Elikäs noniin, nyt alkaa loppua omat ideat ton rakkineen kanssa. Otetaan vaikka aluksi lyhyt kuvaus ongelmien kehittymisestä.
Pitempään jo ollut omituisia jumitteluja kiihdyttäessä rapsakammin. Myös käynnistäessä pyörittää ehkä pari kierrosta pidempään kuin joskus aiemmin. Tämä ongelma sitten pikkuhiljaa eskaloitui siihen, että jos jalan hivautti kickdownille niin auto sammuu. Lähti kuitenki aina käyntiin ja kun ajeli varovasti niin ei mitään hätää.
Tässä kohtaa päätin omatoimisesti vaihtaa siirtopumpun, minkä jälkeen pre supply pressure nousi 2,8 -> 3,6 bar tms. mutta vika pysyi. Seuraavaksi ongelmaa alettiin vikakoodeilla tutkia ja ainoa mitä saatiin irti oli "Rail pressure plausibility - control deviation too high, rail pressure 1500 bar" tms.
Sitten viimein homma eskaloitui siten, että rakkine sammui tien päälle eikä enää käyntiin ja kunniakyydillä hinurilla kotiin.
Tästä sitten pääteltiin, että railipaineen säädin on rikki ja säätää painetta miten sattuu tai päästä läpi liikaa -> sammuu. Tuon säätimen sain äsken hillittömän taistelun jälkeen vaihdettua ja juhlallisesti tien päälle ja eikös sammunut samalla lailla ensimmäiseen mutkaan.
Nyt sieltä sitten löytyi samainen vikakoodi eli "Rail pressure plausibility - control deviation too high", mutta tällä kertaa oli rail pressure 186 bar eli sammui liian alhaiseen paineeseen.
Eli mikähän saatana siellä nyt on hajalla, railipaineanturi? korkeapainepumppu? herra c? Alkaa tämä osien vaihtelu turhaan vähän nyppiä, joten jos olisi jotain keinoja varmasti selvittää mikä on vialla niin viskiä on luvassa jos vika löytyy.
Injektorien korjausarvot on välillä +-1 joten siellä ei näyttäisi olevan vikaa, myöskään ilmakuplia ei polttoaineletkuissa näy.
EDIT: Otetaanpas tähä pieni väliaikatiedote.
Osia vaihdettu tähän mennessä:
- railipaineen säädin korkeapainepumpun perään
- railipaineanturi
- siirtopumppu
- tankin pumppu
- polttoainesuodatin
- nokka-akselin asentoanturia testattu vaihto-osalla
Suuttimien ohivuototesti tehty (kahdesti), ei mitään dramaattista (kaikki suuttimet välillä 20-30ml/2 min).
Auto sammuu jos tyhjäkäynniltä polkasee kaasun pohjaan. Vikakoodina rail pressure control deviation too high 1190. Jos railipaineanturin ottaa irti, ei sammu vaikka polkee. Railipaineen arvot vikakoodien yhteydessä aina <200 bar, joten railipaineet karkaa jonnekin tai kp-pumppu tai paineensäätö ei toimi oikein.
Pitempään jo ollut omituisia jumitteluja kiihdyttäessä rapsakammin. Myös käynnistäessä pyörittää ehkä pari kierrosta pidempään kuin joskus aiemmin. Tämä ongelma sitten pikkuhiljaa eskaloitui siihen, että jos jalan hivautti kickdownille niin auto sammuu. Lähti kuitenki aina käyntiin ja kun ajeli varovasti niin ei mitään hätää.
Tässä kohtaa päätin omatoimisesti vaihtaa siirtopumpun, minkä jälkeen pre supply pressure nousi 2,8 -> 3,6 bar tms. mutta vika pysyi. Seuraavaksi ongelmaa alettiin vikakoodeilla tutkia ja ainoa mitä saatiin irti oli "Rail pressure plausibility - control deviation too high, rail pressure 1500 bar" tms.
Sitten viimein homma eskaloitui siten, että rakkine sammui tien päälle eikä enää käyntiin ja kunniakyydillä hinurilla kotiin.
Tästä sitten pääteltiin, että railipaineen säädin on rikki ja säätää painetta miten sattuu tai päästä läpi liikaa -> sammuu. Tuon säätimen sain äsken hillittömän taistelun jälkeen vaihdettua ja juhlallisesti tien päälle ja eikös sammunut samalla lailla ensimmäiseen mutkaan.
Nyt sieltä sitten löytyi samainen vikakoodi eli "Rail pressure plausibility - control deviation too high", mutta tällä kertaa oli rail pressure 186 bar eli sammui liian alhaiseen paineeseen.
Eli mikähän saatana siellä nyt on hajalla, railipaineanturi? korkeapainepumppu? herra c? Alkaa tämä osien vaihtelu turhaan vähän nyppiä, joten jos olisi jotain keinoja varmasti selvittää mikä on vialla niin viskiä on luvassa jos vika löytyy.
Injektorien korjausarvot on välillä +-1 joten siellä ei näyttäisi olevan vikaa, myöskään ilmakuplia ei polttoaineletkuissa näy.
EDIT: Otetaanpas tähä pieni väliaikatiedote.
Osia vaihdettu tähän mennessä:
- railipaineen säädin korkeapainepumpun perään
- railipaineanturi
- siirtopumppu
- tankin pumppu
- polttoainesuodatin
- nokka-akselin asentoanturia testattu vaihto-osalla
Suuttimien ohivuototesti tehty (kahdesti), ei mitään dramaattista (kaikki suuttimet välillä 20-30ml/2 min).
Auto sammuu jos tyhjäkäynniltä polkasee kaasun pohjaan. Vikakoodina rail pressure control deviation too high 1190. Jos railipaineanturin ottaa irti, ei sammu vaikka polkee. Railipaineen arvot vikakoodien yhteydessä aina <200 bar, joten railipaineet karkaa jonnekin tai kp-pumppu tai paineensäätö ei toimi oikein.
Comment