Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 vikoja(tyhjäkäynti, perä, lämppäri)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mick
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 63
    • Pyhäjärvi

    E32 vikoja(tyhjäkäynti, perä, lämppäri)

    Tervehdys!
    Ostin tuollaisen e32 730 -88 Bemarin. Ja siinä tuntuisi olevan jos jonkinlaista vikaa ja ongelmaa...

    - Tyhjäkäynti vaeltaa, käy rumasti ja kuulostaa välillä lähes vanhalta dieseliltä! Mikä voisi olla vikana? Edellinen omistaja arveli, että ilmamassamittari voisi olla menossa/menny rikki. Autolla ajettu 260tkm, ja sanoi että 200tkm kohdalla tuon joutuu yleensä uusimaan.

    - Kiihdytettäessä 80 --> 110km/h auto nykii jonkin verran. Tuon lujempaa en ole ajanutkaan tuolla, kun on renkaat niin epätasapainossa että tippuu paikat hampaista. Mutta alle 80km/h tuntuisi toimivan ihan ok. Voisiko tämäkin olla tuon ilmamassamittarin aiheuttamaa?

    - Kone nakuttaa/naputtaa. Ihan kuin yksi napsaus per kierros tai kaksi koneen kierrosta kuuluisi napsaus koneesta. Oikein nätillä ajolla ei kuulu mitään, mutta kun vedättää niin silloin kuuluu selvästi. Jotain mennyt rikki, tai menossa rikki?

    - Perästä kuuluu moottorijarrutettaessa ääntä. Ääni on kuin olisi rutikuiva laakeri, joka on jo leikannut kiinni... Mutta tasaisesti ajaessa ääntä ei kuulu, eikä kiihdyttäessä. Mitä peräöljyä tuolla pitäisi olla?

    - Lämmityslaitteella on jokin talvisyndrooma. Ei tule kuin kuumaa ilmaa! Olisiko jotain räjäytyskuvaa tai vastaavaa, että osaisi alkaa etsimään vikaa? Tai mihin ne lämpötilan säätönapit vaikuttaa? Kuskille ja vänkärille näyttäisi olevan omansa, ei mitään vaikutusta vaikka miten pyörittelee...

    - Lämmityslaitteen kun laittaa päälle niin autossa haisee glygoli, mutta niin paljoa sitä ei ole ilmassa että se maistuisi. Nähtävästi jostain vuotaa, luultavasti lämppärin kennolta? Missä sijaitsee, mitä kautta pääsee helpoiten käsiksi?

    - Cruise nykii. Säädin nopeuden 80km/h, niin välillä kiihdyttää täysikaasilla pienen pätkän, ja taas menee tasaisesti hetken... Kunnes jälleen kiihdyttää aivan mahdottomasti. En hoksannut katsoa mihin nopeuteen saakka kiihdytti. Mikähän tuon aiheuttaa?

    Onko nuo edellä mainitut tyyppivikoja, vai sattuiko surkea auto kohdalleni?
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by mick View Post
    Tervehdys!
    Ostin tuollaisen e32 730 -88 Bemarin. Ja siinä tuntuisi olevan jos jonkinlaista vikaa ja ongelmaa...

    - Tyhjäkäynti vaeltaa, käy rumasti ja kuulostaa välillä lähes vanhalta dieseliltä! Mikä voisi olla vikana? Edellinen omistaja arveli, että ilmamassamittari voisi olla menossa/menny rikki. Autolla ajettu 260tkm, ja sanoi että 200tkm kohdalla tuon joutuu yleensä uusimaan.
    Paskapuhetta, ko. autossa on vieläpä ilmaMÄÄRÄmittari, mutta tarkista imuilmavuodot, tulpat, pyörijä/kansi, venttiilienvälykset ja vikakoodit.

    Originally posted by mick View Post
    - Kone nakuttaa/naputtaa. Ihan kuin yksi napsaus per kierros tai kaksi koneen kierrosta kuuluisi napsaus koneesta. Oikein nätillä ajolla ei kuulu mitään, mutta kun vedättää niin silloin kuuluu selvästi. Jotain mennyt rikki, tai menossa rikki?

    Venttiilinvälykset?

