545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6816
    • PK-seutu

    #31
    Originally posted by JKK View Post

    Melkein kaikki tuntemani hybridillä ajavat on entisiä pitkän linjan dieselkuskeja. itse mukaanlukien. Luulen että suurin osa varsinkin isommiilla ja arvokkaammilla hybrideillä ajavista on siirtynyt nimenomaan dieselistä hybridiin. Taskulaskin kertoo kyllä miksi, jos vaikka puoletkin lähiajoista pystyy hoitamaan sähköllä. Sitten on muitakin arvoja jotka painaa monella vaakakupissa, kuten sähköajon hiljaisuus, viiveetön kaasuvaste tai lämmitystoimintojen mobiiliohjaus (josta en itse enää luopuisi). Yli kymmenen vuotta autoja Kamuxilla myynyt tuttavani sanoi, että pääsääntöisesti siirtymää tapahtuu koko ajan dieseleistä hybrideihin tai sähköautoihin. Mutta harvemmin tulllaan vaihtamaan hybridiä/sähköautoa takaisin diesel-autoon.

    Omien laskelmieni mukaan vuosisäästö 545e <> 540d on yli 1500€ vuodessa käyttökulujen osalta. 545e <> 540i säästö on ehkä vielä enemmän. Ja havaintojeni ja seurantani perusteella mikään ei tue sitä väitettä että hybridiversion arvo sukeltaisi bensa/diesel-versiota kiivaammalla tahdilla edes +100tkm ajettuna. Itse uskon siihen, että kaikkien hinnat sukeltavat tasaisesti, mutta kaikille variaatioille tulee löytymään tulevaisuudessakin ottajansa ja puolustajansa, ja kunto ratkaisee.

    ....Ja tottakai niitä käytettyjä bensa-nissaneita ja -corolloita myydään kuin ruisleipää jatkossakin. Mutta ne tuskin on vaihtoehtoja isoa bemua ja mersua hakevalle.
    Eikä nyt ounohdeta yhtä oleellista asiaa taas:



    Dieselillä ajo on kalliimpaa, sen ostaminen maksoi 12k€ enemmän, Pitää pahaa ääntä, kädet haisee albanialaiselle työmiehelle aina kun tankkaa, jne. jne. Melkonen pölvästi pitää olla joka on G30 540d:n ostanut. Tuskin tosiaan monikaan
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2527
      • Vantaa

      #32
      Tässä taidettiin puhua käytetyistä autoista.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6816
        • PK-seutu

        #33
        Originally posted by VilleP View Post
        Tässä taidettiin puhua käytetyistä autoista.
        Toki. Ajattelitko, ettei tuolla alkup. hinnalla ole mitään merkitystä?
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2527
          • Vantaa

          #34
          Käytettyjä autoja katsellessa ei. Toki se hybridi on käytettynäkin halvempi.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6816
            • PK-seutu

            #35
            Originally posted by VilleP View Post
            Käytettyjä autoja katsellessa ei. Toki se hybridi on käytettynäkin halvempi.
            No paiskaappa 545e ja 540d käytettynä sitten vierekkäin numeroissa. Miltä näyttää?
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2527
              • Vantaa

              #36
              Eipä ole nyt yhtään tarpeeksi tuoretta 540d:tä myynnissä. Mutta tuossa 530d vs 545e samoilla metreillä ja vuosimallina.

              https://www.nettiauto.com/bmw/545/14726857
              https://www.nettiauto.com/bmw/530/15385447
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9173
                • Oulu

                #37
                Toki lähtöhinta käyrän alkupäässä huomioiden sähköauton/hybridin hinta tippuu varsin maltillisesti siihen pisteeseen, kunnes akkutakuu raukeaa/SOH tippuu alle 70%. Siinä pisteessä hinta kyykkää reilusti, kunnes alkaa taas laskea tasaisemmin. Polttiksen lähtöpiste hinnassa toki korkeammalla ja arvonalenema alkupäässä hieman jyrkemmällä käyrällä, mutta suurella todennäköisyydellä käyrä on sähkön/hybridin yläpuolella tuon herkkupisteen jälkeen ja pysyy yläpuolella siitä eteen päin todennäköisti pitkään. Sähkäri/hybrdi on järkevä valinta ihmiselle joka ostaa uude/uudehkon auton (oma latausmahdollisuus) ja vaihtaa sen ajoissa uudempaan. Auton ehtoopuolella sähkäri/hybridi on todennäköisesti nopeammin romutuskunnossa, kun sitä ei kerta kaikkiaan ole taloudellisesti järkevä enää korjata.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2347
                  • Uusimaa

