Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e cabiinin esilämmitys toimii epävarmasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    #46
    Kun käynnistää lämmityksen kännykän appista niin tilanne ilmenee jo siinä vaiheessa kännykän ruudulta: Jos kännykän appissa (auton kuvakkeen) päällä viuhuu siniset aallot, niin silloin autossa on käynnistynyt pelkkä puhallus, mutta varsinainen sähkölämmitin on jäänyt käynnistymättä. Eli käytännössä tällaisessa tapauksessa käynnistyy pelkkä auton tuuletus.

    Jos em. auton kuvakkeen päällä alkaa viuhumaan punaiset aallot, silloin homma toimii ja auto lämpenee. Käytännössä nuo apissa "viuhuvat aallot" indikoivat aina 100% todenmukaisella tavalla sen, millaista ilmaa siellä autossa puhalletaan.

    Ja tässä mun auton tapauksessa joka toisella kerralla "triggaus" käynnistää pelkän tuuletuksen. Tähän auttaa aina välitön lämmityksen katkaisu ja uudelleenkäynnistys. Mitätön vaiva mutta estää esim. ajastimen käytön, koska ei voi olla koskaan varma että kumpi versio siellä alkaa autossa puhaltamaan. Yleensä myös ovien aukaisu ja lukitseminen juuri ennen lämmityksen käynnistämistä herättää lämmittimen siten, että vika ei ilmene.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Kale67
      Bimmer Rookie
      • Oct 2022
      • 62
      • Pirkanmaa

      #47
      Mullahan on samanlainen/ikäinen auto (7/2019 iDrive 7) eikä siinä kyllä ole ollut tämmöistä vikaa. Softia tosin ei ole päivitetty vuosiin. On kyllä aika ärsyttävä ongelma tuo.
      BMW G30 530e xDrive

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2287
        • Uusimaa

        #48
        Softien päivitys taitaa olla tässä mallissa ihan ajanhukkaa. Ostettaessa autossa oli tehdassoftat, jonka jälkeen on päivitetty kolme kertaa uudempiin. Mielestäni mikään ei toimi millään tavalla huonommin tai paremmin tai eritavalla yhdenkään päivityssession jälkeen.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5327
          • S:t Karins

          #49
          Eilen tämä tapahtui itselle 2 eri kertaa. -5C ulkona ja apista lämmitys päälle. Ilmastointi siinä lähti päälle . Sama homma uudestaan iltapäivällä. Illalla taas lämmitys lähti laakista päälle kun kolmannen kerran tuon käynnistin.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2287
            • Uusimaa

            #50
            Noh, mulla on auto menossa 4.1. asian tiimoilta huoltoon ja seuraavaksi edetään johonkin muuhunkin suuntaan kuin softien päivitykseen (koska ne on nyt päivitetty). Parhaillaan on vetämässä kysely tehtaalle BMW-huollon seuraavista peliliikkeistä. Pistän tänne kyllä infoa jos asiaan löytyy parantava korjaus (tai jos ei löydy). Veikkaan tässä vaiheessa että varsinainen heateri on tässä tapauksessa se, joka sinne pitänee uusia.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 417
              • Pohjois-Savo

              #51
              Jos sovellus kerran kertoo, että lämmitystä ei ole edes yritetty kytkeä päälle, niin enpä usko vian olevan lämmittimessä.  Ja ihan samaa vikaa on X5-mallissa täällä ja rapakon takana.  Softavika.

              EDIT: Joku vika tässä foorumisoftassakin, kun tunkee roskamerkkejä postauksiin :-(
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2287
                • Uusimaa

                #52
                Originally posted by bittivirhe View Post
                Jos sovellus kerran kertoo, että lämmitystä ei ole edes yritetty kytkeä päälle, niin enpä usko vian olevan lämmittimessä.  Ja ihan samaa vikaa on X5-mallissa täällä ja rapakon takana.  Softavika.

                EDIT: Joku vika tässä foorumisoftassakin, kun tunkee roskamerkkejä postauksiin :-(
                Sovellushan ei kerro yhtään mitään siitä, että mitä on yritetty auton omien controllerien tasolla käynnistää tai jättää käynnistämättä.

                Sovellus toimii siten, että se lähettää pelkän lämmityksen käynnistävän triggauksen auton telematiikan, TCU:n kautta IHKA:lle (eli käytänössä ilmastointilaitteen ohjainpaneelille), joka varsinaisesti käskyttää sen puhalluksen päälle. Ja IHKA toimittaa lämppärin käynnistyspyynnön myös itse lämmittimelle (mikäli sen mielestä pitää käynnistää myös lämmitin - ulkolämpötilan mukaisesti). Tämän operaation jälkeen kännykän softa vain monitoroi (eli peilaa) autossa vallitsevan tilanteen sinisillä tai punaisilla viuhuvilla aalloilla. ts. kännykän softa ei sinällään kontrolloi lämmityksen operointia mitenkään muuten kun välittämällä käyttäjän pyynnöstä joko lämmityksen start-tiedon tai stop-tiedon. Ihan täsmälleen saman triggerin kuin lähettäisit sen auton oman avaimen ohjelmoitavalla lisänapilla. Tai käynnistämällä lämmityksen suoraan iDriven kautta. Tai ajastuksella. Tässä ko. viassa lopputulos on kaikilla metodeilla yhtä epävarma.