    Originally posted by mick View Post
    - Perästä kuuluu moottorijarrutettaessa ääntä. Ääni on kuin olisi rutikuiva laakeri, joka on jo leikannut kiinni... Mutta tasaisesti ajaessa ääntä ei kuulu, eikä kiihdyttäessä. Mitä peräöljyä tuolla pitäisi olla?

    Mobil VS 500 lukolliseen ja VS 600 lukottomaan. tai muuta vastaavaa.

    Originally posted by mick View Post
    - Lämmityslaitteella on jokin talvisyndrooma. Ei tule kuin kuumaa ilmaa! Olisiko jotain räjäytyskuvaa tai vastaavaa, että osaisi alkaa etsimään vikaa? Tai mihin ne lämpötilan säätönapit vaikuttaa? Kuskille ja vänkärille näyttäisi olevan omansa, ei mitään vaikutusta vaikka miten pyörittelee...

    Vesiventtiilit jumissa, vänkärin säädöt ei toimi jos kuskin säätönuppi on äärilaidoissa.

    Originally posted by mick View Post
    - Lämmityslaitteen kun laittaa päälle niin autossa haisee glygoli, mutta niin paljoa sitä ei ole ilmassa että se maistuisi. Nähtävästi jostain vuotaa, luultavasti lämppärin kennolta? Missä sijaitsee, mitä kautta pääsee helpoiten käsiksi?

    Purkamalla kojelaudan.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Originally posted by mick View Post
      Tervehdys!
      Ostin tuollaisen e32 730 -88 Bemarin. Ja siinä tuntuisi olevan jos jonkinlaista vikaa ja ongelmaa...

      - Tyhjäkäynti vaeltaa, käy rumasti ja kuulostaa välillä lähes vanhalta dieseliltä! Mikä voisi olla vikana? Edellinen omistaja arveli, että ilmamassamittari voisi olla menossa/menny rikki. Autolla ajettu 260tkm, ja sanoi että 200tkm kohdalla tuon joutuu yleensä uusimaan.
      Ruma käynti (kova ääni, naputus, yms.) johtuu luultavasti heikkoon kuntoon päässeestä nokka-akselista. Tuurilla on mennyt vaan venttiilin välykset huonoiks jos ei oo muistettu joka vuosi säätää. Uskoisin kuitenkin että kansirempalla tuosta selviää. Jos käynti on vaan epätasaista ja vaivalloista, niin oireet viittaa esim. lämpöanturivikaan, ilmamäärämittariin, syttypuolen osiin tai vaikkapa lambdaan. Yleisin syy on kuitenkin imuilmavuodot.

      Originally posted by mick View Post
      - Kiihdytettäessä 80 --> 110km/h auto nykii jonkin verran. Tuon lujempaa en ole ajanutkaan tuolla, kun on renkaat niin epätasapainossa että tippuu paikat hampaista. Mutta alle 80km/h tuntuisi toimivan ihan ok. Voisiko tämäkin olla tuon ilmamassamittarin aiheuttamaa?


      - Kone nakuttaa/naputtaa. Ihan kuin yksi napsaus per kierros tai kaksi koneen kierrosta kuuluisi napsaus koneesta. Oikein nätillä ajolla ei kuulu mitään, mutta kun vedättää niin silloin kuuluu selvästi. Jotain mennyt rikki, tai menossa rikki?
      Nykimiseen on monta syytä, yleensä sytytyskatkoksia tai sitten tuo ehdottamasti ilmamäärämittari. Kannattaa nyt kuitenkin ekana ottaa se venttiilikoppa irti niin samalla selviää nokan ja nostimien kunto. Jos tuo naputtava ääni ei kuulu venakopan alta, niin sitten kiertokangen laakerista. Paljonko tällä autolla oli oikein ajettu ilman huoltamista, että näin moniongelmaiseksi saatu?

      Tärinä ajossa ei yleensä pelkällä renkaiden tasapainottamisella asetu, parhaimmillaan pääsee koko alustan laittamaan kaikkine tukivarsineen uusiksi.

      Originally posted by mick View Post
      - Perästä kuuluu moottorijarrutettaessa ääntä. Ääni on kuin olisi rutikuiva laakeri, joka on jo leikannut kiinni... Mutta tasaisesti ajaessa ääntä ei kuulu, eikä kiihdyttäessä. Mitä peräöljyä tuolla pitäisi olla?
      Perän ulinat korjaantuvat harvoin pelkällä öljyn vaihdolla tai öljyn lisäämisellä. Mikäli autossasi on lukkoperä, niin Mobilin VS500 tai Castrolin 75W140 lukkoperäöljyä ja lukottomaan käykin sitten melkein mikä vaan tasauspyörästö-öljy kuten Mobil VS600.