                  #38
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Eipä ole nyt yhtään tarpeeksi tuoretta 540d:tä myynnissä. Mutta tuossa 530d vs 545e samoilla metreillä ja vuosimallina.

                  https://www.nettiauto.com/bmw/545/14726857
                  https://www.nettiauto.com/bmw/530/15385447
                  Mulla on ollut juuri tuollaiset molemmat itselläni käyttöautona, enkä yhteensä ajettujen +100km perusteella pysty mitenkään käsittämään miksi ikinä maksaisin 10k€ enemmän nuhaisemmasta muinaisnokiversiosta. En vaihtaisi vaikka saisin tonnikaupalla välirahaa... Ei sinällään ettäkö se 530d olisi huono auto ollut, mutta 545e vie kyllä pisteet ihan jokaisella osa-alueella (poislukien range yhdellä istumalla). Viisi vuotta kun ajelee niin on säästynyt jo käyttökuluissa mahdollisten akkukennojen rahat. Mun maailmassa akkukennot ei ole sen kummallisempi riski kuin N47/N57 jakopää, jollainen itselläni realisoitui kalliisti X4:ssä. Ja hintalappu ei paljon jäänyt akkuremontin oletetusta kustannuksesta.
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2527
                    • Vantaa

                    #39
                    No edelleen, jos ei ole lataus mahdollisuutta, niin silloin se diesel/bensa on fiksuin vaihtoehto. Tyhjällä akulla ajellessa ei mitään säästä.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2347
                      • Uusimaa

                      #40
                      Originally posted by VilleP View Post
                      No edelleen, jos ei ole lataus mahdollisuutta, niin silloin se diesel/bensa on fiksuin vaihtoehto. Tyhjällä akulla ajellessa ei mitään säästä.
                      Se on kyllä ihan totta. Käyttötarpeet ja olosuhteet ne on mitkä kuuluukin määritellä näitä hankintoja....
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2527
                        • Vantaa

                        #41
                        Ei siinä, kyllähän minäkin hybridillä ajelisin jos voisi ladata. Oli tuossa viime talvena Audi A6 55 TFSIe alla viikon ajan, niin kivastihan tuo meni ja vähällä polttoaineella pari ekaa päivää, kunnes akku oli tyhjä. Kyseisellä viikolla työmatka-ajo oli lähinnä Tikkurila-HKI keskusta-Tikkurila, niin akun ollessa latingissa, keskikulutus tuolle reissulle oli jotain 2-3l paikkeilla hybridimoodissa ajellessa. Sitten kun akku oli tyhjä, kulus oli kotiin saavuttaessa 9-10l kantturoilla. Joten ei oikein omaan tarpeeseen hybiridi istu. Julkisilla noita on melko turha latailla.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Messier
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 643
                          • Savo

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Toki lähtöhinta käyrän alkupäässä huomioiden sähköauton/hybridin hinta tippuu varsin maltillisesti siihen pisteeseen, kunnes akkutakuu raukeaa/SOH tippuu alle 70%. Siinä pisteessä hinta kyykkää reilusti, kunnes alkaa taas laskea tasaisemmin. Polttiksen lähtöpiste hinnassa toki korkeammalla ja arvonalenema alkupäässä hieman jyrkemmällä käyrällä, mutta suurella todennäköisyydellä käyrä on sähkön/hybridin yläpuolella tuon herkkupisteen jälkeen ja pysyy yläpuolella siitä eteen päin todennäköisti pitkään. Sähkäri/hybrdi on järkevä valinta ihmiselle joka ostaa uude/uudehkon auton (oma latausmahdollisuus) ja vaihtaa sen ajoissa uudempaan. Auton ehtoopuolella sähkäri/hybridi on todennäköisesti nopeammin romutuskunnossa, kun sitä ei kerta kaikkiaan ole taloudellisesti järkevä enää korjata.
                          +1.
                          Sääliksi käy jo valmiiksi niitä autonostajia jotka näinäpäivinä hankkivat käytetyn hybridin, jolla tarkoitus ajella +10v. ikäiseksi ja/tai 250tkm lukemia. Ilmainen neuvo kaikille pitkäntähtäimen käytetynauton ostajille: Pysykää kaukana hybrideistä.
                          G05 X5 45e
                          KM9 ///M1000XR

