Tuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.
E32 19,5l/100km seka-ajossa.
Collapse
X
-
Kävin vaan miettimään ku tohon edelliseen postiin kirjotit ilmamassa, että olenko nyt itse ihan väärin ymmärtänytOriginally posted by superb View PostNimenomaan on ilmamäärämittari, mutta ei sitä voi testata piuhan pois nyppäämällä. Uudemmissa ilmamassamittarilla olevissa moottoreissa taas voi jotain tuolla keinoin todeta.
sigpic
Jetta Mk2 -89
ex.E34 535i -89
ex.E34 525i -88
Comment
-
Piti ihan realoemista tarkistaa. Ei oo ihan noin halpaa tähän vehkeeseen virranjakajan kantta vaihtaa. Boschin tarvikeosa ~120e. RealOEM.com näyttää myös hinnaksi ~160 taalaa.Originally posted by Patriot View PostTuossa kun noita osia vaihtelee niin parilla eurolla selviää kun vielä vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän. En huomannut, että näistä olisi mainintaa.E34 535i -91 ikuisuusprojekti
Comment
-
lambdasta
Itse juuri viime viikolla totesin omasta m20b25 lambdan rikkinäiseksi mittaamalla ECU:n syöttämää jännitettä lambdalle. Oireina autossa oli törkeä kulutus ja bensan haju pakokaasuissa, eli se kävi melko rikkaalla.Originally posted by MET View PostKaikki nyt viittaisi rikkinäiseen lambdaan. Mittailen sen arvot huomenna ja käyn samalla katsomassa päästöt autosta. Saa sitten rajattua vian yhteen kohtaan tai vaihtoehtoisesti pois yhdestä kohdasta.
ECU syöttää lambdalle jännitettä 0-1000mV alueella lambdan muuttuvan resistanssin mukaisesti. Jos lambda toimii about oikein, ecu syöttää sille n. 800-900mV jännitettä. Mikäli jännite jää jonnekin 200mV-400mV alueelle seisomaan kaasuttelusta huolimatta, tai ei ylipäätään nouse tuonne 800-900mV alueelle, tai se heittelee miten sitä huvittaa -> lambaada on sökö ja saa sun vessas käymään rikkaalla.
Voit mitata lamballe menevän haban ecusta selvittämällä nastat, tai sitten kylmästi raapaiset lambdan johdoista kuorta auki ja otat siitä, niin tein itse kun olin lähes varma muutenkin lambdan rikkinäisyydestä.
P.S. Uutta lambdanjohtoa yhdistellessä, muista tehdä tiiviitä liitoksia, ettei kosteus pääse tunkeutumaan johtimiin, aiheuttaa ei-toivottua-toimivuutta ja hyvin tunkeutuva öljy, esim. teflon-öljy on erittäin suotuisa apuväline irroituspuuhissa
:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
Täyttä paskaa että joutuis noin paljon maksamaan. Bremin v.jakajan kansi on 59,90€ ja löytyy ttnrolla 10-4575 motonetista. Omaani vaihdoin tuon ja ajelin vuoden ilman ongelmia. Tosin itse kysyjän viaksi veikkaisin myös itse vahvasti lambdaa. Mulla putosi samassa padassa kulutus n. litran satasella kun vaihdoin uuden. Ja sinne ei kannata mitään muuta laittaa kuin boschia. Mulla kesti bluelinen tarvikeanturi viikon verran siellä putkessa, boschi taas niin kauan kun auto mulla oli. Ulkomailta tilasin ja 35€ maksoi.Originally posted by aakoo View PostPiti ihan realoemista tarkistaa. Ei oo ihan noin halpaa tähän vehkeeseen virranjakajan kantta vaihtaa. Boschin tarvikeosa ~120e. RealOEM.com näyttää myös hinnaksi ~160 taalaa.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Lambda vaihtoon ja ilmamäärämittarin pieni säätö -> smooth operator.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
No niinpä onkin.Originally posted by Supra^ View PostTäyttä paskaa että joutuis noin paljon maksamaan. Bremin v.jakajan kansi on 59,90€ ja löytyy ttnrolla 10-4575 motonetista. Omaani vaihdoin tuon ja ajelin vuoden ilman ongelmia.
