Announcement

Collapse
No announcement yet.

545e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2317
    • Uusimaa

    545e

    Näitä G30-versioita on jo useita ollut ja viimeisin 530e x-drive johon oli helppo olla aika tyytyväinen. Valittamisen aiheet oli vähissä vaikka kyllä niitäkin oli. Tosin aika pieniä.

    Menin sen vaihtamaan (iän ja kilometrien puolesta) 3-sarjalaiseen G21:seen, 330e x-driveen. Joka on kyllä ihan kiva auto ajella. Range on riittävä ja on hiljainenkin, varsinkin tämän yksilön akustisilla laseilla. Mutta tässä kyseissä yksilössä on ongelma josta en meinaa päästä yli: Ohjaus on liisterisen tahmea ja lisäksi satunnaisesti pientä mutteriohjauksen makua keskialueella. Käytännössä ohjaus ei palauta mitenkään ja auto jää kaartamaan 10-20 astetta molempiin suuntiin. Vaisto sanoo että kyseessä on hammastankovika? Kunnossa ollessaan auto olisi ohjauksen puolesta varmasti erinomainen ajettava! Parempi kuin G30, mutta tällaisenaan aika raskas ajettava.

    Sen sijaan että alan taistelemaan autoon uutta hammastankoa (joka saattaisi olla pitkän väsytyksen jälkeen jopa mahdollinen) niin olisi mahdollisuus tavallaan myös "purkaa kauppa" ja vaihtaa kohdetta 75tkm ajettuun 545e M-Sportiin. Auto olisi minulle sinällään tuttu ja arvostamani asiat olisi kunnossa. Ja G60 on vielä ehdottoman ulottumattomissa minulle.

    Onko täällä kenellekään kertynyt kokemuksia tuosta hybridien tehoversiosta? Pysyykö hyvät vibat vielä alkuhuuman jälkeenkin? Suorituskyky ainakin tekee vaikutuksen. Tuntuu myös että alusta olisi jotenkin jämäkämpi kuin 530e:ssä ja ohjaus tuntuu paremmin reagoivalta. Mahtaako olla vain kuvitelmaa vai onko alustan palikoissa oikeasti jotain eroa?
    Last edited by JKK; 04-11-2024, 15:57.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • jj5
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1337
    • pks

    #2
    Ei ole mitään kokemusta ko voimalinjasta, mutta onhan tuon 545e pakko olla parasta bemaria (ylläpitokulut?) kun 530e:kin on hyvä. Kyllä kelpaisi.

    Harmillista, kun ei ole farmaria.
    sigpic

    Comment

    • ts636
      Newbiemmer
      • Sep 2007
      • 4
      • Jyväskylä

      #3
      Mulla on 745e ollut parivuotta ja kilometrejä tullut about 70 000 eikä ole kyllä ollut mitään ongelmaa aiemmin oli 530d ja siihen verrattuna ihan samat ellei hiukan halvemmat huolto/ylläpitokulut.Voimaa olen hiukan kasvattanut kun tuo B58 on oikein hyvä aihio siihen.Osta pois vaan 545e niin et kyllä pety.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6711
        • PK-seutu

        #4
        En ostaisi mitään 75tkm ajettua hybridiä. Akku on jo elämänsä ehtoopuolella ja takuu pikkuhiljaa myös ohi. Muuten varmasti 545e on voimalinjaltaan viimeisen päälle.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8260
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by pyroz View Post
          En ostaisi mitään 75tkm ajettua hybridiä. Akku on jo elämänsä ehtoopuolella ja takuu pikkuhiljaa myös ohi. Muuten varmasti 545e on voimalinjaltaan viimeisen päälle.
          Toisaalta 12kWh akuston uusinta ei ole ainakaan mulle yhtään niin iso mörkö kuin se olisi johonkin "oikeaan" sähköautoon. Hinta kun skaalautuu melko hyvin kapasiteetin kanssa.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • ts636
            Newbiemmer
            • Sep 2007
            • 4
            • Jyväskylä

            #6
            En tuosta akun ehtoopuolesta tiedä mutta joku itseä viisaampi akuista ymmärtävä käytti sellaista kaavaa että 12kwh akulla ja 20 kulutuksella akku kestäisi 150 000 sähköajoa.Tuolla kaavalla oma kokemus että kolmannes ajosta etenee sähköllä niin eikö tuo silloin tekidi kutakuinkin yhteistä ajoa 450 000km.Että tuolla laskenta kaavalla 75 000km ei ole edes sisään ajettu.

