Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e cabiinin esilämmitys toimii epävarmasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    530e cabiinin esilämmitys toimii epävarmasti

    Onko muilla 530e (ja 330e) omistajilla ollut ongelmia kabiinin esilämmityksen kanssa? Minulla nimittäin arviolta joka viides kerta käy niin, että puhallus kyllä käynnistyy, mutta lämmitysvastukset ei ala lämmittämään.

    Useimmiten käynnistän kännykän softalla lämmityksen. Ja kun lähden 10-15min jälkeen liikenteeseen, on autossa sisällä kyllä puhallin käynnissä mutta ikkunat jäässä ja sisällä kylmä.

    Onko minulla joku hanikka tai näppi väärässä asennossa? Autossa on tuoreimmat softat myös. Sekään ei auttanut.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1566

    #2
    Olisikos tuosta menossa se sähköinen lämmitin. Juurikin näin käyttäytyi g12 hybridin esilämmitys kun mykistyi lisälämmitin.

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1022
      • Espoo

      #3
      Originally posted by JKK View Post
      Onko muilla 530e (ja 330e) omistajilla ollut ongelmia kabiinin esilämmityksen kanssa? Minulla nimittäin arviolta joka viides kerta käy niin, että puhallus kyllä käynnistyy, mutta lämmitysvastukset ei ala lämmittämään.

      Useimmiten käynnistän kännykän softalla lämmityksen. Ja kun lähden 10-15min jälkeen liikenteeseen, on autossa sisällä kyllä puhallin käynnissä mutta ikkunat jäässä ja sisällä kylmä.

      Onko minulla joku hanikka tai näppi väärässä asennossa? Autossa on tuoreimmat softat myös. Sekään ei auttanut.
      Autohan käyttää viimeitä asetusta, joka on ennen lukitusta valittuna eli eihän esim joku toinen ajele toista avainta käyttäen puhallin minimillä tms. Sulattaa tosin lasit tolla minimipuhalluksellakin ainakin pienellä pakkasella.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3820
        • Nokia

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        Onko muilla 530e (ja 330e) omistajilla ollut ongelmia kabiinin esilämmityksen kanssa? Minulla nimittäin arviolta joka viides kerta käy niin, että puhallus kyllä käynnistyy, mutta lämmitysvastukset ei ala lämmittämään.

        Useimmiten käynnistän kännykän softalla lämmityksen. Ja kun lähden 10-15min jälkeen liikenteeseen, on autossa sisällä kyllä puhallin käynnissä mutta ikkunat jäässä ja sisällä kylmä.

        Onko minulla joku hanikka tai näppi väärässä asennossa? Autossa on tuoreimmat softat myös. Sekään ei auttanut.
        Kyseistä ongelmaa on esiintynyt viime aikoina paljon. Softatko siis juuri päivitetty merkkihuollossa?
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

        ex. 53*BMW

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2287
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Tomi T View Post
          Kyseistä ongelmaa on esiintynyt viime aikoina paljon. Softatko siis juuri päivitetty merkkihuollossa?
          Kyllä, softat päivitetty Autokeskuksella kuukausi sitten. Ja samaa avainta käytän koko ajan. Auto on uudemmalla 12kwh akulla. Vuosimalli 2020.

          Lämmöt aina autosta poistuessa jää +20 asteeseen tai korkeammalle. Ja AC-painike painettuna.

          Eli tätä ongelmaa esiintyy muillakin? Onko tuolle esilämmitykselle joku eri vastus kuin varsinaiselle lämmitykselle? Luulisi että samoja vastuksia käyttää.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3820
            • Nokia

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Kyllä, softat päivitetty Autokeskuksella kuukausi sitten. Ja samaa avainta käytän koko ajan. Auto on uudemmalla 12kwh akulla. Vuosimalli 2020.

            Lämmöt aina autosta poistuessa jää +20 asteeseen tai korkeammalle. Ja AC-painike painettuna.