      Originally posted by mick View Post
      - Lämmityslaitteella on jokin talvisyndrooma. Ei tule kuin kuumaa ilmaa! Olisiko jotain räjäytyskuvaa tai vastaavaa, että osaisi alkaa etsimään vikaa? Tai mihin ne lämpötilan säätönapit vaikuttaa? Kuskille ja vänkärille näyttäisi olevan omansa, ei mitään vaikutusta vaikka miten pyörittelee...
      Tämä on yleinen vika, vesiventtiilit jumittuneet auki. Uusi maksaa hunajaa ja vanhan korjaaminen on vaivalloista. Sinuna etsisin käytetyn, kyseistä osaa löytyy useimmistä E34/E32:sta.

      Originally posted by mick View Post
      - Lämmityslaitteen kun laittaa päälle niin autossa haisee glygoli, mutta niin paljoa sitä ei ole ilmassa että se maistuisi. Nähtävästi jostain vuotaa, luultavasti lämppärin kennolta? Missä sijaitsee, mitä kautta pääsee helpoiten käsiksi?
      Lämppärin kennon vuotaminen on tyypillistä näissä vanhemmissa, joissa ei ole raitisilmasuodatinta. Kennon irrottaminen kojelaudasta on kotinikkarille koko päivän työ, korjaamo veloittanee useamman satasen. Käytännössä kaikki muovit kojelaudan alta irti, osa tukirakennetta, purettava ilmastoinnin kotelo ja ujutettava kenno pois.

      Originally posted by mick View Post
      - Cruise nykii. Säädin nopeuden 80km/h, niin välillä kiihdyttää täysikaasilla pienen pätkän, ja taas menee tasaisesti hetken... Kunnes jälleen kiihdyttää aivan mahdottomasti. En hoksannut katsoa mihin nopeuteen saakka kiihdytti. Mikähän tuon aiheuttaa?


      Onko nuo edellä mainitut tyyppivikoja, vai sattuiko surkea auto kohdalleni?
      Melko outo vika, mutta viitannee lähinnä cruisen vaijerin tai säätömoottorin jumittamiseen. Eihän tässä kuitenkaan sähköistä kaasuläppää ollut?

      Näillä oireilla ostasin välittömästi toisen näiltä osin ehjän E32:n pihaan purkuautoksi. Pelkkää säästöä.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • tuze5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 44
        • Nurmo

        #4
        -89 730 (en muista millä lämppärillä on) pääsi ainakin lämppärin kennoon käsiksi kun otti ratin alta paneelin pois ja pari muovi osaa nii kennon sai vetää kuskin jalkatilan kautta pois, ei tarvinnut ottaa edes keskikonsolia irti. Siinä oli kans ongelmana että jäähdytin neste haisi, ongelma ratkesi kun vaihtoi kennoon tuleviin putkiin uudet o-renkaat.
        Oli ihan selvät valuma jäljet putkien alla kennon päädyssä josta näki että juuri liitoskohdasta vuotaa.

        Vakkarista kannattaa katsoa että vaijeri on kunnolla kiinni kaasuläpän lähellä olevassa metalliosassa (siinä minkä läpi vaijeri kulkee). Mulla oli siitä murtunut kiinnike niin vaijeri pääsi sen verran heilumaan että nopeus ei pysynyt kohdallaan. Vakkari 80km/h niin nopeus vaihteli ~75 - ~85km/h.

        Vesiventtiilin sain kuntoon kohtuu helpolla. Purkasin venttiilin ja crc:tä moottorin akseleihin ja heilutella niitä. Tuli ruosteen väristä tavaraa akselin juuresta melkoisesti. Lisää crc ja jatkaa niin kauan että rupeaa akseli liikkumaan kunnolla. Nyt on venttiili toiminut puolivuotta moitteetta.
        Last edited by tuze5; 09-09-2009, 16:44.