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1243
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by peto2 View Post

              Toisaalta 12kWh akuston uusinta ei ole ainakaan mulle yhtään niin iso mörkö kuin se olisi johonkin "oikeaan" sähköautoon. Hinta kun skaalautuu melko hyvin kapasiteetin kanssa.
              kWh hinta on äkkiä hybridissä moninkertainen täyssähköön verrattuna eriilaisen akun vuoksi.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1243
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by ts636 View Post
                En tuosta akun ehtoopuolesta tiedä mutta joku itseä viisaampi akuista ymmärtävä käytti sellaista kaavaa että 12kwh akulla ja 20 kulutuksella akku kestäisi 150 000 sähköajoa.Tuolla kaavalla oma kokemus että kolmannes ajosta etenee sähköllä niin eikö tuo silloin tekidi kutakuinkin yhteistä ajoa 450 000km.Että tuolla laskenta kaavalla 75 000km ei ole edes sisään ajettu.
                Tuossa on kyllä laskettu että jokaisella akullisella mennään 50km ja se ei kyllä käytännössä toteudu.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2317
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by pyroz View Post
                  En ostaisi mitään 75tkm ajettua hybridiä. Akku on jo elämänsä ehtoopuolella ja takuu pikkuhiljaa myös ohi. Muuten varmasti 545e on voimalinjaltaan viimeisen päälle.
                  Ei kait se vielä ihan ehtoopuolella ole......Jää auto helposti kokonaan ostamatta jos liian ronkeliksi alkaa kilsojen puolesta Juurikaan pienemmillä kilsoilla näitä edes tunnu olevan, ainakaan "järkihinnalla". Sähköajoa ajettu tehtaalta lähdön jälkeen 18.000km, joten tuntuisi oudolta jos tässä vaiheessa pitäisi jo menettää yö-unensa akun suhteen....

                  Edellisellä 530e:llä menin välin 60tkm-140tkm, Lataussyklejä reilusti yli 3000. Akullisella ajeli edelleen 45-50km lämpimänä kesäisenä päivänä. Ja kennojen deviaatiot oli edelleen priimatasoa. Kesällä ajoin myös yhdellä takavetoisella G31:llä sähköllä 52km vaikka mittarissa oli 170tkm. Niillä Kokkolan autohuollon kauhuvideoilla ei ihmisten kannata liikaa itseään pelotella. Pitää muistaa että se enemmistö joilla akut toimivat yli 150tkm moitteetta, ei useinkaan tule kertomaan tänne kokemuksistaan.

                  Mutta kyllä tuo nyt tuli hankittua. Vaikuttaa tosiaan siltä että käyttökulut ei juurikaan poikkea pienemmästä. Maantielläkään ei kovin paljon janoisempi ole jos akussa on vaan latausta.

                  Varmaan tosiaan piristettynä alkaa olla jo oikeasti kireähkö peli.... Pitääkös se oikeasti paikkansa että nämä voi ohjelmoinnin jälkeen palautua takaisin vakioksi tehtaan etäpäivityksen kautta?
                  Last edited by JKK; 06-11-2024, 22:23.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • ts636
                    Newbiemmer
                    • Sep 2007
                    • 4
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Olen kaksikertaa käyttänyt huollossa ohjelmoinnin jälkeen ja ei mulla ainakaan ole mitään hävinnyt.
                    Tosin huollossa olen kertonut että ohjelmoitu.
                    B58:in ohjelmointi ei taida pelkistään riittää vaan syytä vaihtaa vähintään DB näistä juttu netti täynnä.
                    Mulla tosin vaihdettu myös tuottoisampi pumppu sekä kannattaa myös ohjelmoida vaihteisto muuttuu manuaalilla melkoisen nopeaksi mutta automaatilla on edelleen jouheva.
                    Noilla virityksillä päästään 560hv/980Nm ja 545e varmasti vielä ripeämpi kuin 745e.
                    0-100km/h 4,2s 1/4mil 12,2 189km/h ja parasta 100-200 8,9sek. maantiellä pääsee ripeästi ohi pitemmänkin rekan.

                    Comment

                    • jj5
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1337
                      • pks

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Pitääkös se oikeasti paikkansa että nämä voi ohjelmoinnin jälkeen palautua takaisin vakioksi tehtaan etäpäivityksen kautta?
                      Ei nyt sinällään varmaan suoraan ole verrattavissa moottorinohjaimeen, mutta OTA päivitykset ainakin tuntuvat nollaavan kaikenlaista muuta kuten ajovalojen toimintaan asetettuja muutoksia ym.
                      sigpic

                      Comment

                      • Jarppa63
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 759
                        • Kerava