Joka tapauksessa, ei toi omasta mielestäni mikään parin euron osa ole. Varsinkin kun virranjakajan kannen kunto on nopea ja helppo homma tarkistaa ihan silmämääräisestikin. Turha sinne on uutta vaihtaa jos edellinenkin on kunnossa.E34 535i -91 ikuisuusprojekti
Comment
-
Silleekin vois saada kuusaa lambdan kunnosta jos pitää kaasua tasaisesti jossain 2000-3000 ringin välillä ja seuraa et hummaako kierrokset 100-300rpm välillä. Lambda hidastuu ajan saatossa, pitäis lykätä useita(jopa kymmeniä) pulsseja sekunnissa ja kun on menny huonoksi niin saattaa lykätä esim. yhden pulssin per 2 sek. joka sit näkyy kierrosten heittelyssä tasakaasulla.Originally posted by MET View PostSaakos tuota lambdaa testattua mitenkään fiksusti ennen vaihtoa? Päästöt oli kesällä mitattaessa erittäin hyvät, mutta ehtiihän se lambda tietysti hajota sen jälkeenkin...
Comment
-
Lambdan kunnon tarkistaa vaikka yleismittarilla, analogisella helpompi.
Virrat päällä moottorinohjaus syöttää 0.45V jännitettä lambdalle, kun kone käy, alkaa lambdan jännite seilaamaan 0-1V välillä, jolloin kaikki on kunnossa. Signaali oskilloskoopilla katsottuna näyttää lähinnä siniaallolta.
Jos signaali killittää koko ajan 0V, on kone laihalla ja taas 1V rikkaalla.
Eihä sulla vuoda putki mistään, sekoittaa lambdan toiminnan, Lambda näyttää lähelle 0V koko ajan koska saa "ylimääräistä happea", jolloin ecu rikastaa ja rikastaa, kone saattaa käydä ja toimia vielä hyvinkin, ainoastaan päästöt on kovat...
Comment
-
Ja mihinkä tämä sun teoriasi perustuu, että kun lambdan jännite seilaa 0-1v alueella, kaikki on hyvin? Tuo nyt oli täyttä roskaa. Lambda ei todellakaan ole kunnossa jos jännite seilaa 0-1V väliä miten sattuu. Kirjoitin jo aikaisemmin tähän samaiseen threadiin, että toimivan lambdan tulisi saada ECUlta 800-900mV suuruista jännitettä. Kaikki tuosta poikkeava jänniteen muutos viittaa ei haluttuun toimintaan.Originally posted by sleepertuning View Post
Virrat päällä moottorinohjaus syöttää 0.45V jännitettä lambdalle, kun kone käy, alkaa lambdan jännite seilaamaan 0-1V välillä, jolloin kaikki on kunnossa. Signaali oskilloskoopilla katsottuna näyttää lähinnä siniaallolta.
Jos signaali killittää koko ajan 0V, on kone laihalla ja taas 1V rikkaalla.:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
Ota mikä tahansa toimiva auto, jossa on normaali kapeakaista ja päästöt kohdallaan, mittaa jännitettä lambdan signaalijohdosta, kun virrat kytketään päälle, eikä moottoria käynnistetä, ohjainlaite syöttää lambdalle jännitteen, kun auto käy ja lambda lämpenee, se alkaa itse tuottamaan jännitettä joka muuttuu hapen mukana jota ohjainlaite lukee.Originally posted by zekelius View PostJa mihinkä tämä sun teoriasi perustuu, että kun lambdan jännite seilaa 0-1v alueella, kaikki on hyvin? Tuo nyt oli täyttä roskaa. Lambda ei todellakaan ole kunnossa jos jännite seilaa 0-1V väliä miten sattuu. Kirjoitin jo aikaisemmin tähän samaiseen threadiin, että toimivan lambdan tulisi saada ECUlta 800-900mV suuruista jännitettä. Kaikki tuosta poikkeava jänniteen muutos viittaa ei haluttuun toimintaan.
Jos labmda on täysin kuollut, jännite jää tuohon 0.45V, se on se ohjainlaitteen syöttämä vastajännite. Vajaatoimisen lambdan jännite ei taas tapaa nollaa eikä yhtä volttia tai syklit on liian hitaita.
Riippuen tietysti onko Zirkoni vai Titaani, noiden toimintaperiaate hieman eroaa toisistaan eikä ne ole vaihtokelpoisia keskenään.Last edited by sleepertuning; 11-10-2009, 13:16.