                Eli vika on pakko olla joko ohjainlaitteessa, joka fyysisesti käskyttää sitä lämmitintä käynnistymään (=IHKA). Tai sitten tiedon vastaanottavassa laitteessa (=Heater). Se että kumpi se on, rippuu siitä kumpi controlleri tekee päätöksen heaterin käynnistymisestä. Pitää vähän tutkia kytkentäkaavioita tähän liittyen. Softaviat voi mun mielestä unohtaa sen perusteella, että vikaa esiintyy maailmalla (ja ei esiinny) kaikilla mahdollisilla softaversioilla.

                Jokatapauksessa huomioikaa, että se kännykän softa ei ole mikään controlleri. Se on pelkkä "moderni" kaukosäädin ja auton tilanteen "monitorointilaite". Vähän kuin perinteinen webaston kaukosäädin, mutta tieto liikkuu vain radiosignaalin sijasta nettiverkon kautta.
                Last edited by JKK; 01-12-2023, 23:13.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8216
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #53
                  Originally posted by JKK View Post

                  Sovellushan ei kerro yhtään mitään siitä, että mitä on yritetty auton omien controllerien tasolla käynnistää tai jättää käynnistämättä.

                  Sovellus toimii siten, että se lähettää pelkän lämmityksen käynnistävän triggauksen auton telematiikan, TCU:n kautta IHKA:lle (eli käytänössä ilmastointilaitteen ohjainpaneelille), joka varsinaisesti käskyttää sen puhalluksen päälle. Ja IHKA toimittaa lämppärin käynnistyspyynnön myös itse lämmittimelle (mikäli sen mielestä pitää käynnistää myös lämmitin - ulkolämpötilan mukaisesti). Tämän operaation jälkeen kännykän softa vain monitoroi (eli peilaa) autossa vallitsevan tilanteen sinisillä tai punaisilla viuhuvilla aalloilla. ts. kännykän softa ei sinällään kontrolloi lämmityksen operointia mitenkään muuten kun välittämällä käyttäjän pyynnöstä joko lämmityksen start-tiedon tai stop-tiedon. Ihan täsmälleen saman triggerin kuin lähettäisit sen auton oman avaimen ohjelmoitavalla lisänapilla. Tai käynnistämällä lämmityksen suoraan iDriven kautta. Tai ajastuksella. Tässä ko. viassa lopputulos on kaikilla metodeilla yhtä epävarma.

                  Eli vika on pakko olla joko ohjainlaitteessa, joka fyysisesti käskyttää sitä lämmitintä käynnistymään (=IHKA). Tai sitten tiedon vastaanottavassa laitteessa (=Heater). Se että kumpi se on, rippuu siitä kumpi controlleri tekee päätöksen heaterin käynnistymisestä. Pitää vähän tutkia kytkentäkaavioita tähän liittyen. Softaviat voi mun mielestä unohtaa sen perusteella, että vikaa esiintyy maailmalla (ja ei esiinny) kaikilla mahdollisilla softaversioilla.

                  Jokatapauksessa huomioikaa, että se kännykän softa ei ole mikään controlleri. Se on pelkkä "moderni" kaukosäädin ja auton tilanteen "monitorointilaite". Vähän kuin perinteinen webaston kaukosäädin, mutta tieto liikkuu vain radiosignaalin sijasta nettiverkon kautta.
                  No softavika on varmaan sekä puhelinsovelluksessa että autossa. Puhelinsovelluksessa siksi että ei ilmota virheestä vaikka auto tekee jotain aivan muuta kun on pyydetty ja autossa siksi että se suostuu tekemään mitään jos toiminto ei vastaa pyydettyä eikä jätä vikakoodia. Mikäli pyyntö muuttuu missään vaiheessa muuksi kuin se on alunperin ollut, tästä pitäisi tulla virheilmoitus käyttäjälle ja autoon tallentua vikakoodi virheen syystä.

                  p.s. Saksalainen softa on noin yleisesti ottaen aivan käsittämätöntä paskaa, ei koske pelkästään autoja.
                  Last edited by peto2; 02-12-2023, 00:21.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 710
                    • Lappeenranta

                    #54
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Jos sovellus kerran kertoo, että lämmitystä ei ole edes yritetty kytkeä päälle, niin enpä usko vian olevan lämmittimessä.  Ja ihan samaa vikaa on X5-mallissa täällä ja rapakon takana.  Softavika.

