Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 19,5l/100km seka-ajossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    #16
    Tuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.
    E39 540iA M62TUB44

    Comment

    • Dillinger
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 511
      • Lappeenranta/Kotka

      #17
      Originally posted by superb View Post
      Nimenomaan on ilmamäärämittari, mutta ei sitä voi testata piuhan pois nyppäämällä. Uudemmissa ilmamassamittarilla olevissa moottoreissa taas voi jotain tuolla keinoin todeta.
      Kävin vaan miettimään ku tohon edelliseen postiin kirjotit ilmamassa, että olenko nyt itse ihan väärin ymmärtänyt
      sigpic

      Jetta Mk2 -89

      ex.E34 535i -89

      ex.E34 525i -88

      Comment

      • aakoo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 777
        • Espoo

        #18
        Originally posted by Patriot View Post
        Tuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.
        Piti ihan realoemista tarkistaa. Ei oo ihan noin halpaa tähän vehkeeseen virranjakajan kantta vaihtaa. Boschin tarvikeosa ~120e. RealOEM.com näyttää myös hinnaksi ~160 taalaa.
        E34 535i -91 ikuisuusprojekti

        Comment

        • zekelius
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 170
          • Vaasa

          #19
          lambdasta

          Originally posted by MET View Post
          Kaikki nyt viittaisi rikkinäiseen lambdaan. Mittailen sen arvot huomenna ja käyn samalla katsomassa päästöt autosta. Saa sitten rajattua vian yhteen kohtaan tai vaihtoehtoisesti pois yhdestä kohdasta.
          Itse juuri viime viikolla totesin omasta m20b25 lambdan rikkinäiseksi mittaamalla ECU:n syöttämää jännitettä lambdalle. Oireina autossa oli törkeä kulutus ja bensan haju pakokaasuissa, eli se kävi melko rikkaalla.

          ECU syöttää lambdalle jännitettä 0-1000mV alueella lambdan muuttuvan resistanssin mukaisesti. Jos lambda toimii about oikein, ecu syöttää sille n. 800-900mV jännitettä. Mikäli jännite jää jonnekin 200mV-400mV alueelle seisomaan kaasuttelusta huolimatta, tai ei ylipäätään nouse tuonne 800-900mV alueelle, tai se heittelee miten sitä huvittaa -> lambaada on sökö ja saa sun vessas käymään rikkaalla.

          Voit mitata lamballe menevän haban ecusta selvittämällä nastat, tai sitten kylmästi raapaiset lambdan johdoista kuorta auki ja otat siitä, niin tein itse kun olin lähes varma muutenkin lambdan rikkinäisyydestä.

          P.S. Uutta lambdanjohtoa yhdistellessä, muista tehdä tiiviitä liitoksia, ettei kosteus pääse tunkeutumaan johtimiin, aiheuttaa ei-toivottua-toimivuutta ja hyvin tunkeutuva öljy, esim. teflon-öljy on erittäin suotuisa apuväline irroituspuuhissa
          :: www.aurium-music.net ::

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #20
            Originally posted by aakoo View Post
            Piti ihan realoemista tarkistaa. Ei oo ihan noin halpaa tähän vehkeeseen virranjakajan kantta vaihtaa. Boschin tarvikeosa ~120e. RealOEM.com näyttää myös hinnaksi ~160 taalaa.
            Täyttä paskaa että joutuis noin paljon maksamaan. Bremin v.jakajan kansi on 59,90€ ja löytyy ttnrolla 10-4575 motonetista. Omaani vaihdoin tuon ja ajelin vuoden ilman ongelmia. Tosin itse kysyjän viaksi veikkaisin myös itse vahvasti lambdaa. Mulla putosi samassa padassa kulutus n. litran satasella kun vaihdoin uuden. Ja sinne ei kannata mitään muuta laittaa kuin boschia. Mulla kesti bluelinen tarvikeanturi viikon verran siellä putkessa, boschi taas niin kauan kun auto mulla oli. Ulkomailta tilasin ja 35€ maksoi.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Lambda vaihtoon ja ilmamäärämittarin pieni säätö -> smooth operator.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • aakoo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 777
                • Espoo

                #22
                Originally posted by Supra^ View Post
                Täyttä paskaa että joutuis noin paljon maksamaan. Bremin v.jakajan kansi on 59,90€ ja löytyy ttnrolla 10-4575 motonetista. Omaani vaihdoin tuon ja ajelin vuoden ilman ongelmia.
                No niinpä onkin.

