Originally posted by nupaha
View Post
545e hybridiakku solu viallinen, BPS?
Collapse
X
-
Tässä on pointti. Tekoälyn pikaisen haun perusteella hybridejä on BMW:ltä myyty:Originally posted by Messier View Post
Hybridien valmistusmäärät on niin pieniä ettei tuossa ole kunnon bisnessaumaa. Samasta syystä purkuosaa on huonosti saatavilla.
2022: 9,1%
2023: 7,5%
2024: 6,8%
Eli määrä on pieni ja trendi laskeva. Suomi toki on hybridien luvattu maa, koska meidän ihana autovero, mutta se taitaa tosiaan olla hybridien luvattu hautausmaa. Viimeistään tämä nyt voimaan tullut uusin EU päästönormi tappaa hybridit pitkässä juoksussa, kun ei saa enää vastaavaa hyötyä verotuksessa.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
No, Bmw valmisti esim vuonna 2022 noin 2,4milj autoa niin siitä on 9,1% 218 400kpl hybridiautoja ja tämä on vain Bmw:n lukumäärä hybridien osalta yhden vuoden osalta. KYLLÄ sitä markkinarakoa on…Originally posted by pyroz View Post
Tässä on pointti. Tekoälyn pikaisen haun perusteella hybridejä on BMW:ltä myyty:
2022: 9,1%
2023: 7,5%
2024: 6,8%
Eli määrä on pieni ja trendi laskeva. Suomi toki on hybridien luvattu maa, koska meidän ihana autovero, mutta se taitaa tosiaan olla hybridien luvattu hautausmaa. Viimeistään tämä nyt voimaan tullut uusin EU päästönormi tappaa hybridit pitkässä juoksussa, kun ei saa enää vastaavaa hyötyä verotuksessa.
Last edited by nupaha; 29-11-2025, 15:04.työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
kauppakassina Audi A3 sedan
kesäkissana Jaguar XKR
tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl
👍 1Comment
-
Pelkästään pieneen suomeen on tällä hetkellä rekisteröity 170.000 hybridiautoa ja 120.000 sähköautoa. Ja ennusteen mukaan seuraavat 5-7 vuotta hybridejä myydään vielä vuosittain 10-15% uusista autoista + yksityisten omatoimiset maahantuonnit. Sen lisäksi kasvavat hybridien sähköranget pistää pessimistien ennusteita jatkuvasti uusiksi.Originally posted by Messier View Post
Hybridien valmistusmäärät on niin pieniä ettei tuossa ole kunnon bisnessaumaa. Samasta syystä purkuosaa on huonosti saatavilla.
Suomessa on viiden vuoden päästä n. 250.000 hybridiä sekä toinen mokoma vanhenevia sähköautoja. Olettaisin että n.400.000 akkukäyttöistä autoa alkaa tarjota jonkinlaista bisnessaumaa varsinkin kun varsinaiset akkujenvaihtopippalot on vasta lähivuosina alkamassa. Voisi olettaa että 250.000 hybridi-autosta vähintään joka toiseen tehdään jonkinlainen akkuremontti seuraavan 10v aikana niin kyllä siinä aika monelle pajalle työtä piisaa.
Eikä tarvitse kummallinen meedio olla jos ennustan että suomenlahden eteläpuolelle nousee paljon akustoihin erikoistuneita firmoja jotka tulevat polkemaan hintoja vielä alemmaksi. Sellaisia Recro-vaihteistokorjaamon kaltaisia erikoispajoja. Näitä voi nyt, ja tulevaisuudessa korjata myös uusilla osilla purkuosien sijaan.
👍 3Comment
-
Nyt on taas bemari alla. Vaihtoivat kaksi moduulia. JKK Latasin kaksi kertaa ja akku ottaa nyt sisään 10,88 kWh (0–100 %) tai 9,57 kWh (15–100 %) eli 9,57 / 0,85 kWh = 11,26 kWh. Tämä on siis energia, jonka laturi mittaa. Todellisuudessa itse akkuun menee varmaan häviöiden jälkeen vähemmän. Edelleen en pääse lähellekään 12,5 kWh.
Range on tällä hetkellä noin 35 km, eli enemmän kun kesällä.