Comment
-
Sanot siis lambdan olevan jännitelähde, joka tuottaa 0-1V jännitettä? :p Ei se lambda kyllä mitään jännitettä tuotaOriginally posted by sleepertuning View PostOta mikä tahansa toimiva auto, jossa on normaali kapeakaista ja päästöt kohdallaan, mittaa jännitettä lambdan signaalijohdosta, kun virrat kytketään päälle, eikä moottoria käynnistetä, ohjainlaite syöttää lambdalle jännitteen, kun auto käy ja lambda lämpenee, se alkaa itse tuottamaan jännitettä joka muuttuu hapen mukana jota ohjainlaite lukee.
Vaan lambdan vastusarvo muuttuu hapen mukaisesti, ja ECU syöttää tuota nimenomaista jännitettä sitä mukaan, minkälaista vastusarvoa lambda kertoo purkille. Korjatkaa nyt joku tässä vaiheessa, jos oon täysin mettässä 
Ei se välttämättä jää juuri tuohon 0.45V, se voi jäädä oikeastaan mihin vaan. Yleisesti ne kait jää kuitenkin roikkumaan juuri tuonne 0.2 - 0.4V tienoille auton käynnissä ollessa. Mulla seilas lambda 0.2-0.3V alueella ja välillä kävi jossain 0.5-0.6V alueella. Totesin siis sököksi. Toimiva lambda edelleen saa ECUlta 0.8-0.9V jännitettä auton käynnissä ollessa.Originally posted by sleepertuningJos labmda on täysin kuollut, jännite jää tuohon 0.45V, se on se ohjainlaitteen syöttämä vastajännite. Vajaatoimisen lambdan jännite ei taas tapaa nollaa eikä yhtä volttia tai syklit on liian hitaita.
Mutta tosiaan, lambda ei mitään jännitteitä 'tuota' vaan se kertoo purkille vastusarvoa, jonka mukaan ECU syöttää sille oikeanlaista jännitettä, eiks jeh!:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
Originally posted by zekelius View PostSanot siis lambdan olevan jännitelähde, joka tuottaa 0-1V jännitettä? :p Ei se lambda kyllä mitään jännitettä tuota
Vaan lambdan vastusarvo muuttuu hapen mukaisesti, ja ECU syöttää tuota nimenomaista jännitettä sitä mukaan, minkälaista vastusarvoa lambda kertoo purkille. Korjatkaa nyt joku tässä vaiheessa, jos oon täysin mettässä 
......
Mutta tosiaan, lambda ei mitään jännitteitä 'tuota' vaan se kertoo purkille vastusarvoa, jonka mukaan ECU syöttää sille oikeanlaista jännitettä, eiks jeh!
Korjataan nyt kun olet täysin mettässä. Lambda-anturi on jännitelähde. Se TUOTTAA JÄNNITETTÄ. Jos et usko niin kokeile vaikka ylimääräisellä lambdalla. Ei tarvi olla piuhoja missään kiinni, lämmität jollain propaanisoihdulla hetken ja katsot kun rupee antaa lukemaa.
Tuosta vielä linkki ja kohta "HOW AN OXYGEN SENSOR WORKS"Last edited by Supra^; 11-10-2009, 14:24.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Monesta paikkaa nettiä varmistin m20b25 lambdani toimivan kertomani mukaan. Toimiiko nää kaks eri lambdatyyppiä täysin eritavalla, vai onko netti pullollaan väärää tietoa?Originally posted by Supra^ View PostKorjataan nyt kun olet täysin mettässä. Lambda-anturi on jännitelähde. Se TUOTTAA JÄNNITETTÄ. Jos et usko niin kokeile vaikka ylimääräisellä lambdalla. Ei tarvi olla piuhoja missään kiinni, lämmität jollain propaanisoihdulla hetken ja katsot kun rupee antaa lukemaa.
:: www.aurium-music.net ::
Comment
-
Eikös netti yleensä ole pullollaan väärää tietoa? Laajakaista-antureihin ja niiden kontrollereihin en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta perus kapeakaistaiset 1,2,3,4-johtoiset anturit tuottavat jännitteen jota ECU haistelee. M20B25-koneessa pitäisi juurikin olla sellainen.Originally posted by zekelius View PostMonesta paikkaa nettiä varmistin m20b25 lambdani toimivan kertomani mukaan. Toimiiko nää kaks eri lambdatyyppiä täysin eritavalla, vai onko netti pullollaan väärää tietoa?
EDIT: Pistä ihmeessä linkit esiin mistä nuo asiat olet varmistanut.Last edited by Supra^; 11-10-2009, 14:29.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
Comment