                    EDIT: Joku vika tässä foorumisoftassakin, kun tunkee roskamerkkejä postauksiin :-(
                    Joo mulla tekee X5:ssa tätä jatkuvasti, alkoi toimia tänä vuonna syksyllä tällä tapaa. Manuaalisesti kytkettynä (ropellista päälle) vain tuuletus (siniset aallot). Keskeytän ja käynnistän uudelleen, alkaa lämmittämään (punaiset allot). Jos ilmastointia ohjaa valikosta kellolla, kakki toimii oikein heti.
                    Mini, E24
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2287
                      • Uusimaa

                      #55
                      Originally posted by tiko4tiko View Post

                      Joo mulla tekee X5:ssa tätä jatkuvasti, alkoi toimia tänä vuonna syksyllä tällä tapaa. Manuaalisesti kytkettynä (ropellista päälle) vain tuuletus (siniset aallot). Keskeytän ja käynnistän uudelleen, alkaa lämmittämään (punaiset allot). Jos ilmastointia ohjaa valikosta kellolla, kakki toimii oikein heti.
                      Kokeileppas sellaista että avaat siitä appista ensin auton ovet, ja sitten käynnistät lämppärin. Sillä tavalla mulla toimii aina kertalaakista. Jonkinlainen "unilta herätysongelma" se tuntuu olevan. Voisiko olla että IHKA:n lämppärille triggaama LIN-väyläsignaali on napsun verran liian lyhytkestoinen?
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2287
                        • Uusimaa

                        #56
                        Auton esilämmitys ei tosiaan alkanut toimimaan syksyllä tehdyn (kolmannen) takuupäivityksen jälkeenkään. Autossa oli edelleen vielä jatkotakuu voimassa, joten otin sitkeästi uudelleen yhteyttä merkkiliikkeeseen. Sieltä laitettiin kyselyä tehtaalle. Vastaus tehtaalta tuli joulukuussa:

                        "The root cause is that the IHKA is not completely woken up when the request is send via app and the interior temp sensor shows 86 degrees.
                        Solution for this is a software update where there is a short delay (1,4s) so that IHKA is woken up properly and shows correct value. This will be implemented in the I-Level 23-11-5xx."


                        Tämän seurauksena auto päivitettiin heti tammikuun alussa tuohon marraskuun lopulla julkaistuun uusimpaan softatasoon (i-Leveliin). Nyt kolmen viikon lämmittelyjen jälkeen näyttäisi että ongelmaan on saatu ratkaisu. Jokainen päivittäinen lämmityskäsky on mennyt oikein perille eikä vikaa ole esiintynyt kertaakaan. Onnistuneita toistoja on takana 20-30. Toivotaan että tämä oli nyt tässä

                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • jj5
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1298
                          • pks

                          #57
                          Originally posted by JKK View Post
                          Auton esilämmitys ei tosiaan alkanut toimimaan syksyllä tehdyn (kolmannen) takuupäivityksen jälkeenkään. Autossa oli edelleen vielä jatkotakuu voimassa, joten otin sitkeästi uudelleen yhteyttä merkkiliikkeeseen. Sieltä laitettiin kyselyä tehtaalle. Vastaus tehtaalta tuli joulukuussa:

                          "The root cause is that the IHKA is not completely woken up when the request is send via app and the interior temp sensor shows 86 degrees.
                          Solution for this is a software update where there is a short delay (1,4s) so that IHKA is woken up properly and shows correct value. This will be implemented in the I-Level 23-11-5xx."


                          Tämän seurauksena auto päivitettiin heti tammikuun alussa tuohon marraskuun lopulla julkaistuun uusimpaan softatasoon (i-Leveliin). Nyt kolmen viikon lämmittelyjen jälkeen näyttäisi että ongelmaan on saatu ratkaisu. Jokainen päivittäinen lämmityskäsky on mennyt oikein perille eikä vikaa ole esiintynyt kertaakaan. Onnistuneita toistoja on takana 20-30. Toivotaan että tämä oli nyt tässä

                          Oho, pitäsköhän se sitten päivittää
                          sigpic

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2287
                            • Uusimaa

                            #58
                            Juu, kannattaa

                            Ei ole edelleenkään tullut yhtään hutia lämppärin käynnistyksessä. Joka päivä sitä käytän. Softavika tuo sitten lopulta taisi olla.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2545
                              • Tampere

                              #59
                              Kiitos JKK, tämä on erittäin hyödyllinen tieto.
                              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • EtuX
                                BTCF Member
                                • Jun 2012
                                • 110
                                • Ilmajoki

                                #60
                                Originally posted by JKK View Post
                                Juu, kannattaa

                                Ei ole edelleenkään tullut yhtään hutia lämppärin käynnistyksessä. Joka päivä sitä käytän. Softavika tuo sitten lopulta taisi olla.
                                Kiitos hyvästä tiedosta Täytyy siis päivitellä uusimmat softat omaan kulkineeseen.
                                F11 530d individual Brewster Green
                                -2016.

                                E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
                                -1994.

                                Ascona B M20 Powered
                                -1978.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