ylityksen täydeltä sadalta kilolta 30 euroa. Jokaiselta 2 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta maksu on kuitenkin 90 euroa ja jokaiselta 4 000 kiloa ylittävältä sadalta kilolta 120 euroa.



    Googlesta peruskärrytietoutta, vaikuttaa makustellen ihan uskottavilta arvoilta:

    Kärry itsessään painaa koosta riippuen noin 200 kilon verran, joten tavaraa saa olla kyydissä viitisen sataa kiloa. Tämän lisäksi vetoautoon voi välittyä 10 % kuormitus enimmäismassasta, eli teknisesti suurin sallittu massa on tällöin 825 kiloa, josta akselilla on oltava 750 kiloa.

    Eli pahin skenaario, sakko, olisi:
    -minimissään 200kg (tyhjänä) kuormalla 60€
    -maksimissaan 825kg (täynnä +10%) kuormalla 240€

    Eniten itselle kyllä tulee käyttöä tuolla pyöränkuljetussektorilla, vaikka sitä ehkä ylempänä ei niin korkealle arvostettu, eli vetomassatonkin koukku on ihan rahan arvoinen. Ei pari fillaria mahdu sedanin sisään mitenkään.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #32
      Kärry itsessään painaa koosta riippuen noin 200 kilon verran, joten tavaraa saa olla kyydissä viitisen sataa kiloa. Tämän lisäksi vetoautoon voi välittyä 10 % kuormitus enimmäismassasta, eli teknisesti suurin sallittu massa on tällöin 825 kiloa, josta akselilla on oltava 750 kiloa.
      Eikös tämä ollut jo todettu laittomaksi rekisteröinti tavaksi / tyyppihyväksynnäksi? Jossain vaiheessahan oli noita 825kg kärryjä.
      Eli kärryn kokonaismassa pitää olla 750 tai alle. Kokonaismassa sisältää myös ”nokkapainon”.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1366
        • Lempäälä

        #33
        Originally posted by ekaBMW View Post
        Eikös tämä ollut jo todettu laittomaksi rekisteröinti tavaksi / tyyppihyväksynnäksi? Jossain vaiheessahan oli noita 825kg kärryjä.
        Eli kärryn kokonaismassa pitää olla 750 tai alle. Kokonaismassa sisältää myös ”nokkapainon”.
        ehkä, maybe, mutta tuo on nyt vaan sellainen suuntaa-antava sakon määrä. Kun tuo mitä tuossa ylempänä kirjoittelin liittyy siihen, että jos joku tieten tahtoen haluaa lakia rikkoa mutta pysyä jotenkin massojen sisällä. Tuo tieto tuli vaan nopeasti googlella vastaan, enkä sitä sen kummemmin lähtenyt arvioimaan - mitä isompi massan ylitys, sitä isompi sakko.

        Se että onko 750kg vai 825kg perässä, kun on autossa vetomassa 0kg, niin ei paljoa vaikuta siihen saako sitä sakkoa vai eikö saa. Sitähän saa jokatapauksessa.

        En siis suosittele.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1366
          • Lempäälä

          #34
          mahtaakohan westfalian irroitettava koukku käydä m-sporttilaitteeseen ?
          Luulen että kävisi, mutta jotenkin näkyy kaikkialla että ei m-sarjalaiseen, mutta mahtaisiko se tarkoittaa kuitenkin sitä F90 mallia jo kokonaisuudessaan ?

          4250557521985 westfalialta sarjana mielessä.

          Edit: tilasin sarjan, ebäystä sähkösarjan kanssa 430e rahteineen. Katotaan nyt sit kuin käy, vai pitääkö laittaa myyntiin pettymyksen kautta suomessa.
          Last edited by repsa; 27-05-2023, 20:12.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • kaitsu66
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 52
            • Janakkala

            #35
            Originally posted by repsa View Post
            mahtaakohan westfalian irroitettava koukku käydä m-sporttilaitteeseen ?
            Luulen että kävisi, mutta jotenkin näkyy kaikkialla että ei m-sarjalaiseen, mutta mahtaisiko se tarkoittaa kuitenkin sitä F90 mallia jo kokonaisuudessaan ?

            4250557521985 westfalialta sarjana mielessä.

            Edit: tilasin sarjan, ebäystä sähkösarjan kanssa 430e rahteineen. Katotaan nyt sit kuin käy, vai pitääkö laittaa myyntiin pettymyksen kautta suomessa.
            Tää sopii ainakin niin ettei mitään näy kun koukku on irti..
            G30 530e -17
            https://www.facebook.com/roadsportA
            https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1366
              • Lempäälä

              #36
              No, siellä westfalia olla nököttää.



              Ei karmeesti näy koukun romuja (sähköosia, reikiä helmassa)



              ja ihan siisti, sekä helppo kuitenkin laittaa koukku paikalleen + vetää sähkösarja esille.





              Sinällään meni asennus helpolla, ohjeitten mukaan, mutta :
              -se kiinteän sähkönsyötön otin takasulaketaululta, ajovalojen syötön puolelta, sellaisella ryöstösulakepohjajutulla. Ihan Legit kamaa näytti tälläin sähköinssinkin näkökulmasta olevan.
              -k-can ois tullut takaluukkuun parillekin modulille, mutta vedin nyt kuitenkin johdon sitten sinne A258 modulille mustaan kampaan. Laiskempi ois ehkä laittanu sinne konttiin jonnekin vaan modulille mitä siellä on.. mutta piti päästä myös pt-can käsiksi, niin samapa tuo vetää sinne minne ohjeet pyytää.
              -takahelman aukotukseen ja sähkösarjan asennuspaikan yms hifistelyyn meni hirveästi aikaa mutta eipä tarvinnu porata reikäsahalla siihen ämpärin kokoista holetsua.
              -yllättäen ei mitään vikavaloja mittaristossa, kuten nyt ei pitäskään. Sähköjä en käyttäny välillä poissa kesken kytkentätyön, tuo ohjainmoduli kun on vain "haistelijamoodissa" eikä lähetä väylälle mitn.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