                Joka tapauksessa, ei toi omasta mielestäni mikään parin euron osa ole. Varsinkin kun virranjakajan kannen kunto on nopea ja helppo homma tarkistaa ihan silmämääräisestikin. Turha sinne on uutta vaihtaa jos edellinenkin on kunnossa.
                E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by MET View Post
                  Saakos tuota lambdaa testattua mitenkään fiksusti ennen vaihtoa? Päästöt oli kesällä mitattaessa erittäin hyvät, mutta ehtiihän se lambda tietysti hajota sen jälkeenkin...
                  Silleekin vois saada kuusaa lambdan kunnosta jos pitää kaasua tasaisesti jossain 2000-3000 ringin välillä ja seuraa et hummaako kierrokset 100-300rpm välillä. Lambda hidastuu ajan saatossa, pitäis lykätä useita(jopa kymmeniä) pulsseja sekunnissa ja kun on menny huonoksi niin saattaa lykätä esim. yhden pulssin per 2 sek. joka sit näkyy kierrosten heittelyssä tasakaasulla.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    #24
                    Lambdan kunnon tarkistaa vaikka yleismittarilla, analogisella helpompi.

                    Virrat päällä moottorinohjaus syöttää 0.45V jännitettä lambdalle, kun kone käy, alkaa lambdan jännite seilaamaan 0-1V välillä, jolloin kaikki on kunnossa. Signaali oskilloskoopilla katsottuna näyttää lähinnä siniaallolta.

                    Jos signaali killittää koko ajan 0V, on kone laihalla ja taas 1V rikkaalla.

                    Eihä sulla vuoda putki mistään, sekoittaa lambdan toiminnan, Lambda näyttää lähelle 0V koko ajan koska saa "ylimääräistä happea", jolloin ecu rikastaa ja rikastaa, kone saattaa käydä ja toimia vielä hyvinkin, ainoastaan päästöt on kovat...

                    Comment

                    • zekelius
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 170
                      • Vaasa

                      #25
                      Originally posted by sleepertuning View Post

                      Virrat päällä moottorinohjaus syöttää 0.45V jännitettä lambdalle, kun kone käy, alkaa lambdan jännite seilaamaan 0-1V välillä, jolloin kaikki on kunnossa. Signaali oskilloskoopilla katsottuna näyttää lähinnä siniaallolta.

                      Jos signaali killittää koko ajan 0V, on kone laihalla ja taas 1V rikkaalla.
                      Ja mihinkä tämä sun teoriasi perustuu, että kun lambdan jännite seilaa 0-1v alueella, kaikki on hyvin? Tuo nyt oli täyttä roskaa. Lambda ei todellakaan ole kunnossa jos jännite seilaa 0-1V väliä miten sattuu. Kirjoitin jo aikaisemmin tähän samaiseen threadiin, että toimivan lambdan tulisi saada ECUlta 800-900mV suuruista jännitettä. Kaikki tuosta poikkeava jänniteen muutos viittaa ei haluttuun toimintaan.
                      :: www.aurium-music.net ::

                      Comment

                      • sleepertuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 662
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by zekelius View Post
                        Ja mihinkä tämä sun teoriasi perustuu, että kun lambdan jännite seilaa 0-1v alueella, kaikki on hyvin? Tuo nyt oli täyttä roskaa. Lambda ei todellakaan ole kunnossa jos jännite seilaa 0-1V väliä miten sattuu. Kirjoitin jo aikaisemmin tähän samaiseen threadiin, että toimivan lambdan tulisi saada ECUlta 800-900mV suuruista jännitettä. Kaikki tuosta poikkeava jänniteen muutos viittaa ei haluttuun toimintaan.
                        Ota mikä tahansa toimiva auto, jossa on normaali kapeakaista ja päästöt kohdallaan, mittaa jännitettä lambdan signaalijohdosta, kun virrat kytketään päälle, eikä moottoria käynnistetä, ohjainlaite syöttää lambdalle jännitteen, kun auto käy ja lambda lämpenee, se alkaa itse tuottamaan jännitettä joka muuttuu hapen mukana jota ohjainlaite lukee.
                        Jos labmda on täysin kuollut, jännite jää tuohon 0.45V, se on se ohjainlaitteen syöttämä vastajännite. Vajaatoimisen lambdan jännite ei taas tapaa nollaa eikä yhtä volttia tai syklit on liian hitaita.

                        Riippuen tietysti onko Zirkoni vai Titaani, noiden toimintaperiaate hieman eroaa toisistaan eikä ne ole vaihtokelpoisia keskenään.
                        Last edited by sleepertuning; 11-10-2009, 14:16.