👍 1Comment
-
Paljonko käytettävissä olevan osuuden pitäisi olla? Mitä cardata-raportti sanoo kapasiteetiksi? (Nimim. Utelias)
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Originally posted by Flitzer View PostNyt on taas bemari alla. Vaihtoivat kaksi moduulia. JKK Latasin kaksi kertaa ja akku ottaa nyt sisään 10,88 kWh (0–100 %) tai 9,57 kWh (15–100 %) eli 9,57 / 0,85 kWh = 11,26 kWh. Tämä on siis energia, jonka laturi mittaa. Todellisuudessa itse akkuun menee varmaan häviöiden jälkeen vähemmän. Edelleen en pääse lähellekään 12,5 kWh.
Range on tällä hetkellä noin 35 km, eli enemmän kun kesällä.
Joo, mua hämäsi toi jossain aiemmin mainitsemasi kesärange "max 30km". Ei todellakaan ole normaalia ellei ajotyyli ole mallia Mono Aina Pohjassa (tm). Mulla oli aikanaan tuollainen upouusi 530e xDrive huollon sijarina +2kk alkutalveen saakka ja range oli vielä lokakuussakin +50km (ihan itse tripillä mittailin ja ajelin sähkölle pakotettuna). About 10-12 C lämpötilassa pks lähiöajossa mentiin helposti 45km.
Jos et pääse tässä +5 C säässä kuin 35km ni vähän arveluttaa? Itse kokeilisin ladata auton kotona esilämmityksen kera täyteen ja ajella jossain "Uusimaa" eli Espoo-Heze-Vantaa sillä pakkosähköllä ihan tripillä mitaten, ei siihen sähköajorange ennusteeseen luottaen. Kiva jos sieltä paukkuu jotain lisää sitten kuin maaginen 100tkm on taputeltu. Hehe Hehe
Last edited by Samu81; 05-12-2025, 17:35.i8 '14
Comment
-
En tiedä paljonko sen oikeasti pitäisi olla. Cardatan mukaan "Korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö" ennen huoltoa oli 11,15 kWh ja huollon jälkeen näyttää edelleen 11,15 kWh. Mitä näyttää muilla?Originally posted by bittivirhe View PostPaljonko käytettävissä olevan osuuden pitäisi olla? Mitä cardata-raportti sanoo kapasiteetiksi? (Nimim. Utelias)
Alla muita lukemia ennen huoltoa (vikatila) ja huollon jälkeen. Akun varaustila on cardatan mukaan tällä hetkellä 35 % ja jos maksimaalisen energiasisällön laskee: 8,92 kWh + 6,84 kWh = 15,76 kWh. Eli joku menee pieleen. Mutta 8,92 kWh ei myöskään voi olla maksimi, koska silloin (8,92 kWh - 6,84 kWh) / 8,92 kWh = 0,23, eli varaus olisi 23 %, ei ilmoitettu 35 %.
Ennen (kWh) Jälkeen (kWh) Korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö 11,15 11,15 Korkeajänniteakun energiasisältö 0 8,92 Tarvittava energia korkeajänniteakun täydelliseen jäännöslataukseen 0,7 6,84
Täytyy katsoa vielä kuinka paljon rangea tulee tripin mukaan.
Comment
-
Mulla menee tällä hetkellä siis laturin mittaamana aika tarkalleen 11,0-11,2kwh jos lataan aivan rutikuivasta täyteen. Siinähän on mukana jo häviöt silloin. Sen verran muistan että kun oli hetken aikaa joskus alle 20tkm ajettu G20 330e niin siihen sain menemään 12,0-12,3kwh (samalla laturilla). Ja akku oli siis likimain uusi. Tuosta päättelemällä vajaa 1kwh on kadonnut nykyisestä 545e:stä 100tkm ajoilla. Takavetoisella uudehkolla 330e:llä pääsi 17" rengastuksella, tarkasti varvastelemalla kesällä jopa helpostikin yli 60km ja näillä 5-sarjaalisilla nelivedoilla n. 7-10km vähemmän.
Nykyisillä +4 asteen keleillä range on minullakin 35km luokkaa (jos lähden ulkotiloista liikkelle). Lämpimästä parkkihallista lähdettäessä 40-45km. Ja kesän lämpöisillä 50km ei ainakaan menneenä kesänä ollut ongelma.