            Eli tätä ongelmaa esiintyy muillakin? Onko tuolle esilämmitykselle joku eri vastus kuin varsinaiselle lämmitykselle? Luulisi että samoja vastuksia käyttää.
            Esiintyy aika runsaasti. Samalla vastuksella lämpeää juu. (Ja toki sitten bensaa käyttäessä ihan perinteinen lämmitys)

            Päivitettiinkö softat tämän ongelma alkamisen jälkeen?
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

            ex. 53*BMW

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2287
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              Esiintyy aika runsaasti. Samalla vastuksella lämpeää juu. (Ja toki sitten bensaa käyttäessä ihan perinteinen lämmitys)

              Päivitettiinkö softat tämän ongelma alkamisen jälkeen?
              Sama ongelma oli orggissoftalla ja sama ongelma jatkuu uusillakin....

              Onkohan noita saatu kuntoon? ts. tunnetaanko syytä tähän oikutteluun?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1566

                #8
                Katso istalla electrical auxiliary heater tms ja sen toiminta... tuo sähköinen lisälämmitin joka lämmittää jäähdytysnesteet. Juurikin kun appista laittoi auton lämpenemään aamuksi niin puhallin puhkui mutta kylmä oli. Kyseessä G12 740e.

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3820
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Sama ongelma oli orggissoftalla ja sama ongelma jatkuu uusillakin....

                  Onkohan noita saatu kuntoon? ts. tunnetaanko syytä tähän oikutteluun?
                  Tietääkseni ei tunneta syytä.

                  Originally posted by ptikkala View Post
                  Katso istalla electrical auxiliary heater tms ja sen toiminta... tuo sähköinen lisälämmitin joka lämmittää jäähdytysnesteet. Juurikin kun appista laittoi auton lämpenemään aamuksi niin puhallin puhkui mutta kylmä oli. Kyseessä G12 740e.
                  Tätä ongelmaa esiintyy myös ihan tuoreissa autoissa, eri juttu kuin tuollaisen usean vuoden ikäisen pelin kanssa.
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • kaitsu66
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 42
                    • Janakkala

                    #10
                    Mulla (530e -17 102tkm.) ei ole temppuillut kertaakaan , kännykällä aktivoitu ja joskus lähtöaikaan.. Orggis softat ja AC pois päältä.
                    G30 530e -17
                    https://www.facebook.com/roadsportA
                    https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                    Comment

                    • Samu81
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 132
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Autohan käyttää viimeitä asetusta, joka on ennen lukitusta valittuna eli eihän esim joku toinen ajele toista avainta käyttäen puhallin minimillä tms. Sulattaa tosin lasit tolla minimipuhalluksellakin ainakin pienellä pakkasella.
                      Onko tämä varmasti faktaa? Oma rottelo (G12) lämmittää kabiinin vaikka pysäköidessä jätän sen tuuletus & ilmastointi & ym. OFF eli sammutan koko ilmastointijärjestelmän ennen perille pääsyä.

                      Toimin näin, koska varsinkin kylmemmillä keleillä Eco Pro -navigoinnin päätepisteeseen laskettu sähkörange menee aivan äärirajoille ja vituttaa kun rottelo starttaa polttomoottorinsa tyyliin 50-100m ennen määränpäätä.

                      EDIT:

                      Oletko kokeillut, että sekoilee samalla tavalla sekä akku täynnä ja irti latauksesta vs. latauksessa kiinni ollessaan?
                      Last edited by Samu81; 22-12-2022, 08:22.
                      i8 '14

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2287
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Samu81 View Post
                        ....vituttaa kun rottelo starttaa polttomoottorinsa tyyliin 50-100m ennen määränpäätä.
                        Tää muuten menee latausautojen perseilyominaisuuksien kärkipaikalle. Mulla myös työmatka 35km, joka menee kesällä heittämällä sähköllä, mutta nollakelillä kone starttaa sopivalla vastatuulella 1-2km ennen työpaikkaa. Ja sitten se pakkolataa sitä akkua 25l/100km keskikulutuksella sen pari viimeistä kilometriä. Ja tekisi mieli huutaa autolle että älä nyt helvetti lataa kalliilla bensalla kun minuutin päästä on sähköä tarjolla tolpasta.

                        Pitäisi aina ennakoida ja ajaa ne kaksi polttiskilsaa puolivälissä matkaa.