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Onko täällä kenellekään kertynyt kokemuksia tuosta hybridien tehoversiosta? Pysyykö hyvät vibat vielä alkuhuuman jälkeenkin? Suorituskyky ainakin tekee vaikutuksen. Tuntuu myös että alusta olisi jotenkin jämäkämpi kuin 530e:ssä ja ohjaus tuntuu paremmin reagoivalta. Mahtaako olla vain kuvitelmaa vai onko alustan palikoissa oikeasti jotain eroa?
                        Moi
                        Mulla oli tuollainen 545e puolitoista vuotta. Huikea laite pakko sanoa. Ei se alkuhuuma mihinkään hävinnyt. Hiljainen, mukava, tilava ja ripeä.
                        Alustassa lienee eroja ja varusteet sen loppusilauksen tekee. Koeajoin joskus 530e:n, mutta ei säväyttänyt. 545e vei jalat alta!
                        Sinällään se oli hyvä "välivaihe" täyssähköön. Se 545e vaihtui uuteen i4M50. Jos jotain huonoa, niin todellisuudessa sähköllä ajaa sen vajaat 50 km. Ja kunhan ajoittain muistaa ajaa koneen kuumaksi.
                        Onnea uudesta autosta!

                        Jarppa
                        BMW i4M50 individual -23
                        exiä: BMW 545e -21
                        BMW F33 435xd -15
                        M550xd-12
                        e93 330da -08
                        Dodge Stealth RT/TT -91
                        Ford Thunderbird SC -91
                        Olds Supreme avo -71
                        Chevy Chevelle 2d HT -72

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2542
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          En ostaisi mitään 75tkm ajettua hybridiä. Akku on jo elämänsä ehtoopuolella ja takuu pikkuhiljaa myös ohi. Muuten varmasti 545e on voimalinjaltaan viimeisen päälle.
                          Täällä on 118tkm mittarissa, josta ehkä kolmannes sähköajoa? Kesällä mennään edelleen se n. 50km mäistä ja kaasujalasta riippuen, talvella sitten pakkasista riippuen vähemmän. Akun kulumisissa on varmasti satunnaisvaihtelua, mutta ainakin omaan kokemukseen perustuen 75-118tkm välillä ei ole ollut oikeastaan mitään autosta vieroittavaa. Ehkä jopa toisin päin, sitä on tykästynyt aikaa myötä enemmän. Johtuu varmasti osittain siitäkin, että tekniikka on G30 LCI, mutta muu pre-LCI -> hallinta tapahtuu napein ja nupein!

                          Jos hinta on sopiva, niin kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla ao vaihtoehtoa, etenkin jos on varusteiden puolesta pullollaan. Hiukan yli kolmen vuoden perusteella voi todeta, että se n. 50-58km (ennätys) käyttösäde riittää yllättävän hyvin päivittäisiin ajoihin, jos vain pääsee töissä lataamaan.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2317
                            • Uusimaa

                            #14
                            Tänään ajelin ensimmäisen vähän pidemmän siivun tällä 545:lla ja oli enemmän kuin mukava yllätys että tutulla 300km matkalla kulutus ei poikkea oikeastaan yhtään 530e:stä. Keskinopeudella 88km/h koko matkan kulutus näytti lukemaa 5,6l/100km pikkupakkasella. En olisi uskonut jos joku olisi lähtiessä ennustanut näin

                            Matkaan lähtiessä akku ladattuna täyteen ja perillä ajettuna kuivaksi. Edellisellä 530e:llä vastaava siivu on mennyt käytännössä aina n. 5,3-5,8l/100km
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • dieselrules
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 193
                              • ToRnIo

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Tänään ajelin ensimmäisen vähän pidemmän siivun tällä 545:lla ja oli enemmän kuin mukava yllätys että tutulla 300km matkalla kulutus ei poikkea oikeastaan yhtään 530e:stä. Keskinopeudella 88km/h koko matkan kulutus näytti lukemaa 5,6l/100km pikkupakkasella. En olisi uskonut jos joku olisi lähtiessä ennustanut näin

                              Matkaan lähtiessä akku ladattuna täyteen ja perillä ajettuna kuivaksi. Edellisellä 530e:llä vastaava siivu on mennyt käytännössä aina n. 5,3-5,8l/100km
                              Tulee monesti mietittyä näitä kulutuksia Mulla on nyt 530e ollut vajaan vuoden ja maantieajossa pienimmät kulutukset olleet 7l molemmin puolin. Yleensä 7.5l/100 luokkaa. Mullakin bemareita ollut 2000-luvun alusta asti ja pääosin 500-sarjalaisia kutos dieseleitä. Edellinen oli F11 535d ja silläkään en alle 6,7 päässyt vaikka kuinka hörösteli.
                              Nyt mulla on ohjelmoituna ja laitoin syksyllä 20" renkaat, niin maantiellä muutaman reissun ehin tehä ennen talvikumien laittoa. Molemmilla reissuilla 8,2 näytti auto ja se valehtelee 0,4l/100, eli yli 8,5 oli maantiellä kulutus.
                              Olen aina pitänyt tankkauksista kirjaa ja kohtuu hyvin perillä mitä autot on kuluttanut.

                              Sievästi olette ajaneet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