        Comment

        • mick
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 63
          • Pyhäjärvi

          #5
          Vielä sellainen ongelma oli, että avain jumittui oven lukkoon. Oli hajonnut keskuslukituksen solenoidin(?) kiinnikkeet... Vaikuttaa tosiaan siltä että halvemmaksi tulisi ostaa kokonainen varaosa-auto. Mitähän moiset maksaa? Ei kuitenkaan mitään ihan romua kannata ostaa, veikkaan... Ja mistä sitä tietää ettei siinäkin ole samat viat sitten :O

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2550
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by mick View Post
            - Cruise nykii. Säädin nopeuden 80km/h, niin välillä kiihdyttää täysikaasilla pienen pätkän, ja taas menee tasaisesti hetken... Kunnes jälleen kiihdyttää aivan mahdottomasti. En hoksannut katsoa mihin nopeuteen saakka kiihdytti. Mikähän tuon aiheuttaa?

            Onko nuo edellä mainitut tyyppivikoja, vai sattuiko surkea auto kohdalleni?
            Tarkista cruisen servomoottorille menevän moninapaliittimen kunto, siis auton johtosarjan puoleinen. Siellä saattaa olla huonoa kosketusta / hapettumaa. En jaksaisi uskoa, että hajoamassa oleva cruisen käyttövipu ihan tuollaista aiheuttaisi?
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by mick View Post
              Vaikuttaa tosiaan siltä että halvemmaksi tulisi ostaa kokonainen varaosa-auto. Mitähän moiset maksaa? Ei kuitenkaan mitään ihan romua kannata ostaa, veikkaan... Ja mistä sitä tietää ettei siinäkin ole samat viat sitten :O
              Koeajamalla ja kuuntelemalla varmaan :think
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • StreetA
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 296
                • ?

                #8
                Originally posted by mick View Post
                Vielä sellainen ongelma oli, että avain jumittui oven lukkoon. Oli hajonnut keskuslukituksen solenoidin(?) kiinnikkeet... Vaikuttaa tosiaan siltä että halvemmaksi tulisi ostaa kokonainen varaosa-auto. Mitähän moiset maksaa? Ei kuitenkaan mitään ihan romua kannata ostaa, veikkaan... Ja mistä sitä tietää ettei siinäkin ole samat viat sitten :O
                No alahan tulla tänne komulle niin ostat tuon purku e32 730:sen kokonaan itelles..
                Tai hae etes nuo osat mitä tarviit

                Comment

                • mick
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 63
                  • Pyhäjärvi

                  #9
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Tarkista cruisen servomoottorille menevän moninapaliittimen kunto, siis auton johtosarjan puoleinen. Siellä saattaa olla huonoa kosketusta / hapettumaa. En jaksaisi uskoa, että hajoamassa oleva cruisen käyttövipu ihan tuollaista aiheuttaisi?
                  Huomasin tuossa että nopeusmittari ei lähtenyt heti laskemaan kun hiljensin vauhtia. Ilman cruisea siis. Niinkuin olisi mittari jumittunut, yhtäkkiä tipahti 15km/h kerrallaan... Olisko mittari rikki, kylmäjuotosta tai hapettumaa? Miten tuo mittari saa signaalin, meneekö jonkin boksin kautta vai suoraan laatikolta?

                  StreetA: No minäpä haen sen pois

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2550
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Originally posted by mick View Post
                    Huomasin tuossa että nopeusmittari ei lähtenyt heti laskemaan kun hiljensin vauhtia. Ilman cruisea siis. Niinkuin olisi mittari jumittunut, yhtäkkiä tipahti 15km/h kerrallaan... Olisko mittari rikki, kylmäjuotosta tai hapettumaa? Miten tuo mittari saa signaalin, meneekö jonkin boksin kautta vai suoraan laatikolta?

                    StreetA: No minäpä haen sen pois
                    E34:ssa ainakin nopeusanturi on kiinni perässä, seuraa johtoa niin löytää perille; nettiohjeissa mainitaan aina että ko. paikka on likainen, mutta itselläni ei ollut kyllä mitään ylim. törkyä? Hiukan hankala paikka, mutta jos ei ole ruuvit ruostuneet kiinni, niin 10mm avaimella kärsivällisesti työasentoa hakien sen saa irti. Maksoikos se Laakkosella joku 28€ tms..:think Tuohon vaivaan kannattaa ainakin kokeilla, jos ei auta niin on niitä kalliimpiakin turhia korjauksia
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • mick
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 63
                      • Pyhäjärvi

                      #11
                      Jarrutin 70km/h - 80km/h nopeudesta aika kovasti ja ratti täryytti aika kovasti. Hiljemmasta vaihdista ei tärryytä. Mikähän tuon tärryyttämisen mahtoi aiheuttaa..?