Comment
-
Olen X5:ssä tulkinnut tuon "maksimaalisen energiasisällön" täydessä iskussa olevan akun nettokapasiteetiksi (joka on siis vakio) ja "energiasisällön" auton mittaamaksi nykyiseksi kapasiteetiksi. Tuota "tarvittavaa energiaa" en ole omassani seurannut, kun akku on tainnut olla cardata-raporttia tilatessa aina täynnä. Tuosta tarvittavasta laskettu kapasiteetti on kyllä paljon isompi kuin tuo "energiasisältö": 6.84 kWh / (1.00 - 0.35) = 10.52 kWh.Originally posted by Flitzer View Post
En tiedä paljonko sen oikeasti pitäisi olla. Cardatan mukaan "Korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö" ennen huoltoa oli 11,15 kWh ja huollon jälkeen näyttää edelleen 11,15 kWh. Mitä näyttää muilla?
Alla muita lukemia ennen huoltoa (vikatila) ja huollon jälkeen. Akun varaustila on cardatan mukaan tällä hetkellä 35 % ja jos maksimaalisen energiasisällön laskee: 8,92 kWh + 6,84 kWh = 15,76 kWh. Eli joku menee pieleen. Mutta 8,92 kWh ei myöskään voi olla maksimi, koska silloin (8,92 kWh - 6,84 kWh) / 8,92 kWh = 0,23, eli varaus olisi 23 %, ei ilmoitettu 35 %.
Täytyy katsoa vielä kuinka paljon rangea tulee tripin mukaan.Ennen (kWh) Jälkeen (kWh) Korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö 11,15 11,15 Korkeajänniteakun energiasisältö 0 8,92 Tarvittava energia korkeajänniteakun täydelliseen jäännöslataukseen 0,7 6,84
Olen joskus laskenut myös ajosta tultua kuluneista prosenteista ja kilowattitunneista akun kapasiteettia, mutta prosentit eivät näytä menevän lineaarisesti - ensimmäisillä prosenteilla (täydellä akulla) pääsee paljon pitemmälle kuin seuraavilla. Esim. jos menomatkaan menee 5% akkua, paluumatka voi viedä 9% tms.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Ihan mielenkiinnosta.... Minkäs verran tuollainen G05 kuluttaa normi matka-ajossa ajotietokoneen mukaan? Jos vaikka ajatellaan sellaista 300km rauhallista maantieajelua siten että akku on lähtiessä täynnä? Osaisi vähän verrata tähän sedan-versioon. Tuollainen G05 aina vähän kiinnostellut.
Tämä 545e vie 5,7-6,2 l/100km 300km mökkimatkalla kun lähtiessä patteri täynnä ja perillä tyhjäksi ajettu.
Comment
-
No tuota.. osittain lumimyrskyssä ajettu 252 km (menomatka sport-tilassa, kun halusin säästää akkua) vei keskimäärin 5.7 l/100 km ja 1000 km:n päivämatka 7.3 l/100 km (moottoriteitä ja maanteitä, talvirajoitukset, puolet matkasta talvikelissä). Enimmillään olen saanut kulumaan 8.6 l/100 km tuolla 1000 kilometrin pätkällä kesärajoituksilla ja paremmalla keskinopeudella. Syyskuussa 245 km valtaosin maantieajoa (joitakin kymmeniä kilometrejä moottoritietä), keskikulutus 5.3 l/100 km. Tiedot kaivettu MyBMW:stä.
En pidä hirveän pahana tämän kokoluokan laitteelle eikä ole koskaan ollut tavoitteena erityisesti minimoida kulutusta. En aja jonossa (mikä varmaan pienentäisi kulutusta huomattavasti). Auto on 45e, puhuvat että LCI-mallin kulutus olisi vielä hiukan alempi ja onhan siinä enemmän tehoa ja isompi akku. Vastapainona puuttuu varusteita, huonommat ajovalot jne. Keskikulutus vajaan 80000 kilometrin matkalla 5.1 l/100 km johtuen lähinnä useamman kerran vuoteen toistuvista 1000 kilometrin päivämatkoista.
EDIT: Olen pitemmillä matkoilla tarkistanut kulutuksen myös tankkausten perusteella ja auton ilmoitus on aina ollut +/- 0.1 litran tarkkuudella oikein.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
Comment