                          Ex:
                          F10 ///M5
                          K49 S1000XR
                          E90 ///M3
                          E46 ///M3

                          Comment

                          • Messier
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 643
                            • Savo

                            #43
                            Originally posted by JKK View Post

                            Mulla on ollut juuri tuollaiset molemmat itselläni käyttöautona, enkä yhteensä ajettujen +100km perusteella pysty mitenkään käsittämään miksi ikinä maksaisin 10k€ enemmän nuhaisemmasta muinaisnokiversiosta. En vaihtaisi vaikka saisin tonnikaupalla välirahaa... Ei sinällään ettäkö se 530d olisi huono auto ollut, mutta 545e vie kyllä pisteet ihan jokaisella osa-alueella (poislukien range yhdellä istumalla). Viisi vuotta kun ajelee niin on säästynyt jo käyttökuluissa mahdollisten akkukennojen rahat. Mun maailmassa akkukennot ei ole sen kummallisempi riski kuin N47/N57 jakopää, jollainen itselläni realisoitui kalliisti X4:ssä. Ja hintalappu ei paljon jäänyt akkuremontin oletetusta kustannuksesta.
                            Sinun kohdalla varmasti noin mennyt 45e:n eduksi.
                            En epäile. Hybridillä meilläkin ajetaa, koska rahat ei riitä dieseliin.
                            Mutta entäs kun noille vehkeille laitetaan ikää lisää 10v. ja mittariin lisää 150tkm sekä käyttäjäksi duunariperhe. 30d toimii maailmantappiin asti ja vaikkei toimisi niin vaihtomotteja löytyy. Sekä sen saa aina myytyä. 4-5k€ akkuremonttiin kaatuu talous, eikä siitä autosta pääse eroon vaikka rahaa antais mukana.
                            G05 X5 45e
                            KM9 ///M1000XR

                            Ex:
                            F10 ///M5
                            K49 S1000XR
                            E90 ///M3
                            E46 ///M3

                            Comment

                            • irspa
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2017
                              • 31
                              • Kaarina

                              #44
                              Originally posted by JKK View Post

                              Mulla on ollut juuri tuollaiset molemmat itselläni käyttöautona, enkä yhteensä ajettujen +100km perusteella pysty mitenkään käsittämään miksi ikinä maksaisin 10k€ enemmän nuhaisemmasta muinaisnokiversiosta. En vaihtaisi vaikka saisin tonnikaupalla välirahaa... Ei sinällään ettäkö se 530d olisi huono auto ollut, mutta 545e vie kyllä pisteet ihan jokaisella osa-alueella (poislukien range yhdellä istumalla). Viisi vuotta kun ajelee niin on säästynyt jo käyttökuluissa mahdollisten akkukennojen rahat. Mun maailmassa akkukennot ei ole sen kummallisempi riski kuin N47/N57 jakopää, jollainen itselläni realisoitui kalliisti X4:ssä. Ja hintalappu ei paljon jäänyt akkuremontin oletetusta kustannuksesta.
                              Miten näiden kokemusten myötä 30e, 30d ja 45e vertautuvat keskenään? Jos tarve pystykontille niin realistiset tarjolla olevat vaihtoehdot LCI-kopassa on käytännössä vain 30e tai X5 pre-lci korissa 45e. Laitteet otsikon mukaisessa ikäluokassa missä BPS-takuullisia löytyy mutta tehtaan akkutakuut loppusuoralla/loppunut.

                              Comment

                              Working...
                              X