                        Originally posted by Samu81 View Post
                        Oletko kokeillut, että sekoilee samalla tavalla sekä akku täynnä ja irti latauksesta vs. latauksessa kiinni ollessaan?
                        Mulla on aina latauksessa. En ole kokeillut ilman latauspiuhaa vielä lämmittää koskaan....
                        Last edited by JKK; 22-12-2022, 12:06.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Samu81
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 132
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Tää muuten menee latausautojen perseilyominaisuuksien kärkipaikalle. Mulla myös työmatka 35km, joka menee kesällä heittämällä sähköllä, mutta nollakelillä kone starttaa sopivalla vastatuulella 1-2km ennen työpaikkaa. Ja sitten se pakkolataa sitä akkua 25l/100km keskikulutuksella sen pari viimeistä kilometriä. Ja tekisi mieli huutaa autolle että älä nyt helvetti lataa kalliilla bensalla kun minuutin päästä on sähköä tarjolla tolpasta.

                          Pitäisi aina ennakoida ja ajaa ne kaksi polttiskilsaa puolivälissä matkaa.



                          Mulla on aina latauksessa. En ole kokeillut ilman latauspiuhaa vielä lämmittää koskaan....
                          Sori OT alkuperäiseen ongelmaan, mutta:

                          Kokeile ajaa keväällä ja syksyllä ilman AC:ta, ainakin tässä omassa (9,2kwh brutto, 7,5kwh netto kapasiteetillinen akusto) rottelossa ilmastoinnin painaminen OFF:lle lisää rangenäyttämää heti 2km. Varmasti toki vetotapa (xdrive), ajotyyli, ajonopeus, renkaat, kuun vetovoima ym. vaikuttaa, mutta näin siis pääosin 80km/h -rajoituksellisella työmatkallani.

                          Sellainenkin jännä knoppi, että ainakin "Laservaloilla" niiden päällä pito tipputtaa rangea heti ja varmaan ACC vakkarilla myös. Itse ajelen valoisaan aikaan "pakkoparkeilla", en jaksa sitä kun sähköaivo räpsii ajovaloja päälle-pois, päälle-pois tunneleissa, parkkihalleissa jopa alikuluissa ym. Tuollainen ei voi ainakaan lisätä niiden käyttöikää :think
                          Last edited by Samu81; 22-12-2022, 13:45. Reason: tarkennuksia
                          i8 '14

                          Comment

                          • jj5
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1298
                            • pks

                            #14
                            Originally posted by Samu81 View Post
                            Onko tämä varmasti faktaa? Oma rottelo (G12) lämmittää kabiinin vaikka pysäköidessä jätän sen tuuletus & ilmastointi & ym. OFF eli sammutan koko ilmastointijärjestelmän ennen perille pääsyä.
                            En usko että on ihan näin. Minusta sekä G31 530e että f30 330e josta muutaman vuoden kokemus, lämmittävät pakkasella sisätilan kunnolla lämpimäksi ja niin että lasit sulaa nopeasti, riippumatta mihin lämpötilaan lämmönsäätö jätetty. :think

                            Ja aiheen kysymykseen vastaten, ei ongelmia kummassakaan esilämmityksen toiminnan suhteen. Äppi joskus harvoin on tainnut temppuilla, muttei itse auto.

                            Mersu c300de sen sijaan tuntui noudattavan edellistä pyydettyä lämpötilaa ja lämmitteli niin varovasti, että lasit ei tahtoneet välillä sulaa millään.
                            sigpic

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1022
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by jj5 View Post
                              En usko että on ihan näin. Minusta sekä G31 530e että f30 330e josta muutaman vuoden kokemus, lämmittävät pakkasella sisätilan kunnolla lämpimäksi ja niin että lasit sulaa nopeasti, riippumatta mihin lämpötilaan lämmönsäätö jätetty. :think
                              Sähän näet lämpötilan ja puhallusvoimakkuuden paneelista autolle tullessasi, kun auto esilämmittää. Mulla on asetus on aina aika pienellä voimakkuudella ja 18 asteessa ja kyllä ne lasit sulavat ja sisätila lämpiää silläkin ihan kovimpia pakkasia lukuunottamatta tosi nopeasti. Todella hyvin toiminut G30:n esilämmitys ja -viilennys kolme vuotta.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