                      Dejavu ilmiö: Saman tapainen vispaus tuli pentuna polkupyörällä liian kovalla vaudilla kun ajoi, ei meinannu saada ohjaustangon vatkausta loppumaan mitenkään muuta ku jarruttamalla. Mutta tämä kuitenki loppu heti kun päästi jalan jarrulta...

                      Jarrut? Väljyyksiä jossain? Laakerit? Mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3844
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by mick View Post
                        Jarrutin 70km/h - 80km/h nopeudesta aika kovasti ja ratti täryytti aika kovasti. Hiljemmasta vaihdista ei tärryytä. Mikähän tuon tärryyttämisen mahtoi aiheuttaa..?

                        Dejavu ilmiö: Saman tapainen vispaus tuli pentuna polkupyörällä liian kovalla vaudilla kun ajoi, ei meinannu saada ohjaustangon vatkausta loppumaan mitenkään muuta ku jarruttamalla. Mutta tämä kuitenki loppu heti kun päästi jalan jarrulta...

                        Jarrut? Väljyyksiä jossain? Laakerit? Mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?
                        Reaktiotankojen puslat olisi yksi veikkaus.

                        Toivottavasti threadin auto ei ole maksanut ainakaan yli tonnia.. sen verran pommilta kuulostaa
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • MET
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 200
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Nopeusmittarin anturin johdot

                          Miulla oli ainakin noi nopeusmittarin anturin johdot todella heikossa kunnossa. Vittumaisessa paikassa kulkevat, mutta kun riittävän ylhäältä katkaisee poikki ja kolvaa uudet johdot "terveestä" kohdasta johtoa eteenpäin, niin tulee kunnolla tehtyä. Auttoi ainakin miun nopeusmittarin toimimattomuuteen.

                          PS. Miulla on yksi tuollainen käytetty anturi ylimääräisenä, jos tulee tarvetta.

                          Comment

                          • mick
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 63
                            • Pyhäjärvi

                            #14
                            Originally posted by Tomi T View Post
                            Reaktiotankojen puslat olisi yksi veikkaus.

                            Toivottavasti threadin auto ei ole maksanut ainakaan yli tonnia.. sen verran pommilta kuulostaa
                            Lisätään tähän soppaan vielä sekin, että tyhmää koijattiin ja tutkin rekisteriotteen vasta konttorilla... 49% vaihdetut osat :I

                            Ettei vain olisi kolariauto, ja sen takia nyt tuo tuulilasi hajonnut? Jotain vääntöjä jääny, jotka lasin rikkonu?

                            Mistä voisi selvittää mitä osia tuohon on vaihdettu? Otteessa ei nimittäin lue. Ajattelin vain kun olisi paljon siistimpi ja paremman värinen sisusta nyt tuosta purkuautosta...

                            Hyvä että ostin sen purkuauton, on menny jo ikkunahissiä, keskuslukituksen osaa, lamppua, yms nippeliä tuohon autoon. Jos erikseen olisi ostanu ni varmaan touhutonni olis kevyesti menny osiin!

                            Ilmamassamittari puuttui tietenkin purkuautosta. Pystyykö sitä jotenkin purkamaan, tarkistamaan, putsaamaan tai jotain? Jos vaikka sais vanhan kuntoon? Vai vaihtaisinko MegaSquirtin oman boksin tilalle, kun sellainenkin tuossa nurkissa pyörii? Ei tarvitsisi moista ilmamassamittaria enään ollenkaan... Onko jotain johtoadapterisarjaa missään myynnissä, ettei tarvitsisi itse alkaa rakentelemaan? On nimittäin päivittäisessä ajossa tuo...
                            Last edited by mick; 22-09-2009, 07:57. Reason: kirjoitusvirheitä...

                            Comment

                            • mick
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 63
                              • Pyhäjärvi

                              #15
                              Yritin etsiä Motonetistä tuota ilmamassamittaria, niin ei löytynyt. Ei ainakaan auton merkin, mallin ja vuosimallin mukaan etsittäessä. Voisiko jostain muusta autosta löytyä samanlainen? Ja mitä maksaa uutena?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