                        Comment

                        • zekelius
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 170
                          • Vaasa

                          #27
                          Originally posted by sleepertuning View Post
                          Ota mikä tahansa toimiva auto, jossa on normaali kapeakaista ja päästöt kohdallaan, mittaa jännitettä lambdan signaalijohdosta, kun virrat kytketään päälle, eikä moottoria käynnistetä, ohjainlaite syöttää lambdalle jännitteen, kun auto käy ja lambda lämpenee, se alkaa itse tuottamaan jännitettä joka muuttuu hapen mukana jota ohjainlaite lukee.
                          Sanot siis lambdan olevan jännitelähde, joka tuottaa 0-1V jännitettä? :p Ei se lambda kyllä mitään jännitettä tuota Vaan lambdan vastusarvo muuttuu hapen mukaisesti, ja ECU syöttää tuota nimenomaista jännitettä sitä mukaan, minkälaista vastusarvoa lambda kertoo purkille. Korjatkaa nyt joku tässä vaiheessa, jos oon täysin mettässä

                          Originally posted by sleepertuning
                          Jos labmda on täysin kuollut, jännite jää tuohon 0.45V, se on se ohjainlaitteen syöttämä vastajännite. Vajaatoimisen lambdan jännite ei taas tapaa nollaa eikä yhtä volttia tai syklit on liian hitaita.
                          Ei se välttämättä jää juuri tuohon 0.45V, se voi jäädä oikeastaan mihin vaan. Yleisesti ne kait jää kuitenkin roikkumaan juuri tuonne 0.2 - 0.4V tienoille auton käynnissä ollessa. Mulla seilas lambda 0.2-0.3V alueella ja välillä kävi jossain 0.5-0.6V alueella. Totesin siis sököksi. Toimiva lambda edelleen saa ECUlta 0.8-0.9V jännitettä auton käynnissä ollessa.

                          Mutta tosiaan, lambda ei mitään jännitteitä 'tuota' vaan se kertoo purkille vastusarvoa, jonka mukaan ECU syöttää sille oikeanlaista jännitettä, eiks jeh!
                          :: www.aurium-music.net ::

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #28
                            Originally posted by zekelius View Post
                            Sanot siis lambdan olevan jännitelähde, joka tuottaa 0-1V jännitettä? :p Ei se lambda kyllä mitään jännitettä tuota Vaan lambdan vastusarvo muuttuu hapen mukaisesti, ja ECU syöttää tuota nimenomaista jännitettä sitä mukaan, minkälaista vastusarvoa lambda kertoo purkille. Korjatkaa nyt joku tässä vaiheessa, jos oon täysin mettässä
                            ......
                            Mutta tosiaan, lambda ei mitään jännitteitä 'tuota' vaan se kertoo purkille vastusarvoa, jonka mukaan ECU syöttää sille oikeanlaista jännitettä, eiks jeh!

                            Korjataan nyt kun olet täysin mettässä. Lambda-anturi on jännitelähde. Se TUOTTAA JÄNNITETTÄ. Jos et usko niin kokeile vaikka ylimääräisellä lambdalla. Ei tarvi olla piuhoja missään kiinni, lämmität jollain propaanisoihdulla hetken ja katsot kun rupee antaa lukemaa.

                            http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
                            Tuosta vielä linkki ja kohta "HOW AN OXYGEN SENSOR WORKS"
                            Last edited by Supra^; 11-10-2009, 15:24.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • zekelius
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 170
                              • Vaasa

                              #29
                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Korjataan nyt kun olet täysin mettässä. Lambda-anturi on jännitelähde. Se TUOTTAA JÄNNITETTÄ. Jos et usko niin kokeile vaikka ylimääräisellä lambdalla. Ei tarvi olla piuhoja missään kiinni, lämmität jollain propaanisoihdulla hetken ja katsot kun rupee antaa lukemaa.
                              Monesta paikkaa nettiä varmistin m20b25 lambdani toimivan kertomani mukaan. Toimiiko nää kaks eri lambdatyyppiä täysin eritavalla, vai onko netti pullollaan väärää tietoa?
                              :: www.aurium-music.net ::

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #30
                                Originally posted by zekelius View Post
                                Monesta paikkaa nettiä varmistin m20b25 lambdani toimivan kertomani mukaan. Toimiiko nää kaks eri lambdatyyppiä täysin eritavalla, vai onko netti pullollaan väärää tietoa?
                                Eikös netti yleensä ole pullollaan väärää tietoa? Laajakaista-antureihin ja niiden kontrollereihin en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta perus kapeakaistaiset 1,2,3,4-johtoiset anturit tuottavat jännitteen jota ECU haistelee. M20B25-koneessa pitäisi juurikin olla sellainen.

                                EDIT: Pistä ihmeessä linkit esiin mistä nuo asiat olet varmistanut.
                                Last edited by Supra^; 11-10-2009, 15:29.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